Toyo carina II
Moderator: Masi_K
Toyo carina II
Kaippa tuo minunkin projekti näihin menestystarinoihin lukeutuu..
Eli autona toimii '89 toyota carina II. Yritin muutoskatsastaa tuota ruiskulle, mutta katsastusmies ilmoitti, ettei sitä tarvitse... Katalysaattorikin tuli hommailtua -näköjään turhaan sekin.
Moottorina tuossa on 4a-f, joka on 16 venttiilinen 1.6 litrainen kaasarikone. Moottori on saamieni tietojen mukaan suurinpiirtein sama perustaltaan, kuin uudemmissa ruiskuversioissa '98 asti.
Imusarja kyseiseen autoon tuli tehtyä vesiputken mutkapaloista ja suorista putkenpätkistä sekä isommasta putkesta, johon em. yhtyvät.
Suuttimet(192 cc/min/3bar) ovat jostain nissanin 1.8l turbosta, kuten myös läppärunko, suutintukki sekä vedenlämpöanturi. Suuttimien kiinnikkeet ovat itse sorvattu.
Muuten motti onkin sitten vakiotavaraa. Pakoputki täytynnee vaihtaa hieman paremmin hengittävään, pakosarjaa en välttämättä vielä ala vääntämään tulevaisuuden suunnitelmien takia. Ilmanputsari on tyyliä vapaastihengittävä & liian meluinen.
Tällähetkellä kilometrejä on takana hieman vajaa 200, joten säätämistä on vielä aikatavalla. Kylmänä kone ei tahdo pysyä käynnissä kunnolla ja kiihdytysrikastukset eivät ole vielä kohdallaan. Bensakartat ovat myös alkutekijöissään.
Suunnitelmissa on sytkän ohjaus(osat tilailtu) ja jos sen saan toimimaan kunnolla, niin kait sitä on pakoputken välille laitettava mutka..
Vinkkejä otetaan vastaan säätämisessä sekä sytkään liittyvissä asioissa. Autotunea en saanut toimimaan, mutta olen yrittänyt ajossa aina näpytellä noita vähän paremmin kohdalleen. Täytynnee laittaa tuo MegaLogViewer tulille ja ajaa lokeja -jospa se toimisi paremmin.
Eli autona toimii '89 toyota carina II. Yritin muutoskatsastaa tuota ruiskulle, mutta katsastusmies ilmoitti, ettei sitä tarvitse... Katalysaattorikin tuli hommailtua -näköjään turhaan sekin.
Moottorina tuossa on 4a-f, joka on 16 venttiilinen 1.6 litrainen kaasarikone. Moottori on saamieni tietojen mukaan suurinpiirtein sama perustaltaan, kuin uudemmissa ruiskuversioissa '98 asti.
Imusarja kyseiseen autoon tuli tehtyä vesiputken mutkapaloista ja suorista putkenpätkistä sekä isommasta putkesta, johon em. yhtyvät.
Suuttimet(192 cc/min/3bar) ovat jostain nissanin 1.8l turbosta, kuten myös läppärunko, suutintukki sekä vedenlämpöanturi. Suuttimien kiinnikkeet ovat itse sorvattu.
Muuten motti onkin sitten vakiotavaraa. Pakoputki täytynnee vaihtaa hieman paremmin hengittävään, pakosarjaa en välttämättä vielä ala vääntämään tulevaisuuden suunnitelmien takia. Ilmanputsari on tyyliä vapaastihengittävä & liian meluinen.
Tällähetkellä kilometrejä on takana hieman vajaa 200, joten säätämistä on vielä aikatavalla. Kylmänä kone ei tahdo pysyä käynnissä kunnolla ja kiihdytysrikastukset eivät ole vielä kohdallaan. Bensakartat ovat myös alkutekijöissään.
Suunnitelmissa on sytkän ohjaus(osat tilailtu) ja jos sen saan toimimaan kunnolla, niin kait sitä on pakoputken välille laitettava mutka..
