
Kirjallisuutta ahtamisesta
Moderator: Masi_K
Itse väittäisin tuota Graham Bellin kirjaa erittäin hyväksi. Paljon parempi kuin Maximum Boost.
Maximum Boost on vähän veikeä kirja. Toisaalta siinä on paljon pätevää käytännönläheistä perusjuttua, mikä on hyvä aloittelevalle harrastajalle. Mutta sitten siinä on runsaasti faktoina esitettyjä mielipiteitä ja yleistyksiä. Jotta nämä osaisi suodattaa, niin pitäisi tietää aiheesta jonkin verran jo ennestään. Ja jos tietää tarpeeksi, niin sitten kirjassa ei ole kovin paljoa uutta tietoa. Ihan lukemisen arvoinen kirja silti. Mutta jos aikoo ostaa jomman kumman noista, niin suosittelen Graham Belliä.
Maximum Boost on vähän veikeä kirja. Toisaalta siinä on paljon pätevää käytännönläheistä perusjuttua, mikä on hyvä aloittelevalle harrastajalle. Mutta sitten siinä on runsaasti faktoina esitettyjä mielipiteitä ja yleistyksiä. Jotta nämä osaisi suodattaa, niin pitäisi tietää aiheesta jonkin verran jo ennestään. Ja jos tietää tarpeeksi, niin sitten kirjassa ei ole kovin paljoa uutta tietoa. Ihan lukemisen arvoinen kirja silti. Mutta jos aikoo ostaa jomman kumman noista, niin suosittelen Graham Belliä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mun mielestä juuri tuossa Graham Bellin kirjassa on ongelmana se ettei monestikaan asioita perustella muuten kuin kirjoittajan henkilökohtaisilla kokemuksilla, tai muualta otetuilla sinällään ok faktoilla. Asioiden takana olevaa teoriaa ei löydy. Hyvä hakuteos se toki on monen asian toteuttamiseen "tee näin", mutta kysymykseen "miksi" se ei useinkaan vastaa.
Corkyn lukemisesta on jo niin monta vuotta etten osaa sitä verrata.
Hyviä kirjoja kummatkin bellit.
Corkyn lukemisesta on jo niin monta vuotta etten osaa sitä verrata.
Hyviä kirjoja kummatkin bellit.
-
Mr.Crossfire
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 18
- Joined: Wed Apr 06, 2005 13:37
- Location: Riihimäki
Omistan myöskin Maximum Boost ja Forced induction Performance tuning- kirjat, ja yhdyn ArttuH:n mielipiteeseen.
Maximum boost on selvästi "asenteellisemmin" kirjoitettu, FIPT konservatiivisempi ja objektiivisempi, sisältää myös enemmän tietoa.
Keskustelua voitaneen laajentaa koskemaan muitakin viritysaiheisia kirjoja?
Muutenkin A. G. Bellin kirjat kuten Four-Stroke performance tuning ja modern engine tuning (uusi moottoritekniikka) ovat erittäin tasokkaita ja monipuolisia opuksia. FSPT käsittelee aihetta hieman syvällisemmin kuin MET.
Olen lukenut myös legendaarisen Esko Maunon kirjoittaman Virittäjän käsikirja-sarjan, siinä on ihan ok perustietoja, joskin aika paljon vanhentunutta tavaraa.
Alakerran rakentamista (blueprinting) käsittelevää kirjaa Pro Engine Blueprinting - Ben Watson, en voi varauksetta suositella. Kirjassa on paljon turhaa hölynpölyä, ja joitakin ristiriitaisuuksia. Ihan hyvääkin tekstiä löytyy paljon, mutta Bellin Four stroke... kattaa aika pitkälti nuokin asiat.
Alustaa käsittelevää kirjaa How to build & modify your sportscar & kitcar suspension & brakes (huh...
) taasen voin suositella, siinä on erittäin hyvin kerrottu kaksoiskolmiotuennan ja yleisimpien takapyöräntuentojen suunnittelusta ja säätämisestä, ja alustageometrian perusteista muutenkin joten se on sovellettavissa myös esim. McPherson-tyyppisiin ratkaisuihin.
Maximum boost on selvästi "asenteellisemmin" kirjoitettu, FIPT konservatiivisempi ja objektiivisempi, sisältää myös enemmän tietoa.
Keskustelua voitaneen laajentaa koskemaan muitakin viritysaiheisia kirjoja?
Muutenkin A. G. Bellin kirjat kuten Four-Stroke performance tuning ja modern engine tuning (uusi moottoritekniikka) ovat erittäin tasokkaita ja monipuolisia opuksia. FSPT käsittelee aihetta hieman syvällisemmin kuin MET.
Olen lukenut myös legendaarisen Esko Maunon kirjoittaman Virittäjän käsikirja-sarjan, siinä on ihan ok perustietoja, joskin aika paljon vanhentunutta tavaraa.
Alakerran rakentamista (blueprinting) käsittelevää kirjaa Pro Engine Blueprinting - Ben Watson, en voi varauksetta suositella. Kirjassa on paljon turhaa hölynpölyä, ja joitakin ristiriitaisuuksia. Ihan hyvääkin tekstiä löytyy paljon, mutta Bellin Four stroke... kattaa aika pitkälti nuokin asiat.
Alustaa käsittelevää kirjaa How to build & modify your sportscar & kitcar suspension & brakes (huh...
Tämä pitää kyllä paikkansa, itsekään en olisi pistänyt pahakseni hieman syvällisempää ja teoreettisempaa paneutumista asioihin. Mutta sitten kirjan sivumäärkin olisi varmaan tuplaantunut... Mutta mielestäni Maximum Boost on tuossa suhteessa reilusti pahempi. Tai no, välillä siinä käsitellään asioita ihan objektiivisesti ja perustellen, välillä taas heitellään mielipiteitä vankkoina faktoina. Lukiessa pitää olla tarkkana ja poimia jyvät akanoiden joukostaKariM wrote:Mun mielestä juuri tuossa Graham Bellin kirjassa on ongelmana se ettei monestikaan asioita perustella muuten kuin kirjoittajan henkilökohtaisilla kokemuksilla, tai muualta otetuilla sinällään ok faktoilla. Asioiden takana olevaa teoriaa ei löydy. Hyvä hakuteos se toki on monen asian toteuttamiseen "tee näin", mutta kysymykseen "miksi" se ei useinkaan vastaa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tässä kirjassa prätkien ahtamisesta,ilokaasuista yms. tietoa.Ihan hyvä kirja tämäkin.
http://www.sportscarmarket.com/Cart/ima ... 124554.jpg
http://www.sportscarmarket.com/Cart/ima ... 124554.jpg
Toi opus on ihan asiallinen, mutta ainaki tää painos mitä mulla on (näköjään painettu 1976), on ainaki ikänsä puolesta luonnollisesti aika vanhentunu tekniikan osalta, en tiiä onko uudemmissa painoksissa muuttunut paljonkin. Ei oikeestaan muuta pahaa sanottavaa kuin että ahtamisen kannalta hyvin olennainen osa eli pakosarja on sivuutettu tossa ohimennen muutamalla sivulla, ei yhtään havainnollistavaa kuvaa aiheesta. Erilaisia hukkaportteja kyllä esitellään yhen 13-sivuisen luvun verran hyvin havainnostettujen kuvien kera, mun mielestä vähän outoa._P_ wrote:Jo 80-luvun puolivälissä tehty teos, joka jossain toteutuksissa näkyy.
Paljon teknisempi kuin Maximum Boost, monine kaavioneen ja muineen.
Vielä tarkemmin lukematta, niin ei voi enempää kommentoida.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tavallista teosta syvällisemmältä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tätä ei varmaankaan olisi voinut sanoa tämän paremmin!ArttuH wrote:Maximum Boost on vähän veikeä kirja. Toisaalta siinä on paljon pätevää käytännönläheistä perusjuttua, mikä on hyvä aloittelevalle harrastajalle. Mutta sitten siinä on runsaasti faktoina esitettyjä mielipiteitä ja yleistyksiä. Jotta nämä osaisi suodattaa, niin pitäisi tietää aiheesta jonkin verran jo ennestään. Ja jos tietää tarpeeksi, niin sitten kirjassa ei ole kovin paljoa uutta tietoa.
-
Veskunderi
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Tulipa nostettua vähän ehkä vanha topicci ylös mutta kuitenkin: Voisikos joku laittaa hyviä linkkejä netistä samaan aiheeseen liittyen eli ahtamisen perusteet jne.? Itseäni kiinnostaa mitä tapahtuu esim. jarrutehostimelle kun turbo lyödään kiinni.... tossa olisi yksi eritoten volkkarimiehille http://ffp-motorsport.com/tuning/vwturbo.php
Todellakin vanhentunutta, ja myös sisällöltään lähinnä epämääräisten mielipiteiden/mutun ja täyden paskapuheen väliltä.Mr.Crossfire wrote:Olen lukenut myös legendaarisen Esko Maunon kirjoittaman Virittäjän käsikirja-sarjan, siinä on ihan ok perustietoja, joskin aika paljon vanhentunutta tavaraa.
Kirjat antavat erittäin vahvasti sellaisen kuvan, että mitkä tahansa(hyvinkin pienet) moottoriin tehdyt muutokset aiheuttavat välittömästi polttoaineenkulutuksen pompsahtamisen pilviin, moottori ei toimisi kuin kaasu pohjassa, ja pakokaasumittauksia olisi turha edes suorittaa. Samoten saavutetut tehonlisäykset ovat kirjoittajan mielestä varsin pieniä, eikä moottoreita kannattaisi virittää katukäyttöön ollenkaan.
Omasta kokemuksestani jyrkillä nokilla ja tuplakaasareilla kaksiventtiilikantisten koneiden kanssa puuhastelleenaa voin sanoa, että ei todellakaan pidä paikkaansa.
Näitä kirjoja lukiessa tulee useasti mieleen, että kirjoittajalla ei varmastikaan ole käytännössä minkäänlaista käytännön kokemusta asiasta(toisinkuin esim. Bellin herroilla). Samoten käytännön esimerkit puuttuvat kokonaan. En todellakaan suosittele ainakaan aloittelevalle virittäjälle ensilukemiseksi. Kokeneemmille lähinnä vitsikirjoiksi.
Mielipiteeni näistä on kyllä ehkä hieman kärkäs, mutta melko totta kuitenkin. Pienenä plussana, että kirjat sisältävät joitakin viitteellisiä laskukaavoja.
Uusi Moottoritekniikka on sinällään ihan hyvä ja mielenkiintoinen perusopus, joskin senkin asiasisältö on (ainakin omasta mielestäni) varsin konservatiivistä. Sen perusongelma taas on laskukaavojen ja teoriatiedon puute.
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Ite ostin ton, eikä todellakaan vastannu odotuksia. Melkosen vanhaa juttua, ja sit olisin kaivannu vähän käytännönläheisempää tietoa aiheesta. Myös englanti tuotti vaikeuksia, koska sanasto on tässä monimutkaisempaa mitä aiemmin lukemissani ja aika pahasti tahtoi muutenkin mennä jutut yli hilseen.
En muista edes luinko loppuun asti, tuolla se pölyttyy hyllyssä. Toki sen saattaisin sulle myydä, jos innostuit tästä myyntipuheesta.
En muista edes luinko loppuun asti, tuolla se pölyttyy hyllyssä. Toki sen saattaisin sulle myydä, jos innostuit tästä myyntipuheesta.
-
country sedan
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
-
Jani Mukkala
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 16
- Joined: Sat May 27, 2006 1:35
- Location: K:pää


