Hall anturista harmia

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

Hall anturista harmia

Post by tmikkola »

eli olen yrittänyt saada tossa pöydällä tuota megasquirtia toimimaan ja olen yrittänyt ottaa virranjakajasta rpm tietoa hall anturista.
Kun sen anturin edessä heiluttelee metallia niin ei minkään näköistä vaikutusta. mutta sitten kun pätkii maata (sama onko anturin edessä metallia vai ei) niin silloin toimii ja olen nyt 2 samanlaista anturia koittanut missä teen väärin?
Onko molemmat anturit muka rikki?
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

n

Post by tmikkola »

selvisi, anturi oli maattavaa tyyppivä ja lootassa oli kytketty sillä toisella tapaa.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

d

Post by tmikkola »

ei selvinnytkään siis kun tuota anturia testailin niin kun pistää veitsen siihen eteen niin ei tule maata, ja kun anturin edessä ei ole mitään tulee maata. kuuluisiko tämän anturin nyt antaa maata vai virtaa vai mitä vit..
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

nh

Post by tmikkola »

voisiko joku vähän selventää mulle että jos laitan nyt jakajaan pyörän missä on yhtä monta hammasta kuin pyttyjä niin mihin saan megatuneen asetettua että se tietää laskea rpm tiedon niistä?
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

z

Post by tmikkola »

latelen tänne nyt kysymksiä valmiiksi oikeen urakalla
tietääkä tuo mega jos olen asettanut että on 5 sylinteriä ja se saa tuolta virranjakajalta 5 pulssia et on 1 kierros kulunut?
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Re: z

Post by plagu »

tmikkola wrote:latelen tänne nyt kysymksiä valmiiksi oikeen urakalla
tietääkä tuo mega jos olen asettanut että on 5 sylinteriä ja se saa tuolta virranjakajalta 5 pulssia et on 1 kierros kulunut?
tietää ku määrittelet sylinterimäärän oikeaksi.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

ö

Post by tmikkola »

ei ole tarpeeksi koloja virranjakajassa
onko kukaan kotioloissa mahdollisesti tehnyt lisää lovia/koloja tolle hall anturille? onko kuinka tarkkaa hommaa millaset toleranssit?
et jos heittää vaikka 1-2mm
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Kipinä heittää sylinterikohtaisesti yhtäpaljon kun ne kolot mitä sinne huti teet. Halutessaan voit tietysti laskea kuinka monta astetta joku parin millin heitto tekee.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

s

Post by tmikkola »

tuli tehtyä dremelillä ja viimeistely hiekkapaperilla heittää n 0.1mm pulssien välissä eli heittoa asteina noin 1/3 astetta. Mites vieläkö pitäisi saada eroa pienemmäksi. mahtaako käynnissä huomata?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: s

Post by MrFairlane »

tmikkola wrote:tuli tehtyä dremelillä ja viimeistely hiekkapaperilla heittää n 0.1mm pulssien välissä eli heittoa asteina noin 1/3 astetta. Mites vieläkö pitäisi saada eroa pienemmäksi. mahtaako käynnissä huomata?
Pari astetta sinne tänne, niin ei huomaa, ellei pääse vertaamaan johonkin.
(En tosin tiedä, että huomaako sittenkään)

Tuo 1/3 astetta tuntuu aika pieneltä verrattuna enemmän ajettuun koneeseen, jossa on keskipakolimput, alipaine-ennakkolevy, jakajanratas ja ketjujakopää väljiä ja antamassa heittoa sytytykselle.
Silti kone voi kuulostaa käyvän ihan hyvin.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

5-pyttyinen jakajasytkällä, Audi? Jostain vanhemmasta satasesta löytyy 5-lovinen triggerilevy, osanumerokin löytynee tarvittaessa.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

D

Post by tmikkola »

Kyllä 5 pyttynen 200 jakajasytkällä.
Hei KariM jos sinulla on osanumero tuohon virranjakajaan tai pelkkään triggerilevyynkin niin olisin erittäin kiitollinen tuosta tiedosta.
Ja jos vielä satut tietämään mistä saisi kohtuu edullisestikkin niin aina plussaa.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

x

Post by tmikkola »

jeesbox kävin hakemassa koko audi 100 jakajan samantien eikä maksanut kuin 40e!

