Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB

Post by Turtana »

Tervehdys kaikille.

Olen saanut nyt vihdoin valmiiksi parannellun 1 puolisen megasquirt extra koodille suunnatun piirilevyn.

Levyn etuina akuperäiseen on paranneltu suuttimien takaisnkytkentä käytettäessä matala impedanssisia suuttimia.

Ohjauslähtöjen transistorit on korvattu loogisen tason feteillä (80W tehonkesto)

Piirilevyllä on nakutusanturin logiikka valmiina.

piirilevyllä on VR-anturin tarvitsema logiikka valmiina.

piirilevyllä on K-termoparin vaatima elektroniikka valmiina.

Piirilevyllä olevat ledit on korvattu suoraan sytkän ohjauslähdöillä 1kohm. ylösvetovastuksella +5v linjaan.

Sisäinen map-anturi siirretty piirilevyn reunalle jotta ei tarvitsisi käyttää ylimääräistä läpivientiä kotelossa.

tässä lista mitä MS-extra koodi tukee tällähetkellä.

12x12 fuel tables
12x12 spark tables
DualTable code
Roger Enns' injector staging code
Rev limiter
Launch control
Overboost protection
Mappable Air:Fuel Ratio target for use with wideband O2
Coolant temp timing advance
Inlet temp timing retard
MAPdot accel/decel enrichment
Anti-rev / Traction Control feature
Over-run fuel cut
Ignition control options:
. No ignition (fuel only)
. Distributor for even-fire 2 stroke 1,2,3,4 cyl and
even-fire 4 stroke 1,2,3,4,5,6,8,10,12,16 cyl
. Ford EDIS
. Dual Ford EDIS e.g. 2 EDIS4 modules on a V8 TEST
. Dodge Neon crank decoder TEST
. Ford TFI
. GM 7 pin HEI
. Toothed wheel decoder TEST
Anti-rev / Traction Control feature
Over-run fuel cut
Switchable tables
Boost control TEST
Water injection control
Dual EGO sensor support
Shift Lights Outputs 1, 2, 3 and 4
Knock sensor input
PWM idle for use with variable valves TEST
Nitrous control (min rpm, new timing map or fixed retard)
EGT logging



Image

Image



http://www.turtana.com/muut/megasquirt/
Last edited by Turtana on Sun Jan 29, 2006 11:37, edited 13 times in total.
Guest

Post by Guest »

loistavaa...

saisiko tuon mapin paikan jotenkin optiona, eli jos tekisi mapille paikan valmiiksi, mutta laitaisi kuitenkin ruuviliittimeenkin sille liitännät, hyppylangalla voisi sitten kytkeä ruuviliittimen käyttöön. Kun itsellä on ainkin tarkoitus käyttää mappia alkuperäisessä paikassaan, alkuperäistä johtosarjaa soveltaen.

sama sitten koskien bensapumpun relettä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

LOISTAVAA! :D :D :D :twisted: :twisted: :twisted:

Fidleä ohjaava trankku varmaan mitotetaan niin että sillä voi ajaa suoraan näitä perus Boschin lisäilmasolenoideja PWM:llä, tää mullakin käsissä oleva perusmalli on about 7 ohminen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

map-anturin sijoittelu olisi myös hyvä toteuttaa siten että mahdolliseen koteloon tullessaan se olisi levyn reunassa. ja sen anturn pään saisi suoraan ulos kotelosta.
Opel 20XE project
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

kuulostaa todella kiinnostavalta pitää ruveta seuraa millane tuosta tulee mapilla ja bensapumpun relelle vois kyllä tehä kanssa liittimen että se vois laittaa minne ite haluu :)
Bmw E32 750ila
-Kalle-
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 13:30
Location: Lapua

Post by -Kalle- »

Turtana wrote:Mahdolliset linkit ja kuvat reunauritetuista alumiinikoteloista (10*16) olsi tarpeen ja yleinen paikka josta niitä saisi täytyisi tilata yksi sovittamista varten.

kotelo saisi olla minimissään 45mm paksu jotta saan kaikki mahtumaan hyvin sisälle.
Tässä on linkki Hammondin kotelon piirrustuksiin: http://hammondmfg.com/pdf/1455N1601.pdf

Partco myy tätä kotelo nykyään MS:n rakennussarjan mukana.
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-UUTUUDET.PDF
Katso sivu U5.


-Kalle-
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

kunka paljon toi mappi tajuaa ahtoa?
Guest

Post by Guest »

escortmk2 wrote:kunka paljon toi mappi tajuaa ahtoa?
1.5bar
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Post by Simon Templar »

Nyt olisi vaan ns. toivomuslistan teko edessä mitä kaikkea levyllä tulisi olla jotta se olisi hyödyllinen käyttää.
Megaview prossu ja liittimet LCD:lle

Isot trankut bensapumpulle ja tyhjäkäyntisolenoidille on ihan jees.

Flyback piirit

Riittävästi tilaa jäähdytyslevyille

Ei releitä eikä sulakkeita, sillä niitä on mukavampi ettiä ja vaihtaa yhdestä kohtaa, eli auton orkkispaikasta.

Jos levystä tekee yksipuoleisen, niin miten ihmeessä saat reititettyä esim. nuo yllä olevat kilkkeet sinne? Mun mielestä kannattais tehä kaspuoleinen ihan suosiolla ja tettää levyjä esim. jenkeissä. Tuo mun yhessä postauksessa oleva levyversio maksaa 40$ kpl kun tilaa 2 kpl, ja hinta putoo 40 kpl tilauksella noin 20 dollariin kappaleelta.
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

kuinka vaikeaa ois kikkailla joku 3bar mappi?
Guest

Post by Guest »

Simon Templar wrote:
Megaview prossu ja liittimet LCD:lle

Isot trankut bensapumpulle ja tyhjäkäyntisolenoidille on ihan jees.

Flyback piirit

Riittävästi tilaa jäähdytyslevyille

Ei releitä eikä sulakkeita, sillä niitä on mukavampi ettiä ja vaihtaa yhdestä kohtaa, eli auton orkkispaikasta.

Jos levystä tekee yksipuoleisen, niin miten ihmeessä saat reititettyä esim. nuo yllä olevat kilkkeet sinne? Mun mielestä kannattais tehä kaspuoleinen ihan suosiolla ja tettää levyjä esim. jenkeissä. Tuo mun yhessä postauksessa oleva levyversio maksaa 40$ kpl kun tilaa 2 kpl, ja hinta putoo 40 kpl tilauksella noin 20 dollariin kappaleelta.
mun mielestä noi megaview:n hilut ovat aivan tarpeettomia. tehkööt ne sitten megaviewin jotka haluavat.


Kyllä turtana noi hilut saa ykspuoleiselle levylle se ei ole ongelma, tuo alkuperänen b&g levy on niin surkeaa suunnittelua että huh huh. ykspuolisessa levyssä on se hyvä että niitä voi jokainen syövytellä kotoaltaassa, jolloin hinta on nimellinen. kakspuoleista levyä et saa ikinä kotikonstein kohdistettua kohdalleen.
-Kalle-
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 13:30
Location: Lapua

Post by -Kalle- »

... tuo alkuperänen b&g levy on niin surkeaa suunnittelua että huh huh.
Mikä siinä on huonoa?
-Kalle-
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Post by Simon Templar »

Mikä siinä on huonoa?
Jonkin verran tinattavia hyppylankoja, komponentteja molemmilla puolilla ja aika ohuet vedot.
mun mielestä noi megaview:n hilut ovat aivan tarpeettomia. tehkööt ne sitten megaviewin jotka haluavat
Aivan, mielipiteitähän tässä kysyttiinkin. Se oli vaan mun mielipide. minä ainakin teen sellasen levyn mistä itse tykkään, mutta jos joku on jo valmiiksi tehnyt hyvän tai on tekemässä, niin eihän oo mitään järkeä keksiä pyörää uudelleen.

Tuosta nimellisestä hinnasta voi olla montaa mieltä, mutta minä ja ehkä moni muukin laskee omalle työlle jotain arvoa. Jonkun parinsadan reiän poraamiseen menee jo pelkästään aikaa aika mukavasti.

Mut tääkin on vaan mun mielipide eikä siitä tartte vetää herneitä nenuun.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Flyback boardin toiminnallisuus olisi hyvä ominaisuus matalaimpedanssisuuttimien käyttäjiä ajatellen. Montaa osaahan siinä ei ole.
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Re: Megasquirt piirilevy

Post by matti »

Turtana wrote:Tervehdys kaikille
*tyhjänäkäyntisolenoidin ohjaus/ sytkän ohjaus
Onko tämä jompikumpi vai kumpikin? Esim. mulla ainakin tulee kummatki noista, entäs onko flektin ohjaus mahdollista?
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Turtana wrote:Täytyy tehdä liittämis mahdollisuudet sille ja lisälevyn kiinityspaikat päälevylle
Tarkoitin että alkuperäinen v2.2:n flyback-kytkentä jätettäisiin kokonaan pois ja flybackboard integroitaisiin itse päälevylle. Näin aion tehdä omalle levylleni kunhan joskus jaksan uuden version tehdä.

http://www.megasquirt.info/manual/flyback-dampV2.jpg
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Turtana wrote: Taitaa päästä helpommalla jos tuohon tekisi päälle laitettavan lisälevyn sille erikseen, tutkitaan saako mahtumaan.
Kieltämättä saattaa ahdasta tulla. No, jos ei mahdu, niin tarvittavat linjat varmaan voisi vetää yhteen kaksiriviseen piikkirimaan, jolloin lisäkorttia ei tarvitsisi johdottaa hyppylangoilla.

Toisaalta aika harva tuntuu tuota flybackboardia käyttävän. Mun mielestä luotettavuuteen kannattaa aina satsata, ja sikäli se olisi kannattava sijoitus jos matalaimpedanssisia suuttimia käyttää.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

KariM wrote:Toisaalta aika harva tuntuu tuota flybackboardia käyttävän. Mun mielestä luotettavuuteen kannattaa aina satsata, ja sikäli se olisi kannattava sijoitus jos matalaimpedanssisia suuttimia käyttää.
Kyllä, ideaalinen lauta olisi sellainen mihin voisi kytkeä kaikenlaiset suuttimet, kaikenlaiset lisäilmavenat, kaikenlaiset releet ja muut härpäkkeet ilman että pitää muuttaa mitään komponentteja. On aika stressaavaa etsiä koko ajan enemmän virtaa kestäviä trankkuja tai muuta, jos haluaa jonkun pikku muutoksen autoonsa tehdä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Hyvä, hyvä, hyvä!!! :D :D
Ykspuolinen piirilevy on just sitä mitä jokainen TI mies ja nainen tarvitsee.
Kiitoksia jo etukäteen. Onko vielä suuria muutoksia tulossa, niin että pääsenkö jo pian syövyttämään... :D :D :D
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Kuulostaa suorastaan loistavalta. :D :D
Oisko alustavaa komponentti listaa heittää???
Eihän siinä tietysti suuria muutoksia alkuperäiseen mut kuitenkin.
Samba
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:40
Location: Kuopio

Post by Samba »

Kattelin tossa tuota levyä ja ilmeisesti tuossa keskellä on nuo fettirivit. Jos meinaatte ohjailla motorolalla suoraan esim noita irfz44 fettejä, ne ei mene koskaan täysin johtavaan tilaan, jolloin fetteihin kuluu turhaan tehoa. Suosittelen käyttämään jotain logiclevel fettiä jos meinaa suoraan ohjata prossulla.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

KariM wrote: Toisaalta aika harva tuntuu tuota flybackboardia käyttävän. Mun mielestä luotettavuuteen kannattaa aina satsata, ja sikäli se olisi kannattava sijoitus jos matalaimpedanssisia suuttimia käyttää.
Mitenkä paljon porukalla on oikeasti ollut ongelmia matalaimpedanssisten suuttimien kanssa?

Lueskelin paljon noista ongelmista joskus vuosi sitten, kun olin suunnittelemassa omaa levyä. En kuitenkaan halunnut ruveta integroimaan tuota flyback-systeemiä levylle, kun tila oli kortilla. Tein sitten vähän muutoksia alkuperäiseen kytkentään, joilla sain pienennettyä lämmöntuottoa aika kivasti ja komponenttimääräkään ei kasvanut.

Lyhyesti selvitettynä korvasin sen jännitepiikkejä vaimentavan trankun darlington versiolla ja muutin kantaa ohjaavan vastuksen huomattavasti isommaksi, muistaakseni reilun kilon kokoluokkaan. Näin vastus ja sen kaverina oleva zeneri eivät kuumene missään tilanteissa merkittävästi. Lisäksi kytkin trankun kollektorin maan sijasta +12V:iin ja vaihdoin zenerin 24V malliin. Tämä vähentää trankussa syntyvää lämpöä kolmanneksella. Lisäksi kiinnitin trankun ja fetit alumiinikotelon kanteen.

Voin pistää tuon oman versioni skemat näkyville, jos niille on kiinnostusta. Niistä voi ainakin saada jotain ideoita kehittelyyn.
Arttu
GSX1100 -85
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Enpä minäkään suoraan osaa yksilöidä yhtä tapausta jossa matalaimpedanssiset suuttimet olisivat tappaneet fetit / fettiohjaimet, mutta sellaisista tapauksista joskus vuosi sitten puhuttiin. Mulle tuo MS-auto on ihan arkikäytössä, ja sellaisen kohdalla luotettavuus on erittäin tärkeää.

Flybackboardin kytkennässä on muistaakseni sellainen hienous että se ei ole päällä vastaanhannaamassa suutinta avatessa. Prossulta tulevat ohjauslinjat ovat tätä varten.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

KariM wrote:Enpä minäkään suoraan osaa yksilöidä yhtä tapausta jossa matalaimpedanssiset suuttimet olisivat tappaneet fetit / fettiohjaimet
Minä osaan: omani :D

Neljä kappaletta GM:n TBI-suuttimia oli liikaa noille alkuperäisille feteille, vaikka PWM:kin oli ihan oikein asetettu. Matka katkesi ensimmäisellä koeajolla parin kilometrin päässä koneen tulvimiseen, kun suuttimet jumittuivat auki.

Fettien ja niiden ohjainpiirien vaihtamisen jälkeen laitoin jokaisen suuttimen kanssa vastuksen sarjaan. Sen jälkeen on pelannut moitteetta.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Turtana wrote: ArttuH, jos vaan mahdollista saada kuva ko. kytkennästä niin ilman muuta kaikki kehitys parannukset ovat tervetullita, yleensä mitä pienemmällä komponentti määrällä tulee toimeen sen parempi.

ei oikeen lämmitä itseä ruveta änkemään pelkästään virran rajoitusmielessä 6 t220 komponenttia levylle.
No niin, skema ja layout-kuvat löytyvät nyt projektisivujen lopusta.

Tässä vielä suora linkki skemaan:
http://www.students.tut.fi/~heinala/mopo/Schema.pdf

Ja layout kuviin:
http://www.students.tut.fi/~heinala/mopo/layout.pdf

Suuttimien ohjauksen lisäksi skemassa ei taida olla isoja periaatteellisia muutoksia, paitsi lisätyt sulakkeet, releet ja FIDLE-fetti. Komponentteja on vaihdeltu jonkin verran ja isompia virtoja varten on oma maapotentiaali.
Arttu
GSX1100 -85
Jarno.V
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:30
Location: Oulu/Helsinki ja siltä väliltä..

Post by Jarno.V »

Turtana wrote:mahtumaan AD595 muunnin piiri K-termopariantuille tuohon levylle sitten alkaa olemaan kaikki mitä tarvitsee.
Pakokaasulämpö?
Osaako squirtti lukea/käyttää sitäkin?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Turtana wrote: Tarkoitus olisi testata tuota fettien takaisinkytkentää 0.25ohm. kuormalla kunhan saan levyn kasattua, koska jos laskee että joku sitä käyttäisi kahdella tai neljällä TBI yksiköllä niin täytyy varautua testaamaan ettei takaisinkytkentä lämpeä liian paljon vaikka kuormaa olisikin paljon.
Jos tarkoitat sitä jännitepiikkejä rajoittavaa trankku-zener-kytkentää, niin tarvitset induktiivisen kuorman. Pelkkä vastuskuorma ei aiheuta rajoitinkytkennälle minkäänlaista rasitusta. Fettien keston testaamiseen kelpaavat pelkät vastuksetkin.
Arttu
GSX1100 -85
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Pävitykset ensimmäisellä sivulla.

Yritän myös löysän ajan puitteissa tehdä mini-ms:säni ohjeet valmiiksi.

Image

Levyn mitat 6*9cm

peruskäyttöön suunniteltu, lähinnä hall-anturille ja laitettu 2 sytkälähtöä (led17,19) sekä 2 taransistorilähtöä ja 1 fet lähtö. bensapumpun ohjaus sekä fidle ohjaus.

sarjaliitin johdoilla.

kaikki lähdöt isoveljensä mukaisesti myös ruuvi kiinitteisiä.

Levyllä map anturin paikka alapuolella samoin kuin isoveljessäänkin.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Lopullinen piirilevyversio sekä osasijoittelu ja piirilevymaski saatavissa

http://www.turtana.com/muut/megasquirt/

Osalista vielä hieman keskeneräinen mutta siinä on kaikki komponentit.

liittimien numerointi ja tyypitys vielä tekemättä, tehdään kun aikaa on.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Eikös tuo levy sisällä aikalailla samoja ominaisuuksia ,kuin tuo tuleva nelikerroksinen v3?
Ja onko levy yhteensopiva MSII:sen lisäkortin kanssa?
Post Reply