Lambdasta !?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Lambdasta !?

Post by P_KASA »

Mikähän lienee kun nyt sain vehkeet vähän sinnepäin niin kun teen kunnon vetäisyn niin lambdan login mukaan oltais ihan ok alueella mutta oikeasti mennään helvetin paksulla koska yhden vedon jälkeen tulpat kuolee totaalisesti.

Liekkö sit toi kapeekaistainen lampaada sit hivenen huono noille täyskaasu vedoille??

Kaikenkaikkiaan tää mopon säätäminen on aivan hanurista kun ei pysty seuraamaan/säätämään ajonaikana :evil:

Ja kokoonpano oli:

-kawasaki gpz750 vm. 1984
-minimegasquirt extra 029v koodilla
-wheeldecoder 24s9 style, 4-1 pyörä, bosch 200 loppuinen lutikka ja prätkän omat puolat
-suuttimet 214cc/2.5bar
-imulämpö anturi, öljynlämpö anturi, läppä anturi ja lambda anturi

-moottori 810cc wisekoilla ja 8.5 rutuilla ahdettuna garrett "t2":lla
-yhdellä kaasuläpällä suuttimet ampuu suoraan imutorveen
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Investoi vaan siihen innovateen / PLX.. säästät hermoja ja saat pelin oikeesti säätöihin. :D
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Pitäis varmaan olla penkkikin että sais kunnolla säätöihin!! Tahtoo olla tosi hidasta kun pitää läppärirepussa säädellä, ei siinä muuten mitään mutta tarpeeks pitkät suorat uupuu tästä lähistöltä.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Tuli tossa vasta nyt mieleen että oliskos se paras tapa säätää niin että vetää kierrokset korkeelle ja sit lähtee vaan jarruttelemaan veto päällä??

:oops: stuupid mee :oops:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Paljonko se lambda näyttää jännitteenä? Jos on yli 0,7V niin käytännössä seokset voi olla ihan miten rikkaalla tahansa. Ja sitten jos mennään ylirikkaalla niin, että tulee jo sytytyskatkoksia, niin voi näyttää paljon laihempaakin. Palamaton seos kun vääristää tulosta.

Käytännössä kapeakaistalla säädetään "tehoalueet" niin, että ensin säädetään AFR sinne 14,7:1 nurkille, missä lambdan jännite pomppii iloisesti 0,5V molemmin puolin. Sitten lasketaan paljonko pitää bensaa lisätä, että päästään toivottuun seokseen. Vähän pottumaista ja riskialtistakin ainakin turbokoneen kanssa. Toinen vähän turvallisempi vaihtoehto on pitää huoli, että lambdan näyttämä pysyy koko ajan selvästi rikkaan puolella (0,7-0,8V) ja sitten vaan säädetään perstuntumalla.

Ja login kerääminen tien päällä menee niin, että katsellaan ensin se pitkä suora, pesään isoin vaihde mitä pokka kestää ja sitten vedetään haluttu kierrosalue läpi. Toistetaan lukuisia kertoja eri kaasunasennoilla. Näin ainakin itse tehnyt. Pintakaasualueiden säätämiseen voi sitten käyttää lambdakorjausta apuna. Eli lambdakorjaus päälle ja annetaan sille melko laaja säätöalue. Sitten ajellaan ja kerätään logia. Logista voi sitten katsoa, paljonko on korjausta tarvittu missäkin kohtaa, että on päästy 14,7:1 seokseen. Sen perusteella on sitten helppo tehdä korjaukset VE-taulukkoon.
Arttu
GSX1100 -85
procharger
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Tue Jan 23, 2007 12:55

Post by procharger »

Penkkiin vaan suosiolla säätämään,ei lopu "suora"kesken ja saattaapa tuo säästää ajokortinkin.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Totta toinen puoli. Toisaalta mun mielestä kannattaa hakea säädöt edes sinne päin, ennen kuin lähtee penkkiin säätämään. Siis sen verran, että kone lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä ja kiertää koko kierrosalueen läpi ainakin jonkinlaisella kuormalla. Samalla tulee opiskeltua säätöprosessia ja löydettyä mahdolliset viat systeemistä. Näitä ei kannata tehdä dynossa, tulee turhan kallista. Kun nuo perusasiat on kunnossa, niin säätäminen dynossa pitäisi olla aika nopeaa.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jep. Persdynossa ajokuntoon ja penkissä kisakuntoon.. :mrgreen:
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Hommaa vaan se laajakaistalambda. sillä kun vedät logia ja annat megalogviewerin laskea ve taulukon niin on aika lähellä. Kyllä ton turbotetun sbc:n kanssakin meinasi käydä suorat lyhyeksi varsinkin viime kesänä kun oli vielä originaalit rummut joka nurkassa. :roll: Vaikea edes kuvitella ahdetun moottoripyörän kanssa... :shock:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

ArttuH wrote:Paljonko se lambda näyttää jännitteenä? Jos on yli 0,7V niin käytännössä seokset voi olla ihan miten rikkaalla tahansa. Ja sitten jos mennään ylirikkaalla niin, että tulee jo sytytyskatkoksia, niin voi näyttää paljon laihempaakin. Palamaton seos kun vääristää tulosta.

Käytännössä kapeakaistalla säädetään "tehoalueet" niin, että ensin säädetään AFR sinne 14,7:1 nurkille, missä lambdan jännite pomppii iloisesti 0,5V molemmin puolin. Sitten lasketaan paljonko pitää bensaa lisätä, että päästään toivottuun seokseen. Vähän pottumaista ja riskialtistakin ainakin turbokoneen kanssa. Toinen vähän turvallisempi vaihtoehto on pitää huoli, että lambdan näyttämä pysyy koko ajan selvästi rikkaan puolella (0,7-0,8V) ja sitten vaan säädetään perstuntumalla.

Ja login kerääminen tien päällä menee niin, että katsellaan ensin se pitkä suora, pesään isoin vaihde mitä pokka kestää ja sitten vedetään haluttu kierrosalue läpi. Toistetaan lukuisia kertoja eri kaasunasennoilla. Näin ainakin itse tehnyt. Pintakaasualueiden säätämiseen voi sitten käyttää lambdakorjausta apuna. Eli lambdakorjaus päälle ja annetaan sille melko laaja säätöalue. Sitten ajellaan ja kerätään logia. Logista voi sitten katsoa, paljonko on korjausta tarvittu missäkin kohtaa, että on päästy 14,7:1 seokseen. Sen perusteella on sitten helppo tehdä korjaukset VE-taulukkoon.
Tota mites kun mitä mä ny oon tässä ajellu noita logeja ja käyttäny sitä VE- anaalisaattoria niin tuntuu että se korjaa kokoajan sinne 0.7-0.9 tienoille vaikka targetti on siinä korjauskartalla kevyellä kuormalla 14.7 ja kuormattuna 13.7-12???
petrib1
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 127
Joined: Fri Aug 19, 2005 19:51
Location: Kontiolahti

Post by petrib1 »

turbosbc wrote:Hommaa vaan se laajakaistalambda. sillä kun vedät logia ja annat megalogviewerin laskea ve taulukon niin on aika lähellä. Kyllä ton turbotetun sbc:n kanssakin meinasi käydä suorat lyhyeksi varsinkin viime kesänä kun oli vielä originaalit rummut joka nurkassa. :roll: Vaikea edes kuvitella ahdetun moottoripyörän kanssa... :shock:
Joo kyllähän se pyörän säätäminen hieman "työlästä" on tien päällä.Läppäri repussa,Keulii ja sutii yhtä aikaa niin seuraa siinä sitten seos mittaria,tietä ja poliisi autoja yhtä aikaa :D
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

petrib1 wrote:
turbosbc wrote:Hommaa vaan se laajakaistalambda. sillä kun vedät logia ja annat megalogviewerin laskea ve taulukon niin on aika lähellä. Kyllä ton turbotetun sbc:n kanssakin meinasi käydä suorat lyhyeksi varsinkin viime kesänä kun oli vielä originaalit rummut joka nurkassa. :roll: Vaikea edes kuvitella ahdetun moottoripyörän kanssa... :shock:
Joo kyllähän se pyörän säätäminen hieman "työlästä" on tien päällä.Läppäri repussa,Keulii ja sutii yhtä aikaa niin seuraa siinä sitten seos mittaria,tietä ja poliisi autoja yhtä aikaa :D
Näinhän se vähän tahtoo olla :D
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Voikos se johtua toi lambdan väärin korjaus siitä että constant valikossa on määritelty rikkaalle!

Maalaisjärjellä ajateltuna menis niin että kaikesta huolimatta ve analysaattori korjailee kuiteskii siihen 14.7:n vaikka olis kuinka määritelty rikkaalle? Epäselvää stooria mutta jos ei aukea mun aivoitukset niin mää sit selvennän tarvittaessa!! :?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

En ole juuri tuohon VE-analysaattoriin perehtynyt, mutta veikkaisin, että korjaus ei toimi kapeakaistalambdalla kunnolla kuin 14.7:1 seokselle. Jos yrität rikkaammalle, niin korjaus kyllä yrittää päästä johonkin tiettyyn lambdan jännitearvoon, mutta käytännössä tuo jännite saattaa tarkoittaa mitä tahansa rikkaan puolen seosta anturin lämpötilasta, anturiyksilöstä ja muista tekijöistä riippuen.

Itse en ole oikein päässyt sinuiksi noiden automaattisäätöjen kanssa. Joskus aikanaan kokeilin jotain erillistä ohjelmaa, jonka piti analysoida logeja ja korjata sitten VE-taulukkoa. Jostain syystä tulokset oli kuitenkin mitä sattuu. Viime kesänä yritin myös käyttää Extra-koodin AFR target-taulukkoa, mutta en saanut sitäkään toimimaan halutulla tavalla. Isommilla kuormilla korjaus näytti toimivan väärään suuntaan, ikään kuin se olisi pyrkinyt jatkuvasti jonnekin 14:1 tienoille. En sitten jaksanut tapella tuon kanssa kovin pitkään, kun oli muutakin tekemistä.
Arttu
GSX1100 -85
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

No niin sain tänään aikas mukavasti säätöjä kohdalleen, mopo varikkopukkiin ja eikun 4:nen pesään kierroksia koneeseen ja samalla takajarrulla himmaten!! Kätevää vaikkakin nyt vasta hokasin :roll:

Kun alkoi olla ve taulukot siellä päin läksin ajamaan, mutka ykkösellä läpi jonka jälkeen suora avautui ja eikun torviauki, kun kierrokset nousi ja aloin vaihtamaan eli kakkosta ettimään ja kaasu pois niin sen jälkeen booooooooooooo. Pysäkille seis ja kummastelemaan käyntiin ja huomasin että downpaipista loronaan bensaa :twisted: :twisted: :twisted:

Työntäen kotio ja mopo parkkiin.

Nyt kun logia olen kattellut niin yläpäässä tuntuu 20kpa:n nurkilla tulevan 90% kieppeillä gasoo.....
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Tarkemmin logia kattellessa huomasin tosta logista ton loppupään jännite kivan ja siinä yhteydessä sit että vaikuttanee vähin muihinkin käyriin!

Image
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuo jännitteen pomppiminen vaikuttaa kyllä takuulla vaikka mihin, mutta epäilen ettei se kuitenkaan aiheuttanut tuota koneen tulvimista. Ettei sulla vaan olisi suuttimien ohjaus pamahtanut... Korkea- vai matalohmiset suuttimet, onko etuvastuksia?
Arttu
GSX1100 -85
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Korkee impedanssiset tsuudimet onpi ja ittekki kyllä vähän epäilen jo tota ohjaukse pamahtamista! Jos sitä tänään viittis kattoo boksiin ja muutenkin painekoteloon miten paljon siellä on gasoo, eilen ei jotenkin viittiny enää räpylöitään iskeä koko vehkeeseen :D

Mikähän helveti tota jännite piikkiä aiheuttaa ja miks se tökkii antureiden signaaliin tolla tavalla!?

Alkaa vastustamaan kyllä jo ihan tosissaan tää rojekti, kesä kuumimmillaan ja vehkeet seisoo. Jokohan sitä kohta pitää miettiä josko hommais sen ducatin tai rupeis kutomista harrastamaan :evil:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Suuttimien ohjaus tuntuis pelaavan ihan ok mitä nyt kävin kääntämässä virtoja päälle röökillä, eli ampuu startti pulssit!

Omaa teoriaa mietitty tovi ja ajattelin näin: kierroksilla mennään kohtuullisen paksulla mutta jäksaa vielä kipinöidä mutta kun vedetään läppäkiinni niin loppuu ilma ja tulpat kastuu ihan kunnolla!

Tulviminen voisi johtua siitä että vetelin moottorijarrulla märillä tulpilla joten gasoo vaan menee mutta ei pala, ja ahtimen pesään mahtuu mukavasti kerääntymään!!
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Olisko .msq ja tota logia jossain jaossa? Vois vähän tsekkailla 8)

Mihin sulla on muuten laitettu MAP, imuventtiilien ja kaasuläppien väliin?

Miks toi MAP on noi ylhäällä vaikka kaasu on lähes kiinni ja lähes 100kPa 14% kaasunavauksella. Ihankuin mapin letku olis läppien "takana"
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Kyl se mappi kattelee venttiilin ja läpän välillä, painekotelo on vaan aikas pieni liekkö johtunee siitä. Nyt kun tuli puheeksi niin logista seurattuna mun mielestä läpän alkupään liikkeet jää pois logista?? Aikaisemmin luulin ainakin notta kättely probleema ohjelmien kesken josta ei haittaa, potikka on kuitenkin calibroitu tunessa ja toimi ok!

Nyt ku olis taas ollu perheen osalta hyväsauma paskata nyrkit niin tuli toi sade!! :x

Ps. Laitoin jerry sulle privaa siitä msq:sta ja logista.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Näyttäisi siltä, että sulla on jotain muutakin häikkää systeemissä kuin pielessä olevat säädöt. Tuota login kuvaa katsoessa näyttää siltä, että kierroslukuun tulee joku häiriöpiikki juuri ennen kuin suljet kaasun. Sitten siinä on ilmeisesti resetti heti perään (punainen pystyviiva) ja sen jälkeen tuota jännitteen pomppimista, mikä sitten sotkee anturilukemiakin.

Ihan vaan villi arvaus: tarkistappa että prossu on kunnolla kannassa kiinni. Jos se olisi tärinästä löystynyt alkanut lähteä karkuteille, niin tuloksena voisi olla juuri jotain tuollaista.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

njoo on siinä nyt jotain muutakin kun resettejä tulee ja signaalit sekoilee. Prossun jälkeen irroittaa vaikka latauspiuhat testin ajaksi, sittenkään jos ei lopu, niin RPM signaalia tutkimaan näkyykö piikkejä. Ne kun ei yleensä logeissa näy.

Joutuu näköjään aika kauan sahaamaan käyntiin, ite ehkä selvittäisin eka ton tyhjäkäynnin / käyntiin lähtemisen. Pitäis pamahtaa samantien tulille kun hipasee starttinappia. Näköjään annat aika pal kaasua sahatessa.. 100% 8) Mulla jos hipaiseekin kaasun sahatessa, niin ei lähde.

Sparkout näytti olevan non-inverted, varmasti oikea asetus?

Vertailuks tässä mun viimenen log, ennenkuin alko savuttamaan :x Vittu pitikin polkea kylmää konetta 1.4barilla.
http://njaa.pp.fi/megasquirt/dr_762_alpha_n/petikko.xls , AFR tablen kalibrointi unohtu tossa vedossa, niin näytti ihan mitä sattuu.


Laitoin noi sun logit tänne: http://njaa.pp.fi/temp , niin muutkin voi tsekkailla.

Ainakin tossa 2319 kohdassa jengat on 9300rpm ja yhtäkkiä sparkangle pomppaa -10 ja sitten takaisin 35ast.

Kandee ottaa vähän rauhallisemmin noi logit ajot, siis kaasun kanssa. Hitaita kaasunavauksia isolla vaihteella. Noi nopeat kaasunavaukset on muutenkin vittumainen säätää ahdetuissa prätkissä ja sekottaa logia aika pal.

