Tehokkain megasquirtilla oleva auto?
Moderator: Masi_K
Tehokkain megasquirtilla oleva auto?
Elikkä paljonkohan on penkitetty tehokkaimmasta megasquirtilla säädetystä autosta?
Mietin vaan, että tuossa toisessa omassa projektissa voisi hyödyntää megasquirttia kunhan megasquirtin säätö varat eivät loppuisi heti kesken. Rahan säästön takia en tätä olisi tekemässä, vaan siinä samassa oppisin ite enemmän näistä moottorin ohjauksista, ja yleensäkkin auton sähköistä, ja kivempi se on tehä kaikki mahollinen ite.
Ja ei tuota rahaa ole tietenkään ikinä liikaa, mutta ettei joku heti tuomitse: "väärä paikka säästää kalliissa koneessa". Auto on Nissan ja vielä ei ole varmaa mikä kone siihen tulee. Tietenkin se paras mahdollinen virityksen kannalta mitä laillisesti pellin alle saa.
Autoon tullaan muutenkin vetämään ite sähköt uusiksi, niin joku muu, kuin vakio moottorin ohjaus siihen tulee joka tapauksessa.
-
MrFairlane
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
MSEFI:n foorumilla oli joskus sama kysymys ja vastauksena taisi tulla erinäinen määrä kiihdytys- ja suola-aavikkovehkeitä.
Mutta tärkeimpänä se, että Megalla ei ole mitään tehorajoja vaan rajat määrää lähinnä suutinten ja läpän koko, ei se millä niitä ohjaa.
Mutta tärkeimpänä se, että Megalla ei ole mitään tehorajoja vaan rajat määrää lähinnä suutinten ja läpän koko, ei se millä niitä ohjaa.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Jees. Eihän noi isot suuttimet ja läppä oo ongelma.
Ja muutenkin jos ei oo mitään selkäätä "rajaa" mihin säätämis mahdollisuudet loppuis. Saako tähän megasquirttiin rakennettua paukun? Sen tarkemmin en edes paukku systeemistä ymmärrä, ku että sillä saa nostettu ahtoja jo ennen liikkeelle lähtöä.
Mut autosta ainaki koitetaan tehdä suht nopee vartille, niin tästä olisi varmasti hyötyä siinä.
Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.
Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
-
Veskunderi
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Käytännössä paukku myöhäistää sytytystä reilusti miinuksen puolelle ja hieman rikastaa seosta, lisäksi päästää ilmaa kaasuläpän ohi sen verran että silti jaksaa käydä joutokäyntiä. Koneen läpi siis virtaa reilusti enemmän ilmaa kuin normaalisti joutokäynnillä ja pakolämmöt on suuremmat, eli turbo pyörii lujempaa. Ja koska turbo pyörii nopeammin niin kun kaasua taas ruvetaan painamaan ja ennakot ja seoksetpalautuvat niin ahdot nousevat huomattavasti herkemmin. Käytännössä ahdot ei tipahda vaihdonaikana ollenkaan. Liikkeellelähdön kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä, se on lähtökierrosrajoitin joka extrakoodin ominaisuuksiin kuuluu ja itselläkin on käytössä.
Mitäs tuo resolutio tarkottaa?turbosbc wrote:Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.
Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
Mut eikös tosta paukusta oo just se hyöty, et se nostaa ahdot valmiiks/herkemmin liikkelle lähdössä? Jos on pitoja niin kyllähän se auto paremmin kovemmilla ahdoilla liikkuu.Turbiini wrote:Käytännössä paukku myöhäistää sytytystä reilusti miinuksen puolelle ja hieman rikastaa seosta, lisäksi päästää ilmaa kaasuläpän ohi sen verran että silti jaksaa käydä joutokäyntiä. Koneen läpi siis virtaa reilusti enemmän ilmaa kuin normaalisti joutokäynnillä ja pakolämmöt on suuremmat, eli turbo pyörii lujempaa. Ja koska turbo pyörii nopeammin niin kun kaasua taas ruvetaan painamaan ja ennakot ja seoksetpalautuvat niin ahdot nousevat huomattavasti herkemmin. Käytännössä ahdot ei tipahda vaihdonaikana ollenkaan. Liikkeellelähdön kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä, se on lähtökierrosrajoitin joka extrakoodin ominaisuuksiin kuuluu ja itselläkin on käytössä.
No periaatteessa ainakin silloin jos lähtörajoitin on niin alhaalla ettei ahtoja pääse normaali seoksella ja -ennakolla kertymään. Kummastakaan kyllä ei itsellä kokemustaand1_ wrote:Mut eikös tosta paukusta oo just se hyöty, et se nostaa ahdot valmiiks/herkemmin liikkelle lähdössä? Jos on pitoja niin kyllähän se auto paremmin kovemmilla ahdoilla liikkuu.Tai näin ainaki mä sen tajuun...
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
ms1 säätää suihkutusaikaa 0.1 ms tarkkuudella. Isoilla suuttimilla voi käydä niin että ESIMERKIKSI 1.5 ms aukioloajalla ollaan laihalla ja 1.6 aukioloajalla ollaan jo rikkaalla. Tämä siis vain tyhjäkäynnillä tai ihan "pintakaasulla" ajaessa.and1_ wrote:Mitäs tuo resolutio tarkottaa?turbosbc wrote:Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.
Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....Mutta jos seokset heittelee niin sillohan on vaarana liian laiha seos? Eihän se oo hyväks...