Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Jokos piirilevyversiota on keretty kunnolla testaamaan, eli joko uskaltaa tehdä?
GraZ
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:17
Location: Vihti
Contact:

Post by GraZ »

Jopa meikäläinenkin on saanut levyn kasaan vaikkei ole harmainta havaintoa output pinneistä muutakuin suuttimien lähdöt :)
Tässä vaiheessa kuulemma? kannattaa juuri jatkaa :)
Joten missähän järjestyksessä nuo "slotit" kulkevat?

Jos joku asiasta tietoisempi voisi valaista.
"Katso sierra kun loikkaa, joku on ahtanut sen!"
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.

1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mites onko mahdollista millään saada siinä keskellä olevaa viivaviidakkoa pikkasen harvemmaksi? Niin saisin kaverin jyrsimellä tehtyä vai löytyiskö tekijää levylle?? :(
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Tuoppi wrote:Entäs nuo 2N2222:set, kerroit tuolla aiemmin käyttäneesi niiden tilalla IRFZ20:ä, olisiko syytä käyttää niitä? Ja mikä tuo MAX626:n kohtalo on tuossa IC8 kohdassa??
Itse itseäni lainaten, edelleen askarruttaa nuo yllämainitut.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Turtana wrote:vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.

1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.
Mihinkään ei olla tyytyväisiä :D, eli mitäs nuo loput lähdöt ovat ?

Pari muutakin kysymystä:
- Itse laitoin kaikki fetit IRFZ44:ia, ei ilmeisesti kuitenkaan niin justiinsa?

- Skemoista taisi puuttua hyppylanka millä saadaan D9:lle maa, no kuvasta tuokin selvisi ja kytkentää tutkimalla varmistin.

- Entä nuo muutamat muut tyhjät reiät levyllä?

- Mikäs tuo vastus AD595:lle on? Ei taida skemassa olla?

- Lämpötila-antureiden vastuksien sovitus? Miten homma yleisesti toimii?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Piirilevy saatiin syövytettyä, hyvä tuli vaikka ahdasta on levyllä. Kiitokset vielä kerran Turtanalle. Lisätietoa vielä kaivattaisiin noista optiojutuista.
turbovoimaa
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

nohkis wrote:
Turtana wrote:vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.

1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.
Mihinkään ei olla tyytyväisiä :D, eli mitäs nuo loput lähdöt ovat ?

Pari muutakin kysymystä:
- Itse laitoin kaikki fetit IRFZ44:ia, ei ilmeisesti kuitenkaan niin justiinsa?

- Skemoista taisi puuttua hyppylanka millä saadaan D9:lle maa, no kuvasta tuokin selvisi ja kytkentää tutkimalla varmistin.

- Entä nuo muutamat muut tyhjät reiät levyllä?

- Mikäs tuo vastus AD595:lle on? Ei taida skemassa olla?

- Lämpötila-antureiden vastuksien sovitus? Miten homma yleisesti toimii?

D9 zeenerille ei saa maatasoa koska takaisinkytkentä tapahtuu +12v linjaan toisin kuin alkuperäisessä jossa se ohjataan maatasoon.

on ollut tässä hieman kiirettä autoprojektin kanssa ja en ole kerinnyt olemaan koneen vieressä oikeastaan ollenkaan.
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

No, kaikki aikanaan. Sitä odotellessa... :roll:
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Mitäs eroa tuossa on, kun alkuperäisessä schemassa on tuo IC8 MC34151P ja tässä 33151P? Mitä nämä IRLZ34:t tuossa tekee?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

No niin, levy toimi testipenkissä tänään ja toivottavasti huomenna autossa yhtä hyvin :D

Tähän mennessä on tullut vastaan seuraavat pikku bugit:

- trankku Q1 kuvassa väärinpäin
- elko C17 puuttuu osalistasta
- kerkot C44 ja C45 yksikkö pitäisi olla pF ei nF
- Kela pitäisi olla 100uH ei 100mH
Last edited by TVH on Fri May 13, 2005 18:47, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Half time
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Mar 13, 2005 22:52
Location: Kainuu..

Post by Half time »

Moro. olisiko turtana mahollista saada kenties tuo levy jotenkin muussa muodossa siis kun ei olleet saaneet tiedosto muotoa auki kun oisivat jyrsineet tuon levysi. tai jotain.. ei tuo syövytys homma oikein kuulosta hyvältä.. millä ohjelmalla ne saa auki??

laita TVH sit että toimiiks hyvin.. ja ne muutokset mitä kaikkea pitää viel värkätä yms. :)
Ruutan opiskelija..
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Half time wrote:Moro. olisiko turtana mahollista saada kenties tuo levy jotenkin muussa muodossa siis kun ei olleet saaneet tiedosto muotoa auki kun oisivat jyrsineet tuon levysi. tai jotain.. ei tuo syövytys homma oikein kuulosta hyvältä.. millä ohjelmalla ne saa auki??

laita TVH sit että toimiiks hyvin.. ja ne muutokset mitä kaikkea pitää viel värkätä yms. :)
Proteus on ohjelman nimi, sen piirilevyosiolla (ARES) saa fileet auki. Demoversion saa osoitteesta http://www.labcenter.co.uk/ Tuli kouluaikana todettua että proteus aika perkuleen kiva ohjelma, suosittelen :D

Syövyttämällä saa kotikonsteinkin tehtyä tuon levyn, esim. itse valotin 70-luvun kotisolariumilla, kehitin kodin putkimiehellä ja syövytin ferrikloridilla 1e hintasessa muovivadissa. Reijät porasin käsiporalla (ilman telinettä) ja 0.8mm terällä. Kyllä yhen tai 2 levyä vääntää vaikka päällään seisten, asenteessa vika jos ei väännä. Sarjatuotanto on sit erikseen 8)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Laakista käyntiin ja kaikki toimii, tosin mulla on käytössä toistaiseksi vain LM1815, molemmat injektoripankit, sytkälähdöt ledeistä 17&19, CLT, MAT, ulkoinen MAP, lambda, TPS ja bensapumpun releen ohjaus.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Half time
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Mar 13, 2005 22:52
Location: Kainuu..

Post by Half time »

TVH wrote:Laakista käyntiin ja kaikki toimii, tosin mulla on käytössä toistaiseksi vain LM1815, molemmat injektoripankit, sytkälähdöt ledeistä 17&19, CLT, MAT, ulkoinen MAP, lambda, TPS ja bensapumpun releen ohjaus.
hienoa.. vieläkö niitä ulos tuloja on paljonkin tyhjänä?? vielä vesiruutalle pitäs lähtö ainakin olla ja mieluiten myös flektille!? ahtopaineen säädölle olisi kanssa aika bueno.. :D saisiko niiden osien sijoittelun vähän vielä selvemmin niin ai että olisi hieno homma ni saisi kaverin tinaamaan.. :D
Ruutan opiskelija..
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Niinpä niin, ehkä olisi kannattanut tehdä alkuperäisellä mallilla tuo PCB.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Half time wrote:
TVH wrote:Laakista käyntiin ja kaikki toimii, tosin mulla on käytössä toistaiseksi vain LM1815, molemmat injektoripankit, sytkälähdöt ledeistä 17&19, CLT, MAT, ulkoinen MAP, lambda, TPS ja bensapumpun releen ohjaus.
hienoa.. vieläkö niitä ulos tuloja on paljonkin tyhjänä?? vielä vesiruutalle pitäs lähtö ainakin olla ja mieluiten myös flektille!? ahtopaineen säädölle olisi kanssa aika bueno.. :D saisiko niiden osien sijoittelun vähän vielä selvemmin niin ai että olisi hieno homma ni saisi kaverin tinaamaan.. :D
lankusta löytyy ainakin seuraavat lähdöt ja tulot:

- vaihtovalo
- lähtökierrosten rajoitin
- sutimisen esto (päälle/pois)
- EGT
- nakutusanturi
- vesiruiskutus
- Nos/kartan vaihto
- flektin ohjaus
- ahtopaineen ohjaus
- kaikki loput extra koodin tukemat outputit

Piirilevyä tutkimalla selviää paremmin mikä on mikäkin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Tekeekö kukaan näitä piirilevyjä useampia? Kenties suunnittelija herra itse? Kiinnostaisi saada tuollainen :)
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

koskar wrote:Tekeekö kukaan näitä piirilevyjä useampia? Kenties suunnittelija herra itse? Kiinnostaisi saada tuollainen :)
Sama täällä.
Opel 20XE project
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

koskar wrote:Tekeekö kukaan näitä piirilevyjä useampia? Kenties suunnittelija herra itse? Kiinnostaisi saada tuollainen :)
Muistelisin, että tekijä joskus kielsi näiden piirilevyjen tekemisen ja myymisen (Partco keskusteluissa?), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että tekijä tekisi itse tai kukin tarvitseva tekee itse levynsä.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

teg wrote:Muistelisin, että tekijä joskus kielsi näiden piirilevyjen tekemisen ja myymisen (Partco keskusteluissa?), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että tekijä tekisi itse tai kukin tarvitseva tekee itse levynsä.
Pitää varmaan ottaa Turtanaan yhteyttä kun herra on paikalla vaikka IRC:n puolella. Jatkakaa :lol:.
Nsa
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu May 05, 2005 1:47

Post by Nsa »

Ehdin jo TVH:ta ahdistelemaan tyhmillä kysymyksilläni ja morkkishan siitä tuli, joten helpotusta saadakseni puren kyssärit tänne :)

Onko tuo Turtanan levy siis jo todettu testilenkkiä pidemmillä reissuilla toimivaksi?

Käsittääkseni "laadukkaampien" ts. kestävempien komponenttien valinnan johdosta, lauta kestää matalavastusteiset suuttimet ilman välivastuksia tai vastaavia patentteja? Omat suuttimet antoivat vastusmittariin lukemat 3.0 ja 3.2, eli aika matalia ovat nuo Koskenkorvan suuttimet.

Jos jotain selkoa saisi tuohon ostoslistaan. Eli esim jos turtana ehtisi jossain vaiheessa laittaa jonkin selostuksen tai joku muu osaisi kertoa? Itse käytän hall-anturilla varustettua sytkää, em. suuttimia, tavis lambdaa ja syttyä ajattelin samalla rasialla ohjailla, eli mitä saraketta noudattelen ostoslistassa?

Mitens tuo flekti kannattaa toteuttaa, kun itsellä on suunnitteilla anturi syylärin paksuun ylävesiletkuun, joka releen kautta napsauttaa hyrrät pyörimään. Onko tuo vesimittari imusarjassa miten luotettava systeemi tai millaisia lukemia siellä ms:n flektin ohjauksessa kannattaa pitää, ettei pääse keittämään vai toteutanko suosiolla alkuperäisen suunnitelman?

Bonarina katselin TVH:n ominaisuuslistasta "NOS/kartan vaihto"-option. Mahdollistaako tämä ns. "M5"-tyylisen namiskan kojetaulussa, josta voidaan valita virtaa läpi päästämällä/ei päästämällä esim kahden eri bensakartan väliltä (l. econony ja sport). Entä kulkevatko sytkäkartat samalla mukana?

Jos turtana olet vielä innostunut parin Turtana© -lankun tekemisestä, niin itse ottaisin ainakin yhden. Porattua saan levyn, mutta tuo syövyttely.. Olisihan tuo solariumikin tuolla nurkassa, mutta ajattelin, että tilaan mielummin tekijältä itseltään. Pistele vaikka yh:ta... tai yv:tä (mitä helv juuri tapahtui :shock:) asian tiimoilta!

Loppuun vielä propsit Turtanalle miehen työstä. Niin ja korvausta vastaan luonnollisesti ajattelin luomustasi pyytää. Kahvirahaa ja sitärataa :wink:
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa HB -89 2.0 OHC "DFTH-tuned"
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Olkaahan tarkkoina tässä kohtaa,

Image

kuvassa keltainen alue näyttää miten regun jäähdytysripa jatkuu regun alla, ja kun siinä kohtaa menee myös useampi folio, voi sattua pieni oikosulku...:oops: kröhöm, en saanut mitään rikki mutta lambda meni maihin --> mega nosti soppaa sen mitä pystyi eli mulla 15% ja käynti sen mukainen...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Nsa wrote:Ehdin jo TVH:ta ahdistelemaan tyhmillä kysymyksilläni ja morkkishan siitä tuli, joten helpotusta saadakseni puren kyssärit tänne :)

Onko tuo Turtanan levy siis jo todettu testilenkkiä pidemmillä reissuilla toimivaksi?
On sitä nyt pari viikkoa käytetty, pari omaa fibaa, itse lankku toiminut 100%
Nsa wrote: Käsittääkseni "laadukkaampien" ts. kestävempien komponenttien valinnan johdosta, lauta kestää matalavastusteiset suuttimet ilman välivastuksia tai vastaavia patentteja? Omat suuttimet antoivat vastusmittariin lukemat 3.0 ja 3.2, eli aika matalia ovat nuo Koskenkorvan suuttimet.
Luulisi kestävän PWM:ää käyttämällä...
Nsa wrote:Jos jotain selkoa saisi tuohon ostoslistaan. Eli esim jos turtana ehtisi jossain vaiheessa laittaa jonkin selostuksen tai joku muu osaisi kertoa? Itse käytän hall-anturilla varustettua sytkää, em. suuttimia, tavis lambdaa ja syttyä ajattelin samalla rasialla ohjailla, eli mitä saraketta noudattelen ostoslistassa?
Piirilevylle kannattaa ostaa kaikki osat.
Nsa wrote:Mitens tuo flekti kannattaa toteuttaa, kun itsellä on suunnitteilla anturi syylärin paksuun ylävesiletkuun, joka releen kautta napsauttaa hyrrät pyörimään. Onko tuo vesimittari imusarjassa miten luotettava systeemi tai millaisia lukemia siellä ms:n flektin ohjauksessa kannattaa pitää, ettei pääse keittämään vai toteutanko suosiolla alkuperäisen suunnitelman?
Levyllä kun on valmis ohjaus tolle releelle niin se on helppo ottaa käyttöön, määrittelee vaan lämpötilan missä flekti alkaa pauhata. Vedenlämpöanturi pitää olla kuumimmassa kohdassa vesikiertoa eli kannessa ennen termostaattia.
Nsa wrote:Bonarina katselin TVH:n ominaisuuslistasta "NOS/kartan vaihto"-option. Mahdollistaako tämä ns. "M5"-tyylisen namiskan kojetaulussa, josta voidaan valita virtaa läpi päästämällä/ei päästämällä esim kahden eri bensakartan väliltä (l. econony ja sport). Entä kulkevatko sytkäkartat samalla mukana?
Mahdollistaa, saa valita vaihtuuko sytkäkartta vai ei. mutta ei siitä muuta saa kun rispektiä pillurallissa jos tuollanen nappi on. Bensakartan voi rakentaa järkevästi, pienelle kuormalle laihalle ja suurelle kuormalle eniten tehoa antava, niin samalla kartalla pääsee siistissä ajossa pieneen kulutukseen ja poljettaessa kaikki teho on käytössä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

pahoittelen tuota regulaattorin asettulu epäselvyyttä, tarkoitus olisi että regulaattoriin laitetaan noin 3*3cm alumiinilevy ja sen alle tulisi 3mm reiällä oleva 2mm paksu nylon prikka mitä saa elektroniikka liikkeistä.

Olisi pitänyt mainita tarkemmin että regulaattoria ei saa asentaa suoraan vasten piirilevyä, tämän voi vaikka hoitaa laittamalla ruuvi piirilevyyn kiinni mutterilla jolloin regulaattori nousee piirilevyn pohjasta noin 2mm irti.
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Miksi virtalähdeosa on muutettu erilaiseksi? Kuuluuko tuo 12V zeneri tosiaan olla tuola regulaattorin lähdön puolella? Pitääkö zenerit olla wattisia? Olisiko hyvä laittaa regulaattorin perään vaikkapa 100nF polko? Miksiköhän alkuperäisessä on käytetty tuota LM2937 piiriä?
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Post by Simon Templar »

Alkuperäisessä kytkennässä tuo regulaattori on low dropout mallinen. Jos siinä tekijä on ajatellut, että esim. käynnistäessä jännite tippuu liikaa, ja tavallinen regu ei toimi enää.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Pecan wrote:Miksi virtalähdeosa on muutettu erilaiseksi? Kuuluuko tuo 12V zeneri tosiaan olla tuola regulaattorin lähdön puolella? Pitääkö zenerit olla wattisia? Olisiko hyvä laittaa regulaattorin perään vaikkapa 100nF polko? Miksiköhän alkuperäisessä on käytetty tuota LM2937 piiriä?

22v zener ennen regulaattoria ja 12v jälkeen, milellään 1w tehonkesto.
regulaattoria ennen on 100nf konkka ja jälkeen neljä + vielä elkot, suunniteltu niin että 100nf häiriökonkat on lähellä prossun jännitesyöttöjä.

ainoana erona 7805 piirillä lm2937:kaan on alhaisenpi kytkemis jännite, tosin itsellä ei ole ollut ongelmia tuon 7805 kanssa milloinkaan.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Näköjään suuttimia ohjaaville feteille ja flyback trankuille pitää laittaa jokaiselle oma jäähdytysprofiilinsa. Kokeilin tuossa, laitoin kaikki 4 samaan, tulos oli oikosulku. Fetit omaansa ja trankut omaansa, suuttimet tuntui olevan auki lähes jatkuvaan. Kaikki 4 erillään, homma toimii.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

eikös se nyt ole normaalia että suojaamatommilla to220 koteloiden kanssa käytetään kiille levyä ja nylon eristeholkkia, normi megassa ei koska fetit on erityyppisiä ja runko on muovia (ei metallirunkoa)
Post Reply