Suorasytkä puolien kytkentä?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Suorasytkä puolien kytkentä?

Post by Rantunen »

Eli neuvokaas hölömölle miten tuollaiset saisi toimimaan mekaruutalla.

Kone on on Calibran 20LET joka tarvis sijoittaa takaveto koppaan jolloin alkuperäisestä jakajasta tarvii luopua ja siirtyä nykyaikaan, mutta minkälainen sählääminen on saada ne toimimaan?

Puolina tulee olemaan Audi 1.8T soikealla liittimellä varustetut puolat, joissa 4-pinniä. Kampuralta löytyy triggeri+hall vakiona joten siitä saadaan varmaan mekalle tietoa.

Tästä eteenpäin on aika hämärää :lol: Puhutaanko tässä siitä hukkakipinä -rakennelmasta? :roll:

Sellaisen suomenkielisen "kädestä pitäen" neuvonnan kaipaisin kun ei oikein ole tuollaisia hienouksia tullut aikaisemmin viriteltyä :oops:

Pari kuvaa vielä peesiin:

Eli oikean puoleista puolaa tullaan käyttämään:
Image
Ja tähän ne olisi tarkoitus viritellä:
Image

Tuoss on pojille vähä fiksailtu kuva mihin voi tehdä johdotus ehdotuksia ja korjailla virheitä jos jo niitä tuohon kerkesin tekemään 8)

Image
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1191247451

Tuossa on vähän pidemmälle viety pohja.
Ei ole vielä ollut toiminnassa, joten en ota vastuuta virheistä.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Tyhmänä pitää kysyä että missä kohtaa tuossa kuvassa on puolat? Ovatko ne nämä coilit mihin menee 12V? Ja mikäs sit on Molex 2x6 Mitä tämä molex tekee kun siihen ei mene muutakun coileilta jotakin? sekä maa :?
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

On ilmeisesti vielä osa kytkennöistä piirtämättä.
Joka puolan liittimiin tulee 4 johtoa (2 x maa, + 12v ja signaali.)

Molex:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi


Tuollaisen löysin, en ole vielä testannut omasssani:

<<the 4-pin coils working here (on a turbo'd rover k-series) at the moment car is off the road so not driven it yet,
but got dwell at 2.6ms (found on the net somewhere, again not scoped) and these coils need driven by
a PNP transistor that pulls the signal pin UP to +5v .. the COP's have an internal pull down resistor of around
120ohms so any attempt to drive them with the conventional transistor/vb921 and a low value pull up resistor
just results in a weak spark or no spark atall.


EDIT:
Mitenkäs tuo 4 pinnisen johdotus?
Tuolta:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t= ... c&start=20

löytyy linkki, jossa kytkennästä yms:
http://home.comcast.net/~whaussmann/MS_ ... cks_v3.htm

Manuaalissa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#cop30
VAG P/N 06B 905 115 COPs
Last edited by tty on Tue Mar 17, 2009 18:57, edited 4 times in total.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Rantunen wrote:Tyhmänä pitää kysyä että missä kohtaa tuossa kuvassa on puolat? Ovatko ne nämä coilit mihin menee 12V? Ja mikäs sit on Molex 2x6 Mitä tämä molex tekee kun siihen ei mene muutakun coileilta jotakin? sekä maa :?
Puolat=Coils
Nuo Molexit ovat Megasquirtin kyljessä olevat vakioliittimen lisänä olevat liittimet, joista tulee minun tapauksessa puolien maadoitukset transistoreilta.
Sinun tapauksessa et ilmeisesti tarvitse ylimääräisiä trankkuja Megasquirtiin, kun ne taitavat olla noissa puolissa itsessään.
Eli siis tarvitset puolille kuvan mukaiset 12V ja jonkinlaisen liittimen läpi puolien ohjauksen Megasquirtilta(DB37 tai esimerkiksi minun käyttämäni Molex).
Lisäksi tarvitset puolille myös maan ja jonkun muun neljännen piuhan.

En ole perehtynyt noihin 4pinnisiin puoliin kovinkaan hyvin, joten joku viisaampi saa korjata.
Yritin vain selittää tuota piirtelemääni kuvaa.
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Tuollaisessa VAG-konsernin käyttämässä puola-pääteaste-paketissa on kaksi maadoituskontaktia. Eka on se jonka kautta puolan ensiökäämin kautta sitä lataava virta pääsee maihin ja toinen on puolan toision maadoitus.

Suosittelen että ekat kerätään omaan nippuunsa ja laitetaan maihin jossain kohtaa sylinterinkantta ja ne toiset johonkin muuhun kohtaan sylinterinkantta, ja vielä niin että kumpaakaan näistä maapisteistä ei tule yhtään mitään muuta johtoa yhtään mistään muualta. Arvatkaa mistä mä tiedän?


PQ
PQ
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Eli eli, sykkiikö kaikki puolat samanaikaisesti vai mitä? 2x kierroksella?

Mitä tuolla liittimellä meinaat? Siis löytyykö mekalta joku piuha suoraan joka osaa käskeä noita COP puolia? DB37 on mikä? :lol:

1.78ms on kuulemma lataus aika tällä asiasta hiihtoliittoon :lol:

Ei oikein nämä elektroniikka termit ole vielä ihan kielenpäälle jäänyt :)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Jos käytät neljää lähtöä Megasta, niin voit ohjata kaikkia puolia erikseen, mutta jos vain kahta, niin voit ohjata niitä hukkakipinätyyliin, eli joka puola sytyttää myös pakotahdilla, josta ei ole varsinaisesti haittaa.

DB-37 on Megan vakioliitin jossa riittää ylimääräisiä pinnejä sytytyksen ohjauksen rakenteluunkin.

Tuolla on tietoa englanniksi...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Ja tuolla hukkakipinä periaate Suomeksi ainakin Megan sisäisten lähtöjen osalta...
viewtopic.php?t=2167
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Eli tuohon ei siis tarvisi mitää motikkaa mihinkään väliin?

Kampuralla siis se 2-kelainen induktiivi anturi..
Huhua oon kuullut että meka ei tuosta tykkäisi, oonko ymmärtänyt väärin? :P

Tuommosia trigger arvoja kyseiseen koneeseen tarjottiin, liekö mitään merkitystä :?
eli trigger a on 10, trigger a return vaikka 18, trigger b 40 ja trigger b return 48.. ja sitten trigger angle 62..
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Höh, osaisko joku nyt "kädestäpitäen" opastaa miten tuo onnistuisi?

Tarviiko tohon hallikaisen väliin joku muuntaja kyhätä vai osaako mega rikkontumatta tulkita tuota signaalia?

Ja tulisiko puolat ampumaan kaikki samaan aikaan? Yks vaihto e´hto oli semmoinen puola joka on 4:lle tulpalle, 3 napaisella liittimella ja toinen oli 4:lla.

Kertokaa, tekemisen puutetta :lol:
Post Reply