Kiitoksia vinkistä KariM
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Sehän oli nopeaa toimintaa :lol:
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

j

Post by tmikkola »

ai tätä tekemisen iloa.
juu sain kipinääkin tulemaan siis 2 tai 3 kipunaa sitten meni hall anturi vaihdoin sen, hajos, vaihdoin taas hajos, ja taisi siinä sytkä moduulikin hajota..

Pitänee alkaa vikaa etsimään ennenkuin vaihtaa uutta tilalle.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

x

Post by tmikkola »

onko mitenkään mahdollista että hall anturi/t olisivat hajonneet koska olin virranjakajan juuri putsannut, laittanut litium rasvaa sinnetänne ja jakajasta puuttui kannen ja pohjan, jossa anturi on, erottava pleksin pala puuttui. eli kipinä olisi "karannut" anturiin.

Onko kellään kokemusta moisesta.

Lievästi sanottuna sapettaa hieman siinäkin kun meni taas n140e.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kaipa se kipinä voi vääräänkin paikkaan hypätä, varsinkin kun yleensä tuossa vaiheessa jakajan asento on ihan satunnainen, tulpanjohtoja irti jne.

Ajatko +12V suoraan anturin käyttöjännitteeksi? Kestääkö se sen?
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

a

Post by tmikkola »

joo suoraan 12v. vpv motorracingin sivuilla lukee että (Honeywellin anturi)

TEKNISET TIEDOT
Käyttöjännite: 4.5-24VDC
Virrankulutus: 22mA max
Ulostulo: NPN avoin kollektori, 40mA max
Käyttölämpötila: -40oC-+150oC
Ylijännitetransientit: +80Vdc, -80Vdc

et pitäisi kestää suoraan akusta 12v.

Mutta miksi niitä antureita menee heti kun alan pyörittelemään boksissa vilkkuili ledit 17 ja 18 nätisti vuorollaan ja sit kuuluu virranjakajasta rits ja räts kun se lyö jonnekkin mihin sen ei kuuluisi.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

h

Post by tmikkola »

luin täältä http://ffp-motorsport.com/tuning/16v-faq.php
että jos hall anturi on kosketuksissa öljyn kanssa se hajoaa. mut kai sen täytyy siinä melko kauan uiskennella?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: x

Post by Benkku »

tmikkola wrote:...jakajasta puuttui kannen ja pohjan, jossa anturi on, erottava pleksin pala puuttui. eli kipinä olisi "karannut" anturiin.
Virranjajakan hiilimuovisella levyllä on juurikin kyseinen suojafunktio, estää mahdollisen korkeajännitteen läpilyönnin anturointiin.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

x

Post by tmikkola »

jotenkin arvasin.. mut ny se on varmistettu. kiitos BENKKU.

Hei voisiko joku kertoa mulle missä muissa autoissa on käytety tuota Honeywellin anturia?
Kuva kapistuksesta löytyy täältä
http://www.vpv-motorracing.com/index.htm

Eli tuo alempi.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

jn

Post by tmikkola »

tuosta anturin virran saannista vielä sen verran et mistä muut on sen ottanut? suoraan vaan 12v akulta jos on 12v anturi?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: x

Post by Vauhtivaunu »

tmikkola wrote:Hei voisiko joku kertoa mulle missä muissa autoissa on käytety tuota Honeywellin anturia?
Kuva kapistuksesta löytyy täältä
http://www.vpv-motorracing.com/index.htm

Eli tuo alempi.
Volvon ja talbotin Hall-jakajassa on samannäkönen. Boschin tekeleitähän nuo on, että on varmasti muissakin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

x

Post by tmikkola »

edelleen sekoillaan näiden antureiden kanssa kävin motonetista äsken hakemassa anturin ja nyt se on ilmeisesti lo to hi eli antaa maata kun anturin väli on tyhjä sitten kun tulee hammas eteen niin ei anna maata, muttei anna virtaakaan. pakkohan sen on jotain antaa silloin kun metallinen hammas on siinä edessä?

voisiko joku nyt auttaa kun on nyt tullut 2 viikkoa pelkän tämän asian kanssa painittua ja en ole extra sivuilta tai mistään lukenut et olisi mahdollista kytkeä tommonen anturi mikä antaa pelkkää maata.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

k

Post by tmikkola »

nyt kun tajusin laittaa sen vastuksen signaali ja + johdon väliin niin antaa signaalista +9 volttia kun on metallia anturin edessä.

ja +0.18 volttia kun ei ole mitään anturin edessä. mutta sitten kun laitan pariston + napaan ja anturin signaaliin niin näkyy 8.5 volttia.

Onko tuo signaalin ja + johdon välinen vastus liian pieni nyt se on 390 ohmia.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Laita jotain kilo-ohmiluokkaa.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: a

Post by Vauhtivaunu »

tmikkola wrote:boksissa vilkkuili ledit 17 ja 18 nätisti vuorollaan ja sit kuuluu virranjakajasta rits ja räts kun se lyö jonnekkin mihin sen ei kuuluisi.
Aikasempaa kun katoin, niin onhan sulla varmasti asetukset kohillaan. Jos sulla on jakajasytkä ja led 17 laitettu sytkäulostuloksi, niin ei pitäis ledin 18 vilkkua. Et oo kokeillu fast idle (fiddle) ulostuloa? Ja hall-kytkentähän ois helpoin just noilla ns. maadottavilla antureilla. laittas coil-sisäänmenoon sen +5v ja sit hall-anturalle maapiuhan siitä optolta nin pitäs toimia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

2

Post by tmikkola »

siis nyt kun mä hain uuden anturin ja sitä ihmettelin niin huomasin että se on "LO TO HI" tyyppinen. eli anturin ilmarako tyhjä=maata ja kun peltiä edessä=virtaa. boksiin taas oli tehty "HI TO LO" antureiden mukaan kytkentä.

ja nuo 4 kpl mitä aikaisemmin olen saanut rikki olivat samanlaisia antureita. omaa tyhmyyttä kun en tarkistanut luotin sokeena megan kasaajaan.

ilmeisesti ledi 18 vilkkui koska mulla oli megatunessa valittuna "IRQ trigger".

teen muutokset lootaan tuolla 12v signaali ulostulolla, minkä löysin tuolta

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#lotohi


mitä tarkoitat tuolla "...maapiuhan siitä optolta nin pitäs toimia."
mikä on opto? :oops:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Jep. Se komponentti mikä kertoo laudalle kierrosluvun on optoerotin. Ja se toimii diodin tavoin. eli siitä ei mene virta kun yhteensuuntaan. Jolloin jos komponentti mikä katkoo tätä virtaa on maadoittava kuten jotkut hall-anturihässäkät (eli hall-vahvistimet kuten virallisesti) niin sen opton "sisäänmenoon" ts. "coil"-inputtiin pitää mennä virta. Jos tämä anturi mikä haistelee sen vauhtipyörän tai jakajan pyörimistä antaa jonkinlaista jännitesignaalia niin se pitää laittaa siihen coil-inputtiin ja sit xg-1 maahan tai muissa levyissä kun originaalissa niin maahan se opton maapuoli.

oliko rautalangasta väännetty :lol:

Ps. joo toi maapiuha hall-anturille, eli laittaa siihen optoerottimen sisään (eli "coil"-sisäänmenoon) +5v ja sit sinne hall-anturalle sen xg-1 lähdöstä menevän piuhan, jos siis maadoittava systeemi.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

x

Post by tmikkola »

v...u meinasit saada mut ihan sekaisin :lol:

5 kertaa piti lukea ennenkuin ymmärsi et tarkoitat täsmälleen samaa mitä tuo kytkentä tekee.. mut nyt tiedän ainakin miksi tuo muutos eri tyypin antureille.
Post Reply