mistä ois paras aloittaa?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

mistä ois paras aloittaa?

Post by jakonen »

eli www.partco.fi/msqrtv22.html ainakin myy 142 euroo sarja ja tuossa taitaa olla kaikki mitä itse ohjainyksikön kasamiseen tarvitaan?
onko tuon halvempaa sarjaa jossain? ja onko tuo v2.2 hyvä vai olisko parempi etsiä vanhempi tai helpompi sarja ensimmäiseen projektiin?
tarkotus on kötöstellä nissanin L18 koneeseen ruisku lähinnä opettelumielessä ja jos siitä sais vähän taloudellisemman eli tehoja en ole hakemassa ko. koneeseen. suuttimet on tulossa ne on 190cc

ehdotuksia,neuvoja yms.

ps.voiko juotokset tehdä normi tokmannin kolvilla vai pitäskö hommata joku kunnollinen v***n kallis kolovi?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Kyllä tuo Partcon sarja on aivan ok, ja siinä on tosiaan kaikki mitä tarvitset. Lisäksi sytkänohjausmuutokset ym mikäli sellaisia haluat on myös toki mahdollista tehdä tuohon monellakin eri tavalla.

Ja tuo Partcon sarja on ns. "vanhempaa" mallia jos sitä haluaa verrata esim. V3-piirilevyyn, joka on taas huomattavasti kalliimpikin.
Paras vaihtoehto mun mielestä ekaan projektiin kyllä.

Tuon kasaaminen onnistuu kyllä ihan tavallisella kolvilla kunhan kärki on pienehkö.
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

onko hall anturin asentaminen välttämätöntä? vai voiko esim virranjakajasta ottaa pulssin? tai puolalta..
ja toimiiko jakajan alipainesäätö jos jättää sytkän entiselleen ja vetää letkun vaan imusarjaan joka on omavalmistetta?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Voit ohjata vain bensansyöttöä ja jättää vakiojakajan ohjaamaan sytkää ja lisätä myöhemmin megaohjauksen sille.
Kierroslukupulssin otto puolan maasta on melko tuuripeliä häiriöiden kanssa(ainakin minulla), mutta periaatteessa onnistuu.
Last edited by MrFairlane on Sat Jan 19, 2008 14:30, edited 1 time in total.
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

auttakaa tyhmää!!!

Post by jakonen »

joo. mites toi hall anturi ois sit paras laittaa? ajattelin vaan kun pitäs vissiin laatikkoon porata sit reikä sille jos vauhtipyörältä ottaa, oma hommansa...
ja mitä siihen pitää muuta tehdä, tuleeko vauhtipyörään laittaa jokin ns.vastakappale sille anturille josta se sit ottaa signaalin?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

1GT101DC tarvitsee yksinkertaisimmillaan kaksi 6mm pultinkantaa kampiakselille neloskoneessa.
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Ja helpompi varmaan tehdä se triggeripyörä hihnapyörän päähän kuin vauhtipyörän päähän. Siis jos alun perin ei kammelta triggeröintiä ole ollut. Eli yksinkertaisimmillaan hitsaat kammen hihnapyörään 2kpl niitä pultinkantoja ja teet anturille sopivan telineen.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

jakonen wrote:onko hall anturin asentaminen välttämätöntä? vai voiko esim virranjakajasta ottaa pulssin? tai puolalta..
ja toimiiko jakajan alipainesäätö jos jättää sytkän entiselleen ja vetää letkun vaan imusarjaan joka on omavalmistetta?
Sen kierroslukutiedon saa kyllä sieltä virranjakajastakin, jos ei ole tarkoitus tehdä mitään hifi-systeemiä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
nostokurki
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue Jan 22, 2008 11:32
Location: Kuopio

Post by nostokurki »

Jatkampa tähän topiciin niin ei tarvitse uutta aloittaa...

Tarkoitus olis vähän "päivittää" tuota harrastepelin moottoripuolta. Kansi on jo ehjätty, sylinterit ynnä muut kulutusosat koneessa on hyvässä kunnossa, turbon männät löytyy tarvittaessa jne jne...

Nykyisellään vehjas on perus 1600 -kuutioinen kaasaripeli, 8 venttiiliä, kärjellinen sytkä jne.

Tavoite olisi saada koneeseen mutka putkeen (hankittu jo) ja megaruutta ohjaamaan polttoaineensaantia sekä sytytystä. Ahtopaineita ei tule paljoa, ehkä n. puolen barin luokkaa tai vähän enemmän, eli tehomyllyä ei ole tarkoitus tästä tehdä vaan hyvällä hyötysuhteella toimiva käyttöpeli.

Eli: Mitä kaikkea tarvitsen? Juotoshommat, imu -ja pakosarjan teot, läppärungot sun muut onnistuu tehdä itse.
Mitsubishi Galant x2:
1991 E33A 2000GLi Leather jokapäiväkäytössä
1980 A121 1600GL Colt Sigma harrastepelinä
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Turbokäyttöön tarvii siis partcon sarjan, siihen erikseen muutettava sytkän ohjaus led17 jalasta. Koska autossa on kärjetön sytytys. Jumitetaan jakaja, käytetään (ilmeisesti) jakajan sisällä olevaa hall/vr anturia antamaan megalle moottorin kierrostieto ja käytetään muuten orig sytytysosia. Suosittelen ehdottomasti laajakaistalambdaa, mutta ees joku lämmitettävä kapeakaista on ehdoton ja sille tietty mittari. Myös jonkinmoinen tyhjäkäynnin korottaja kylmälle koneelle on suositeltavissa. Ilmeisesti suuttimia tulee 4. Jos ne ovat matalaohmisia, tarvitset etuvastukset. Tämän jälkeen kaapelia, teippiä, liittimiä, tinaa, nippusiteitä läpivientikumeja, mahdollisesti tupakkaa kartsa ja pari asennusbisseä. Tmän jälkeen alkaa kiroilu ku ei käynnisty. Jotenka toinen toppa röökiä.
Sen jälkeen vähintään tankillinen pensaa ekoihin säätelyihin ja kaveri rattiin ajelemaan. Sitä ennen kannattaa opetella säätöteoriaa ja ylipäätänsä miettiä toisenkerran että kannattaako... :wink:

Muutenkin täältä löyty manuaali extra koodille.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
nostokurki
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue Jan 22, 2008 11:32
Location: Kuopio

Post by nostokurki »

Masi_K wrote:Turbokäyttöön tarvii siis partcon sarjan, siihen erikseen muutettava sytkän ohjaus led17 jalasta. Koska autossa on kärjetön sytytys. Jumitetaan jakaja, käytetään (ilmeisesti) jakajan sisällä olevaa hall/vr anturia antamaan megalle moottorin kierrostieto ja käytetään muuten orig sytytysosia. Suosittelen ehdottomasti laajakaistalambdaa, mutta ees joku lämmitettävä kapeakaista on ehdoton ja sille tietty mittari. Myös jonkinmoinen tyhjäkäynnin korottaja kylmälle koneelle on suositeltavissa. Ilmeisesti suuttimia tulee 4. Jos ne ovat matalaohmisia, tarvitset etuvastukset. Tämän jälkeen kaapelia, teippiä, liittimiä, tinaa, nippusiteitä läpivientikumeja, mahdollisesti tupakkaa kartsa ja pari asennusbisseä. Tmän jälkeen alkaa kiroilu ku ei käynnisty. Jotenka toinen toppa röökiä.
Sen jälkeen vähintään tankillinen pensaa ekoihin säätelyihin ja kaveri rattiin ajelemaan. Sitä ennen kannattaa opetella säätöteoriaa ja ylipäätänsä miettiä toisenkerran että kannattaako... :wink:

Muutenkin täältä löyty manuaali extra koodille.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
niin siis, kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, kärjellinen sytkä on... :roll: Lämmitettävä narrow band löytyy, kuten myös sille mittari, lämpöanturit on, MAP löytyy ilmeisestikin Partcon sarjasta, triggeripyörä antureineen onnistuu tehdä itse, kaasuläpän asennontunnistinkin mitä luultavimmin tulee löytämään paikkansa... Suuttimista en vielä tiedä, jos joku osaisi neuvoa minkä kokoiset (4kpl) on hyvät matalaviritteiseen 1600cc turboon niin jakakoon tietonsa kanssamme :)
Mitsubishi Galant x2:
1991 E33A 2000GLi Leather jokapäiväkäytössä
1980 A121 1600GL Colt Sigma harrastepelinä
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

nostokurki wrote:Suuttimista en vielä tiedä, jos joku osaisi neuvoa minkä kokoiset (4kpl) on hyvät matalaviritteiseen 1600cc turboon niin jakakoon tietonsa kanssamme :)
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm Tällää toho tavoteheppamäärä ja suuttimien määrä = Voilá. Arvo on sitten karkea.

"based on 0.50 BSFC and 85% duty cycle
Turbo/supercharged engines should add 10% to listed minimum injector size"
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply