Suuttimien aukiolot....
Moderator: Masi_K
Suuttimien aukiolot....
Eli ku on tuo duty cycle mittari, nii tarkottaako se suuttimen aukiolo aikaa? ..en pahimmaksenkaa muista paljon se oli siinä mun dohc koneessa, mut nyt tosssa cossun koneessa on pohjassa jo ennen ku kaasun kerkiee pohjaan pistään...onko normaalia..? ahdot 0,6bar tässä vaiheessa. suuttimet on 311cc ja pa-paine noin 4 bar,en tosin ole kerinny laittaa mittaria et näkis ajon aikana,sillähä sais jo vikaa rajattua aikalailla. muuten pelaa hyvin mut niillä kirroksilla kun alkaa ahtamaan(3000rpm) nii alkaa röpeltämää, sen jälkeen vetää rajottimeen asti kyllä komeesti, kulkee jo ihan hyvi mut häiritsee toi rökiminen... ja suuttimet suihkuttaa 2kertaa koneen pyörähdykse aikana. seossuhde mittari näyttää ihan hyviä arvoja koko ajan(ei laajakaista). ennakot on kohdallaa ja bensa kartta pitäs olla ok, ja vaikka muuttelee niitä kohtia missä rökeltää nii ei juuri tunnu vaikuttava... kun se alkaa rökeltämää nii toi duty cycle ja pulse width1 alkaa seilaamaan aika rajusti...
niin, heittäkääpä mikä vois aiheuttaaa niiden kahden mittarin seilauksen?
vaikuttaisko se bensan paine noihin jos se pääsee heittelemään? autossa tosin on välitankki konehuoneessa, mihin pumpataann siirtopumpulla ja pohjasta menee ruiskunpumpulle ja paluukin kiertää säiliön kautta, et en kyllä usko että pumppu sais ilmaa, voihan toki tuotto loppua kesken.

vaikuttaisko se bensan paine noihin jos se pääsee heittelemään? autossa tosin on välitankki konehuoneessa, mihin pumpataann siirtopumpulla ja pohjasta menee ruiskunpumpulle ja paluukin kiertää säiliön kautta, et en kyllä usko että pumppu sais ilmaa, voihan toki tuotto loppua kesken.

Duty cycle tarkoittaa kuinka paljon suuttimet ovat auki, 100% tarkoittaa että ne ruuttaa koko ajan.
Mikäli kaikki suuttimet aukee yhtäaikaa niin bensanpaine voi heitellä, ainakin isot pojat sanoo niin.
Monet bensapumput tuottavat 6 bar painetta tai 200l/h tunnissa... harva tuottaa noita ilmoitettuja lukemia yhtäaikaa (painin tämän kanssa taannoin volvon mekaanisen ruiskun kanssa, ainoastaan volvon pumpun tuotto ja paine riitti)
Kaverin turbo sierrassa meni duty noin 95% cossun keltasilla suuttimilla 0.5 bar ahdoilla. Välillä sekin nyki ja röpelsi, 2.2 megasta paloi komponentteja lopulta... pikkusen matalaohmiset suuttimet. Ja paine bensakiskossa heitteli reilun barin tyhjäkäynnillä, vuorottelulla vähän helpotti.
Mikäli kaikki suuttimet aukee yhtäaikaa niin bensanpaine voi heitellä, ainakin isot pojat sanoo niin.
Monet bensapumput tuottavat 6 bar painetta tai 200l/h tunnissa... harva tuottaa noita ilmoitettuja lukemia yhtäaikaa (painin tämän kanssa taannoin volvon mekaanisen ruiskun kanssa, ainoastaan volvon pumpun tuotto ja paine riitti)
Kaverin turbo sierrassa meni duty noin 95% cossun keltasilla suuttimilla 0.5 bar ahdoilla. Välillä sekin nyki ja röpelsi, 2.2 megasta paloi komponentteja lopulta... pikkusen matalaohmiset suuttimet. Ja paine bensakiskossa heitteli reilun barin tyhjäkäynnillä, vuorottelulla vähän helpotti.
kierrosluku ei heittele, ihan tasainen, tai tietysti sen verran mitä kierrokset siinä ontuu...
mutta tuli vaan mieleen et auto toimi jo melko täydellisesti, mut ku kaveri toi siihen bensaa ja se oli 95 ja norm käytän 98, ja sen jälkeen ajoin 10 km niin se hyyty tienvarteen, ei saanut ollenkaa bensaa, odottelin 15min,sen jälkeen lähti käyntiin ja se teki saman 4 kertaa illan aikana sit laitoin uutta bensaa nii ei ole enää hyytynyt mut alkoi toi röpellys. ja ne mittarit ei heitelly ennen sitä hyytymistä ja muutenki toimi hyvin.
