Starttauskysymys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Starttauskysymys

Post by Vauhtivaunu »

Pitäskö riittää n.100rpm starttauksessa potkasemaan kone käyntiin? Kokoonpano on MSnS Hi-res, hukkakipinä, 36-1 trikkeripyörä honeywellin 1GT101DC-anturi haistelemassa, Syttykivi boschin kopio 0 227 100 200-vastaava, 300cc suuttimet, kone 1800cc.

Startti uupuu kun pyöritettäävää on paljon ja puristukset kohtalaiset. Ilman tulppia pyörii 200rpm ja sytty toimii. Lampulla on katottu, että kipunat pitäs sattua suunnilleen oikeilla kohdin. Bensa haisee ja tulpat kastuu, kun ne pistää takas paikolleen. Kaikki anturit antaa tiedot ja mega tuntus toimivan oikein. Muutaman kerran jo putkessa mosahti lupaavasti, mutta tuo startin uupuminen lopetti tuon käynnistys-yrityksen. Toinen startti on tulossa, mutta voi olla, ettei tuo starttinopeus mene n. 200rpm yli. Akkujännite laskee megan mukaan n. 10v paikkeille.

Onko kellä kokemusta vastaavasta? Miten ois paras lähteä etenemään?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Onks koneeseen uusittu mitään ja akku kunnossa varmasti?
Itellä oli rempattu kone ja uus startti, mutta akku huono, niin ei oikein jaksanut pyörittää ollenkaa. Kokeileppa ottaa kaapeleilla lisä virtaa tai jos saat lainaan jostakin boosterin.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Boosterilla annettiin virtaa. Startti oli heikko ja menee jokatapauksessa vaihtoon. Lähinnä askarruttaa tuo 100-200rpm starttausnopeus, että tuleeko riittämään. Koska kun ilman tulppia pyöritettiin niin ei tuota 200rpm enempää antanu, joten tn. ei anna uusi starttikaan enempää potkua kun tulpat on kiinni. Kone on kuivasumppuvoitelulla ja sähköpumpulla, että voitelusta ei pitäs olla kiinni. Kunhan sais koneen senverran pyörimään että sais selvää tarviiko lisää soppaa vai vähemmän, starttausvaiheessa. Nyt meni tulpat märäksi, kun ei kertakaikkiaan jaksanu pyörittää.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Mulla ainakin riittää vaikka toi startti ei jaksa kuumana pyörittää kun jonkun 80 - 120 rpm. silti lähtee tosi hyvin käymään. Ei toi kasi pyöri ikinä startilla kun joku vajaa 200 rpm.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ok. Pitää lähteä ettimään tota Cranking/Priming osastoa kohdalleen, voi vika olla siina. Kipunaa tuli tulpat irti ja ajotuslampulla katottuna 10ast. syttymerkkikin löyty , että pitäs tuon syttypuolen olla ainakin sielläpäin. Trigger return on käytössä, joka mun käsityksen mukaan pitäs olla parempi tuon 36-1 pyörän kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Saatiin auto käyntiin. Ongelmia oli vähän enemmänkin (muuallakin kun megassa ja sen kytkennöissä), mutta lopulta kaikki ratkesi. Syttykivi vaihdettiin vielä kahteen -139-bosch-klooniin, kun 200-loppunen pimeni. Oma moka kun ei tarkistanu asetuksia. Nyt ei tosin dwelleistä ole huolta kun kivet hoitaa ne itse.

200rpm kyllä riittää starttaukseen kun kaikki muu on kohdallaan. Cranking/priming arvot on vielä vähän hakusessa, mutta sieltä ne löytyy.

Kyllä oli tunnelmaa kun motti rysähti pyörimään 8)

Ps. pitää laittaa kuvia ja juttua vielä joskus tuonne projektiosioon. Niin ja auto on sunbeam imp
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply