Nykii kun ahtaa, missä vika?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
anXiety
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed May 23, 2007 20:53

Nykii kun ahtaa, missä vika?

Post by anXiety »

Auto nykyy kun ahtaa, loikkii kun jänis :) ja toisinaan taas ei nyvi ollenkaan, missä vika? osaako kukaan kertoa moista. sytytyksissä vika? ja miten sen pystyy säätämään megalla?
jannu5
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Mon Dec 11, 2006 20:57
Location: nurmes

Post by jannu5 »

vetää luultavimmin laihalle.pistä laajakaista kii nii pystyt säätää seokset kohilleen..voi johtuu kyllä muustakin
sierra cosworth 2wd MS+edis4
seth900
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Tue Dec 06, 2005 18:17
Location: Vaasa

Post by seth900 »

Tarkista että Decel fuel amount on 100%, monesti jos ahtopaine ei pysy täysin stabiilina niin mega luulee että olet nostanut kaasun ja vähentää syöttöä jolloin nytkii.
Mitsubishi Lancer Evolution IV
BMW 525TDS
anXiety
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed May 23, 2007 20:53

Post by anXiety »

tarkistin Decel fuel amountin ja se on kunnossa. ei käy laihalla pikemminkin hieman rikkaalla.. sytytyksen ennakot kunnossa, en ymmärrä missä vois olla vika
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Loggaa se tilanne ja laita loki tänne näkyville.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mitenkäs kun sama homma eli about 2500-3500rpm kun lähtee isolla vaihteella kiihdyttämään siten että nostaa paineet lähelle maksimia (0.5-0.6) niin jossain 0.4 jälkeen tekee sellaisia teräviä rykäisyjä/nykimisiä, välillä niin tiheästi että tuntuu enemmän joltain kovalta tärinältä ja joskus taas rytkäsee pari kertaa.

Laajakaistan mukaan seos pysyy kohdallaan, afr 12-12.5, ennakot laskee tuossa about 25-->20 mutta tasaisesti kuitenkin eikä sytkässäkään näy mitään ihme töksäyksiä, tps anturi antaa tasaisesti tiedon ja ilmenee vaikka pitää kaasun paikallaan, kaikkia ylimääräisiä lambdakorjauksia, kiihdytysrikastuksia yms kokeiltu pois mutta aina vaan

Jonkinnäköinen logi löytyisi mutta ei pysty pistämään mihinkään linkillä, jos jollekkin s-postiin voisi tuupata niin voisi laittaa näkyville tänne :roll:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kuulostaisi vähän sytytyskatkoksilta. Ehkä kipinä ei einää jaksa loikata tulpan kärkien välistä suuremmassa paineessa. Meneekö seokset muuten missään kohtaa rikkaammalle kuin tuo 12? Nimittäin liian rikas seos saattaa aiheuttaa myös sytytyskatkoksia ja sitten palamaton seos vääristää lambdan näyttämää laihalle päin.
Arttu
GSX1100 -85
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Niin, jossain vaiheessa ennen tuota rykimistä käy jossain 11 puolella ja välittömästi palaa tuohon 12.5 pintaan. Tulpissa oli alkujaan 0.8mm kärkiväli jota kokeilin pienentää 0.6mm ilman sen suurempaa tulosta

Vähän tuntuu tuo pikainen rikkaalla käynti että johtuisi tuosta bensanpaineen säätimestä jossei kerkeä aivan mukaan niin heilauttaa liikaa korkealle ja vetää paksulle, tosin taas jos johtuu tuosta liian rikkaasta niin ei voi tietää kuinka pitkän aikaa pysyy liian rikkaalla jos lambda näyttää hassuja. Näytöllä eikä logissa näy kuin pieni vilaus että käy tuolla 11 puolella. Menee hetken matkaa näköjään aika tasan 12 ja pienen piikin tekee 11 puolelle ja taas nousee ~12-12.5
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Jeps, tasailin/ohensin hieman kartasta paria kohtaa ja nyt menee suht kivuttomasti tuosta yli, silloin tällön pätkäsee lyhyesti kerran mutta kuitenkin pysyy seos siinä 12.5 tuntumassa

Paksulla ilmeisesti kävi nopeasti jotta rupesi rykimään

Näyttää myös kiihdytysrikastus lyövän aavistuksen liikaa soppaa eli jos nopeasti painaa pedaalia niin saa kyllä räkimään siinä kohtaa, täytynee niitä tutkailla jossain vaiheessa
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Post by j-m kujala »

sillon ku kipinä alkaa hyytymään niin ipienemmällä paineella / laihemmalla seoksella jaksaa paremmin sytyttää ,

esim sulla saattaa 12 seoksella puutua kipinä mutta 13 seoksella toimiikiin

( ihan vertailuna vaan nuo seokset)


sitten myös tietyillä turbo , pakosarja, nokka, kompinbaatioilla saattaa tulla ko oireita, ja silloin osat on ei yhteen sopivia, eli NS puhaltaa läpi koneesta ja polttaa pakosarjan kautta toisia pyttyjä yms, yleesä yhden muuttujan muuttaminen poistaa ongelman , yleesä liian iso overlap / jyrkkä nokka turbon kokoon nähden , tai liian pieni ahdin :D nokkaan nähden
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Mikäköhä lie ku aina ku veättää ja menee yli 4000 kierokset niin joko paukahtelee ja isosti tai sitten vaan hyytyy kokonaa?? P-peineet pysyy korkeella. Aivan sama onko ahtopaineet alle 0.5 vai yli 2bar.. Ja vaikuttas et ei vaikuta niin hirveesti kaasunkaa asento.. TPS:ää ei oo mut se on jumpattu maihin.. Aijemmin on toiminu hyvin mut nyt on pikku hiljalleen tullu tuo paukkuminen ja nyt tekee sen jokakerta. Rajottimia ei oo muita ku kierosten ja neki on yli 6500.. Lokikin on mut en tiijä miten saa tänne.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Todennäkösesti vika löydetty.. Kierokset alko hyppimään korkeella ja sen takia ei syttä sattunu kohilleen.. Laitoin lisaa maattoja boxin luo ja pikku lenkin ajettua ei ainakaa sillon paukkunu..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

j-m kujala wrote:sitten myös tietyillä turbo , pakosarja, nokka, kompinbaatioilla saattaa tulla ko oireita, ja silloin osat on ei yhteen sopivia, eli NS puhaltaa läpi koneesta ja polttaa pakosarjan kautta toisia pyttyjä yms, yleesä yhden muuttujan muuttaminen poistaa ongelman , yleesä liian iso overlap / jyrkkä nokka turbon kokoon nähden , tai liian pieni ahdin :D nokkaan nähden
Niin puhallinhan on sitten mallia todella pieni, ainakin pakopesältään, 2.0 9-3 saabin joku vakiotekele
Nokka ja kansi vakio

Näyttääkin pieneltä
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... eesta6.jpg

Uskalla edes kuvitella paljonko tuolla on pakopaineet
:lol:

Tarkoituksena rakennella vähän taas talven aikana eri palikoista nyt kun on tuosta ylipainetekniikasta kesän verran viisastuttu 8)
Post Reply