Vinkkejä otetaan vastaan säätämisessä sekä sytkään liittyvissä asioissa. Autotunea en saanut toimimaan, mutta olen yrittänyt ajossa aina näpytellä noita vähän paremmin kohdalleen. Täytynnee laittaa tuo MegaLogViewer tulille ja ajaa lokeja -jospa se toimisi paremmin.
Täytyy katsoa, jos sitä innostuisi muutamat kuvat rätkimään. Kyllähän tuo kone tuntuisi vääntävän ainakin paremmin -ja kiihtyvyyttäkin on tullut tutuista paikoista lähdettäessä hieman lisää. Tosin auto oli seisomassa "kriittisimmän" remontin ajan baltiarallaa pari kuukautta -tai ehkä päällekin(eli vertailua on hieman hankala tehdä).
Hyvin on squirtti pelannut, tosin täytyisi ASE:a vielä säädellä -töihin lähdettäessä sitä ei yleensä ole jaksanut tehdä. Kulutus on pienentynyt pari-kolme litraa satkulle(ennen vei noin kahdeksaa sekalaisessa ajossa). Edis osat ovat odotelleet hyllyssä asennusta, mutta kun tämä on ainoa käytössä oleva auto, ei ole vielä löytynyt sopivaa asennusrakoa. Myös mutka odottaa moottoritilaan siirtymistä(tosin tätä ennen on vielä paljon hommia), uudenkarhea(tai pitäisikö sanoa ajamaton, useamman vuoden pölyttynyt) Schwitzerin S1B kys.oleva kukkopilli.
Onko täällä tietoa, mistä löytyisi tuohon mottiin (4a-f(e) tms) matalapuristeisempia mukeja? Yhdessä liikkeessä sanoivat, että mäntiä voi sorvata hieman ja kannesta löytyy poisotettavaa tavaraa, mutta taas olisi auto poissa ajosta pidemmän aikaa... Kuparia voisi tietysti kannen väliin laittaa, mutta sitten olisi kaksi tiivistettä, mitkä voi palaa.
Hyvin on squirtti pelannut, tosin täytyisi ASE:a vielä säädellä -töihin lähdettäessä sitä ei yleensä ole jaksanut tehdä. Kulutus on pienentynyt pari-kolme litraa satkulle(ennen vei noin kahdeksaa sekalaisessa ajossa). Edis osat ovat odotelleet hyllyssä asennusta, mutta kun tämä on ainoa käytössä oleva auto, ei ole vielä löytynyt sopivaa asennusrakoa. Myös mutka odottaa moottoritilaan siirtymistä(tosin tätä ennen on vielä paljon hommia), uudenkarhea(tai pitäisikö sanoa ajamaton, useamman vuoden pölyttynyt) Schwitzerin S1B kys.oleva kukkopilli.
Onko täällä tietoa, mistä löytyisi tuohon mottiin (4a-f(e) tms) matalapuristeisempia mukeja? Yhdessä liikkeessä sanoivat, että mäntiä voi sorvata hieman ja kannesta löytyy poisotettavaa tavaraa, mutta taas olisi auto poissa ajosta pidemmän aikaa... Kuparia voisi tietysti kannen väliin laittaa, mutta sitten olisi kaksi tiivistettä, mitkä voi palaa.
jos sulla on 20mm männäntapit ni toyotan varaosatiskiltä kun haet 4a-gze:n mukit niin rutistukset on sopivalla tasolla. (tai sitte teet holkit 18->20mm)msivula wrote: Onko täällä tietoa, mistä löytyisi tuohon mottiin (4a-f(e) tms) matalapuristeisempia mukeja?
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Eipä taija nuila uudemman F:n männillä tippua nuo litistykset kovinkaan paljoa ku palotila kummassakin (uudessa ja vanhassa) kannessa on aikalailla sama. Ja nuo Z männät mitä oon nähny kuvista on aikalailla saman näköset laeltaan mitä nuo F:n... Elikkä taitaa olla paras ottaa suoraan kannesta reunoilta pois.. Niin ja kumpi sulla oli tuo.. vanhempi (gen1) versio?? Siinä on 18mm männän tappi ja uudemmassa 20mm..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Tuos on pari kuvaa jos tahtoo vertailla...
Eli vasemmalla uudemman mallin a-fe:n mäntä ja oikealla 8.0 puristeinen a-gze:n mäntä:
http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4068
http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4069
Eli vasemmalla uudemman mallin a-fe:n mäntä ja oikealla 8.0 puristeinen a-gze:n mäntä:
http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4068
http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4069
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Noita Z-mäntiä on 8 ja 9 puristeisia, eli varmaan ollu tuo ysipuristeinen minkä oot nähny. Täytyy tässä jonkun ajan päästä aloitella tutkimaan enemmänkin tuota projektin läpisaattamista. Hieman takapakkia tuli, kun laajakaistalambda tai ohjausyksikkö päätti lopettaa toimintansa. Osista on jo hankittuna turbo(schwitzer s1b), suuttimet(200:n nissanin), cooleri(saabin pikkuinen) ja pakosarjan ainekset. Täytyy nyt miettiä, mitä noiden puristusten kanssa meinaa.
Juu 8,9 puristeiset paljon pienemmällä palotilalla eli aika lähellä noita a-fe:n mäntiä...
Noilla a-fe:n männillä ja a-ge:n kannella jotain 9,2 rutistus muistaakseni...
Noilla a-fe:n männillä ja a-ge:n kannella jotain 9,2 rutistus muistaakseni...
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
sitten kun alatte mäntiä sorvailemaan ja kannessa olevaa palotilaa suurentelemaan, niin muistakaa säilyttää se paljealue
kunnon paljealueella ja suuremmalla puristussuhteella ei nakuta esim. niin herkästi, kuin huonolla paljealueella ja pienellä puristussuhteella...
paljealue on siis se männän ja kannen väliin jäävä n. 1-1.5 mm paksu alue palotilan reunoilla... eli jos sorvataan mäntiä omatoimisesti, männän reunasta ei sorvata...

paljealue on siis se männän ja kannen väliin jäävä n. 1-1.5 mm paksu alue palotilan reunoilla... eli jos sorvataan mäntiä omatoimisesti, männän reunasta ei sorvata...
Tokkopa tarvii alkaa puristuksia tiputtamaan, jos pieni ahdin pienillä ahdoilla on tarkotus laittaa. Hondan D-sarjalaisissa käytetään 2bar ahdoilla 9.0:1 takomukeja.
Ja jos niinpaljo on tehoja ottaas, että puristuksia oikeasti tarvii alkaa tiputtamaan, ni tuossa koneessa täytyy tehdä varmaan jo aikalailla muutakin, eikä siinävaiheessa tod. laiteta mitään OEM-mäntiäkään.
Ja jos niinpaljo on tehoja ottaas, että puristuksia oikeasti tarvii alkaa tiputtamaan, ni tuossa koneessa täytyy tehdä varmaan jo aikalailla muutakin, eikä siinävaiheessa tod. laiteta mitään OEM-mäntiäkään.
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Täytyy varmaan tesmiä noilla vakiokilkkeillä, että mitä sieltä kuuluu. Ei ole tarkoitus ottaa mitään mahdottomia tehoja isoilla ahdoilla. Tuossa turbossa on 1.1bar kello vakiona, mutta surautan sen kahtia ja lyhennän tai vaihdan jousen sinne(voi olla hankala noilla ~1bar painella saada katsastuksen hieman yli sadankymmenen hevosen rajaan).
ainaki meiltäpäin löytyy katastuskonttorilta tarvittavat todistukset.
en muista onko jarrut ja yms samat.
kyseleppä tuolta meijän toyota kerhon foorumilta tietoa jarruista ja yms.
www.fintoys.net/forum
en muista onko jarrut ja yms samat.
kyseleppä tuolta meijän toyota kerhon foorumilta tietoa jarruista ja yms.
www.fintoys.net/forum
Onhan siinä.. AT171:ssä on 238mm laikat ja ST171 eli 2 litrasessa 128hp on 255mm.. Lisäksi 2 litrasessa on 5x100 pulttijako jonka voivat myös konttorilla vaatia vaihdettavaksi = navat vaihtoon..msivula wrote:Noissa on luultavasti samat jarrut/alustan osat, mutta onko tuossa tehokkaammassa eroa noiden suhteen?
Noita 255mm jarruja saa myös esim. Camryista tai 1.6 Carina E:stä.. Niissä vaan levyn paksuus on hieman suurempi, mutta sehän ei ole ongelma jos kaikki hilppeet otetaan samasta autosta..
Myös jouset kuuluu vaihtolistalle, mutta nehän voi korvata madallusjousilla..
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Oletko varma tuosta, että verrokkina pitää aina olla tehokkain? laki sanoo, tuon tulkitseminen on aina vähän sitä ja tätä maallikolle.... 5§ kerrotaan moottorin laittamisesta.
Jos on noin, niin ei kai se auta, kun uudet vanteet hommailla... Onneksi on yksi kaveri rengasliikkeessä, niin ehkä sieltä saa tuohon apuja vannehommaan. Tuli viimekesänä ostettua uudet renkaat ja vanteet, niin sen puoleen en kovin innoissani ole niitä vaihtelemassa.
Jos on noin, niin ei kai se auta, kun uudet vanteet hommailla... Onneksi on yksi kaveri rengasliikkeessä, niin ehkä sieltä saa tuohon apuja vannehommaan. Tuli viimekesänä ostettua uudet renkaat ja vanteet, niin sen puoleen en kovin innoissani ole niitä vaihtelemassa.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
"Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita." Itsellä nimittäin juuri nyt menossa tekniikan vaihdos ja tuon sain vastaukseksi konttorilta.
Näinpä.. Mutta eihän tuossa pakoteta ottamaan vertailumalliksi sitä tehokkainta..Veskunderi wrote:"Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita." Itsellä nimittäin juuri nyt menossa tekniikan vaihdos ja tuon sain vastaukseksi konttorilta.

Tässä kyseisessä tapauksessa jos ottaa verrokiksi tuon 1.6 ruiskumallin niin korkeimmat sallitut hepat ovat pykälien mukaan sen ruiskumallin tehot eli 105hv.. (Aika vähän turbotetulta autolta..

Pykälien mukaanhan tuo 20% tehonlisäys saisi olla ainoastaan tuosta mallisarjan tehokkaimmasta.. Tässä tapauksessa sillä saisi tehorajaksi jo 153hv, mutta nuo mainitsemani alustamuutokset vaaditaan silloin..
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
progress
Vaihtelin tuossa aikaisemmin navat 5-pulttisiin sekä etujarrut isompiin. Nyt on auto seisonnassa ja tarkoitus tehdä projektia eteen päin.. Sain tänään EDIS-sytyn tulille ja hyvin näyttäisi toimivan(ainakin vielä). Testiajoa tein suljetulla tiellä toodella pienen pätkän, mutta tuntuisi paremmalta kuin vakiosytkällä.
Vinkkinä muillekin, ainakin tuon voortin vr-anturilla toimii hieman piikkien päästä (hieman alle 50/50 rako/hammas suhde) sorvattu 36-hampainen kohtuu paksu ratas..
Seuraavaksi taidan alkaa suunnittelemaan ahtoputkistoa/pakosarjaa tms..
Vinkkinä muillekin, ainakin tuon voortin vr-anturilla toimii hieman piikkien päästä (hieman alle 50/50 rako/hammas suhde) sorvattu 36-hampainen kohtuu paksu ratas..
Seuraavaksi taidan alkaa suunnittelemaan ahtoputkistoa/pakosarjaa tms..