Toyo carina II

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Toyo carina II

Post by msivula »

Kaippa tuo minunkin projekti näihin menestystarinoihin lukeutuu..
Eli autona toimii '89 toyota carina II. Yritin muutoskatsastaa tuota ruiskulle, mutta katsastusmies ilmoitti, ettei sitä tarvitse... Katalysaattorikin tuli hommailtua -näköjään turhaan sekin.

Moottorina tuossa on 4a-f, joka on 16 venttiilinen 1.6 litrainen kaasarikone. Moottori on saamieni tietojen mukaan suurinpiirtein sama perustaltaan, kuin uudemmissa ruiskuversioissa '98 asti.

Imusarja kyseiseen autoon tuli tehtyä vesiputken mutkapaloista ja suorista putkenpätkistä sekä isommasta putkesta, johon em. yhtyvät.
Suuttimet(192 cc/min/3bar) ovat jostain nissanin 1.8l turbosta, kuten myös läppärunko, suutintukki sekä vedenlämpöanturi. Suuttimien kiinnikkeet ovat itse sorvattu.

Muuten motti onkin sitten vakiotavaraa. Pakoputki täytynnee vaihtaa hieman paremmin hengittävään, pakosarjaa en välttämättä vielä ala vääntämään tulevaisuuden suunnitelmien takia. Ilmanputsari on tyyliä vapaastihengittävä & liian meluinen.

Tällähetkellä kilometrejä on takana hieman vajaa 200, joten säätämistä on vielä aikatavalla. Kylmänä kone ei tahdo pysyä käynnissä kunnolla ja kiihdytysrikastukset eivät ole vielä kohdallaan. Bensakartat ovat myös alkutekijöissään.

Suunnitelmissa on sytkän ohjaus(osat tilailtu) ja jos sen saan toimimaan kunnolla, niin kait sitä on pakoputken välille laitettava mutka..

Vinkkejä otetaan vastaan säätämisessä sekä sytkään liittyvissä asioissa. Autotunea en saanut toimimaan, mutta olen yrittänyt ajossa aina näpytellä noita vähän paremmin kohdalleen. Täytynnee laittaa tuo MegaLogViewer tulille ja ajaa lokeja -jospa se toimisi paremmin.
aknot
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Fri Nov 03, 2006 23:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by aknot »

Mulla olis kans tarkoitus laittaa juuri samanlaiseen autoon tuo Megasquirt. Pitää vaan ensin kerätä jostain ruiskun osia ja antureita, että pääsee rakentamaan.

Mitenkäs on Megasquirt toiminu ja tuliko tehoa lisää? Olis ihan mielenkiintoinen nähdä kuvia projektista ja valmiista järjestelmästäkin.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

oishan tohon moottorii saanut valmiitaki ruiskun imusarjoja.

mullaki taitaa olla yx ylimääräinen uudempaa 4A-FE koneeseen.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Niin saa mut uudempi ei passaa vanhempaan.. Kansissa on eroa mut kummatkin kannet passaa samaan alakertaan.. Pakosarjoissa nuissa on samat laipat.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Täytyy katsoa, jos sitä innostuisi muutamat kuvat rätkimään. Kyllähän tuo kone tuntuisi vääntävän ainakin paremmin -ja kiihtyvyyttäkin on tullut tutuista paikoista lähdettäessä hieman lisää. Tosin auto oli seisomassa "kriittisimmän" remontin ajan baltiarallaa pari kuukautta -tai ehkä päällekin(eli vertailua on hieman hankala tehdä).

Hyvin on squirtti pelannut, tosin täytyisi ASE:a vielä säädellä -töihin lähdettäessä sitä ei yleensä ole jaksanut tehdä. Kulutus on pienentynyt pari-kolme litraa satkulle(ennen vei noin kahdeksaa sekalaisessa ajossa). Edis osat ovat odotelleet hyllyssä asennusta, mutta kun tämä on ainoa käytössä oleva auto, ei ole vielä löytynyt sopivaa asennusrakoa. Myös mutka odottaa moottoritilaan siirtymistä(tosin tätä ennen on vielä paljon hommia), uudenkarhea(tai pitäisikö sanoa ajamaton, useamman vuoden pölyttynyt) Schwitzerin S1B kys.oleva kukkopilli.

Onko täällä tietoa, mistä löytyisi tuohon mottiin (4a-f(e) tms) matalapuristeisempia mukeja? Yhdessä liikkeessä sanoivat, että mäntiä voi sorvata hieman ja kannesta löytyy poisotettavaa tavaraa, mutta taas olisi auto poissa ajosta pidemmän aikaa... Kuparia voisi tietysti kannen väliin laittaa, mutta sitten olisi kaksi tiivistettä, mitkä voi palaa.
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

msivula wrote: Onko täällä tietoa, mistä löytyisi tuohon mottiin (4a-f(e) tms) matalapuristeisempia mukeja?
jos sulla on 20mm männäntapit ni toyotan varaosatiskiltä kun haet 4a-gze:n mukit niin rutistukset on sopivalla tasolla. (tai sitte teet holkit 18->20mm)
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

tai hankit uudemman 4a-fe moottorin männät kiertokankineen niissä on 20mm yläpää ja saat jo noilla puristuksia alemmas.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Eipä taija nuila uudemman F:n männillä tippua nuo litistykset kovinkaan paljoa ku palotila kummassakin (uudessa ja vanhassa) kannessa on aikalailla sama. Ja nuo Z männät mitä oon nähny kuvista on aikalailla saman näköset laeltaan mitä nuo F:n... Elikkä taitaa olla paras ottaa suoraan kannesta reunoilta pois.. Niin ja kumpi sulla oli tuo.. vanhempi (gen1) versio?? Siinä on 18mm männän tappi ja uudemmassa 20mm..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Tuos on pari kuvaa jos tahtoo vertailla...
Eli vasemmalla uudemman mallin a-fe:n mäntä ja oikealla 8.0 puristeinen a-gze:n mäntä:
http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4068

http://karppa1.myphotoalbum.com/view_ph ... d=IMG_4069
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No ne kuvat mitä minä oon nähny niin ne ei oo sitten ollu Z mäntiä koska ei niissä ollu nuin laaja se monttu. Sivusta katottuna tuossa on ainakin 2-3 kertaa suurempi tuo palotila.. mitä minä oon nähny..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Noita Z-mäntiä on 8 ja 9 puristeisia, eli varmaan ollu tuo ysipuristeinen minkä oot nähny. Täytyy tässä jonkun ajan päästä aloitella tutkimaan enemmänkin tuota projektin läpisaattamista. Hieman takapakkia tuli, kun laajakaistalambda tai ohjausyksikkö päätti lopettaa toimintansa. Osista on jo hankittuna turbo(schwitzer s1b), suuttimet(200:n nissanin), cooleri(saabin pikkuinen) ja pakosarjan ainekset. Täytyy nyt miettiä, mitä noiden puristusten kanssa meinaa.
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Juu 8,9 puristeiset paljon pienemmällä palotilalla eli aika lähellä noita a-fe:n mäntiä...
Noilla a-fe:n männillä ja a-ge:n kannella jotain 9,2 rutistus muistaakseni...
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

sitten kun alatte mäntiä sorvailemaan ja kannessa olevaa palotilaa suurentelemaan, niin muistakaa säilyttää se paljealue :!: kunnon paljealueella ja suuremmalla puristussuhteella ei nakuta esim. niin herkästi, kuin huonolla paljealueella ja pienellä puristussuhteella...

paljealue on siis se männän ja kannen väliin jäävä n. 1-1.5 mm paksu alue palotilan reunoilla... eli jos sorvataan mäntiä omatoimisesti, männän reunasta ei sorvata...
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Tokkopa tarvii alkaa puristuksia tiputtamaan, jos pieni ahdin pienillä ahdoilla on tarkotus laittaa. Hondan D-sarjalaisissa käytetään 2bar ahdoilla 9.0:1 takomukeja.

Ja jos niinpaljo on tehoja ottaas, että puristuksia oikeasti tarvii alkaa tiputtamaan, ni tuossa koneessa täytyy tehdä varmaan jo aikalailla muutakin, eikä siinävaiheessa tod. laiteta mitään OEM-mäntiäkään.
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla on 10:1 puristeiset vakiomännät omas mitsun V6 konees ja tarkoitus olis käyttää n. 0.7-0-9 bar ahtopainetta... (jenkit on ajelleet kyseisillä koneilla jopa yli 1 bar ahdoilla konetta räjäyttämättä... vasta 1.4 bar alkaa olemaan liikaa vakiomännille :P )
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Täytyy varmaan tesmiä noilla vakiokilkkeillä, että mitä sieltä kuuluu. Ei ole tarkoitus ottaa mitään mahdottomia tehoja isoilla ahdoilla. Tuossa turbossa on 1.1bar kello vakiona, mutta surautan sen kahtia ja lyhennän tai vaihdan jousen sinne(voi olla hankala noilla ~1bar painella saada katsastuksen hieman yli sadankymmenen hevosen rajaan).
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

ton mallin carinassa on tehokkain kone n,130hv 3S-FE pitäs voida käyttää vertailutehoina. onhan noihin laittettu 3S-GE konneitaki joissa on 150hv.
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

mistäköhän noita vastaavuuksia (/todistuksia tästä) voisi etsiä tuota katsastusta varten? tässä kaasariversiossa on tuo ~94hp vakiona, ainakin ekaissa ruiskuissa sen sataviis tms. Noissa on luultavasti samat jarrut/alustan osat, mutta onko tuossa tehokkaammassa eroa noiden suhteen?
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

ainaki meiltäpäin löytyy katastuskonttorilta tarvittavat todistukset.

en muista onko jarrut ja yms samat.
kyseleppä tuolta meijän toyota kerhon foorumilta tietoa jarruista ja yms.
www.fintoys.net/forum
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

msivula wrote:Noissa on luultavasti samat jarrut/alustan osat, mutta onko tuossa tehokkaammassa eroa noiden suhteen?
Onhan siinä.. AT171:ssä on 238mm laikat ja ST171 eli 2 litrasessa 128hp on 255mm.. Lisäksi 2 litrasessa on 5x100 pulttijako jonka voivat myös konttorilla vaatia vaihdettavaksi = navat vaihtoon..

Noita 255mm jarruja saa myös esim. Camryista tai 1.6 Carina E:stä.. Niissä vaan levyn paksuus on hieman suurempi, mutta sehän ei ole ongelma jos kaikki hilppeet otetaan samasta autosta..

Myös jouset kuuluu vaihtolistalle, mutta nehän voi korvata madallusjousilla..
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

juu, eli täytynnee ottaa verrokiksi tuo pienempitehoinen ruisku... Ei millään viitsisi kahta vannekertaa vaihtaa noiden napojen takia..
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Paitsi että verrokiksi täytyy aina ottaa mallisarjan tehokkain malli.
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Oletko varma tuosta, että verrokkina pitää aina olla tehokkain? laki sanoo, tuon tulkitseminen on aina vähän sitä ja tätä maallikolle.... 5§ kerrotaan moottorin laittamisesta.
Jos on noin, niin ei kai se auta, kun uudet vanteet hommailla... Onneksi on yksi kaveri rengasliikkeessä, niin ehkä sieltä saa tuohon apuja vannehommaan. Tuli viimekesänä ostettua uudet renkaat ja vanteet, niin sen puoleen en kovin innoissani ole niitä vaihtelemassa.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

tuo on paljon konttori kohtasta. käy kysyy oman alueen konttorilta.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ja sitten kun saat joltain katsastajalta (mieleisesi) tulkinnan, niin pidä huoli, että sama kaveri hoitaa myös sen muutoskatsastuksen. Näistä asioista löytyy aika paljon erilaisia tulkintoja, jopa yhden konttorin sisältä.

Nimim. Kokemusta on.
Arttu
GSX1100 -85
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

Veskunderi wrote:Paitsi että verrokiksi täytyy aina ottaa mallisarjan tehokkain malli.
Eikä tarvitse, ja tämä on oikeasti varmistettu asia.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

"Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita." Itsellä nimittäin juuri nyt menossa tekniikan vaihdos ja tuon sain vastaukseksi konttorilta.
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

Veskunderi wrote:"Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita." Itsellä nimittäin juuri nyt menossa tekniikan vaihdos ja tuon sain vastaukseksi konttorilta.
Näinpä.. Mutta eihän tuossa pakoteta ottamaan vertailumalliksi sitä tehokkainta.. ;)

Tässä kyseisessä tapauksessa jos ottaa verrokiksi tuon 1.6 ruiskumallin niin korkeimmat sallitut hepat ovat pykälien mukaan sen ruiskumallin tehot eli 105hv.. (Aika vähän turbotetulta autolta.. :lol: ) Joillain konttoreilla tosin lakia tulkitaan myös niin, että käytettäessä tuota ruisku Carinaa verrokkina saisi tehoa olla 20% vielä tuosta 105 hevosesta jolloin tehorajaksi saataisiin 126hv..

Pykälien mukaanhan tuo 20% tehonlisäys saisi olla ainoastaan tuosta mallisarjan tehokkaimmasta.. Tässä tapauksessa sillä saisi tehorajaksi jo 153hv, mutta nuo mainitsemani alustamuutokset vaaditaan silloin..
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

carinan st171:tä on ensinmäisiä malleja myös samoilla jarruilla kun toi 1.6 kaasutin/ruisku malli.
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

progress

Post by msivula »

Vaihtelin tuossa aikaisemmin navat 5-pulttisiin sekä etujarrut isompiin. Nyt on auto seisonnassa ja tarkoitus tehdä projektia eteen päin.. Sain tänään EDIS-sytyn tulille ja hyvin näyttäisi toimivan(ainakin vielä). Testiajoa tein suljetulla tiellä toodella pienen pätkän, mutta tuntuisi paremmalta kuin vakiosytkällä.

Vinkkinä muillekin, ainakin tuon voortin vr-anturilla toimii hieman piikkien päästä (hieman alle 50/50 rako/hammas suhde) sorvattu 36-hampainen kohtuu paksu ratas..

Seuraavaksi taidan alkaa suunnittelemaan ahtoputkistoa/pakosarjaa tms..
Post Reply