mutta tuli vaan mieleen et auto toimi jo melko täydellisesti, mut ku kaveri toi siihen bensaa ja se oli 95 ja norm käytän 98, ja sen jälkeen ajoin 10 km niin se hyyty tienvarteen, ei saanut ollenkaa bensaa, odottelin 15min,sen jälkeen lähti käyntiin ja se teki saman 4 kertaa illan aikana sit laitoin uutta bensaa nii ei ole enää hyytynyt mut alkoi toi röpellys. ja ne mittarit ei heitelly ennen sitä hyytymistä ja muutenki toimi hyvin.
huuhtelin bensajärjestelmän ja rökellys hävisi....mut tuli uusi ongelma, alkaa käymään välillä kahdella ja taas yhtä äkkiä neljällä, toinen puola tippuu pelistä välillä, onko ollu vastaavaa?
puolat on accelin tekeleitä, ei oikein hyviä muutenkaa, onnistuukos se sytkän toteutus ku ottaa 4 tavan puolaa ja ohjaa kahdella sytkän ulostulolla niitä, ku ei viitsi muuttaa kytkentöjä. sais hukkakipinän neljällä puolalla.
ja toinen bropleeema et suuttimet loppuu kesken, duty cycle huitelee 110%, täytyy nostaa pa paine 6bar tienoille jos sit kestäs taas enemmä ahtoja, nyt 0,8 bar, sytkäennakot ennen kovempia ahtoja 40. en tiedä onko tuo 8.0ms liianpitkä latausaika puolille? et alkaa kärvähtelemää.
puolat on accelin tekeleitä, ei oikein hyviä muutenkaa, onnistuukos se sytkän toteutus ku ottaa 4 tavan puolaa ja ohjaa kahdella sytkän ulostulolla niitä, ku ei viitsi muuttaa kytkentöjä. sais hukkakipinän neljällä puolalla.
ja toinen bropleeema et suuttimet loppuu kesken, duty cycle huitelee 110%, täytyy nostaa pa paine 6bar tienoille jos sit kestäs taas enemmä ahtoja, nyt 0,8 bar, sytkäennakot ennen kovempia ahtoja 40. en tiedä onko tuo 8.0ms liianpitkä latausaika puolille? et alkaa kärvähtelemää.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
ONfordsoni wrote: onko tuo 8.0ms liianpitkä latausaika puolille?
V_ DWELL (ms)
6 = 5 ms
7 = 4.75 ms
8 = 4.50 ms
9 = 4.25 ms
10 = 4ms
11 = 3.75 ms
12 = 3.50 ms
13 = 3.25 ms
14 = 3 ms
15 = 2.75 ms
16 = 2.50 ms
msd / accell nelitornisen puolan latausajat (samaa paskaa eri tarroilla ja värillä)
~samoilla arvoilla pyöritään myös 2 tornisen kera msd / accell hukkakipuna puolilla
vertailuksi Bosch nelitornisen latausajat
Dwell time (ms)
Ubatt 5 A 6 A 8 A
8 V 6,0 8,5 12,0
10 V 3,8 4,9 7,0
12 V 2,8 3,5 5,0
14 V 2,3 2,8 3,9
16 V 2,0 2,4 3,0
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei vaan 100% tarkoittaa että suutin on kokoajan auki kaikkien neljän tahdin aikana eli tätä enempää ei saada soppaa menemään. DC 100% vaatii siis 4000rpm kohalla suuremman aukioloajan kuin 7000rpm kohalla. Suhteellinen luku on vain Opentime (ms) joka on aina tahtia tai kierrosta kohden sama...
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
matematiikan ja elektroniikan ihmeitäjakonen wrote:mites on mahdollista että dc menee yli 100% jos kerta suuttimet on koko ajan auki jo muutenkin?

tuosta Liquilan postauksesta se selviää, mutta en nyt itse osaa sitä selittää kansantajuisesti

120 % DC ilmoittaa kuitenkin sen, että on käytössä liian pienet suuttimet...
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nii-in. Sen vuoksi ReqFuel pitää olla oikein. Ja jos suuttimet on liian pienet, niin ei mega sitä ongelmaa korjaa. Kannattaa hankkia vähän liian isot, kuin liian pienet suuttimet.JaniM wrote:Mut eikös regfuel kans vaikuta tuohon, jos se on väärin niin silloinhan PW voi olla suurempi/pienempi kuin todellisuus on?
Niin tai siis ReqFuelilla sovitetaan VE kartta suuttimille. Käsittääkseni menee jotenki että jos VE arvo on 100 ja ReqFuel 12 niin tuolloin 100% täytöllä annetaan 12ms soppaa...Vauhtivaunu wrote:Nii-in. Sen vuoksi ReqFuel pitää olla oikein. Ja jos suuttimet on liian pienet, niin ei mega sitä ongelmaa korjaa. Kannattaa hankkia vähän liian isot, kuin liian pienet suuttimet.JaniM wrote:Mut eikös regfuel kans vaikuta tuohon, jos se on väärin niin silloinhan PW voi olla suurempi/pienempi kuin todellisuus on?
Itsellä on maksimi arvo 240 VE kartassa jolloin käytän pienempää ReqFuel arvoa mutta näin saan tarkemman säädön tyhjäkäynti alueelle. Myös liian isot suuttimet aiheuttavat sitten ongelmia pienillä kuormilla joten suuttimet täytyy olla sopivat... Megamanuaalissa taisi olla tähän tarkoitukseen taulukko.
Käyttö-aikasuhteella (Duty-cycle) ei ole (ainakaan teknisesti pitäisi olla) mitään tekemistä VE taulukon saati ReqFuel arvojen kanssa. Käyttö-aikasuhde ilmaisee todellisen sen hetkisen suihkutusajan suhteessa käytettävissä olevaan tahti-aikaan.
Käytettävissä oleva suihkutusaika nelitahtimoottorissa on enintään kaksi kampi-akselin kierrosta.
Käytettävissä oleva aika pienenee kierrosnopeuden funktiona esim. 6000 1/min pyörintänopeudella käytettävissä oleva suihkutusaika puolet pienempi kuin 3000 1/min pyörintänopeudella. Käyttö-aikasuhde 100 saavutetaan siis puolet lyhyemmällä suihkutusajalla (pulssi-aika millisekunteina).
Todellisen suihkutusajan (ts. käyttö-aikasuhteen) lähestyessä luokkaa 90 prosenttia kannattaa; joko suuttimet vaihtaa suurempiin tai suurentaa poltto-aineen linjapainetta - olettaen että seossuhde (target lambda jne.) oli kyseiseen applikaatioon 'oikea'/kohdillaan.
Riippuu toki hiukan suuttimen tyypistä missä kohtaa lineaarisen virtauksen (tuotto) käyttö-aikasuhde tulee vastaan, mutta tyypillisesti vanhemmilla suutintyypeillä jopa alle 90 prosentin.
Jotkin uudemmat (lue hintavat) suutintyypit kykenevät jopa 95 prosentin käyttö-aikasuhteellakin lineaariseen virtausmäärään.
Käytettävissä oleva suihkutusaika nelitahtimoottorissa on enintään kaksi kampi-akselin kierrosta.
Käytettävissä oleva aika pienenee kierrosnopeuden funktiona esim. 6000 1/min pyörintänopeudella käytettävissä oleva suihkutusaika puolet pienempi kuin 3000 1/min pyörintänopeudella. Käyttö-aikasuhde 100 saavutetaan siis puolet lyhyemmällä suihkutusajalla (pulssi-aika millisekunteina).
Todellisen suihkutusajan (ts. käyttö-aikasuhteen) lähestyessä luokkaa 90 prosenttia kannattaa; joko suuttimet vaihtaa suurempiin tai suurentaa poltto-aineen linjapainetta - olettaen että seossuhde (target lambda jne.) oli kyseiseen applikaatioon 'oikea'/kohdillaan.
Riippuu toki hiukan suuttimen tyypistä missä kohtaa lineaarisen virtauksen (tuotto) käyttö-aikasuhde tulee vastaan, mutta tyypillisesti vanhemmilla suutintyypeillä jopa alle 90 prosentin.
Jotkin uudemmat (lue hintavat) suutintyypit kykenevät jopa 95 prosentin käyttö-aikasuhteellakin lineaariseen virtausmäärään.
Jatketaan vielä vähän tätä suuttimien riittoisuus pohdintaa. Itsellä mieto 2 litran turbokone 370cc/min(3bar) suuttimilla. Ahtoja tällä hetkellä reilut 0.7 bar ja suuttimien DC reilut 90%. Tehojen puolesta tuntuu oudolta että suuttimet loppuisivat jo nyt, bensanpaineita nostettu 3.2 baariin. Logista tutkittaessa suuttimen PW on tyhjäkäynnillä 1.4ms luokkaa, mutta täyskaasullakin maksimissaan reilut 11ms. Olenko aivan hakoteillä, mutta eikö tuon PW:n maksimiarvon pitäisi olla vähän isompi? Korkeaohmisilla suuttimilla mennään.