740 turbo volvo
Moderator: Masi_K
740 turbo volvo
Auton historiasta sen verran että tuli vahingossa ostettua r-sportillinen turbo volvo, vaikka oli kyllikki rojekteja joten ei auttanut muutakuin vaihtaa jotenkuten toimiva römppä pois. Siinä tuli sitten lueskeltua tätä foorumia ja perskeles tuli sitte tilattua partcolta osat:) ja ruiskun suuttimet ja muut rojut yksityiseltä. Pari kolme viikkoa siinä tuli johdoiteltua ja rojuja asennettua ja tänä iltana klo 18.00 ensimmäiset kilometrit tuli ajettua, "korvakuulo" säädöllä
huomenna pitää laittaa aluksi edes kapeakaista lambda että tietää edes vähä missä mennään. Mutta potkua tuli peres dynolla huomattavasti lisää verrattuna kaasariin. Tekniikkahan on b200k ohuemmilla kangilla,eli kestää "vain" sen 250hv, mutta pakkohan sitä on jostain lähtiä liikkeelle. Männät on vaihdettu turbon männiiksi ja kone muutenkin rempattu joskus ruottin maalla, auto nyt muutenkin on sellainen sekasikiö ruottista lähtöisin:) täytyy kyllä sanoa kiitokset tälle foorumille ja megamanuaalin suomentajille. Oli pirun iso apu 
Re: 740 turbo volvo
Onnittelut.
Jos alat tehoa lisää kaipaamaan ja vehkeet antaa sen myöden, niin vaihda ihmeessä ne vahvemmat kanget koneeseen. Maksaa siinä 50-150e ja kestää taas paljon pidemmälle.
Jos alat tehoa lisää kaipaamaan ja vehkeet antaa sen myöden, niin vaihda ihmeessä ne vahvemmat kanget koneeseen. Maksaa siinä 50-150e ja kestää taas paljon pidemmälle.
Last edited by Olli on Thu Dec 21, 2006 15:16, edited 1 time in total.
niin täytyykin vaihtaa, ja voi olla että vaihtuu samalla lohkokin b230ft:ksi. Sitten joskus kun budjetti antaa myöten. Nyt sai testattua 1bar ahdoilla, ja heti kun lähtee ahdot nousemaan tonne yhen bar tuntumaan niin alkaa hyytymään pikkuhiliaa---> pumppujen ja linjojen tarkastus seuraavana vuorossa. Mutta muuten tyytyväinen olen ollut. ja onhan tässä vielä korttinkin aikaa 2kk 
Onhan noissa uudemmissa K-lohkoissa tosiaan se 63 millin runkolaakerointi vanhan 55 milliin verrattuna ja taisi tuossa muutakin eroa olla. Uudemmissa on sitten vielä öljyruiskut männille jos oikein haluaa kikkailla.
Mutta aika pitkälle tuo vanha et-lohkokin kestää ja noita perus K-lohkoja saa onneksi halvalla
Mutta aika pitkälle tuo vanha et-lohkokin kestää ja noita perus K-lohkoja saa onneksi halvalla
tosiaan halvempi ratkaisu olis ostaa b21 lohko ja hommata et:n männät, M kanget ja vakio kampiakseli, kaikki tasapainoon niin kestää sen 400hv. Mutta tuo opiskelija budjetti kusee hieman, ja korttiakaan ole vielä taskussa niin ei kiirettä:) sai vaan olla ylpeä ku sai toimimaan tän megan, toki tuli töissä ja kotona luettua manuaalia läpi useampaan otteeseen 
niin ja toki toi 400hv paketti edellyttää kunnon kantta ja turboa yms.. Mutta jostain on mukava lähteä liikkeelle. Nokan vaihto tuli nyt eteen samalla kun vaihdoin jakohihnan. Oli koneessa Y nokka, eli surkein mitä volvolta löytyy
A nokka tulee tilalle, josta kiitokset ystävälliselle myyjälle joka vastasi vielä klo 23.00 aikoihin
-
lada racing
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
- Location: Kotka
Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on...
Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Volvo 242 & 240
Pohdinnassa hiukan ristiriitaaTapsa84 wrote:Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on...![]()
Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Tokihan T03 ja T03 pumpuissa on eroa...
omasta volvosta mitattu 233hv/440nm to3 ahtimella.
Niin ja jos meinasit pitkäänkin ajaa noilla 400hv luvuilla niin vaihda veivit oikeasti parempiin.
ne voi hetkellisesti kestää kyllä tuollaisia lukuja mutta aika tekee tepposet.
esim. eaglen H-profiilit riittää varmasti 400hv lukuihin.
niin vielä sen verran että 400hv mennessä ei tarvitse kanteen vielä koskea.
Niin ja jos meinasit pitkäänkin ajaa noilla 400hv luvuilla niin vaihda veivit oikeasti parempiin.
ne voi hetkellisesti kestää kyllä tuollaisia lukuja mutta aika tekee tepposet.
esim. eaglen H-profiilit riittää varmasti 400hv lukuihin.
niin vielä sen verran että 400hv mennessä ei tarvitse kanteen vielä koskea.
Volvo 544, Alfa Romeo 75 2.5v6, Volovo 745 Tic
Plymouth Valiant -65
Plymouth Valiant -65
Niin kuin sanoin, niin hetkellisesti voi bxx sarjan konekkin kestää M-kangilla sen 400hv, muttei kesää.jose wrote:todellakin täytyy vaihtaa veivit silloin paremmiksi jos rupea b2xx koneesta tekemään, mutta vanhemmat bxx sarjan koneet kestää sen 400hv kunhan alakerta vain kunnossa. Mutta noille tehoille on ivelä pitkä matka
Aika paljon tiestysti vaikuttaa moottorin ohjauskin kestoon. Joten Good luck.
Volvo 544, Alfa Romeo 75 2.5v6, Volovo 745 Tic
Plymouth Valiant -65
Plymouth Valiant -65