Suuttimien aukiolot....

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Suuttimien aukiolot....

Post by fordsoni »

Eli ku on tuo duty cycle mittari, nii tarkottaako se suuttimen aukiolo aikaa? ..en pahimmaksenkaa muista paljon se oli siinä mun dohc koneessa, mut nyt tosssa cossun koneessa on pohjassa jo ennen ku kaasun kerkiee pohjaan pistään...onko normaalia..? ahdot 0,6bar tässä vaiheessa. suuttimet on 311cc ja pa-paine noin 4 bar,en tosin ole kerinny laittaa mittaria et näkis ajon aikana,sillähä sais jo vikaa rajattua aikalailla. muuten pelaa hyvin mut niillä kirroksilla kun alkaa ahtamaan(3000rpm) nii alkaa röpeltämää, sen jälkeen vetää rajottimeen asti kyllä komeesti, kulkee jo ihan hyvi mut häiritsee toi rökiminen... ja suuttimet suihkuttaa 2kertaa koneen pyörähdykse aikana. seossuhde mittari näyttää ihan hyviä arvoja koko ajan(ei laajakaista). ennakot on kohdallaa ja bensa kartta pitäs olla ok, ja vaikka muuttelee niitä kohtia missä rökeltää nii ei juuri tunnu vaikuttava... kun se alkaa rökeltämää nii toi duty cycle ja pulse width1 alkaa seilaamaan aika rajusti...
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

niin, heittäkääpä mikä vois aiheuttaaa niiden kahden mittarin seilauksen?
vaikuttaisko se bensan paine noihin jos se pääsee heittelemään? autossa tosin on välitankki konehuoneessa, mihin pumpataann siirtopumpulla ja pohjasta menee ruiskunpumpulle ja paluukin kiertää säiliön kautta, et en kyllä usko että pumppu sais ilmaa, voihan toki tuotto loppua kesken.
:oops:
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Duty cycle tarkoittaa kuinka paljon suuttimet ovat auki, 100% tarkoittaa että ne ruuttaa koko ajan.

Mikäli kaikki suuttimet aukee yhtäaikaa niin bensanpaine voi heitellä, ainakin isot pojat sanoo niin.

Monet bensapumput tuottavat 6 bar painetta tai 200l/h tunnissa... harva tuottaa noita ilmoitettuja lukemia yhtäaikaa (painin tämän kanssa taannoin volvon mekaanisen ruiskun kanssa, ainoastaan volvon pumpun tuotto ja paine riitti)

Kaverin turbo sierrassa meni duty noin 95% cossun keltasilla suuttimilla 0.5 bar ahdoilla. Välillä sekin nyki ja röpelsi, 2.2 megasta paloi komponentteja lopulta... pikkusen matalaohmiset suuttimet. Ja paine bensakiskossa heitteli reilun barin tyhjäkäynnillä, vuorottelulla vähän helpotti.
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

aha...täytyy nyt tarkastaa et se bensan paine ei rupea heittelemää, nii saa rajattua vähä ongelmaa...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Miten kierroslukutieto käyttäytyy röpeltäessä?
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

kierrosluku ei heittele, ihan tasainen, tai tietysti sen verran mitä kierrokset siinä ontuu...
mutta tuli vaan mieleen et auto toimi jo melko täydellisesti, mut ku kaveri toi siihen bensaa ja se oli 95 ja norm käytän 98, ja sen jälkeen ajoin 10 km niin se hyyty tienvarteen, ei saanut ollenkaa bensaa, odottelin 15min,sen jälkeen lähti käyntiin ja se teki saman 4 kertaa illan aikana sit laitoin uutta bensaa nii ei ole enää hyytynyt mut alkoi toi röpellys. ja ne mittarit ei heitelly ennen sitä hyytymistä ja muutenki toimi hyvin.
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Kun ei ois vaan ollut juuri täytetty aseman tankkeja, silloin voi mittarista tulla vettä.
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

huuhtelin bensajärjestelmän ja rökellys hävisi....mut tuli uusi ongelma, alkaa käymään välillä kahdella ja taas yhtä äkkiä neljällä, toinen puola tippuu pelistä välillä, onko ollu vastaavaa?
puolat on accelin tekeleitä, ei oikein hyviä muutenkaa, onnistuukos se sytkän toteutus ku ottaa 4 tavan puolaa ja ohjaa kahdella sytkän ulostulolla niitä, ku ei viitsi muuttaa kytkentöjä. sais hukkakipinän neljällä puolalla.
ja toinen bropleeema et suuttimet loppuu kesken, duty cycle huitelee 110%, täytyy nostaa pa paine 6bar tienoille jos sit kestäs taas enemmä ahtoja, nyt 0,8 bar, sytkäennakot ennen kovempia ahtoja 40. en tiedä onko tuo 8.0ms liianpitkä latausaika puolille? et alkaa kärvähtelemää.
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Post by j-m kujala »

fordsoni wrote: onko tuo 8.0ms liianpitkä latausaika puolille?
ON


V_ DWELL (ms)
6 = 5 ms
7 = 4.75 ms
8 = 4.50 ms
9 = 4.25 ms
10 = 4ms
11 = 3.75 ms
12 = 3.50 ms
13 = 3.25 ms
14 = 3 ms
15 = 2.75 ms
16 = 2.50 ms

msd / accell nelitornisen puolan latausajat (samaa paskaa eri tarroilla ja värillä)

~samoilla arvoilla pyöritään myös 2 tornisen kera msd / accell hukkakipuna puolilla


vertailuksi Bosch nelitornisen latausajat

Dwell time (ms)
Ubatt 5 A 6 A 8 A
8 V 6,0 8,5 12,0
10 V 3,8 4,9 7,0
12 V 2,8 3,5 5,0
14 V 2,3 2,8 3,9
16 V 2,0 2,4 3,0
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

nyt selvis rötäysten syy...tuli vihdoin toimintasavut pihalle suuttimien feteistä. laitoin etuvastukset ja muutaman uuden osan nii taas mennää.,.. onko vaarallista ku dutycycle huitelee 120? laihalleen ei mene...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:onko vaarallista ku dutycycle huitelee 120? laihalleen ei mene...
Onko req fuel laskettu oikein ja oikeilla arvoilla?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

on laskettu 10.8 on tulos, koneessa cossun omat suuttimet eli 311cc. ja tilavuuttaa 2L kaipa ne suuttimet alkaa käydä pieniks ku pers tuntumalta joku 200-250hv, 6sec pintaa 0-100km/h sutien kokopaljon. onnistuisko jos pistää yhden isomman lisäsuuttimen ahtoputkeen joka ruuttais vasta paineilla?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:onnistuisko jos pistää yhden isomman lisäsuuttimen ahtoputkeen joka ruuttais vasta paineilla?
Jos kuitenkin alkaisi etsimään isompia suuttimia, ennekuin kone on rikki.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

niin kait se ois tehtävä. ei se mylly vielä laihalle ole päässy mut eipä se hyväkään tee jos se pyörii siinä kinthaalla, ku tosiaan ahtoja en ole nostanu 0,8 yläpuolelle just tän takia...
pistäkää yv:tä jos on jääny edullisia suuttimia jtn 450-550cc väliltä...
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

jatketaanpa tähän viestiketjuun. onko tuo 100% duty cycle aikana 25.5ms?
eli 120% duty cyclellä suuttimet ois auki 30.6ms.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Ei vaan 100% tarkoittaa että suutin on kokoajan auki kaikkien neljän tahdin aikana eli tätä enempää ei saada soppaa menemään. DC 100% vaatii siis 4000rpm kohalla suuremman aukioloajan kuin 7000rpm kohalla. Suhteellinen luku on vain Opentime (ms) joka on aina tahtia tai kierrosta kohden sama...
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

mites on mahdollista että dc menee yli 100% jos kerta suuttimet on koko ajan auki jo muutenkin?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jakonen wrote:mites on mahdollista että dc menee yli 100% jos kerta suuttimet on koko ajan auki jo muutenkin?
matematiikan ja elektroniikan ihmeitä :wink:

tuosta Liquilan postauksesta se selviää, mutta en nyt itse osaa sitä selittää kansantajuisesti :oops:

120 % DC ilmoittaa kuitenkin sen, että on käytössä liian pienet suuttimet...
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Tuo on kyllä vähän hassua että se voi näyttää yli 100 % pulssisuhteita. Siinä saisi olla vaikka joku vilkutus kun sinne mennään. Nythän se pitää vaan huomata että suuttimet loppuu kesken.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

120% vaan tarkoittaa sitä että sulla menee moottorin 2:n kierrokseen aikaa esim 10ms ,mutta suuttimien aukioloaika on 12ms jolloin ne ei käy kiinni ollenkaan... Tuosta johtunee tuollainen ilmoitustapa...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mut eikös regfuel kans vaikuta tuohon, jos se on väärin niin silloinhan PW voi olla suurempi/pienempi kuin todellisuus on?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

JaniM wrote:Mut eikös regfuel kans vaikuta tuohon, jos se on väärin niin silloinhan PW voi olla suurempi/pienempi kuin todellisuus on?
Nii-in. Sen vuoksi ReqFuel pitää olla oikein. Ja jos suuttimet on liian pienet, niin ei mega sitä ongelmaa korjaa. Kannattaa hankkia vähän liian isot, kuin liian pienet suuttimet.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Vauhtivaunu wrote:
JaniM wrote:Mut eikös regfuel kans vaikuta tuohon, jos se on väärin niin silloinhan PW voi olla suurempi/pienempi kuin todellisuus on?
Nii-in. Sen vuoksi ReqFuel pitää olla oikein. Ja jos suuttimet on liian pienet, niin ei mega sitä ongelmaa korjaa. Kannattaa hankkia vähän liian isot, kuin liian pienet suuttimet.
Niin tai siis ReqFuelilla sovitetaan VE kartta suuttimille. Käsittääkseni menee jotenki että jos VE arvo on 100 ja ReqFuel 12 niin tuolloin 100% täytöllä annetaan 12ms soppaa...

Itsellä on maksimi arvo 240 VE kartassa jolloin käytän pienempää ReqFuel arvoa mutta näin saan tarkemman säädön tyhjäkäynti alueelle. Myös liian isot suuttimet aiheuttavat sitten ongelmia pienillä kuormilla joten suuttimet täytyy olla sopivat... Megamanuaalissa taisi olla tähän tarkoitukseen taulukko.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Käyttö-aikasuhteella (Duty-cycle) ei ole (ainakaan teknisesti pitäisi olla) mitään tekemistä VE taulukon saati ReqFuel arvojen kanssa. Käyttö-aikasuhde ilmaisee todellisen sen hetkisen suihkutusajan suhteessa käytettävissä olevaan tahti-aikaan.

Käytettävissä oleva suihkutusaika nelitahtimoottorissa on enintään kaksi kampi-akselin kierrosta.

Käytettävissä oleva aika pienenee kierrosnopeuden funktiona esim. 6000 1/min pyörintänopeudella käytettävissä oleva suihkutusaika puolet pienempi kuin 3000 1/min pyörintänopeudella. Käyttö-aikasuhde 100 saavutetaan siis puolet lyhyemmällä suihkutusajalla (pulssi-aika millisekunteina).

Todellisen suihkutusajan (ts. käyttö-aikasuhteen) lähestyessä luokkaa 90 prosenttia kannattaa; joko suuttimet vaihtaa suurempiin tai suurentaa poltto-aineen linjapainetta - olettaen että seossuhde (target lambda jne.) oli kyseiseen applikaatioon 'oikea'/kohdillaan.

Riippuu toki hiukan suuttimen tyypistä missä kohtaa lineaarisen virtauksen (tuotto) käyttö-aikasuhde tulee vastaan, mutta tyypillisesti vanhemmilla suutintyypeillä jopa alle 90 prosentin.

Jotkin uudemmat (lue hintavat) suutintyypit kykenevät jopa 95 prosentin käyttö-aikasuhteellakin lineaariseen virtausmäärään.
peewee
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Apr 09, 2006 17:28
Location: JKL

Post by peewee »

Jatketaan vielä vähän tätä suuttimien riittoisuus pohdintaa. Itsellä mieto 2 litran turbokone 370cc/min(3bar) suuttimilla. Ahtoja tällä hetkellä reilut 0.7 bar ja suuttimien DC reilut 90%. Tehojen puolesta tuntuu oudolta että suuttimet loppuisivat jo nyt, bensanpaineita nostettu 3.2 baariin. Logista tutkittaessa suuttimen PW on tyhjäkäynnillä 1.4ms luokkaa, mutta täyskaasullakin maksimissaan reilut 11ms. Olenko aivan hakoteillä, mutta eikö tuon PW:n maksimiarvon pitäisi olla vähän isompi? Korkeaohmisilla suuttimilla mennään.
Post Reply