AUDI 5 SYL 10V

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

AUDI 5 SYL 10V

Post by fordsoni »

Eli mitenkäs tollasen 5 pyttysen Quotro audin sytkä on helpoin toteuttaa ilman jakajaa? ...joko hukkakipinä taika suorasytty, mutta miten? mega ohjaa jo bensaa mut nyt täytyis saada myös kipinä, alkaa isommilla ahdoilla kipinä loppumaan... :(
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

MS2:lla ainakin onnistunee ilman jakajaa.

BTW, en usko että itse JAKAJA on se ongelma... Laita pienempi kärkiväli. ;)
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

unohdetaan se jakaja... kyse on ihan siitä et se miten se toteutetaan tuollaseen 5 pyttyseen ilman jakajaa, millaset puolat ja muut komponentit pitää olla? ja onko suorasytty ainut vaihtoehto vai saako tuollaseen esim. hukkakiopinän?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jaa'a.. taitaa olla se hukkakipinä vähän hankala, koska yhdelle pytylle ei löydy kaveria :)
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

minkäslaine trikkeri tohon käy, pelaako ihan 12-1 pyörällä vai pitääkö se hammasmäärä olla jaollinen pyttymäärällä? millasia suorasytty puolia ootte käyttäny ja millane sytkän vahvistin tuohon sopisi?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voihan tuohon periaatteessa tehdä hukkakipinänkin, siitä vaan ei ole hirveästi etua. Käytännössä pitäisi varmaan käyttää viittä COP-puolaa ja jokaiselle oma sytkälähtö. Eli tässä siis räiskittäisiin jokaiseen sylinteriin kipinä joka kierroksella. Ehkä saattaisi onnistua myös kahdella tuplapuolalla ja yhdellä COP-puolalla sekä kolmella lähdöllä. Tämän jälkimmäisen toimivuudesta käytännössä en ole varma. Ainoa olennainen etu hukkakipinästä olisi, että pelkkä kampuran paikka-anturi riittäisi.

Trikkeripyörässä pitää olla hammas jokaiselle sytytystapahtumalle, eli käytännössä sylinterimäärällä jaollinen hammasluku. Ja "oikeaa" COP-sytkää varten tarvitaan myös toinen anturi nokalle, jotta tiedetään milloin mikäkin sylinterion sytytysvuorossa.
Arttu
GSX1100 -85
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

ahaa... mitäs nuo cop puolat oikein on? :oops: trikkeriksi siis käy esim 35-1 pyörä?
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

Coil On Plug,,,,sytytyspuola on "tulpanhatussa".
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Periaatteessa voisi hukkakipinän tehdä 5:lla COP puolalla, joista tehdään 2 paria ja 1 puola yksinään. Esim VAGin puolilla pitäisi onnistua
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt kyllä kiinnostaa, että miksi tehdä hukkakipinä systeemi cop puolilla :roll: ei se nokalle tehty 2 nd triggeri nyt niin vaikea ole toteuttaa, että sitä ei sinne saisi tehtyä...
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Mitenkäs tuollaisessa 5-syl audissa ne männät käy ylhäällä, ovatko ne 180 asteen erolla vai jollain muulla?

Itselläni 3-pyttysessä jokainen mäntä käy vuorollaan ylhäällä...

Pikanen google sanoo:

"The inline-5 engine fires once every 720° / 5 = 144° crank angle. As a result, the crankshaft design is as shown in below. Firing order is 1-3-5-4-2."
Image

Mikäli tuo pitää paikkansa niin, niin joko jakaja tai 5 sytkälähtöä ja CoP härpäkkeet. Hukkakipuna ei toimi kun ei käy pytyt ylhäällä samaan aikaan.

Mitenhän olisi laittaa tuon jakajan kaveriksi yksi racing super hyper tehopuola ja kondensaattori tulpanjohdot... ainakin rahat menis. :twisted:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Höylä wrote:nyt kyllä kiinnostaa, että miksi tehdä hukkakipinä systeemi cop puolilla :roll: ei se nokalle tehty 2 nd triggeri nyt niin vaikea ole toteuttaa, että sitä ei sinne saisi tehtyä...
No eihän siinä tosiaan hirveästi järkeä ole. Mutta jos 2nd triggerin toteuttaminen on syystä tai toisesta hankalaa, niin noinkin voi tehdä.

Ja tuo aiemmin mainitsemani tuplapuolien ja kolmen sytkälähdön kokoonpano taitaa tosiaan olla käytännössä mahdoton. Se, että sylinteriparit ei käy ylhäällä yhtä aikaa, ei varmaankaan haittaisi. Luultavasti se hukkaan menevä kipinä kuitenkin osuisi sellaiseen kohtaan, jossa siitä ei ole haittaa. Mutta ohjaus vaatisi kuvioita, johon mega ei taida taipua. Pitäisi käyttää 2nd triggeriä ja laukoa osaa lähdöistä kahdesti työkierrolla ja osaa kerran, eipä taida onnistua.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ei sen sekventaalisen COP:n rakentaminen niin vaikeaa ole. Tietysti, jos koneessa ei ole kampiakseli- ja nokkatriggereille paikkoja valmiina, niin joutuu jonkunverran puuhailemaan. Megan puolella asia on mielestäni varsin simppeli.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Jos minä tuon tekisin niin pitäisin sen jakajan ja laittaisin puolaksi accel super coil:n. Kipinä riittää melkein mihin tahansa... Ja racersplace myy sitä 60-80 euron hintaan (ei millään muista mitä se viimeksi oli).
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

minkäs näkönen ratas sinne nokalle tarvitaa second trikkeriksi? ja oisko jtn kytkistä sille kytkennälle?
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

2nd triggeriksi käy se virranjakajan Hall-signaali. Nykyisellään sulla on 5-hahloinen levy siellä jakajassa, levy pitää tehdä/vaihtaa sellaiseen jossa on vain 1 hahlo. Kampiakselille 5 tappia (ellei vauhtipyörällä 60-2) ja 2nd triggerin kytkentä Hall-anturin mukaisesti. Optoa ei välttämättä tarvitse mikäli Hall toimii 5V jännitteellä, muussa tapauksessa kopioit levyllä olevan optokytkennän. Puolien ohjaus sytkäkivillä, esim VB921.

Tarkemmat kytkikset täältä: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm
Post Reply