
AUDI 5 SYL 10V
Moderator: Masi_K
AUDI 5 SYL 10V
Eli mitenkäs tollasen 5 pyttysen Quotro audin sytkä on helpoin toteuttaa ilman jakajaa? ...joko hukkakipinä taika suorasytty, mutta miten? mega ohjaa jo bensaa mut nyt täytyis saada myös kipinä, alkaa isommilla ahdoilla kipinä loppumaan... 

Voihan tuohon periaatteessa tehdä hukkakipinänkin, siitä vaan ei ole hirveästi etua. Käytännössä pitäisi varmaan käyttää viittä COP-puolaa ja jokaiselle oma sytkälähtö. Eli tässä siis räiskittäisiin jokaiseen sylinteriin kipinä joka kierroksella. Ehkä saattaisi onnistua myös kahdella tuplapuolalla ja yhdellä COP-puolalla sekä kolmella lähdöllä. Tämän jälkimmäisen toimivuudesta käytännössä en ole varma. Ainoa olennainen etu hukkakipinästä olisi, että pelkkä kampuran paikka-anturi riittäisi.
Trikkeripyörässä pitää olla hammas jokaiselle sytytystapahtumalle, eli käytännössä sylinterimäärällä jaollinen hammasluku. Ja "oikeaa" COP-sytkää varten tarvitaan myös toinen anturi nokalle, jotta tiedetään milloin mikäkin sylinterion sytytysvuorossa.
Trikkeripyörässä pitää olla hammas jokaiselle sytytystapahtumalle, eli käytännössä sylinterimäärällä jaollinen hammasluku. Ja "oikeaa" COP-sytkää varten tarvitaan myös toinen anturi nokalle, jotta tiedetään milloin mikäkin sylinterion sytytysvuorossa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mitenkäs tuollaisessa 5-syl audissa ne männät käy ylhäällä, ovatko ne 180 asteen erolla vai jollain muulla?
Itselläni 3-pyttysessä jokainen mäntä käy vuorollaan ylhäällä...
Pikanen google sanoo:
"The inline-5 engine fires once every 720° / 5 = 144° crank angle. As a result, the crankshaft design is as shown in below. Firing order is 1-3-5-4-2."

Mikäli tuo pitää paikkansa niin, niin joko jakaja tai 5 sytkälähtöä ja CoP härpäkkeet. Hukkakipuna ei toimi kun ei käy pytyt ylhäällä samaan aikaan.
Mitenhän olisi laittaa tuon jakajan kaveriksi yksi racing super hyper tehopuola ja kondensaattori tulpanjohdot... ainakin rahat menis.
Itselläni 3-pyttysessä jokainen mäntä käy vuorollaan ylhäällä...
Pikanen google sanoo:
"The inline-5 engine fires once every 720° / 5 = 144° crank angle. As a result, the crankshaft design is as shown in below. Firing order is 1-3-5-4-2."

Mikäli tuo pitää paikkansa niin, niin joko jakaja tai 5 sytkälähtöä ja CoP härpäkkeet. Hukkakipuna ei toimi kun ei käy pytyt ylhäällä samaan aikaan.
Mitenhän olisi laittaa tuon jakajan kaveriksi yksi racing super hyper tehopuola ja kondensaattori tulpanjohdot... ainakin rahat menis.

No eihän siinä tosiaan hirveästi järkeä ole. Mutta jos 2nd triggerin toteuttaminen on syystä tai toisesta hankalaa, niin noinkin voi tehdä.Höylä wrote:nyt kyllä kiinnostaa, että miksi tehdä hukkakipinä systeemi cop puolillaei se nokalle tehty 2 nd triggeri nyt niin vaikea ole toteuttaa, että sitä ei sinne saisi tehtyä...
Ja tuo aiemmin mainitsemani tuplapuolien ja kolmen sytkälähdön kokoonpano taitaa tosiaan olla käytännössä mahdoton. Se, että sylinteriparit ei käy ylhäällä yhtä aikaa, ei varmaankaan haittaisi. Luultavasti se hukkaan menevä kipinä kuitenkin osuisi sellaiseen kohtaan, jossa siitä ei ole haittaa. Mutta ohjaus vaatisi kuvioita, johon mega ei taida taipua. Pitäisi käyttää 2nd triggeriä ja laukoa osaa lähdöistä kahdesti työkierrolla ja osaa kerran, eipä taida onnistua.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
2nd triggeriksi käy se virranjakajan Hall-signaali. Nykyisellään sulla on 5-hahloinen levy siellä jakajassa, levy pitää tehdä/vaihtaa sellaiseen jossa on vain 1 hahlo. Kampiakselille 5 tappia (ellei vauhtipyörällä 60-2) ja 2nd triggerin kytkentä Hall-anturin mukaisesti. Optoa ei välttämättä tarvitse mikäli Hall toimii 5V jännitteellä, muussa tapauksessa kopioit levyllä olevan optokytkennän. Puolien ohjaus sytkäkivillä, esim VB921.
Tarkemmat kytkikset täältä: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm
Tarkemmat kytkikset täältä: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm