RPM HUKASSA!!!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

RPM HUKASSA!!!

Post by fordsoni »

Ongelmana nyt et mega ei saa kiekka signaalia HEI4 moduulilta... auto on dohc sierra ja käytössä on tai pitäisi olla hukkakipinä systeemi fordin omalla 36-1 triggerillä ja omalla VR-anturilla ja Signaalin muuntimena toimii tuo HEI4 moduuli. Minkälainen modaus siinä boksissa pitää olla näillä himmeleillä? sytkä lähtö kyllä toimii, laittakaa joku toimiva kytkis siitä boksin modauksesta, että rpm toimii!

tälläinen on nyt tehty:
New wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)

Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12

mutta ei pelaa, missä vika ja kipinä?
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

joo, täällähän fiksua porukkaa ku ette osaa vastata kyssäreihin!!!?? vai onko nää mun kysymykset liian tyhmiä.... :lol: eli nyt on tälläinen ongelma: sytkän ledit palaa jatkuvasti vaikka ottaa prossun irti tai pätkii sytkän ulostulo johdot... mikähän vois olla? optoerotin paskana vai HÄH? Ja mitä muutoksia pitää partcon orkkis boksiin tehdä että saa sen sytyn pelaan!!!?????????? nyt kampuralla hall anturi...,vr anturi lähti takasin valtion rautatielle, todettiin et ei hyvä.. :lol: :lol:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote: sytkän ledit palaa jatkuvasti vaikka ottaa prossun irti tai pätkii sytkän ulostulo johdot...
Ihan rauhallisesti vaan. Jos ledit palaa, kun prosu on irti, on ohjaustrankut (ne metallikoteloiset pyöreät) palaneet tai levyllä on tinasiltoja tms. oikosulkuja. Onhan ne trankut jätetty hieman irti (n. 1mm) levystä?
Last edited by Vauhtivaunu on Wed Oct 17, 2007 20:30, edited 1 time in total.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

Mikäs ne sitten polttaa? ei ole tinasiltoja, tarkastettu monesti... ja on ne irti siitä levystä, onneks tilasin niitä just tänää repullisen... :lol:
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

...ja onkos sillä hall anterolla helpompi ohjata sytkää?, ku tolla valtionrautatie tyyppisellä ratkaisulla...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Vielä edelliseen, että jos prosu, ja sytkälähdöt (pinnit 25 ja 27) on irti, ei jää muuta vaihtoehtoa kun oikosulut.

Minkälaiset sytytyskivet/kivi sulla on?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

¨siinä on se bossin 200 loppunen. niin ne ledit sammu kun ottaa sytkälähdön johdot ja prossun irti, mut jos vaan jomman kumman nii sit palaa.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:...ja onkos sillä hall anterolla helpompi ohjata sytkää?, ku tolla valtionrautatie tyyppisellä ratkaisulla...
Molemmilla onnistuu. Yhdessä rallisprint Sunbeamissa, johon rakensin megan(v2.2 partcon levy), on fordin zetec 36-1-pyörällä ja honeywellin hallilla, sekä hukkakipinä kahdella boschin 139-kivellä ja motorcraftin puolalla. Kyyti oli kylmää kun olin kyydissä säätämässä 8)

Nyt on pöydällä V3-lauta, jossa tuplatriggeri levyn omalla vr-muuntimella ja levyn optoerotinpiirillä, jota ohjaa hei-moduli. nokka-akselin asentoanturi, josta triggeri otetaan on mulla kytkettynä "testiajoon" ja oikein hienosti käsinkin pyörittämällä tuli kierrokset ja sytkälähtöjen ledit meni tahdissa kun Saksan armeija.

Jos auttaa mitään on kuvat levyistä kuvablogissa:
http://kuvablogi.com/blog/5339/1/
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:¨siinä on se bossin 200 loppunen. niin ne ledit sammu kun ottaa sytkälähdön johdot ja prossun irti, mut jos vaan jomman kumman nii sit palaa.
Tommosen poltin itsekkin aluksi, kun hölmöyksissäni pistin asetukset väärin. Eli spark out inverted pitää olla "no".

Toiminta on helppo todeta niistä ledeistä: kun megaan laitetaan virta ja ledit palaa, on tuo asetus "no". Jos ei pala asetus on "yes".

