Tehokkain megasquirtilla oleva auto?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
and1_
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 30, 2006 0:44

Tehokkain megasquirtilla oleva auto?

Post by and1_ »

Elikkä paljonkohan on penkitetty tehokkaimmasta megasquirtilla säädetystä autosta? :shock: Mietin vaan, että tuossa toisessa omassa projektissa voisi hyödyntää megasquirttia kunhan megasquirtin säätö varat eivät loppuisi heti kesken. Rahan säästön takia en tätä olisi tekemässä, vaan siinä samassa oppisin ite enemmän näistä moottorin ohjauksista, ja yleensäkkin auton sähköistä, ja kivempi se on tehä kaikki mahollinen ite. 8) Ja ei tuota rahaa ole tietenkään ikinä liikaa, mutta ettei joku heti tuomitse: "väärä paikka säästää kalliissa koneessa". Auto on Nissan ja vielä ei ole varmaa mikä kone siihen tulee. Tietenkin se paras mahdollinen virityksen kannalta mitä laillisesti pellin alle saa. :wink: Autoon tullaan muutenkin vetämään ite sähköt uusiksi, niin joku muu, kuin vakio moottorin ohjaus siihen tulee joka tapauksessa.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

MSEFI:n foorumilla oli joskus sama kysymys ja vastauksena taisi tulla erinäinen määrä kiihdytys- ja suola-aavikkovehkeitä.

Mutta tärkeimpänä se, että Megalla ei ole mitään tehorajoja vaan rajat määrää lähinnä suutinten ja läpän koko, ei se millä niitä ohjaa.
and1_
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 30, 2006 0:44

Post by and1_ »

Jees. Eihän noi isot suuttimet ja läppä oo ongelma. 8) Ja muutenkin jos ei oo mitään selkäätä "rajaa" mihin säätämis mahdollisuudet loppuis. Saako tähän megasquirttiin rakennettua paukun? Sen tarkemmin en edes paukku systeemistä ymmärrä, ku että sillä saa nostettu ahtoja jo ennen liikkeelle lähtöä. :) Mut autosta ainaki koitetaan tehdä suht nopee vartille, niin tästä olisi varmasti hyötyä siinä.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.

Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

?

Post by tmikkola »

Voisiko joku ystävällinen selittä mulle mikä tai mitä tuo "paukku" on/tekee?
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Siis päästää palavaa seosta pakosarjaan, jolla sitten herätellään turboa. Joku kuka tietää enemmän valaiskoon.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Käytännössä paukku myöhäistää sytytystä reilusti miinuksen puolelle ja hieman rikastaa seosta, lisäksi päästää ilmaa kaasuläpän ohi sen verran että silti jaksaa käydä joutokäyntiä. Koneen läpi siis virtaa reilusti enemmän ilmaa kuin normaalisti joutokäynnillä ja pakolämmöt on suuremmat, eli turbo pyörii lujempaa. Ja koska turbo pyörii nopeammin niin kun kaasua taas ruvetaan painamaan ja ennakot ja seoksetpalautuvat niin ahdot nousevat huomattavasti herkemmin. Käytännössä ahdot ei tipahda vaihdonaikana ollenkaan. Liikkeellelähdön kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä, se on lähtökierrosrajoitin joka extrakoodin ominaisuuksiin kuuluu ja itselläkin on käytössä.
Suppari
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Sun Aug 27, 2006 8:11

Post by Suppari »

Turbiini wrote:Liikkeellelähdön kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä, se on lähtökierrosrajoitin joka extrakoodin ominaisuuksiin kuuluu ja itselläkin on käytössä.
Vähän OT:eikö nykyään enää tarvitse levylle hardis muutoksia?Mihin koodiin tuo on lisätty?
En löytänyt pikaisella haulla juttua..
and1_
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 30, 2006 0:44

Post by and1_ »

turbosbc wrote:Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.

Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
Mitäs tuo resolutio tarkottaa? :roll: Mutta jos seokset heittelee niin sillohan on vaarana liian laiha seos? Eihän se oo hyväks...
and1_
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 30, 2006 0:44

Post by and1_ »

Turbiini wrote:Käytännössä paukku myöhäistää sytytystä reilusti miinuksen puolelle ja hieman rikastaa seosta, lisäksi päästää ilmaa kaasuläpän ohi sen verran että silti jaksaa käydä joutokäyntiä. Koneen läpi siis virtaa reilusti enemmän ilmaa kuin normaalisti joutokäynnillä ja pakolämmöt on suuremmat, eli turbo pyörii lujempaa. Ja koska turbo pyörii nopeammin niin kun kaasua taas ruvetaan painamaan ja ennakot ja seoksetpalautuvat niin ahdot nousevat huomattavasti herkemmin. Käytännössä ahdot ei tipahda vaihdonaikana ollenkaan. Liikkeellelähdön kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä, se on lähtökierrosrajoitin joka extrakoodin ominaisuuksiin kuuluu ja itselläkin on käytössä.
Mut eikös tosta paukusta oo just se hyöty, et se nostaa ahdot valmiiks/herkemmin liikkelle lähdössä? Jos on pitoja niin kyllähän se auto paremmin kovemmilla ahdoilla liikkuu. 8) Tai näin ainaki mä sen tajuun... :roll:
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

and1_ wrote:Mut eikös tosta paukusta oo just se hyöty, et se nostaa ahdot valmiiks/herkemmin liikkelle lähdössä? Jos on pitoja niin kyllähän se auto paremmin kovemmilla ahdoilla liikkuu. 8) Tai näin ainaki mä sen tajuun... :roll:
No periaatteessa ainakin silloin jos lähtörajoitin on niin alhaalla ettei ahtoja pääse normaali seoksella ja -ennakolla kertymään. Kummastakaan kyllä ei itsellä kokemusta :)
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

and1_ wrote:
turbosbc wrote:Isoilla suuttimilla saatta jäädä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ajaessa resolutio huonoksi. mulla on 4 kpl 700cc suutinta kasikoneessa ja pinnoilla ajaessa aukioloaika on 1.6 ms luokkaa, jolloin seokses tuppaa heittelemään. Eipä tuo juurikaan haittaa kun tosta ei mitään päästöjä mitata.

Paitsi kun tulossa on luokkaa 1000cc suuttimet kun noi kävi heti pieneksi. Mulla ruiskutus tapahtuu plenumiin jolloin voisin käyttää suutinten porrastusta, en oo vielä kokeillut....
Mitäs tuo resolutio tarkottaa? :roll: Mutta jos seokset heittelee niin sillohan on vaarana liian laiha seos? Eihän se oo hyväks...
ms1 säätää suihkutusaikaa 0.1 ms tarkkuudella. Isoilla suuttimilla voi käydä niin että ESIMERKIKSI 1.5 ms aukioloajalla ollaan laihalla ja 1.6 aukioloajalla ollaan jo rikkaalla. Tämä siis vain tyhjäkäynnillä tai ihan "pintakaasulla" ajaessa.
Post Reply