kipinä hukassa ja suuttimet kiini ?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

kipinä hukassa ja suuttimet kiini ?

Post by miki »

koneena 1.8 16v mss+extrakoodi hall-mallin jakajalla.ongelma alkoi kun ekakerran konetta pyörittäessä huomattiin ettei suuttimista tule bensaa,linja paine oli kyllä ok niin kuin kuulu.seuraavaksi tulpat irti ja tutkimaan onko syy kenties ohjauspulssissa. toinen probleema löytyikin että startatessa ei tulpille tule kipinää vaan aina kun virta-avaimen käänti nollaan niin se tulppa antoi tulen missä sytytysjärjestys oli kohdallaan.onkohan jossain johdotuksessa tullu virhe?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kierroslukutieto puuttuu moottorilta. Koita pyörittää käsin/porakoneella jakajaa.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

sitäkin yritetty ..kampiakselin päästä avaimella ja tulppa irti mutta ei kipinää :?: käsipelissä ei vaan kipinää tule. jakajakin näytti hyväkuntoiselta ja pyörijäkin on uusi ettei pitäisi siitä olla kiini.kummallisinta on että kipinä käy tulpassa kun virta-avaimen kääntää nollaan
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

sytkä laitteet on toiminu ennen moitteetta kunnes kytketty mega kiini :?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Ei anna bensaa eikä kipinää jos tieto hall-anturilta uupuu. Startatessa Megatunen RPM-mittarin pitäisi näyttää jotain 100-200rpm.

Tuleeko hall-anturille käyttöjännite ok? Allaolevan kuvan mukainen ylösvetovastuskin voi olla tarpeen, sitä ei siellä boksin sisällä ole.

Virtaa katkaistaessa saattaa hyvinkin lyödä kipinän, jos MS:lta katkeaa sähköt ennen sytytysmodulia.

Image
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

hall-anturin pistokkeeseen tulee jännite 11,5v. Juuri äsken mitattu. Puolalle tulevat johdot on mitattu vastaavanlaisestakin autosta ja ne on ok.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mittaa vielä hall:n lähdöstä jännite sekä silloin kun haittalevy on hallin edessä ja silloin kun ei ole. Pitäisi tulla reilusti eri tulokset.
Jarno.V
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:30
Location: Oulu/Helsinki ja siltä väliltä..

Post by Jarno.V »

Mittaa varsin tuleeko jännite virtalukon starttiasennossa?
Kaukaa haettua, mutta joissain vanhoissa(joissa kärjet, etuvastus ja starttiohitus sille) virtalukko ei välttämättä yhdistä virtoja starttiasennossa.
Mikä auto?
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

tuli mieleen että voisiko se tehdä tuon jos sytkän piuhat olisi menny väärin boxissa kun ohjaus on otettu fidlestä.. :roll: . tacho ja fidle johdot vaihtaisi paikkaa.sytkä on ollut aina kärjetön ja ohjainlaitettakin kokeilin vaihtaa mutta sama tulos.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Itellä käynyt joskus samoin, ku kaverin autoo olin kattomassa.
Kipinää ei tullut startatessa, mutta käsin tuli. Oli piuhat laitettu ristiin virtalukossa (en ollut ite laittanut). Ihmettelin tovin, missä mahtaa vika olla.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

sekin on pois suljettu kun virtalukolta ei ole otettu ryöstöjä..switched + otettu sulaketaululta ja sekin pitäisi olla ok.kokeilin siihenkin suoraa + akulta mutta ei vaikuttanu.maadotustakin mietin mutta se pitäisi olla kondiksessa ja..
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Laita megatunesta auki realtimedisplay niin syttyykö se cranking valo kun pyörität starttia?

Itsellä kun kampiakselin asentotieto katkesi niin rpm pysyi 0 ja cranking ei syttynyt realtime displaysta.. hetken sai itekin miettiä missä se vika oli sitten.

Tuskin ongelmaan auttaa mutta kunhan kysyin
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

voisko olla että vaatii sittenkin sen ylösveto vastuksen tai että boxissa olisi sitten jotain hämärää.. :?: yhtä asiaa kanssa mietin kun auto on 2vuotta ollut rakenteilla että joku johto nippu olisi saanu hapettumaa.. :(
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, kannattaa mitata se hallin outputti. Jos ei näy eloa, niin sitten se voi hyvinkin tarvita sen ylösvedon.