Vitsi piilee siinä, että kun trankku maadoittaa, ledi palaa ja ylösvetovastuksen jännite menee maihin->sytkäohjauksen lähdöt 0Volttia. jos toisinpäin niin sytkäohjauksissa on n. 5volttia ja sytkäkivi on päällä->palaa
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

no siträ on kokeiltu molemmilla, eli onkohan se syttykivi kaput? ja nuo ledit palaa on se no tai yes, et mikähän siin oikei on? siis joo kuuluuko niiden trankkujen maadottaa vai ei? anteeksi hölmöyteni :oops:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:no siträ on kokeiltu molemmilla, eli onkohan se syttykivi kaput? ja nuo ledit palaa on se no tai yes, et mikähän siin oikei on? siis joo kuuluuko niiden trankkujen maadottaa vai ei? anteeksi hölmöyteni :oops:
Pahoin pelkään, että kivi on palanut, jos sinne on mennyt se ohjausjännite kovin pitkään. Siinä kivessä kun ei ole mitään suojausta tuollaisen varalta. Normaalisti se jännite on vain millisekuntiluokkaa.

Kokeile ottaa syttykivi pois järjestelmästä ja vaihda sitten tuota no/yes asetusta, niin huomaat toiminnan. Jos ledit palaa koko ajan, vaikka vaihdat tuota asetusta, vikaa on sitten mahdollisesti myös niissä pikkutrankuissa.

Ja tuolla 200-kivellä niiden ledien pitää palaa->trankku maadottaa. Tällöin ylösvetovastusten jännite on maissa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

kokeilinjo sitä että ottaa kiven pois, palaa silti ne ledit, et on varmaa ne trankut menny... mut aina kun vaihtaa sitä asetusta nii se lyö kipinän ja myös sillon ku laittaa virrat päälle, et eikö tuo viittaa et kivi ois ehjä? mites se boksin muutos, miten on helpoin toteuttaa, jos laittaa hall anturin? mut toisaalta ois helpompi orkkis vr-anturilla ja hei-mokkulalla, kumpikohan?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

fordsoni wrote:kokeilinjo sitä että ottaa kiven pois, palaa silti ne ledit, et on varmaa ne trankut menny...
Toinen mahdollisuus, että johtosarjasta ottaa maihin. Tai levyltä. Kannattaa käydä kaikki läpi vielä kerran. Ja sitten vielä kolme kertaa. Yleensä vika on pieni tai sitten niin selvä, ettei ole tullut huomattua.
fordsoni wrote: mut aina kun vaihtaa sitä asetusta nii se lyö kipinän ja myös sillon ku laittaa virrat päälle, et eikö tuo viittaa et kivi ois ehjä?
Suosittelisin että kivi olisi irti kokeillessa. Viimestään kokeillessa eri asetuksia se palaa. Ne pitäs olla oikein, ennenkun sen kytkee.Jos kipinä hyppää, niin kyllähän se ehjä voi vielä olla :wink: Siksikin vaihdoin noihin 139-kiviin, että niissä on dwell-control itsessään ja eivät ole herkkiä palamaan, jos kytkentä tai asetukset on väärin.
fordsoni wrote:mites se boksin muutos, miten on helpoin toteuttaa, jos laittaa hall anturin? mut toisaalta ois helpompi orkkis vr-anturilla ja hei-mokkulalla, kumpikohan?
Sen optopiirin suhteen ei muutoksia tule, että siinämielessä sama. Hall-anturilla jää vain yksi sähköosa pois välistä vikoja aiheuttamasta 8)
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

onkos niissä 139 loppusissa muuta eroa? mites hinta?
eli vielä oliko tuo mun kytkentä oikea?


new wiring confirmed by Moby:
.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)

Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12


JA MITÄS TUO Non Band tarkotta?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ne 139-kivet ei tarvi niitä ylösvetoja. Siitä Sunbeamin megasta otin ne pois. Saattaa olla että ne voivat häiritä kivien toimintaa. Nuo 139-kivethän sytyttää kun pinni nro 6 maadoitetaan. Toisinsanoen toiminta on päinvastoin kun 200-kivessä, jossa jännitteen nosto aiheuttaa kipinän.

Spark-asetuksissa pitää se spark out inverted olla yes, jos noita käyttää. Eli ledit EI pala kun megaan laitetaan virta.

VPV:llä tais olla parikymppiä 139-kopiot. Jotkut tosin ovat varoittaneet noiden kopioiden huonosta laadusta. Sumpissa on alkuperäset boschilaiset, että kokemusta ei kopioista ole. Purkuvehkeistähän kannattaa katella. Noita samoja kiviä on muillakin numeroilla:Tässä linkissä on numerot

Tuon kytkentäohjeen pitäis olla oikein, mitä katoin kytkentäkaaviosta. V2.2-levyä ei just nyt ole, että voisin kattoa mihin tuo ohjeen mukaan rakennettu systeemi johtaa. Uskoisin, että tuo on ihan oikein ja jos olet noudattanut tuota, niin Hall-anturin pitäs vörkkiä. Ja HEI-kytkennän myös.

Non-band tarkoittaa siinä piirilevyllä olevan diodinkuvan sitä päätä missä ei ole viivaa
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

No joo, nyt selkis toi homma, eihän se kestänykkää ku vko... :lol: eiköhän se kipinä ala tuleen täytyy huomenna ne trankut vaihtaa vielä... pitää ny kattoa jos vaihtaa sen syttykiven erilaiseen jos tuo on hajalla. kiitti näistä vinkeistä... pitää vielä se kiekka signaali saada mittarille...,mitenkähän helpoin?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Missäpä oli vika?

Kiekkasignaalin saa melkein helpoiten megan tach outputista. Sitä varten tosin joutuu tinaamaan ylimääräsiä komponentteja: ohjeet
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

ledit palaa, ledit palaa, hermot palaa, ledit palaa... :twisted:

Eli ny on vaihettu ne pikkutrankut, optoerotin ja tarkastettu tuo laudan modaus... ja ne ei sammu ollenkaa, siis mitä vaihtoehtoja on jäljellä?
ja sit on vielä semmonen ongelma et mappi näyttää välillä omiaan, ja mappi korjaantuu ku ajaa koodin uudelleen,koodi on 029y mut sit tulee seuraava ongelma, veden ja ilman lämpötila on -40c, ja en kuitenkaa asu siperiassa... :lol: mikähän "voimasana" tätä vehettä vaivaa?
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

...ja eri prossuaki on kokeiltu...
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

eli uitin levyä asetoonissa ja pesin sen hammasharjalla, sen jälkeen sumuttelin sen elektronikka spreillä, ja yllätys, nyt se jakelee rpm signaalia kaikkien puuttuvienkin päivien osalta... :lol: nyt ledit sammuu kun laitaa spark invertin yes asentoo ja syttyy no asennossa. nyt rpm signaali tulee kun se on distibutor modessa mutta ei silloin kun laittaa wheel decoder modin päälle, mikähän nyt on?
mut rpm näyttää jotain 3600 tartatessa eli vähä liikaa, ilmeisesti johtuen siitä kun meillä on 36-1 triggeri... ja eikös idea ole että kun se on siinä distibutor(virranjakaja) :wink: asennossa niin pitäis olla 4 sakaraa triggeri pyörässä??????
toimiikos se MEGA samalla sisääntulo kytkennällä oli kyseessä virranjakaja tai suorasytty?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Wheel decoder alkaa rokkaamaan, kunhan hammas-asetukset on oikein. Eli sinne base teeth-valikkoon se 36 ja siitä missing teeth valikosta se -1.

sitten trig pos a ja b oikein. Jos on fordin pyörä ja alkuperäisessä asennossaan, niin ne on A:3 ja B:21. Vastaavasti ne trigg returnit A:8 ja B:26.

Ps. se spark valikossa oleva trigger return value on 60 noilla asetuksilla ja 200-kivellä spark output inverted on siis "no".
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

no nyt homma selkeni kerralla :lol:
oikei ku alkoi miettimään, nii noinha se on, näköjään aina oppii jotain uutta...
pitää huomenna mennä laittamaan asetukset kohdallee, nii homma alkaa varmaan skulaa, minkäslaiset puolan latausajat sinne pitäis laittaa?...siinä accelin kilpapuolat, joiden pitäis räiskiä aika tehokas kipinä... :lol:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Tuohon latausaikaan (dwell) en osaa sanoa muuta kun, että ms-extran manuaalissa varotetaan käyttämästä yli 4.0ms running dwelliä. Kato tuolta FAQ:sta yläpalkista tai sitten haulla joitain muiden käyttämiä dwell-arvoja.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
fordsoni
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Oct 02, 2007 12:05

Post by fordsoni »

joo, tilanne tämä,auto kä a kukkuu, mut mappi rupes näyttää koko ajan tota 28!!!? et mikähän sille tuli? ja miten ne lämpökartastot saa kopioitua sinne meaan?, ei tunnu menevän boksii asti...?
Post Reply