Eli ite lähtisin säätämään --> tyhjäkäynti --> käyntiinlähtö --> kuormitus / hitaat kaasunavaukset --> alakierroksilta nopeat kaasunavaukset.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

:oops:

Tänään kävin pc:n kanssa pyörimässä taas mopon ympärillä, töpseli kiinni ja what a vittuu ei yhteyttä. Noh purkki irti ja sisälle syyniin kaikki näyttäis olevan ok mutta kun tyrkkäsin virtaa niin ei mitään, mittari esille ja mittailemaan. Kaikki ok ekalle rekkulalle sit taas regun jälkeen ei kortilla pihaustakaan , tökkäsin regun jalkaan mittarin uudestaan kiinni ja kappas heräs mega henkiin! Regulaattorin jalka poikki!!

No nyt on se korjattu mutta enenpää ei taida pystyä tänään kokeilemaan ja testaamaan kun on sellainen sammuttimen kokoinen jätkä pyörimässä jaloissa ja mamma illan töissä!

Jotenkin epäilen kovasti että noi resetit ja muut vois kovastikkin olla tosta johtuvia, mutta se selviää tarkemmassa syynissä.

Siitä käyntiin lähdöstä olis kyl kiva saada helpompaa, jotenkin tuntuu että aivan sama mitenkä paljon/vähän koneeseen työntää niin aina tarttee raottaa läppää ja sahata, hanurista perkele. Toisaalta siihen starttiin olisi tod näk apuja siitä ArttuH:n joskus kaavailemasta toisesta triggauksesta.

Login -10 ennakko on näköjään rajoittimen asetuksista kiinni, mikähän olis paras ratkaisu siihenkin.??
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

cockjerry wrote:njoo on siinä nyt jotain muutakin kun resettejä tulee ja signaalit sekoilee.
http://www.youtube.com/watch?v=5CjYhE-sRi4

Kai sitä nyt ryyppää kun resettejä tulee ja signaalit sekoilee. :lol:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Tänä aamuna säätelin starttausta ja kohtuulliseen tulokseen pääsin kun otti ylimääräiset rikastukset pois asesta ja warmup:sta, kone oli auringon lämmittämä ja seosta laihentamalla kartasta pääsin siihen kohtuulliseen käynnistyvyyteen vaikkakin joutuu hetken hankaamaan. Mutta nyt ei tartte koskea kaasuun ollenkaan.

Erikoista toi laihastartti koska olen kuullut että normaalisti rikastetaan starttiin!!
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

P_KASA wrote:
cockjerry wrote:njoo on siinä nyt jotain muutakin kun resettejä tulee ja signaalit sekoilee.
http://www.youtube.com/watch?v=5CjYhE-sRi4

Kai sitä nyt ryyppää kun resettejä tulee ja signaalit sekoilee. :lol:
:lol: :lol:

Jos laihemmalla lähtee paremmin, niin sitten varmaan kandeis VE-taulua laihentaa ja jättää rikastukset about samoihin.

Miten se käy, jos säätää tyhjäkäynnin lämpimänä 14.7 minkä kapeakaistakin näyttää tarkasti? Jos käy ok, niin sitten jättää VE taulun siihen 14.7AFR säätöihin tyhjäkäynnin osalta ja säätää käyntiinlähtevyys Cranking PW, ASEn ja warm-upilla. Jos tosta tarvii vielä laihempaa seosta, niin sitten on jossain jotain omituista :lol:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

No nyt on sit saatu tyhjäkäynti helvetin hyväks ja käyntiin lähtee todella helposti vaikka vielä säädöt varmasti perseellään!

En tiedä kehtaako edes myöntää ongelman aiheuttajaa!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

P_KASA wrote:No nyt on sit saatu tyhjäkäynti helvetin hyväks ja käyntiin lähtee todella helposti vaikka vielä säädöt varmasti perseellään!

En tiedä kehtaako edes myöntää ongelman aiheuttajaa!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Hieno homma, kerro nyt ihmeessä mistä oli kiinni :D
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

sytty oli vaivaiset 40astetta etuajassa! :oops:

Ikinä en enää oleta mitään, voe vitusvinkula että taas on hivenen tyhmäolo!
Post Reply