Ja tottakai on hyvä tsekata että tach ja fidle menevät oikeisiin paikkoihin :)
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

no niin osa asiasta selveni.otin sytkän ohjauksen irti mss:stä ja kytkin kuten alkuperäisesti autossa on ja kipinät tuli tulppiin.. :shock: boxissa johdot oli ok.hall anturia en vielä kerennyt mittaamaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Koita kytkeä MS ensin niin, ettei se ohjaa kipinää ollenkaan ja ottaa RPM tiedon suoraan puolalta. Toimiiko edes se?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

teg wrote:Koita kytkeä MS ensin niin, ettei se ohjaa kipinää ollenkaan ja ottaa RPM tiedon suoraan puolalta. Toimiiko edes se?
Tuota ei kannata tehdä jos / kun XG1-XG2 -hyppylanka on paikallaan. Optoerotin saa todennäköisesti kipeää.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

asia selveni.mittailin hall output:in satartatessa antoi tuloksen 0volttia mss:llä. taas auton omalla ohjaimella oli 6. jotain eli näemmä vaatii ylösvedon toimiakseen. :o kiitokset etukäteen osallistuneille :!:
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi

Post by MToiv »

KariM wrote:Mittaa vielä hall:n lähdöstä jännite sekä silloin kun haittalevy on hallin edessä ja silloin kun ei ole. Pitäisi tulla reilusti eri tulokset.
Miten paljon eritulokset? mulla 0.05V mutta tuo tuskin riittää :?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Oman MS:ni triggauksen alaraja oli noin 2.8V, eli vähintään 3V ero saisi olla signaalin ylhäällä- ja alhaallatiloilla. Jos kumpikin tila näyttää noin nollaa kuten esim. tuo 0.05V, ja Hall:n jännitesyöttö on kuitenkin kunnossa, niin sitten tuo kuvassa esitetty 1Kohm ylösvetovastus pitäisi auttaa.
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi

Post by MToiv »

Niin tarkoitin että jännite ero on tuon 0.05V kun kuvan mukaisen kytkennän tein.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

no eipä lähteny vieläkään toimimaan vaikka tinasin ylösvedon hall:lle. laitoin 0.5wattisen ylösvedon..pitäisi olla kai sopiva. nyt hallin ulostulo signaali on 0.24v mutta ainoastaan sen ajan kun pumput käy eli startatessa katoaa :?: mitähän kokeilee seuraavaks.....
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Sitten tuo viittaa vikakytkentään johdotuksessa tai vikaantuneeseen laitteistoon. Tuo että se vähäinenkin hall-signaali katoaa pumpprimen jälkeen tarkoittaisi sitä että joku siellä boksissa aktiivisesti vetää signaalin alas. Kuitenkaan siinä tach-inputissa ei mitään sellaista tavaraa ole joka oikein toimiessaan niin pystyisi tekemään.

Tuleehan hallille (ja tietenkin MS:lle) käyttöjännite myös startatessa?
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

jännite tulee boxille ihan ok .mitattu,samoin maa tarkistettu.kokeilen 8v:n jakajaa seuraavaksi jospa toimiikin sillä ja 16v:n jakajalla ei.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

testaukset on saatu loppumaan ,tuloksena ei kipinää kummallakaan jakajalla :( johdotukset mitattu ja tarkistettu eikä vikaa löytynyt.joku nyt boxissa vetää virrat alas kun vw:n omalla sytkäohjaimella kipuna tulee normaalisti.ainoa mitä ei vielä tarkastettu on relekortin ja boxin välinen piuha koska boxiin tehty muutos sytkänohjaukselle. .mitkä navat mahtaa relekortin ja boxin yhdistää kun fidlestä otettu sytytys :?:
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

nyt auto toimii :P vikana oli huono juotos vastuksessa :oops: ..ja kaikki tuntuu olevan kohdallaan :D auto käy tasaisesti kaikilla kierrosalueilla ainoastaan kylmä rikastus on hiukan yläkantissa mutta muutaman päivän säätelyllä uskon asian korjaantuvan. :wink:
teddyboy
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Mar 21, 2005 20:12
Location: haapavesi

Post by teddyboy »

missä vastuksessa?
:oops:
2 baar....
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

hall anturin ulostulo signaali vaati ylösvedon ,kyseinen vastus oli tod heikosti ottanut kiini juottaessa.varmaan 75% vioista johtuu pelkästään just näistä eli näihin pitää käyttää aikaa.. :?
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

miki wrote:hall anturin ulostulo signaali vaati ylösvedon ,kyseinen vastus oli tod heikosti ottanut kiini juottaessa.varmaan 75% vioista johtuu pelkästään just näistä eli näihin pitää käyttää aikaa.. :?
Aika samanlaiselta ongelmalta vaikuttaa. Transistoreista ei löytynyt vikaa. Täytyypä koittaa tuolla kilon ylösvedolla tuohon Hall-signaaliin. Hallin signaalin tarkistin, ja kyllä yleismittari selkeästi reagoi. Samoin kierrostieto tulee megalle, n.250rpm startatessa.

Sellasen huomasin, että kun "räpsyttelee" megalta modulille tulevaa johtoa, antaa kipinän aina kosketuksesta. Aivan niinkuin jos sitä ohjausta suoraan maahan yhdistää. Eli siis megan liitäntä olisi koko ajan maissa :!: Ilman virtoja mitattaessa ei kyllä näyttäisi siltäkään, mutta ehkä joku jossain ennen Q5 on maissa...täytyypä tutkia huomenissa paremmin.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Post Reply