TPS (Kaasuläpän asentoanturi) ei mittaa liikettä alusta
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
TPS (Kaasuläpän asentoanturi) ei mittaa liikettä alusta
Tälläinenkin ilmiö on, että tyhjäkäyntiasennossa TPS:n kalibrointi Megatunessa näyttää 91 ja täyskaasulla 174, mutta tyhjäkäyntiasennosta saa polkea jonkin matkaa, ennen kuin lukema muuttuu 92 ja sitä suuremmaksi.
Vastusmittarilla kun anturin kanssa leikin tuli lukemaa nätisti alusta loppuun, mutta nyt tuntuu alkupää olevan ikäänkuin samaa vastusta.
Onkos kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa?
Ainoa haitta tuosta minkä olen havainnut on se, että nopeasti kaasua lipaistessa ei rikastus taida keretä mukaan.
Anturi on Motonetistä hommattu V70 Volvon tarvikeosa.
Vastusmittarilla kun anturin kanssa leikin tuli lukemaa nätisti alusta loppuun, mutta nyt tuntuu alkupää olevan ikäänkuin samaa vastusta.
Onkos kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa?
Ainoa haitta tuosta minkä olen havainnut on se, että nopeasti kaasua lipaistessa ei rikastus taida keretä mukaan.
Anturi on Motonetistä hommattu V70 Volvon tarvikeosa.
Volvo 360GL -88
TARKISTA ETTEI AKSELIN/POTENTIOMETRIN LIITOKSESSA OLE YLIMÄÄRÄISTÄ VÄLYSTÄ. MIKÄLI ON, POISTA VÄLYS JA KALIBROI TPS UUDESTAAN JA KOKEILE ANTAAKO EDELLEEN SAMOJA ARVOJA. MIKÄLI AKSELI EI MENE RIITTÄVÄN SYVÄLLE POTENTIOMETRIN PESÄÄN ESIM. ADAPTERIA KÄYTETTÄESSÄ KUVAILEMIASI OIREITA VOI HYVINKIN ESIINTYÄ.
selvisikö ongelma ?
täällä samankaltainen ongelma FORD dohc:n tps potikalla.
potikka näyttää alusta loppun asti liikettä , mutta jostakin syystä calibroinnista jää joko alkuun "tyhjää" paljon , tai loppuun.
kuitenkin silloin kun jos vaikka "tyhjä" on alussa , niin raw lukema on kuitenkin 19. tyhjää on noin 1/4 osa kaasuläpän liikkeestä. potikan asentoa muutettiin kokeeksi ,raw alue siirtyy , mutta edelleen "tyhjä" säilyy.
täällä samankaltainen ongelma FORD dohc:n tps potikalla.
potikka näyttää alusta loppun asti liikettä , mutta jostakin syystä calibroinnista jää joko alkuun "tyhjää" paljon , tai loppuun.
kuitenkin silloin kun jos vaikka "tyhjä" on alussa , niin raw lukema on kuitenkin 19. tyhjää on noin 1/4 osa kaasuläpän liikkeestä. potikan asentoa muutettiin kokeeksi ,raw alue siirtyy , mutta edelleen "tyhjä" säilyy.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Tämä on hieman erikoista kun ymmärtääkseni tuo on ollut aika suosittu Megasquirttaajien keskuudessa?masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Eipä tuolla kyllä olisi enää käyttöäkään omassani, kun kiihdytysrikastukset on asetettu rpm-based tilaan.
Volvo 360GL -88
Kiitoksia.
Tuo 800 ohm vaikuttaa samalta kuin itsellänikin, mutta tuo resistanssi kun ei nouse (ainakaan itselläni) kuin 2,4kOhm hujakoille (akselin kiertyessä n. 90')... Näyttäisi jäävän melkoinen osa referenssijännitteestä potikan yli, kun läppä on kiinni.. Mielestäni tuo aiheuttaa ongelmia...
Kokemuksia?
Tuo 800 ohm vaikuttaa samalta kuin itsellänikin, mutta tuo resistanssi kun ei nouse (ainakaan itselläni) kuin 2,4kOhm hujakoille (akselin kiertyessä n. 90')... Näyttäisi jäävän melkoinen osa referenssijännitteestä potikan yli, kun läppä on kiinni.. Mielestäni tuo aiheuttaa ongelmia...
Kokemuksia?
Juu, asennuksen tuossa vaiheessa teoreettiset oletukset ohittivat käytännön. Tuosta "jäännösresistanssista" ei ollut mitään käytännön haittaa... TPS arvo asettui väliin n. 45-225, siis aivain käypä peli tuo HÜGO...masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
--MegaSquirt--Ett superspännande spel för stadiga händer och iskalla nerver--
Mites mulla kun tuon TPS:n laitoin ja kalibroin ne auki ja kiinni asennot, niin se näyttää realtime displayssä tps:n liikeradaksi n 20%-95%. Miksi se ei näytä 0-100%? Kokeilin useampaan kertaan kalibroida ja kokeeksi syötin itse laajemmalta alueelta ne raw-arvot eikä tilanne muuttunut oleellisesti.. Anturina joku hellan merkillä varustettu.
Megatunen näyttämä ja MS tulkitsema arvo on erikseen. Mulla alkoi yhtä äkkiä näyttämään realtimedisplay ihan muuta kuin alunperin. Silloin se näytti 0-100. Toimii kuitenkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII