MB 280E hörähtää, mutta ei jää käyntiin (MS bensa ja sytkä)

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sivonen
Megasquirttaaja

MB 280E hörähtää, mutta ei jää käyntiin (MS bensa ja sytkä)

Post by Sivonen »

Nyt olisi lumet sulaneet talitintin tallista, pitäisi alkaa taas sahaamaan Mersun akkua tyhjäksi. Jos vaikka joskus saisi tuon allekirjoituksen päivitettyä hauskemmille numeroille. Kerrotaanpa aluksi mitä pellin alla on:

-2.8-litrainen suora twincam-kutonen
-Kansi avarrettu, jäähdytetyt "kisavenat", jyrkät nokat, 6-1 peltisarja
-Matalaimpedanssiset about 350-450cc@4bar suuttimet etuvastuksilla
-Prog. b-painesäädin (3 kiloa ilman alipainetta)
-GM HEI-sytkäboksi muuttaa virranjakajan inkkarilta tulevan signaalin MS:n ymmärtämään muotoon
-"Normaali possilainen" sytkäboksi ohjailee puolaa
-Ruutassa taitaa olla S-version koodi... Joku puoli vuotta vanha.
-TPS:ää ei ole
-Kapeakaistalambda

Tarkistettu:
-Noin 3000km sitten tehty koneremppa (yläkerta uusiksi, alakerran tarkistus)
-Suuttimet toimii, kuvio on kaikissa samanlainen, ruiskivat startatessa
-Kipinänohjaus toimii, tai ainakin toimi kun bensaa jakeli K-Jet. Eipä kai se itsestään ole seonnut.
-Kaikki Tunen asetukset käyty läpi minun sekä MS:n kanssa kokeneemman kaverini toimesta moneen kertaan. Vaikuttaa olevan ok kaikki.
-Kokeiltu 1-3 ruikkausta per kierros, alternating ja simultaneous, ei PWM:ää käytössä
-Sytkän ajoitus varmistettu 100% varmasti oikeaksi (venttiilit kiinni, pyörijä osoittaa ykköseen, ajoituslampulla tarkistus)
-Läppärin ruudulla heiluu kaikki mittarit kuten pitää.

Ai niin, ne oireet. Auto räjähtää samantien käyntiin kun avainta näyttää. Sekunnin-parin päästä sammuu. Tämän hetken verran keksintö rähisee tosi iloisesti. Joskus ei sammu, mutta käy aivan älyttömän vaikeasti, ei nosta kierroksia ollenkaan ja loikuuttaa pakoputkessa ja imusarjassa. Ei kuulosta käyvän kaikilla pytyillä, mutta kaikki pakosarjan putket lämpiää (tämä pitää vielä varmistaa).

Mitään mekaanista vikaa en usko moottorissa olevan, auto on tuossa kohtaa pihaa seisonut siitä asti, kun sen siihen ajoin. Silloin ei ollut mitään oiretta eikä häiriötä. Silloin oli siis K-Jet jakamassa bensaa ja MS ohjaamassa sytkää.

Alkaa loppua ideat kesken. :?
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
MrFairlane
Megajumala

Post by MrFairlane »

Eli kone ei jatka Cranking-tilasta After start Enchrichment-tilaan?

Näkyykö logissa resetoimista?
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Kyllä tuo nyt näytti bensaa ruiskivan startin jälkeen... Startatessa 5ms ja startin jälkeen about 15ms. Enpä noiden logien tiirailuun ole perehtynyt, mutta selviääkö noista mitään?

http://www.sudit.us/sekal/jooo.xls
http://www.sudit.us/sekal/jooo2.xls

Suomenkielellä tapahtumat (molemmat suunnilleen samanlaisia):
-Loggaus päälle
-Starttaus
-Jotenkuten kävi vähän aikaa, tuon enempää (2500) ei ottanut kierroksia
-Alkoi pikkuhiljaa hiipua, ja lopulta sammui

Image
MrFairlane
Megajumala

Post by MrFairlane »

Ainakin sytkäennakko näyttää suoraa 14 astetta, eikä liiku ylös eikä alas.
Fixed agle?

Lambda ei näytä oikein mitään.

Veden- ja ilmanlämmöissä oli pientä pykälää, mitä itselläni ei juuri ole.
En tiedä haittaako se mitään vai kielisikö se jännitteen heilahteluista.
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Jännitteen heilahteluja varmastikin. Fixed angle on päällä. Enpä muuten lämmitellyt lambdaa ennen käynnistystä, kyllä se lämpöisenä toimii. Vaan eipä se mittään tee, niin eipä sen tarvitse mitään näyttääkään.

Sen verran noita lokeja katselin, että koneen hyytyessä mikään ei radikaalisti muutu. Meikäläisen järjen mukaan ei sitten pitäisi sammuakaan. :?

Pitää koittaa soittaa lisää säätäjiä pellin alle, saadaan kunnolla sekasin. :lol:

Image
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Jos en nyt väärin oikolukenut niin talven aikana kone päivitetty bensanohjaukseen eli ei ole vielä tuolla setupilla käynyt koskaan?

Kuulostais vähän siltä ettei saa läheskään tarvittavaa bensamäärää. Voit lisätä ihan ronskisti seosta kunnes jää käymään hyvin. Samaten starttaamiseen ja prime tableen isompaa lukua, voit myöhemmin säätää kohdilleen sitten kunhan jää käymään. Toi lambda sun ois hyvä saada näyttämään lukuja tai muuten meet ihan sokkona.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Ihan oikein olet ymmärtänyt. Kävin äsken taas sahaamassa, bensa haisee. Syksyllä kokeilin vähän kaikenlaisia arvoja joka paikkaan, tuon paremmin se ei ole käynyt... Tai no, kävi se joskus minuutin, mutta meinas palaa koko p*ska, pakoputket oli taakse asti yli 100-asteiset. Siihen loppui säätelyt viime vuodelta. :lol: Sekin kyllä kielisi että laihalla voisi olla. Vaan kun rikastaa, niin ei edes yritä lähteä, eikä myöskään laihemmalla, jos oikein muistan.

Pitääpä taas huvin vuoksi nostaa pari tulppaa irti ja tarkistella tilannetta. Viimeinen tulppa vaan on niin huonossa paikassa (käsikopelolla ja tuurilla menee paikalleen), ettei kiinnostaisi joka startin jälkeen ainakaan kaikkia polttaa puhtaaksi. :?

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

"Perkkis" kävi taas kahtelemassa, tuli sille semmoinen idea, että boksin maadoitusta voisi koittaa parantaa. Jospa vaikka antureiden heilahtelut johtuisivat siitä.

Tulpat on ihan pikimustat, ulkona sataa vettä. Huomenna kait jatkettava. :?

Image
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by W-PH »

Laita .msq näytille niin sitä voisi vilkaista.
Antti L.
Megasquirttaaja

Post by Antti L. »

Entä kokeilisit saada bensapuolen vuorostaan toimimaan alkuperäisellä sytytyksellä kuten minä. Tosin pitäishän se toimia, kerta sait K-jetillä jytää. Multa saat noi kartat ja alkuarvot jos tartteet, eli sama kone you know.. Muutes otatko alkuperäiseltä jakajan anturilta tuon sytkätiedon ja sit on nuo HEI hörpäkkeet, mietin jos itse jossain vaiheessa otan sytkän mukaan..

Itsellä kiinnitti huomiota tuo polttoaineen painepuoli, sulla on siis 3 bar+ progessiivisuus. Mulla on "vain" d-jetin alkuperäinen tavallinen säädin ja sekin on säädetty 2 barin. Noista suuttimistahan tulee turhan paljon tuohon koneeseen, minusta se oli että 2 barillakin alkaa olla siinä ja siinä saako hyvin säädettyä tyhjäkäyntiä. Muistaakseni nuo suuttimet ruikkii tuon mainitsemasi verran jo 3 barilla.

Tuota TPS:n vaikutusta en nyt taas muista, mutta se ei tainnut olla niin tärkeä vaikka taas multa löytyy se. Mites sulla nuo etuvastukset on, jokaisella oma varmaankin..

Kyllä tämän koneen pitäis saada helposti käymään jotenkin, itsellä pörisi tyhjäkäyntiä ja otti kierroksia vaikka oli toisen suutin pankin johto irronnut. :oops: Maadoituksen laitoin ohjeen mukaisella määrällä lohkon kylkeen, kuten se olisi hyvä olla.
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

-MSQ:n laitan esille kohta

-Ei saa alkuperäistä sytkää pelaamaan ihan helposti; virranjakajan, sytkäboksin ja bensapumpun piuhat on varastettu alkuperäisistä.
-Sulta minä joskus jo sain kartat jne. :wink:
-Jakajalta tulee asentotieto
-Voihan tuota painetta vielä koittaa tiputtaa, suuttimet tosiaan on isot
-Ilman TPS:ää saa toimimaan, esim. Tiitto sai ponttooninsa pelaamaan kuulemma hyvin
-Etuvastukset on joka suuttimella oma, muistaakseni 6-ohminen (suutin vähän alle 3ohm)
-Maapiuhoja on minullakin ainakin sen verran mitä ohje käskee laittaa, voi olla enemmänkin. Pitää nyt vielä koittaa lisätä.

edit: tuossa se .msq: http://www.sudit.us/sekal/paska_lintta_ei_potki.msq

Image
I_me
Kokenut Megasquirttaaja

Post by I_me »

Mitä nopeasti vilasin valikoita niin ainakin Cranking rpm saisi olla selkeästi pienempi, koita tiputtaa vaikka johonkin 500rpm huitteille.

Sit en tiedä vaikuttaako miten mutta asekartta sinulla näyttäisi olevan tyhjä, ei ole nyt tässä koneella oman piran msq:ta niin ei voi katsoa että minkälaisia lukuja minulla on kartalla.

EDIT. Kävin tallissa röökillä ja tarkistin minkälaisia lukemia pyörässäni on ase kartalla.

Kokeile vaikka siten että laitat alimmaiseen ruutuun vaikka 7 ja ylimmäiseen 30, sit välille tasaisesti laskemaan 30->7, nuita voit sitten muuttaa kunhan saat koneen pysymään hetken käynnissä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Cranking on korkealla ihan tarkoituksella. Saa olla ruiskimisen määrä kiinteä, että lähtee käyntiin. Helpompi muuttaa pelkkää cranking-ruiskua, kuin kartan mukaan säätyvää. Olen kokeillut kyllä pienempääkin lukemaa.

ASE on myöskin tarkoituksella tyhjä, on vähemmän asioita päällä -> vähemmän asioita mitkä voi olla väärin. :lol:

Sytkäkartta on kierroksilla nollilla, jakajassa on vielä keskipakoennakko käytössä. Ei viitsi vielä lukita ennen kuin saa koneen jotenkin toimimaan.

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Kävinpä taas tuloksetta räpeltämässä. Lisäsin yhden maapiuhan megalle ja putsailin tulpat, jotka oli ihan mustat. Koitin käyntiin, vaivalloisesti kävi. Koitin laihentaa seosta, ei käynyt enää kuin kolmella ja vain hetken. Sitten kokeilin reilusti rikkaammalla, tukehtui samantien. Parin männän päällä oli lätäkkö bensaa :lol: , loput tulpat oli tuttuun tapaan kosteita ja pikimustia. Kaikki pakosarjan putket lämpesi ekalla startilla, eli mikään pytty ei ole totaalisen pimeä. Suuttimet ei vuoda. Yhden suuttimen sumun näin tulpanreiästä, nätti tupsaus tuli primingissä. Kyseinen sylinteri oli "täynnä" bensaa, eli koneen tulviminen ei johdu rikkinäisestä suuttimesta.

Alakaa mennä hermo, ostaiskohan joku Mersun? Jäi seisomaan suoraan ajosta. :lol:
Myyn oikeasti, jos joku tarjoaa tarpeeksi. :shock:

Image
MrFairlane
Megajumala

Post by MrFairlane »

Sivonen wrote:Sytkäkartta on kierroksilla nollilla, jakajassa on vielä keskipakoennakko käytössä. Ei viitsi vielä lukita ennen kuin saa koneen jotenkin toimimaan.
Mites tuo on käytännössä toteutettu?
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Jakajasta alipaineletku irti, sytkäkartassa vasemmassa alakulmassa 0...15 astetta lukemia, joka korvaa vakion alipainesäädön. Asentoanturi on jakajan akselilla, joka siis säätää ennakkoa mekaanisesti.

Ts. kierroksilla ennakko pelaa kuten vakiona

Image
MrFairlane
Megajumala

Post by MrFairlane »

Oletko varma, ettei Megan antama ennakko pudota kipinää pois jakajan pyörijältä?
En tosin ole perehtynyt jakajansisäisiin antureihin, mutta kampiakselianturin kanssa kipinä putoaa melko helposti, varsinkin kärjille suunnitelluissa, kapeissa pyörijän kärjiltä.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Katselin pikaisesti noita logeja ja asetuksia. Niiden perusteella musta tuntuu siltä, että kone tukehtuu bensaan kun se siirtyy käyntitilaan. Tämä sillä perusteella, että PW pomppaa moninkertaiseksi starttauksesta käyntiin siirryttäessä. Periaatteessa kylmäkäynnistyksen pitäisi mennä siten, että startissa bensaa annetaan eniten, sitten heti koneen käynnistyttyä määrä on lähes sama kuin startin aikana ja tippuu siitä sitten alemmas ASE:n pudotessa pois päältä. Ja tästä sitten mennään alemmas normaalilukemiin koneen lämmetessä. Nyt sulla on startin aikana PW luokkaa 5-6 ms, mikä ilmeisestikin on sopiva määrä koneen käynnistämiseen, ainakin suunnilleen. Mutta koneen siirtyessä käyntitilaan (yli 1000 rpm) PW pomppaa 20 ms lukemiin. Ei ihme jos tulpat kastuu.

Eli käyntiasetuksia laihemmalle. Onko tuo req. fuel oikeaa suuruusluokkaa, eli laskettu suuttimien ja koneen koon mukaan? Jos on, niin sitten vaan VE-taulua laihemmalle. Ja sitten sulla näyttää olevan ASE-taulukossa 100% kautta linjan. Tämä tarkoittaa 100% lisäystä, eli laittaisin sinne pienempiä lukuja, mulla näytti olevan 5-80% kuumasta kylmään.
Arttu
GSX1100 -85
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Joo, minä jo tuon ASE:n korjasin. :oops:

Taisi olla vähän rikkaalla kokeilu, kun logit otin. Normaalisti koittaa ruiskia about 7-10ms.

Req fuel on laskettu suuttimien koon mukaan (noin 12), ja olen sitä koittanut muuttaa suunnilleen välillä 5-20. Laihalla vaan ei hörähdäkään.

Myöskin cranking rpm on sitä varten asetettu tonniin, että jos kone jotenkin hörähtää käyntiin, se luultavasti myös pysyy käynnissä.

Huomenna uudet tulpat. Ja seuraavaksi sytkäyksikkö.

Kipinä osuu varmaankin oikeaan kohtaan, olenhan megan ohjaamalla kipinällä muutaman tonnin ajellut... :roll:

Image
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Sivonen wrote: Req fuel on laskettu suuttimien koon mukaan (noin 12), ja olen sitä koittanut muuttaa suunnilleen välillä 5-20. Laihalla vaan ei hörähdäkään.
Tuo kuulostaa vähän erikoiselta, kun req. fuelin ei pitäisi vaikuttaa starttiin mitään, sen aikana PW tulee pelkästään cranking-taulukon mukaan. Ja varsinkin kun sulla on cranking RPM noin korkealla, niin luulisi hörähtävän req. fuelista riippumatta.
Arttu
GSX1100 -85
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Joo. Piti kirjoittaa että sammuu samantien.

Image
Antti L.
Megasquirttaaja

Post by Antti L. »

No minä laitan nuo omat vielä uudestaan, jos niistä jotain hyötyä on.. Noilla ajoin loppukesästä ja taitaa olla Hi-res koodille. muistaakseni jotain säätämistä piti tehdä kun muutin tavan extrasta==>hi-res. Tuon kartan saat kun copy-paste jonkun veBins:n päälle ja importtia megatunesta, kuten tiedät varmaan..

Req fuel=9.0
2 injection/cycle-alternating
Inj.Open 0.9
Cranking oletustun mukaan, eli -40=20ms ja 71=3,6ms
cranking rpm=300
ASE -40=30ms ja 71=5ms, ASE total 60sec
Warmup menee 180%==>100%

EVEME 1.0
UserRev: 1.00
UserComment:
Date: 04-19-2007
Time: 11:03
Page 0
VE Table RPM Range [12]
[ 0] = 6
[ 1] = 10
[ 2] = 14
[ 3] = 18
[ 4] = 22
[ 5] = 26
[ 6] = 32
[ 7] = 37
[ 8] = 42
[ 9] = 48
[ 10] = 54
[ 11] = 61
VE Table Load Range (MAP) [12]
[ 0] = 20
[ 1] = 30
[ 2] = 35
[ 3] = 40
[ 4] = 45
[ 5] = 55
[ 6] = 60
[ 7] = 70
[ 8] = 80
[ 9] = 90
[ 10] = 95
[ 11] = 100
VE Table [ 12][ 12]
[ 0] [ 1] [ 2] [ 3] [ 4] [ 5] [ 6] [ 7] [ 8] [ 9] [ 10] [ 11]
[ 0] = 25 25 25 25 25 0 0 0 0 0 0 0
[ 1] = 27 22 23 28 27 35 40 50 50 50 50 50
[ 2] = 33 29 22 23 36 39 40 54 53 52 54 55
[ 3] = 37 27 34 31 33 44 46 50 52 53 55 58
[ 4] = 41 40 29 28 27 45 54 52 52 54 58 60
[ 5] = 44 40 35 25 35 55 51 53 55 55 60 62
[ 6] = 47 45 44 42 44 54 60 55 58 57 63 63
[ 7] = 50 46 59 53 58 66 60 62 77 75 75 70
[ 8] = 49 47 57 58 59 76 69 59 72 80 80 75
[ 9] = 50 50 59 76 80 73 77 75 87 95 90 85
[ 10] = 50 55 60 87 75 83 87 83 85 105 100 95
[ 11] = 55 55 65 70 73 80 85 95 105 110 105 100
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Jahas, tuurilla ne isotkin laivat....

Säädin bensanpaineen kahteen kiloon, vaihdoin tulpat, asetin req fuelin pienemmäksi ( 8 ) ja väänsin jakajaa "tuon verran" aikaisemmalle. Johan hörähti. Ennakkoa lienee nyt jotain 30-40 astetta, mikäli syksyllä mitattu 15 astetta ei ole itsestään myöhäistynyt, ja miksipä olisi. :shock:

Löytyi epätasainen tyhjäkäynti 1200rpm kierroksilla, tasaisempi silti kuin K-Jetin kanssa. Lambdakin heräsi eloon lämmittyään vähän. Kaasua ei kestä juuri yhtään, mutta "herkuttelemalla" saa kierroksia kerättyä. Vieläkin polttaa putkessa, liekö edelleen myöhäsellä? :shock: No ajatuslamppua kaverilta lainaan, kyllä se siitä selviää.

Sitten enää p*rkeleesti säätämistä, ja voi mennä kyselemään kilpiä konttorilta. :roll:

Kiitos kaikille avusta, tiedoista ja arvauksista. :D

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Nyt kestää kaasuakin kohtuullisesti. Lisää dwelliä ja alkoi toimimaan. :shock:
Mahtaa olla vieläkin niin rikkaalla, ettei jaksa kipinöidä... miten muutenkaan toimiva sytkä tarvitsisi säätöä... :roll:

Tämän päivän saldo oli pari kappaletta puolen metrin lieskoja pakoputkesta muutamaan kertaan, naapurin astiakaappi lattialla ja 7000rpm suunnilleen nikottelematta.

Kaikkea pientä pitää vielä asennella, ilmanputsari, kaasuvivusto, jne... Sitten siirtokilvet ja säätöä, ja voikin tarjota keksintöä suikkapäälle.

Image
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja

Post by cockjerry »

Sullakun näytti olevan kireemmät nokat, niin kandee koittaa säätää ennakot +25 asteeseen siinä ~1000rpm, jos ei muuten suostu käymään siedettävästi tyhjää. Saa käymään aika hyvin AFR 13-14 seoksilla virinokilla.

Jos tosta tiputti ennakot 10-15 niin kone huojui, hytkyi ja lopulta sammuu.

Toi siis faijan 6-cyl opelissa about samoilla vireillä + kevyt vauhtipyörä, 1100rpm se käy kuumana siedettävästi, pientä tärinää. Toi kevyt VP on näköjään pahin tyhjäkäynnin tappaja..
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Joo, vauhtipyörän "puute" tappaa tyhjäkäynnin. Minulla on automaattilaatikko, eli kampuran jatkeena on vähintään tarpeeksi tavaraa. :?

Ennakot säätelin lampun kanssa kohdilleen, semmoinen 15 astetta tyhjäkäynnillä. Hyvin raksuttaa 950rpm, tasaisemmin kuin K-Jetin kanssa koskaan. Nyt ottaa jo kierroksiakin aika kohtuullisesti (paikallaan, ajanut en ole), toimii se kiihdytysrikastus näköjään MAPillakin. :D

Vaan taas joutui nostamaan rasvaiset pikku kätöset pystyyn tänään. :(

Dwell 50% käy tosi nätisti tyhjäkäyntiä, mutta kipinä hukkuu jossain 5500rpm kohdalla.
Dwell 75% kone alkaa toimia vasta about 2000rpm kohdalla, josta ylöspäin kiekuu kuten pitää, rajoitin katkaisee hauskuuden 7000rpm kohdalla.

Kummallakaan fixed dwellillä puola ja sytkäyksikkö ei lämpene juuri ollenkaan.

Autossa on nyt uusi "joku kärjettömälle tarkotettu puola" kiinni, pitänee kai kokeilla vielä auton omallakin. Sillä se toimi running dwellin ollessa 2ms. :shock: Voihan se kai kierroksilla olla edelleen niin rikkaalla, että ei jaksa kipinöidä. Kartta on Antti L.:ltä kopioitu, ja pienillä kierroksilla pysyy aika hyvin seokset kohdallaan. Vaan onpa mulla 30 astetta enemmän aukioloaikaa nokissa, saattaa se vähäsen yläkierroksilla heittää. :roll:

Image
xtaaviankka
Kokenut Megasquirttaaja

MB 280E -77

Post by xtaaviankka »

Mulla olis tossa -77 mese, ajoituksesta ja säädöistä olisin kysellyt, mikä on vauhtipyörässä tapin merkitys, mitkä on max ruiskun paineet...

Kone käy tasaseen kylmänä, ei ota kierroksia kaasulla, paitti puoli kylmänä.

*edit*

6 bar. painemittari menee tappiin starttauksen jälkeen ja on siellä

*edit 2*
Ajon aikana ei ota kierroksia juuri ollenkaan, kun käyttää virta-avainta nollassa ja uudestaan käyntiin niin ottaa heti kierroksia kaasua painettaessa.

Tuo on siis täysin mekaanisella ruiskulla.
Post Reply