TPS (Kaasuläpän asentoanturi) ei mittaa liikettä alusta

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

TPS (Kaasuläpän asentoanturi) ei mittaa liikettä alusta

Post by JTbo »

Tälläinenkin ilmiö on, että tyhjäkäyntiasennossa TPS:n kalibrointi Megatunessa näyttää 91 ja täyskaasulla 174, mutta tyhjäkäyntiasennosta saa polkea jonkin matkaa, ennen kuin lukema muuttuu 92 ja sitä suuremmaksi.

Vastusmittarilla kun anturin kanssa leikin tuli lukemaa nätisti alusta loppuun, mutta nyt tuntuu alkupää olevan ikäänkuin samaa vastusta.

Onkos kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa?

Ainoa haitta tuosta minkä olen havainnut on se, että nopeasti kaasua lipaistessa ei rikastus taida keretä mukaan.

Anturi on Motonetistä hommattu V70 Volvon tarvikeosa.
Volvo 360GL -88
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

TARKISTA ETTEI AKSELIN/POTENTIOMETRIN LIITOKSESSA OLE YLIMÄÄRÄISTÄ VÄLYSTÄ. MIKÄLI ON, POISTA VÄLYS JA KALIBROI TPS UUDESTAAN JA KOKEILE ANTAAKO EDELLEEN SAMOJA ARVOJA. MIKÄLI AKSELI EI MENE RIITTÄVÄN SYVÄLLE POTENTIOMETRIN PESÄÄN ESIM. ADAPTERIA KÄYTETTÄESSÄ KUVAILEMIASI OIREITA VOI HYVINKIN ESIINTYÄ.
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Mistähän on oireena capsin/shiftin käyttö kirjoitettaessa?
"Kaikki musiikki on paskaa paitsi jazzi..
..se on IHAN paskaa"
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tuo akseli menee kyllä pohjaan saakka ja vastusmittarin mukaan vastus alkaa muuttumaan välittömästi kun kaasunasento muuttuu, tai ainkakin sisätiloissa näin oli, pitää mitata vielä autosta, vaikkei tilanteen pitäisi muuttua.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Regu wrote:Mistähän on oireena capsin/shiftin käyttö kirjoitettaessa?
Yrittäjillä ja muilla taloushallintosoftien käyttäjillä yleistä, olen huomannut.
Volvo 360GL -88
Jubu
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Apr 17, 2005 14:45
Location: kouvol

Post by Jubu »

selvisikö ongelma ?

täällä samankaltainen ongelma FORD dohc:n tps potikalla.

potikka näyttää alusta loppun asti liikettä , mutta jostakin syystä calibroinnista jää joko alkuun "tyhjää" paljon , tai loppuun.

kuitenkin silloin kun jos vaikka "tyhjä" on alussa , niin raw lukema on kuitenkin 19. tyhjää on noin 1/4 osa kaasuläpän liikkeestä. potikan asentoa muutettiin kokeeksi ,raw alue siirtyy , mutta edelleen "tyhjä" säilyy.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

En saanut tuota ratkaistua, lopulta jätin koko anturin kytkemättä megasquirttiin.

Pitää yrittää vaikka keväällä taas tutkia tuota lisää, kun otan taas auton liikenteeseen.
Volvo 360GL -88
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Tämä on hieman erikoista kun ymmärtääkseni tuo on ollut aika suosittu Megasquirttaajien keskuudessa?

Eipä tuolla kyllä olisi enää käyttöäkään omassani, kun kiihdytysrikastukset on asetettu rpm-based tilaan.
Volvo 360GL -88
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Halpis v70 potikka ja toimii mainiosti...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jubu
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Apr 17, 2005 14:45
Location: kouvol

Post by Jubu »

juu , volvon potikka on mulla itelläni joka toimii loistavasti.

työkaverin projektiin olivatten tuollasen ford tunnistimen värkänneet , kun semmonen oli lojunut jouten. heitetään sillä sitten kuikkaa!

Kiitos avusta taas !!
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

Tuo hügon potikka?

Nyt kiinnostaisi kyllä todella tietää, millaisilla resistanssialueilla käyttämänne tps:t muuttuvat. Mikäli joku vaivautuisi tuon toteamaan, olisin hyvin kiitollinen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

(mutu)Jos nyt en IHAN väärin muista niiin n800 -> ohmia (/mutu)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

Kiitoksia.
Tuo 800 ohm vaikuttaa samalta kuin itsellänikin, mutta tuo resistanssi kun ei nouse (ainakaan itselläni) kuin 2,4kOhm hujakoille (akselin kiertyessä n. 90')... Näyttäisi jäävän melkoinen osa referenssijännitteestä potikan yli, kun läppä on kiinni.. Mielestäni tuo aiheuttaa ongelmia...
Kokemuksia?
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Juu, asennuksen tuossa vaiheessa teoreettiset oletukset ohittivat käytännön. Tuosta "jäännösresistanssista" ei ollut mitään käytännön haittaa... TPS arvo asettui väliin n. 45-225, siis aivain käypä peli tuo HÜGO...
--MegaSquirt--Ett superspännande spel för stadiga händer och iskalla nerver--
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

Mites mulla kun tuon TPS:n laitoin ja kalibroin ne auki ja kiinni asennot, niin se näyttää realtime displayssä tps:n liikeradaksi n 20%-95%. Miksi se ei näytä 0-100%? Kokeilin useampaan kertaan kalibroida ja kokeeksi syötin itse laajemmalta alueelta ne raw-arvot eikä tilanne muuttunut oleellisesti.. Anturina joku hellan merkillä varustettu.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

itsellä näytti kan tyhjää alussa

käänsi potikkaa vähän

nyt näyttää kaliprointi 16/215
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Megatunen näyttämä ja MS tulkitsema arvo on erikseen. Mulla alkoi yhtä äkkiä näyttämään realtimedisplay ihan muuta kuin alunperin. Silloin se näytti 0-100. Toimii kuitenkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply