Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB
Moderator: Masi_K
Jopa meikäläinenkin on saanut levyn kasaan vaikkei ole harmainta havaintoa output pinneistä muutakuin suuttimien lähdöt 
Tässä vaiheessa kuulemma? kannattaa juuri jatkaa
Joten missähän järjestyksessä nuo "slotit" kulkevat?
Jos joku asiasta tietoisempi voisi valaista.

Tässä vaiheessa kuulemma? kannattaa juuri jatkaa

Joten missähän järjestyksessä nuo "slotit" kulkevat?
Jos joku asiasta tietoisempi voisi valaista.
"Katso sierra kun loikkaa, joku on ahtanut sen!"
vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.
1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.
1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mihinkään ei olla tyytyväisiäTurtana wrote:vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.
1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä.

Pari muutakin kysymystä:
- Itse laitoin kaikki fetit IRFZ44:ia, ei ilmeisesti kuitenkaan niin justiinsa?
- Skemoista taisi puuttua hyppylanka millä saadaan D9:lle maa, no kuvasta tuokin selvisi ja kytkentää tutkimalla varmistin.
- Entä nuo muutamat muut tyhjät reiät levyllä?
- Mikäs tuo vastus AD595:lle on? Ei taida skemassa olla?
- Lämpötila-antureiden vastuksien sovitus? Miten homma yleisesti toimii?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
nohkis wrote:Mihinkään ei olla tyytyväisiäTurtana wrote:vasen pitkä rivi ylhäältä lähtien.
1 = maataso
2 = injector 2
3 = injector 1
4 = +12v
5 = map anturin signaali jos ulkopuolinen anturi
6 = lambda-anturin sisääntulo
7 = veden lämpötila anturille
8 = ilman lämpötia anturille
9 = TPS anturille
10 = lisäsisääntulo 1 (x6)
11 = lisäsisääntulo 2 (x7)
12 = maataso
13 = EGT anturin signaali (alumel)
14 = lähtö +5V
15 = Hal/VR anturin sisääntulo, riippuen lisäpiireistä levyllä., eli mitäs nuo loput lähdöt ovat ?
Pari muutakin kysymystä:
- Itse laitoin kaikki fetit IRFZ44:ia, ei ilmeisesti kuitenkaan niin justiinsa?
- Skemoista taisi puuttua hyppylanka millä saadaan D9:lle maa, no kuvasta tuokin selvisi ja kytkentää tutkimalla varmistin.
- Entä nuo muutamat muut tyhjät reiät levyllä?
- Mikäs tuo vastus AD595:lle on? Ei taida skemassa olla?
- Lämpötila-antureiden vastuksien sovitus? Miten homma yleisesti toimii?
D9 zeenerille ei saa maatasoa koska takaisinkytkentä tapahtuu +12v linjaan toisin kuin alkuperäisessä jossa se ohjataan maatasoon.
on ollut tässä hieman kiirettä autoprojektin kanssa ja en ole kerinnyt olemaan koneen vieressä oikeastaan ollenkaan.
No niin, levy toimi testipenkissä tänään ja toivottavasti huomenna autossa yhtä hyvin 
Tähän mennessä on tullut vastaan seuraavat pikku bugit:
- trankku Q1 kuvassa väärinpäin
- elko C17 puuttuu osalistasta
- kerkot C44 ja C45 yksikkö pitäisi olla pF ei nF
- Kela pitäisi olla 100uH ei 100mH

Tähän mennessä on tullut vastaan seuraavat pikku bugit:
- trankku Q1 kuvassa väärinpäin
- elko C17 puuttuu osalistasta
- kerkot C44 ja C45 yksikkö pitäisi olla pF ei nF
- Kela pitäisi olla 100uH ei 100mH
Last edited by TVH on Fri May 13, 2005 18:47, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Moro. olisiko turtana mahollista saada kenties tuo levy jotenkin muussa muodossa siis kun ei olleet saaneet tiedosto muotoa auki kun oisivat jyrsineet tuon levysi. tai jotain.. ei tuo syövytys homma oikein kuulosta hyvältä.. millä ohjelmalla ne saa auki??
laita TVH sit että toimiiks hyvin.. ja ne muutokset mitä kaikkea pitää viel värkätä yms.
laita TVH sit että toimiiks hyvin.. ja ne muutokset mitä kaikkea pitää viel värkätä yms.

Ruutan opiskelija..
Proteus on ohjelman nimi, sen piirilevyosiolla (ARES) saa fileet auki. Demoversion saa osoitteesta http://www.labcenter.co.uk/ Tuli kouluaikana todettua että proteus aika perkuleen kiva ohjelma, suosittelenHalf time wrote:Moro. olisiko turtana mahollista saada kenties tuo levy jotenkin muussa muodossa siis kun ei olleet saaneet tiedosto muotoa auki kun oisivat jyrsineet tuon levysi. tai jotain.. ei tuo syövytys homma oikein kuulosta hyvältä.. millä ohjelmalla ne saa auki??
laita TVH sit että toimiiks hyvin.. ja ne muutokset mitä kaikkea pitää viel värkätä yms.

Syövyttämällä saa kotikonsteinkin tehtyä tuon levyn, esim. itse valotin 70-luvun kotisolariumilla, kehitin kodin putkimiehellä ja syövytin ferrikloridilla 1e hintasessa muovivadissa. Reijät porasin käsiporalla (ilman telinettä) ja 0.8mm terällä. Kyllä yhen tai 2 levyä vääntää vaikka päällään seisten, asenteessa vika jos ei väännä. Sarjatuotanto on sit erikseen

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
hienoa.. vieläkö niitä ulos tuloja on paljonkin tyhjänä?? vielä vesiruutalle pitäs lähtö ainakin olla ja mieluiten myös flektille!? ahtopaineen säädölle olisi kanssa aika bueno..TVH wrote:Laakista käyntiin ja kaikki toimii, tosin mulla on käytössä toistaiseksi vain LM1815, molemmat injektoripankit, sytkälähdöt ledeistä 17&19, CLT, MAT, ulkoinen MAP, lambda, TPS ja bensapumpun releen ohjaus.


Ruutan opiskelija..
lankusta löytyy ainakin seuraavat lähdöt ja tulot:Half time wrote:hienoa.. vieläkö niitä ulos tuloja on paljonkin tyhjänä?? vielä vesiruutalle pitäs lähtö ainakin olla ja mieluiten myös flektille!? ahtopaineen säädölle olisi kanssa aika bueno..TVH wrote:Laakista käyntiin ja kaikki toimii, tosin mulla on käytössä toistaiseksi vain LM1815, molemmat injektoripankit, sytkälähdöt ledeistä 17&19, CLT, MAT, ulkoinen MAP, lambda, TPS ja bensapumpun releen ohjaus.saisiko niiden osien sijoittelun vähän vielä selvemmin niin ai että olisi hieno homma ni saisi kaverin tinaamaan..
- vaihtovalo
- lähtökierrosten rajoitin
- sutimisen esto (päälle/pois)
- EGT
- nakutusanturi
- vesiruiskutus
- Nos/kartan vaihto
- flektin ohjaus
- ahtopaineen ohjaus
- kaikki loput extra koodin tukemat outputit
Piirilevyä tutkimalla selviää paremmin mikä on mikäkin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Muistelisin, että tekijä joskus kielsi näiden piirilevyjen tekemisen ja myymisen (Partco keskusteluissa?), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että tekijä tekisi itse tai kukin tarvitseva tekee itse levynsä.koskar wrote:Tekeekö kukaan näitä piirilevyjä useampia? Kenties suunnittelija herra itse? Kiinnostaisi saada tuollainen
Pitää varmaan ottaa Turtanaan yhteyttä kun herra on paikalla vaikka IRC:n puolella. Jatkakaateg wrote:Muistelisin, että tekijä joskus kielsi näiden piirilevyjen tekemisen ja myymisen (Partco keskusteluissa?), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että tekijä tekisi itse tai kukin tarvitseva tekee itse levynsä.

Ehdin jo TVH:ta ahdistelemaan tyhmillä kysymyksilläni ja morkkishan siitä tuli, joten helpotusta saadakseni puren kyssärit tänne
Onko tuo Turtanan levy siis jo todettu testilenkkiä pidemmillä reissuilla toimivaksi?
Käsittääkseni "laadukkaampien" ts. kestävempien komponenttien valinnan johdosta, lauta kestää matalavastusteiset suuttimet ilman välivastuksia tai vastaavia patentteja? Omat suuttimet antoivat vastusmittariin lukemat 3.0 ja 3.2, eli aika matalia ovat nuo Koskenkorvan suuttimet.
Jos jotain selkoa saisi tuohon ostoslistaan. Eli esim jos turtana ehtisi jossain vaiheessa laittaa jonkin selostuksen tai joku muu osaisi kertoa? Itse käytän hall-anturilla varustettua sytkää, em. suuttimia, tavis lambdaa ja syttyä ajattelin samalla rasialla ohjailla, eli mitä saraketta noudattelen ostoslistassa?
Mitens tuo flekti kannattaa toteuttaa, kun itsellä on suunnitteilla anturi syylärin paksuun ylävesiletkuun, joka releen kautta napsauttaa hyrrät pyörimään. Onko tuo vesimittari imusarjassa miten luotettava systeemi tai millaisia lukemia siellä ms:n flektin ohjauksessa kannattaa pitää, ettei pääse keittämään vai toteutanko suosiolla alkuperäisen suunnitelman?
Bonarina katselin TVH:n ominaisuuslistasta "NOS/kartan vaihto"-option. Mahdollistaako tämä ns. "M5"-tyylisen namiskan kojetaulussa, josta voidaan valita virtaa läpi päästämällä/ei päästämällä esim kahden eri bensakartan väliltä (l. econony ja sport). Entä kulkevatko sytkäkartat samalla mukana?
Jos turtana olet vielä innostunut parin Turtana© -lankun tekemisestä, niin itse ottaisin ainakin yhden. Porattua saan levyn, mutta tuo syövyttely.. Olisihan tuo solariumikin tuolla nurkassa, mutta ajattelin, että tilaan mielummin tekijältä itseltään. Pistele vaikka yh:ta... tai yv:tä (mitä helv juuri tapahtui
) asian tiimoilta!
Loppuun vielä propsit Turtanalle miehen työstä. Niin ja korvausta vastaan luonnollisesti ajattelin luomustasi pyytää. Kahvirahaa ja sitärataa

Onko tuo Turtanan levy siis jo todettu testilenkkiä pidemmillä reissuilla toimivaksi?
Käsittääkseni "laadukkaampien" ts. kestävempien komponenttien valinnan johdosta, lauta kestää matalavastusteiset suuttimet ilman välivastuksia tai vastaavia patentteja? Omat suuttimet antoivat vastusmittariin lukemat 3.0 ja 3.2, eli aika matalia ovat nuo Koskenkorvan suuttimet.
Jos jotain selkoa saisi tuohon ostoslistaan. Eli esim jos turtana ehtisi jossain vaiheessa laittaa jonkin selostuksen tai joku muu osaisi kertoa? Itse käytän hall-anturilla varustettua sytkää, em. suuttimia, tavis lambdaa ja syttyä ajattelin samalla rasialla ohjailla, eli mitä saraketta noudattelen ostoslistassa?
Mitens tuo flekti kannattaa toteuttaa, kun itsellä on suunnitteilla anturi syylärin paksuun ylävesiletkuun, joka releen kautta napsauttaa hyrrät pyörimään. Onko tuo vesimittari imusarjassa miten luotettava systeemi tai millaisia lukemia siellä ms:n flektin ohjauksessa kannattaa pitää, ettei pääse keittämään vai toteutanko suosiolla alkuperäisen suunnitelman?
Bonarina katselin TVH:n ominaisuuslistasta "NOS/kartan vaihto"-option. Mahdollistaako tämä ns. "M5"-tyylisen namiskan kojetaulussa, josta voidaan valita virtaa läpi päästämällä/ei päästämällä esim kahden eri bensakartan väliltä (l. econony ja sport). Entä kulkevatko sytkäkartat samalla mukana?
Jos turtana olet vielä innostunut parin Turtana© -lankun tekemisestä, niin itse ottaisin ainakin yhden. Porattua saan levyn, mutta tuo syövyttely.. Olisihan tuo solariumikin tuolla nurkassa, mutta ajattelin, että tilaan mielummin tekijältä itseltään. Pistele vaikka yh:ta... tai yv:tä (mitä helv juuri tapahtui

Loppuun vielä propsit Turtanalle miehen työstä. Niin ja korvausta vastaan luonnollisesti ajattelin luomustasi pyytää. Kahvirahaa ja sitärataa

Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa HB -89 2.0 OHC "DFTH-tuned"
Ford Riesa HB -89 2.0 OHC "DFTH-tuned"
Olkaahan tarkkoina tässä kohtaa,

kuvassa keltainen alue näyttää miten regun jäähdytysripa jatkuu regun alla, ja kun siinä kohtaa menee myös useampi folio, voi sattua pieni oikosulku...
kröhöm, en saanut mitään rikki mutta lambda meni maihin --> mega nosti soppaa sen mitä pystyi eli mulla 15% ja käynti sen mukainen...

kuvassa keltainen alue näyttää miten regun jäähdytysripa jatkuu regun alla, ja kun siinä kohtaa menee myös useampi folio, voi sattua pieni oikosulku...

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
On sitä nyt pari viikkoa käytetty, pari omaa fibaa, itse lankku toiminut 100%Nsa wrote:Ehdin jo TVH:ta ahdistelemaan tyhmillä kysymyksilläni ja morkkishan siitä tuli, joten helpotusta saadakseni puren kyssärit tänne![]()
Onko tuo Turtanan levy siis jo todettu testilenkkiä pidemmillä reissuilla toimivaksi?
Luulisi kestävän PWM:ää käyttämällä...Nsa wrote: Käsittääkseni "laadukkaampien" ts. kestävempien komponenttien valinnan johdosta, lauta kestää matalavastusteiset suuttimet ilman välivastuksia tai vastaavia patentteja? Omat suuttimet antoivat vastusmittariin lukemat 3.0 ja 3.2, eli aika matalia ovat nuo Koskenkorvan suuttimet.
Piirilevylle kannattaa ostaa kaikki osat.Nsa wrote:Jos jotain selkoa saisi tuohon ostoslistaan. Eli esim jos turtana ehtisi jossain vaiheessa laittaa jonkin selostuksen tai joku muu osaisi kertoa? Itse käytän hall-anturilla varustettua sytkää, em. suuttimia, tavis lambdaa ja syttyä ajattelin samalla rasialla ohjailla, eli mitä saraketta noudattelen ostoslistassa?
Levyllä kun on valmis ohjaus tolle releelle niin se on helppo ottaa käyttöön, määrittelee vaan lämpötilan missä flekti alkaa pauhata. Vedenlämpöanturi pitää olla kuumimmassa kohdassa vesikiertoa eli kannessa ennen termostaattia.Nsa wrote:Mitens tuo flekti kannattaa toteuttaa, kun itsellä on suunnitteilla anturi syylärin paksuun ylävesiletkuun, joka releen kautta napsauttaa hyrrät pyörimään. Onko tuo vesimittari imusarjassa miten luotettava systeemi tai millaisia lukemia siellä ms:n flektin ohjauksessa kannattaa pitää, ettei pääse keittämään vai toteutanko suosiolla alkuperäisen suunnitelman?
Mahdollistaa, saa valita vaihtuuko sytkäkartta vai ei. mutta ei siitä muuta saa kun rispektiä pillurallissa jos tuollanen nappi on. Bensakartan voi rakentaa järkevästi, pienelle kuormalle laihalle ja suurelle kuormalle eniten tehoa antava, niin samalla kartalla pääsee siistissä ajossa pieneen kulutukseen ja poljettaessa kaikki teho on käytössä.Nsa wrote:Bonarina katselin TVH:n ominaisuuslistasta "NOS/kartan vaihto"-option. Mahdollistaako tämä ns. "M5"-tyylisen namiskan kojetaulussa, josta voidaan valita virtaa läpi päästämällä/ei päästämällä esim kahden eri bensakartan väliltä (l. econony ja sport). Entä kulkevatko sytkäkartat samalla mukana?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
pahoittelen tuota regulaattorin asettulu epäselvyyttä, tarkoitus olisi että regulaattoriin laitetaan noin 3*3cm alumiinilevy ja sen alle tulisi 3mm reiällä oleva 2mm paksu nylon prikka mitä saa elektroniikka liikkeistä.
Olisi pitänyt mainita tarkemmin että regulaattoria ei saa asentaa suoraan vasten piirilevyä, tämän voi vaikka hoitaa laittamalla ruuvi piirilevyyn kiinni mutterilla jolloin regulaattori nousee piirilevyn pohjasta noin 2mm irti.
Olisi pitänyt mainita tarkemmin että regulaattoria ei saa asentaa suoraan vasten piirilevyä, tämän voi vaikka hoitaa laittamalla ruuvi piirilevyyn kiinni mutterilla jolloin regulaattori nousee piirilevyn pohjasta noin 2mm irti.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 46
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19
Pecan wrote:Miksi virtalähdeosa on muutettu erilaiseksi? Kuuluuko tuo 12V zeneri tosiaan olla tuola regulaattorin lähdön puolella? Pitääkö zenerit olla wattisia? Olisiko hyvä laittaa regulaattorin perään vaikkapa 100nF polko? Miksiköhän alkuperäisessä on käytetty tuota LM2937 piiriä?
22v zener ennen regulaattoria ja 12v jälkeen, milellään 1w tehonkesto.
regulaattoria ennen on 100nf konkka ja jälkeen neljä + vielä elkot, suunniteltu niin että 100nf häiriökonkat on lähellä prossun jännitesyöttöjä.
ainoana erona 7805 piirillä lm2937:kaan on alhaisenpi kytkemis jännite, tosin itsellä ei ole ollut ongelmia tuon 7805 kanssa milloinkaan.
Näköjään suuttimia ohjaaville feteille ja flyback trankuille pitää laittaa jokaiselle oma jäähdytysprofiilinsa. Kokeilin tuossa, laitoin kaikki 4 samaan, tulos oli oikosulku. Fetit omaansa ja trankut omaansa, suuttimet tuntui olevan auki lähes jatkuvaan. Kaikki 4 erillään, homma toimii.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)