RPM HUKASSA!!!
Moderator: Masi_K
RPM HUKASSA!!!
Ongelmana nyt et mega ei saa kiekka signaalia HEI4 moduulilta... auto on dohc sierra ja käytössä on tai pitäisi olla hukkakipinä systeemi fordin omalla 36-1 triggerillä ja omalla VR-anturilla ja Signaalin muuntimena toimii tuo HEI4 moduuli. Minkälainen modaus siinä boksissa pitää olla näillä himmeleillä? sytkä lähtö kyllä toimii, laittakaa joku toimiva kytkis siitä boksin modauksesta, että rpm toimii!
tälläinen on nyt tehty:
New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
mutta ei pelaa, missä vika ja kipinä?
tälläinen on nyt tehty:
New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
mutta ei pelaa, missä vika ja kipinä?
joo, täällähän fiksua porukkaa ku ette osaa vastata kyssäreihin!!!?? vai onko nää mun kysymykset liian tyhmiä....
eli nyt on tälläinen ongelma: sytkän ledit palaa jatkuvasti vaikka ottaa prossun irti tai pätkii sytkän ulostulo johdot... mikähän vois olla? optoerotin paskana vai HÄH? Ja mitä muutoksia pitää partcon orkkis boksiin tehdä että saa sen sytyn pelaan!!!?????????? nyt kampuralla hall anturi...,vr anturi lähti takasin valtion rautatielle, todettiin et ei hyvä..




-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ihan rauhallisesti vaan. Jos ledit palaa, kun prosu on irti, on ohjaustrankut (ne metallikoteloiset pyöreät) palaneet tai levyllä on tinasiltoja tms. oikosulkuja. Onhan ne trankut jätetty hieman irti (n. 1mm) levystä?fordsoni wrote: sytkän ledit palaa jatkuvasti vaikka ottaa prossun irti tai pätkii sytkän ulostulo johdot...
Last edited by Vauhtivaunu on Wed Oct 17, 2007 20:30, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Molemmilla onnistuu. Yhdessä rallisprint Sunbeamissa, johon rakensin megan(v2.2 partcon levy), on fordin zetec 36-1-pyörällä ja honeywellin hallilla, sekä hukkakipinä kahdella boschin 139-kivellä ja motorcraftin puolalla. Kyyti oli kylmää kun olin kyydissä säätämässäfordsoni wrote:...ja onkos sillä hall anterolla helpompi ohjata sytkää?, ku tolla valtionrautatie tyyppisellä ratkaisulla...

Nyt on pöydällä V3-lauta, jossa tuplatriggeri levyn omalla vr-muuntimella ja levyn optoerotinpiirillä, jota ohjaa hei-moduli. nokka-akselin asentoanturi, josta triggeri otetaan on mulla kytkettynä "testiajoon" ja oikein hienosti käsinkin pyörittämällä tuli kierrokset ja sytkälähtöjen ledit meni tahdissa kun Saksan armeija.
Jos auttaa mitään on kuvat levyistä kuvablogissa:
http://kuvablogi.com/blog/5339/1/
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tommosen poltin itsekkin aluksi, kun hölmöyksissäni pistin asetukset väärin. Eli spark out inverted pitää olla "no".fordsoni wrote:¨siinä on se bossin 200 loppunen. niin ne ledit sammu kun ottaa sytkälähdön johdot ja prossun irti, mut jos vaan jomman kumman nii sit palaa.
Toiminta on helppo todeta niistä ledeistä: kun megaan laitetaan virta ja ledit palaa, on tuo asetus "no". Jos ei pala asetus on "yes".
Vitsi piilee siinä, että kun trankku maadoittaa, ledi palaa ja ylösvetovastuksen jännite menee maihin->sytkäohjauksen lähdöt 0Volttia. jos toisinpäin niin sytkäohjauksissa on n. 5volttia ja sytkäkivi on päällä->palaa
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Pahoin pelkään, että kivi on palanut, jos sinne on mennyt se ohjausjännite kovin pitkään. Siinä kivessä kun ei ole mitään suojausta tuollaisen varalta. Normaalisti se jännite on vain millisekuntiluokkaa.fordsoni wrote:no siträ on kokeiltu molemmilla, eli onkohan se syttykivi kaput? ja nuo ledit palaa on se no tai yes, et mikähän siin oikei on? siis joo kuuluuko niiden trankkujen maadottaa vai ei? anteeksi hölmöyteni
Kokeile ottaa syttykivi pois järjestelmästä ja vaihda sitten tuota no/yes asetusta, niin huomaat toiminnan. Jos ledit palaa koko ajan, vaikka vaihdat tuota asetusta, vikaa on sitten mahdollisesti myös niissä pikkutrankuissa.
Ja tuolla 200-kivellä niiden ledien pitää palaa->trankku maadottaa. Tällöin ylösvetovastusten jännite on maissa.
kokeilinjo sitä että ottaa kiven pois, palaa silti ne ledit, et on varmaa ne trankut menny... mut aina kun vaihtaa sitä asetusta nii se lyö kipinän ja myös sillon ku laittaa virrat päälle, et eikö tuo viittaa et kivi ois ehjä? mites se boksin muutos, miten on helpoin toteuttaa, jos laittaa hall anturin? mut toisaalta ois helpompi orkkis vr-anturilla ja hei-mokkulalla, kumpikohan?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Toinen mahdollisuus, että johtosarjasta ottaa maihin. Tai levyltä. Kannattaa käydä kaikki läpi vielä kerran. Ja sitten vielä kolme kertaa. Yleensä vika on pieni tai sitten niin selvä, ettei ole tullut huomattua.fordsoni wrote:kokeilinjo sitä että ottaa kiven pois, palaa silti ne ledit, et on varmaa ne trankut menny...
Suosittelisin että kivi olisi irti kokeillessa. Viimestään kokeillessa eri asetuksia se palaa. Ne pitäs olla oikein, ennenkun sen kytkee.Jos kipinä hyppää, niin kyllähän se ehjä voi vielä ollafordsoni wrote: mut aina kun vaihtaa sitä asetusta nii se lyö kipinän ja myös sillon ku laittaa virrat päälle, et eikö tuo viittaa et kivi ois ehjä?

Sen optopiirin suhteen ei muutoksia tule, että siinämielessä sama. Hall-anturilla jää vain yksi sähköosa pois välistä vikoja aiheuttamastafordsoni wrote:mites se boksin muutos, miten on helpoin toteuttaa, jos laittaa hall anturin? mut toisaalta ois helpompi orkkis vr-anturilla ja hei-mokkulalla, kumpikohan?

onkos niissä 139 loppusissa muuta eroa? mites hinta?
eli vielä oliko tuo mun kytkentä oikea?
new wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
JA MITÄS TUO Non Band tarkotta?
eli vielä oliko tuo mun kytkentä oikea?
new wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)
Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
JA MITÄS TUO Non Band tarkotta?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ne 139-kivet ei tarvi niitä ylösvetoja. Siitä Sunbeamin megasta otin ne pois. Saattaa olla että ne voivat häiritä kivien toimintaa. Nuo 139-kivethän sytyttää kun pinni nro 6 maadoitetaan. Toisinsanoen toiminta on päinvastoin kun 200-kivessä, jossa jännitteen nosto aiheuttaa kipinän.
Spark-asetuksissa pitää se spark out inverted olla yes, jos noita käyttää. Eli ledit EI pala kun megaan laitetaan virta.
VPV:llä tais olla parikymppiä 139-kopiot. Jotkut tosin ovat varoittaneet noiden kopioiden huonosta laadusta. Sumpissa on alkuperäset boschilaiset, että kokemusta ei kopioista ole. Purkuvehkeistähän kannattaa katella. Noita samoja kiviä on muillakin numeroilla:Tässä linkissä on numerot
Tuon kytkentäohjeen pitäis olla oikein, mitä katoin kytkentäkaaviosta. V2.2-levyä ei just nyt ole, että voisin kattoa mihin tuo ohjeen mukaan rakennettu systeemi johtaa. Uskoisin, että tuo on ihan oikein ja jos olet noudattanut tuota, niin Hall-anturin pitäs vörkkiä. Ja HEI-kytkennän myös.
Non-band tarkoittaa siinä piirilevyllä olevan diodinkuvan sitä päätä missä ei ole viivaa
Spark-asetuksissa pitää se spark out inverted olla yes, jos noita käyttää. Eli ledit EI pala kun megaan laitetaan virta.
VPV:llä tais olla parikymppiä 139-kopiot. Jotkut tosin ovat varoittaneet noiden kopioiden huonosta laadusta. Sumpissa on alkuperäset boschilaiset, että kokemusta ei kopioista ole. Purkuvehkeistähän kannattaa katella. Noita samoja kiviä on muillakin numeroilla:Tässä linkissä on numerot
Tuon kytkentäohjeen pitäis olla oikein, mitä katoin kytkentäkaaviosta. V2.2-levyä ei just nyt ole, että voisin kattoa mihin tuo ohjeen mukaan rakennettu systeemi johtaa. Uskoisin, että tuo on ihan oikein ja jos olet noudattanut tuota, niin Hall-anturin pitäs vörkkiä. Ja HEI-kytkennän myös.
Non-band tarkoittaa siinä piirilevyllä olevan diodinkuvan sitä päätä missä ei ole viivaa
No joo, nyt selkis toi homma, eihän se kestänykkää ku vko...
eiköhän se kipinä ala tuleen täytyy huomenna ne trankut vaihtaa vielä... pitää ny kattoa jos vaihtaa sen syttykiven erilaiseen jos tuo on hajalla. kiitti näistä vinkeistä... pitää vielä se kiekka signaali saada mittarille...,mitenkähän helpoin?

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
ledit palaa, ledit palaa, hermot palaa, ledit palaa...
Eli ny on vaihettu ne pikkutrankut, optoerotin ja tarkastettu tuo laudan modaus... ja ne ei sammu ollenkaa, siis mitä vaihtoehtoja on jäljellä?
ja sit on vielä semmonen ongelma et mappi näyttää välillä omiaan, ja mappi korjaantuu ku ajaa koodin uudelleen,koodi on 029y mut sit tulee seuraava ongelma, veden ja ilman lämpötila on -40c, ja en kuitenkaa asu siperiassa...
mikähän "voimasana" tätä vehettä vaivaa?

Eli ny on vaihettu ne pikkutrankut, optoerotin ja tarkastettu tuo laudan modaus... ja ne ei sammu ollenkaa, siis mitä vaihtoehtoja on jäljellä?
ja sit on vielä semmonen ongelma et mappi näyttää välillä omiaan, ja mappi korjaantuu ku ajaa koodin uudelleen,koodi on 029y mut sit tulee seuraava ongelma, veden ja ilman lämpötila on -40c, ja en kuitenkaa asu siperiassa...

eli uitin levyä asetoonissa ja pesin sen hammasharjalla, sen jälkeen sumuttelin sen elektronikka spreillä, ja yllätys, nyt se jakelee rpm signaalia kaikkien puuttuvienkin päivien osalta...
nyt ledit sammuu kun laitaa spark invertin yes asentoo ja syttyy no asennossa. nyt rpm signaali tulee kun se on distibutor modessa mutta ei silloin kun laittaa wheel decoder modin päälle, mikähän nyt on?
mut rpm näyttää jotain 3600 tartatessa eli vähä liikaa, ilmeisesti johtuen siitä kun meillä on 36-1 triggeri... ja eikös idea ole että kun se on siinä distibutor(virranjakaja)
asennossa niin pitäis olla 4 sakaraa triggeri pyörässä??????
toimiikos se MEGA samalla sisääntulo kytkennällä oli kyseessä virranjakaja tai suorasytty?

mut rpm näyttää jotain 3600 tartatessa eli vähä liikaa, ilmeisesti johtuen siitä kun meillä on 36-1 triggeri... ja eikös idea ole että kun se on siinä distibutor(virranjakaja)

toimiikos se MEGA samalla sisääntulo kytkennällä oli kyseessä virranjakaja tai suorasytty?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Wheel decoder alkaa rokkaamaan, kunhan hammas-asetukset on oikein. Eli sinne base teeth-valikkoon se 36 ja siitä missing teeth valikosta se -1.
sitten trig pos a ja b oikein. Jos on fordin pyörä ja alkuperäisessä asennossaan, niin ne on A:3 ja B:21. Vastaavasti ne trigg returnit A:8 ja B:26.
Ps. se spark valikossa oleva trigger return value on 60 noilla asetuksilla ja 200-kivellä spark output inverted on siis "no".
sitten trig pos a ja b oikein. Jos on fordin pyörä ja alkuperäisessä asennossaan, niin ne on A:3 ja B:21. Vastaavasti ne trigg returnit A:8 ja B:26.
Ps. se spark valikossa oleva trigger return value on 60 noilla asetuksilla ja 200-kivellä spark output inverted on siis "no".
no nyt homma selkeni kerralla
oikei ku alkoi miettimään, nii noinha se on, näköjään aina oppii jotain uutta...
pitää huomenna mennä laittamaan asetukset kohdallee, nii homma alkaa varmaan skulaa, minkäslaiset puolan latausajat sinne pitäis laittaa?...siinä accelin kilpapuolat, joiden pitäis räiskiä aika tehokas kipinä...

oikei ku alkoi miettimään, nii noinha se on, näköjään aina oppii jotain uutta...
pitää huomenna mennä laittamaan asetukset kohdallee, nii homma alkaa varmaan skulaa, minkäslaiset puolan latausajat sinne pitäis laittaa?...siinä accelin kilpapuolat, joiden pitäis räiskiä aika tehokas kipinä...

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala