Peugeot xu5/9 koneiden squirtitys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Peugeot xu5/9 koneiden squirtitys

Post by matti »

Joo elikkä itellä on siis alunperin Peugeot 309 ´87 1.6GR XU51C koneella, ja tein syksyllä konerempan/vaihdon XU52C:n. Sitten kaasari temppuilujen jälkeen päätin ruiskun laittaa ja kokeilla Megasquirt:ä. Listaan tähän nyt osia mitä työ vaatii.

HUOM: Nämä osat kannattaa ottaa Peugeot 205/309 1.6/1.9GTI:stä.
Ruiskun tankin (pumppuineen) (309gti)
Bensalinjat (Osaset ja K-Rauta)
Imusarja (sis. imusarja, bensakisko, suuttimet, kaasuläppä)
Ruiskun johtosarja
Ilmanputsari hässäkät putkineen
Öljyntäyttö letku. (Orkkis maksaa sitikalla n.40e.)
Huohotinletkut ja vesiletkut voi vaatia muutoksia.
Lisäilmaventtiili
ECU (ei pak.)
Kaasuvaijeri

Anturit:
Kaasuläpän potentiometri (Peugeot 405 MI16 ´93-> mallinen menee pienellä sovitepalalla) Motonetistä
Veden lämpötila anturin (Tulee kiinni lisäilmaventtiiliin, katso ettei ole jo (Bosch sininen))
Imuilman lämpötila anturi (Ford Sierra Cosworth halpa) Motonetistä
Lambda
MAP (jos ei ole MS:n mukana)

Bensalinjat kun tekee niin 8mm kupariputkea ja tarpeeksi monta metriä bensaletkua. Johtosarja menee alunperin hanskalokeroon, johon joutuu tehä n.20mm reiän, sitten jonnekkin minne ecun haluaa, itse laitoin mankan taakse. Downpipeen pitää lambda hitsata, muista että se on jaettu kahteen osaan, poikittain. Huomaat kun irrotat putken ja katsot. Sitten imusarjaa kiinni, uusineen tiivisteineen (imusarja kannattaa purkaa atomeiksi ja uusia kaikki tiivisteet ja putsata kaikki osat). Sitten vaan johdotusta. Muutaman uuden johdon joutuu tekemään, johtosarjasta Puhi osaa kertoa enemmän. Vanha ecu on siitä hyvä että saa ms:n orkkis boksiin ja orkkis liittimet johtosarjaan.

ECU:n sijoitus paikka
Johtosarjan läpivientipaikka tulipellissä
Ja konehuoneen puolelta sama
Kaasuläpän potentiometrin adapteri
Imuilman lämpötila anturi
MAP:lle menevä haaroitus
Ilmanmäärämittarin korvausputki
Bensaputkien tulopaikat tulipellissä
Bensaletkut tulipellissä
...

Siinä sitten vähän kuvia, jotka kertoo enemmän varmasti kun tekstini.
Kysytkää ihmeessä, varmasti jotain on jäänyt välistä.

Tämä käy myös pitkälti 405 malleihin, mutta siitä saapi siitä enempi tietävät kertoa lisää, itellä kun on vain lippulaiva malli (melkein..) jossa ei mitään kaasareita ole.. :lol:
Last edited by matti on Sun Feb 27, 2005 19:09, edited 1 time in total.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Uudemmissa ruiskukoneissa (joissa on katti ja lambda) ei ole erillistä virranjakajaa, vaan hammaspyörän sisältävä vauhtipyörä ja kyktinkotelossa induktiivinen anturi. Näihin koneisiin käy kuitenkin tavallinen kaasari/vanhemman ruiskukoneen virranajakaja suoraan kiinni.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
vhanhisuanto
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sat Feb 26, 2005 18:49
Location: Ii

Post by vhanhisuanto »

Eli jos oikein nyt ymmärsin, niin tässä vaiheessa ei Hall-anturia tarvita kun ei sytkään kosketa :?:

Mitä ruiskutusmetodia olette käyttäneet noissa PUGeissa?
Kun mennään ilman Hall-anturia, niin kyseessä lienee joko batch- tai bank firing, mutta kumpi??? Onko mitään tietoa mitä tyyppiä Peugeotin vakioruisku käyttää? (SRi XU9J2)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

vhanhisuanto wrote:Eli jos oikein nyt ymmärsin, niin tässä vaiheessa ei Hall-anturia tarvita kun ei sytkään kosketa :?:

Mitä ruiskutusmetodia olette käyttäneet noissa PUGeissa?
Kun mennään ilman Hall-anturia, niin kyseessä lienee joko batch- tai bank firing, mutta kumpi??? Onko mitään tietoa mitä tyyppiä Peugeotin vakioruisku käyttää? (SRi XU9J2)
Jos laitat pelkän bensansyötön, niin otat vain puolan miinuksesta Megalle rpm-signaalin (trigger). Mega on aina batch firing (jossa voi olla 2 pankkia), sequential suihkutus ei onnistu. Eikä niin väliäkän, ei sillä saavuteta järjestelmän monimutkaisuuteen nähden kannattavaa hyötyä. Jos taas haluat sytkän samaan pakettiin, onnistuu vaikka seuraavasti: hitsaat jakajan keskipakosäädön jumiin, pulttaat jakajan kuoren läpi vakuumisäädön jumiin, kytket 1k vastuksen nykyisen puolan tilalle (nykyinen sytkäyksikkösi hoitaa signaalimuunnoksen kanttiaalloksi) hommaat toisen sytkäyksikön ja kytket sen ajamaan puolaa megan kautta.

Muistaakseni ei-katti sri:n jettiruisku on 1 pankkinen eli kaikki suuttimet avautuu kerralla. kat-Motronic on sitten jo 2 pankkinen ainakin johtosarjan perusteella.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
vhanhisuanto
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sat Feb 26, 2005 18:49
Location: Ii

Post by vhanhisuanto »

Jos tuo vakioruisku on sellainen, että kaikki suuttimet ruutaa yhtäaikaa, niin miksikähän ihmeessä jossain korjaamolla on merkattu suuttimiin tulevat liittimet? Eikös se ole ihan sama miten ne sinne tönii kiinni jos kuitenkin kaikkiin tulee sgnaali yhtäaikaa?

No, sillä ei ole niin väliä. Onhan se varmempaa merkata kuin olla merkkaamatta ja sitten arpoa remontin jälkeen kun auto ei käy :D

Tuo toinen suutinpankki lienee tarpeellinen lisäsuuttimia varten turbotettaessa 8)

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa päästä eroon tuosta jo legendaarisesta Peugeotin sytkäohjaimesta ja siirtää nekin Megan duunattavaksi.

<utopiaa>
Vielä kun joku keksisi Megasquirt n' Spark n' Bearingin joka ruutaisi vaikka hydraulisesti vaseliinia taka-akselin nippoihin sen mukaan millaisissa olosuhteissa autoa ajetaan :lol:

Kehitystä alulle - parametrejä jotka vaikuttavat:
- Rasvaprässin puristuspaine, kovempi paine kylmässä
- Tukivarren liike, taajuus ja laajuus eli teiden kunto ja ajotyyli
- Ulkolämpötila ja -kosteus
</utopiaa>

No joo...ei pitäisi katsoa Oscarinjakotilaisuuksia, jotka kestää koko yön :shock:
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

vhanhisuanto wrote:Jos tuo vakioruisku on sellainen, että kaikki suuttimet ruutaa yhtäaikaa, niin miksikähän ihmeessä jossain korjaamolla on merkattu suuttimiin tulevat liittimet? Eikös se ole ihan sama miten ne sinne tönii kiinni jos kuitenkin kaikkiin tulee sgnaali yhtäaikaa?

No, sillä ei ole niin väliä. Onhan se varmempaa merkata kuin olla merkkaamatta ja sitten arpoa remontin jälkeen kun auto ei käy :D

Tuo toinen suutinpankki lienee tarpeellinen lisäsuuttimia varten turbotettaessa 8)
suuttimien johtojen paikoilla ei ole väliä batch suihkutuksessa. 2 pankkiin jaetun suihkutuksen tarkoitus näissä autoissa on että bensatukin paine ei pääse laskemaan, kun suihkutus tapahtuu vuorotellen 1 ja 2 pankkien välillä. Tuo kuvailemasi tekniikka on suihkutuksen vaiheistus (injector staging)

vhanhisuanto wrote:Tarkoitus olisi jossain vaiheessa päästä eroon tuosta jo legendaarisesta Peugeotin sytkäohjaimesta ja siirtää nekin Megan duunattavaksi.
Megan kanssa tarviit kuitenkin vähintään yhden tuollaisen legendaarisen kaltaisen sytkäyksikön. Sen tosin voi sijoittaa johonkin missä se ei jo valmiiks käristy 100 asteen lämpötilaan...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Me otettiin jostan im mittarista ylimääräinen piuha toisille suuttimille niin saatiin helposti.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Puhi
Nallemiäs
Posts: 36
Joined: Fri Feb 25, 2005 23:15
Location: Stadi

Post by Puhi »

Matti wrote:Me otettiin jostan im mittarista ylimääräinen piuha toisille suuttimille niin saatiin helposti.
Ähäskutti, eipäs otettukaan... :shock: Kyllä mä sen toisen vedin ihan alusta saakka uudestaan... Im.mittarin piuhasta tehtiin piuha tohon imuilmanlämpöanturille... :wink:
Sekalainen setti Pugeja pihassa... Mökkikulkine Subaru Domingo 4x4 hirmu
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

prkl :lol: 8)
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Puges
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:26
Location: Oulainen

Post by Puges »

Matilla muisti pätkii vieläkin :D
Skoda Fabia VRS -06, Honda 600 CBR ja Samurai 150cc
TRapW
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:41
Location: O:la

Post by TRapW »

Mitenkäs toimitaan XU10J2/4 koneiden kanssa joihin ei tuota jakajaa saa??
Niin varmaan...
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

TRapW wrote:Mitenkäs toimitaan XU10J2/4 koneiden kanssa joihin ei tuota jakajaa saa??
Noissa on varmaan motronic vakiona, eli vauhtipyörältä löytynee 60-2 hammaspyörä ja anturi jossain pän kytkinkoteloa. Sitten vaan leikkimään extra koodin wheel decoderin kanssa niin saat suorasytkän siihen samaan.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Hmm ainaki xu10j4 on suorasytkä..

Eli wheel decooderii vaan, helpompi toi on ku tää jakajapaska..
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Matti wrote:Hmm ainaki xu10j4 on suorasytkä..

Eli wheel decooderii vaan, helpompi toi on ku tää jakajapaska..
ainakin kaikissa facelfit-405:ssa on suorasytkä, 1.6 1.8 2.0 koneissa, mutta onko niissä kaikissa just 60-2 hammaspyörä, sitä en tiiä. Katsomallahan se selviää 8) Wheel decoer on edelleen luokkaa kokeellinen, mutta kuitenkni sen pitäisi toimia.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TRapW
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:41
Location: O:la

Post by TRapW »

Matti wrote:Hmm ainaki xu10j4 on suorasytkä..

Eli wheel decooderii vaan, helpompi toi on ku tää jakajapaska..
Tarkotus ois laittaa S16 ms mut kun ei oikeen ole uskallusta eikä taitoakaan. Käy leka paremmin käteen kuin kolvi.
Niin varmaan...
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

TRapW wrote:
Matti wrote:Hmm ainaki xu10j4 on suorasytkä..

Eli wheel decooderii vaan, helpompi toi on ku tää jakajapaska..
Tarkotus ois laittaa S16 ms mut kun ei oikeen ole uskallusta eikä taitoakaan. Käy leka paremmin käteen kuin kolvi.

mulla oli vähä sama ajatus aluksi mutta kyllä sitä sitten tuli uskallettua laittaa auto uuteen uskoo ja saatiinhan se mekakin sinne sitten samalla vaikka ei tuo kolvi oikeis suostunu toimii niin kun ajattelin :D ja yksi prossu paloki siinä samalla oman kämmin johdosta :oops:
Bmw E32 750ila
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Image
Kuvia.

Joo eniten vituttaa se että lokakuussa tehty koneelle täys remppa, tammikuussa laitettu ruisku megasquirtillä, kaikki käytännössä konehuoneessa uutta/kunnostettua.

Bensaletku posahtanu varmaan, ei auttanu vaikka sai heti vaahtosammuttimesta, pari minuuttia niin oli kolme sammutinta sammuttamassa mutta silti palopalopalo. Palokunta sai viimetteeks 20min palon jälkeen sammutettua.

Ja mikä eniten vituttaa niin olin unohtanut laittaa palovakuutuksen..

Jos joku tarvii osia tosta niin ilmottakaa, viikon sisällä menossa romikselle. Ite otan noi mi:n penkit.

Niin eli 7tkm ajettu tekniikka palo sit siinä..
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

no jo on käyny paska tuuri sulla tuon kanssa :roll:
Bmw E32 750ila
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Tuo on kyllä jo tosi huonoa mäihää, niinku eilen irkissä totesinkin.
Uus projekti sit vaan käyntiin.. :(
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Joo tuli ostettua 405sri, ja en tee sille mitään rojekteja. Alan nyt tota mi16:sta rakentamaan, puolvuotta vaan jäljessä.. ;)

edit: Joo tosta 309:stä säilyy laturi, etupenkit (mi16), sisutan osia.. Ne irti ja romuttamoon.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Puhi
Nallemiäs
Posts: 36
Joined: Fri Feb 25, 2005 23:15
Location: Stadi

Post by Puhi »

Matti wrote:Joo tuli ostettua 405sri, ja en tee sille mitään rojekteja.
Heh, eihän tossa mene kuin pari viikkoo, niin sää jo kyselet mua kytkemään tohon squirttia... :roll: Ei se koira karvoistaan pääse, vai miten se sanonta meni... :wink: Aina pitää olla virittämässä jotain... :D
Sekalainen setti Pugeja pihassa... Mökkikulkine Subaru Domingo 4x4 hirmu
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Kyl mä ajattelin keskittää virittämiset tohon rojekti autoon.. Palaa kummiski tää paskaki viel..
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

205 GTI 1.9

Post by Benkku »

Vauhtipyörä
0532 C5, XU9JAZ BE1 UP TO S 1613439 (ei Motronic ajoituskehää)
0532 C9, XU9JAZ SINCE S 1613440, XU5M (Motronic 60-2 ajoitus pulssikehällä).

eli jos auton alustanumero on suurempi kuin 1613439 niin 60-2 kehäinen vauhtipyörä löytyy.

Alustanumero esim. eräässä 88 mallissa 164xxxx
ja autossa myös on uudempi 60-2 pulssikehäinen vauhtipyörä.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Sanopa Benkku (tai kuka vaan jos tietää) että onko po. koneiden kampiakseli ja vauhtipyörä tasapainotettu pakettina vai erikseen? Ts. voiko vauhtipyörän vaihtaa koneeseen käymättä koneistamon kautta?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Vaikea sanoa varmaksi, mutta voithan sitä itsekin selvittää 'laakeroimalla vauhtipyörän' ja pyörittämällä.

Mikäli pysähtyy 'suunnilleen samaan' kulma-asemaan on todennäköistä että tasapainotus on tehty kampiakselin (ja mahdollisesti myös) hihnapyörien kanssa yhdessä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Asioita sen suuremmin ajattelematta, mä laitoin nykyiseen xu9 pataan vanhan xu5:sen vauhtipyörän. :shock: Hyvin toimii, kone kiertää lähemmäs 7000 ilman täristämistä. Eli taitaa olla erikseen tasapainotettuja.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Puhi
Nallemiäs
Posts: 36
Joined: Fri Feb 25, 2005 23:15
Location: Stadi

Post by Puhi »

Mullakin on nyt kiinni XU9 8-tappisessa Matin MI16 vauhtipyörä ja kytkinasetelma. Ei kyllä täristä, joten lienevät tasapainotettu siis erikseen...
Sekalainen setti Pugeja pihassa... Mökkikulkine Subaru Domingo 4x4 hirmu
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

405 Mi16 93-> TPS:n sovitepala 205 gti:n kaasuläpälle.
Image
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Kertokaas nyt joku tarkkaan (rautalangasta vääntäen) että miten otetaan tuo kierroslukusignaali sieltä jakajasta. Iteltä hajos taas jostain syystä tuo PRKL. Hall-anturi ja nyt laitoin sit sen signaali johdon erilliseen sytkämoduliin ja nyt rupee pätkittää yläkierroksilla... Miten se pitäs oikeesti tehdä? Mulla on vielä ihan normi jakaja tuossa koneessa kiinni ja sieltä sisuksista tulee kaks johtoa toiselle sytty yksikölle josta menee sit piuhat puolalle ja samat karvat haarottuu sit toiselle sytty yksikölle josta lahtee sit Ruutalle kierrosluku signaali. Kokeilin ottaa suoraan puolastakin muttaa pä..tk.ii. Ja pitääkö TUNESTA muuttaa asetuksia?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

axe wrote:405 Mi16 93-> TPS:n sovitepala 205 gti:n kaasuläpälle.
Image
Boschin kiertokulmapotentiometerissä kiinnitysvälin mitta suhteessa kaasuläpän akseliin on

24.5 - O - 30.5 mm.

Reikien halkaisijat vastaavasti 4.5 ja 5 mm toleroituna +/- 0.1 mm.

Sovitinpalan mitta-epätarkkuus saattaa rikkoa anturin.

kts. sivu 3 kuva C
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... sition.pdf
Post Reply