740 turbo volvo

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

740 turbo volvo

Post by jose »

Auton historiasta sen verran että tuli vahingossa ostettua r-sportillinen turbo volvo, vaikka oli kyllikki rojekteja joten ei auttanut muutakuin vaihtaa jotenkuten toimiva römppä pois. Siinä tuli sitten lueskeltua tätä foorumia ja perskeles tuli sitte tilattua partcolta osat:) ja ruiskun suuttimet ja muut rojut yksityiseltä. Pari kolme viikkoa siinä tuli johdoiteltua ja rojuja asennettua ja tänä iltana klo 18.00 ensimmäiset kilometrit tuli ajettua, "korvakuulo" säädöllä :roll: huomenna pitää laittaa aluksi edes kapeakaista lambda että tietää edes vähä missä mennään. Mutta potkua tuli peres dynolla huomattavasti lisää verrattuna kaasariin. Tekniikkahan on b200k ohuemmilla kangilla,eli kestää "vain" sen 250hv, mutta pakkohan sitä on jostain lähtiä liikkeelle. Männät on vaihdettu turbon männiiksi ja kone muutenkin rempattu joskus ruottin maalla, auto nyt muutenkin on sellainen sekasikiö ruottista lähtöisin:) täytyy kyllä sanoa kiitokset tälle foorumille ja megamanuaalin suomentajille. Oli pirun iso apu :)
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Re: 740 turbo volvo

Post by Olli »

Onnittelut.

Jos alat tehoa lisää kaipaamaan ja vehkeet antaa sen myöden, niin vaihda ihmeessä ne vahvemmat kanget koneeseen. Maksaa siinä 50-150e ja kestää taas paljon pidemmälle.
Last edited by Olli on Thu Dec 21, 2006 15:16, edited 1 time in total.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

niin täytyykin vaihtaa, ja voi olla että vaihtuu samalla lohkokin b230ft:ksi. Sitten joskus kun budjetti antaa myöten. Nyt sai testattua 1bar ahdoilla, ja heti kun lähtee ahdot nousemaan tonne yhen bar tuntumaan niin alkaa hyytymään pikkuhiliaa---> pumppujen ja linjojen tarkastus seuraavana vuorossa. Mutta muuten tyytyväinen olen ollut. ja onhan tässä vielä korttinkin aikaa 2kk :lol:
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Onhan noissa uudemmissa K-lohkoissa tosiaan se 63 millin runkolaakerointi vanhan 55 milliin verrattuna ja taisi tuossa muutakin eroa olla. Uudemmissa on sitten vielä öljyruiskut männille jos oikein haluaa kikkailla.

Mutta aika pitkälle tuo vanha et-lohkokin kestää ja noita perus K-lohkoja saa onneksi halvalla :)
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

tosiaan halvempi ratkaisu olis ostaa b21 lohko ja hommata et:n männät, M kanget ja vakio kampiakseli, kaikki tasapainoon niin kestää sen 400hv. Mutta tuo opiskelija budjetti kusee hieman, ja korttiakaan ole vielä taskussa niin ei kiirettä:) sai vaan olla ylpeä ku sai toimimaan tän megan, toki tuli töissä ja kotona luettua manuaalia läpi useampaan otteeseen :D
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

niin ja toki toi 400hv paketti edellyttää kunnon kantta ja turboa yms.. Mutta jostain on mukava lähteä liikkeelle. Nokan vaihto tuli nyt eteen samalla kun vaihdoin jakohihnan. Oli koneessa Y nokka, eli surkein mitä volvolta löytyy :) A nokka tulee tilalle, josta kiitokset ystävälliselle myyjälle joka vastasi vielä klo 23.00 aikoihin
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

Tuli asennettua A-nokka ja ahdot on vain sen 0.8bar koska bensa loppuu jos nostaa ahtoja lisää ja koska nytkin meinaa olla pitovaikeuksia koska :D mutta uskoisin sen 200hv rajan ylittyneen, tammikuun aikana pitäisi mennä penkkiin katsomaan :P Kuvia laitan kunhan ehdin
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
lada racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
Location: Kotka

Post by lada racing »

riippuu T03... :roll: kyl cossun T03 otetaa viel helpost se 280hp.. :lol:
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

Tässä on vain volvon t03. Eli se vähä yli 200 pitääs irrota turbon puolesta. Olis cossun garretti tiedossa, mutta ei varmaan oikeen järkeä ostaa niin vähän isompaa vaan ja maksaa silti
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.

Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on... :roll:

Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Volvo 242 & 240
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Tapsa84 wrote:
Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.

Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on... :roll:

Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Pohdinnassa hiukan ristiriitaa ;)

Tokihan T03 ja T03 pumpuissa on eroa...
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Kyllä Volvojenkin T03:lla on otettu puheiden mukaan n. 250 hevosen tehoja. Periaatteessa tähän pitäisi päästä melko helpolla.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

niin minäkin muistelisin että näillä volvojen garreteilla olis otettu se 250hv, elikkä tavoitteeksi yli 200hv koska kaikki tuntuu olevan nyt ihan mukavasti kunnossa 8)
Jules
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Fri Dec 16, 2005 17:49
Location: Ruuhimäki

Post by Jules »

omasta volvosta mitattu 233hv/440nm to3 ahtimella.

Niin ja jos meinasit pitkäänkin ajaa noilla 400hv luvuilla niin vaihda veivit oikeasti parempiin.

ne voi hetkellisesti kestää kyllä tuollaisia lukuja mutta aika tekee tepposet.

esim. eaglen H-profiilit riittää varmasti 400hv lukuihin.

niin vielä sen verran että 400hv mennessä ei tarvitse kanteen vielä koskea.
Volvo 544, Alfa Romeo 75 2.5v6, Volovo 745 Tic
Plymouth Valiant -65
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

todellakin täytyy vaihtaa veivit silloin paremmiksi jos rupea b2xx koneesta tekemään, mutta vanhemmat bxx sarjan koneet kestää sen 400hv kunhan alakerta vain kunnossa. Mutta noille tehoille on ivelä pitkä matka :D
Jules
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Fri Dec 16, 2005 17:49
Location: Ruuhimäki

Post by Jules »

jose wrote:todellakin täytyy vaihtaa veivit silloin paremmiksi jos rupea b2xx koneesta tekemään, mutta vanhemmat bxx sarjan koneet kestää sen 400hv kunhan alakerta vain kunnossa. Mutta noille tehoille on ivelä pitkä matka :D
Niin kuin sanoin, niin hetkellisesti voi bxx sarjan konekkin kestää M-kangilla sen 400hv, muttei kesää. :lol:

Aika paljon tiestysti vaikuttaa moottorin ohjauskin kestoon. Joten Good luck.
Volvo 544, Alfa Romeo 75 2.5v6, Volovo 745 Tic
Plymouth Valiant -65
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

Pätkiminen ja hyytyminen loppu kun laitoin uusimma HI ressi koodin megaan. Ny pelaa ja vetää iloisesti 8)
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Jules wrote: Niin kuin sanoin, niin hetkellisesti voi bxx sarjan konekkin kestää M-kangilla sen 400hv, muttei kesää. :lol:
Onko sinulla jotain faktaakin tästä? Kyllä ne ainakin meidän käytössä ovat kestäneet useita kesiä mainitulla viritysasteella.
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Tuosta to3 pähkäilystä sen verran että miettikääs jos 200hv ja 300hv vapariin laitetaan to3 0.5 ahdoilla niin kummasta on otettu enemmän tehoa ;)
"Kaikki musiikki on paskaa paitsi jazzi..
..se on IHAN paskaa"
Post Reply