Trigger angle, missä menee vikaan

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Trigger angle, missä menee vikaan

Post by vw-racing »

Ohjeet on luettu moneen kertaan, mutta jossain mennään vieläkin metsään. Olen siis yrittänyt säätä sytytystä kohdalleen niin, että saisin kilpa-autoni kylmänäkin käyntiin. Lämpimänä kone käynnistyi ja kävi oikein hyvin. Kelien kylmettyä käynnistyminen vaikeutui ja huomasin, että potkimisesta päätellen ennakkoa on rutkasti liikaa käynnistysvaiheessa. Yritin laittaa starttauksen Trigger returnilla toimivaksi, sillä Time based ei toimi sen vertaa, kun kone pyörii hyvin vaihtelevasti mm. kovien puristusten ja keveiden osien vuoksi. Hoidan sytytyksen Hall-anturillisella jakajalla.

Tein näin:
1. Kone ykk:n merkkiin.
2. Kohdistin jakajan niin, että se on ykk:ssa juuri laskevan signaalin kohdalla.
3. Pyöritelin konetta takaisinpäin, kunnes jakaja on tullut nousevan reunan kohdalle.
4. Mittasin kampiakselilta asteet ja sain 145 astetta.

Mitäs sitten tehdään? Megaan voi laitta käsittääkseni maksimissaan 135 astetta (90+45) Trigger angleksi. Yritin tuolla 90+45 asteella, mutta ei lähde. Lupailee välillä, mutta heikkoa on. Ei kyllä potki takaisinkaan kuin juuri siinä rajalla, kun kone jo lähes käy.

Haluamakseni sytytysennakoksi kokeilin arvoja 5-10 astetta ja Ignition hold oli 2. Onko tuo sytytysennakon arvo se mitä ko. kenttään naputtaa vai pitäisiko se jotenkin huomioida muuallakin.

Autoni on VW Golf ja jakaja on VW:n oma, jostain Golfin mallista.

Auttakee, kiitos!
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

mulla oli omassa 16vgolffissa tota samaa ongelmaa vanhan koodin kanssa ( 025)
lähti kyllä lämpimänä hyvin käyntiin mutta kylmänä teki että potki vastaan niinkuin olisi ollu startti ennakko kolmenkympin luokkaa. satavarma en ole teinkö itsekkään tota ihan oikein mut koneen pyöräytin ykk:n ja pyöritin jakajalla niin että pumppu pyörähti ja lukitsin siihen. arvot laitoin 0 ja olikohan nyt trigger -10 että säätää map arvon mukaan ja sit ajoitus lampulla kattelin että lukemat erikierroksilla sama kun tunessa ja näin toimi.tosin joillain on tuo 025 koodi toiminu oikein mutta mulla ei ainakaan.
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Minulla on uusi koodi, olisikohan 029t. Muistaako kukaan olisiko Volkkarin jakaja kuitenkin niin, että "aktiivinen" pulssi olisikin triggerlevyn kolon kohdalla, eikä peltikielen kohdalla? Silloinhan olisin tähdännyt aivan väärään kohtaan.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Jep noissa on suljettu kollektori tyypisiä hall-antureita eli silloin maadoittaa kun rautaa ei ole välissä, näin ainakin saabin hall-jakajassa ja foordin. muistaakseni kun laskevan reinan laittoi 10"btdc niin trigeri kulma oli 70" paikkeilla (60" ikkuna)
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Sen verran kävin autoa ihmettelemässä, että kyllä boksin ledi palaa silloin, kun pelti on Hall-anturin edessä. Muuta kehitystä asiassa ei ole tapahtunut, kun en mitään parempaakaan neuvoa ole toimintaohjeiksi saanut.

Varmistaisin nyt vielä, että kun pyöritän koneen ensin ykk:an, niin ei kai minun siinä vaiheessa tarvitse huomioida haluamaani sytytysennakkoa kampiakselilla? Eli onko sytytysennakko (Trigger return -asetuksessa) vain naputeltava lukuarvo?
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Itse kun laitoin omaan golffiini niin tein näin: käänsin koneen yläkuolokohtaan. siitä takaisin päin 60ast jonka jälkeen käänsin virranjakajan sellaiseen asentoon että hall maadoittaa ja laitoin tämän 60asetta sinne asetuksiin ja hyvin pelaa. Tietenkin ensin alipaine ja keskipakos roippeet pois.

Niin ja se kannattaa sitten vielä katsoa kun käännät koneen 25ast ennakkoon jotta pyöriä on suurinpiirtein kannen piikin kohdalla. Jos ei täytyy jakajaa hyppyyttää apuakselilla. Jos ei vielä silloinkaan saa sattumaan täytyy sitä hall kehää pyöräyttää.
Last edited by Dr.Pioneer on Tue Oct 31, 2006 20:59, edited 1 time in total.
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Täytyypä huomenna kokeilla, jos talli löytyy lumipyryn jäljiltä. Käytätkö käynnistyksessä Time based vai Trigger return asetusta?
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Kumpikos siinä nyt vakiona sattui olemaan muistaakseni time based.
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Hmm.. voiko jakajaa todella siirtää apuakselilla? Olen ollut siinä uskossa, että se ei mene paikoilleen kuin yhdessä asennossa. Ja muistaakseni triggerlevyssäkin on jonkinlainen kiilaura. Toki saahan niitä uusiakin, mutta vaatii puuhastelua.

Ja miksi tappi pitäisi olla kohdallaan juuri tuossa 25 asteessa? Nyt on mennyt kai jotain ohi.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla ainakin lähtee hyvin käyntiin tuolla time based asetuksella :roll: ( 3 litran V6 kone)

ja se pyörijä olis ihan hyvä olla sen tulpan piikin kohdalla siellä jakajassa mihin halutaan kipinä antaa :wink: jos se on 2 piikin välissä, ei voi tietää kumpaanko se sen kipinän antaa... jos edes jaksaa hypätä niin pitkää väliä ja muutenkin säästää jakajan kannen piikkejä, kun ei siellä ole hirvittävä hitsaus päällä kokoaikaa :P
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

MUTTA miksi juuri 25 asteen kohdalla??
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Hammasratashan sillä alhaalla vain on kun nostaa ja kääntää. Öljypumpun kiila on siellä pohjalla jota saattaa joutua kääntämään.

Nyt kun koettaa muistella mitä tein niin alipainesäätäjä taisi siirtää sitä levyä jossa hall oli kiinni. Tämän oikeaan asentoon kääntämällä ja lukitselemalla ruuvilla kohdalleen taisi toimia.
Last edited by Dr.Pioneer on Tue Oct 31, 2006 21:39, edited 1 time in total.
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

25 nyt on vain sellainen keskiarvo. maksimi siellä 43 ja minimi siellä 9 mutta suurimmaksi osaksi siellä 35 ja sellasta niin sattuu hyvin vielä luiskaan...
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Da! Yritetäänpä huomenna näillä uusilla opeilla ja täytyy tosiaan tarkistaa, että pyörijä ja kannen nasta varmasti kohtaavat toisensa oikeaan aikaan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Timebased laskenta ja tärähtää vihasesti. Viivytin ensimmäistä kipinää neljällä. Kerkii pyörii hetken ennenkuin lähtee. Parantaa alilämpöistä starttia mukavasti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

vw-racing joko golffi käyntiin helähti?
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Lappeenrannassa on satanut lunta kolme päivää putkeen ja tuiskupaikoissa on vyötäröön saakka lunta. Aika on mennyt kaikkeen muuhun puuhasteluun... ;) Illalla ollaan viisaampia.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Lumitilanne on varmaan jo hellittäny :lol: , joten olis kiva saada tietoo miten homma on edenny.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Post by vw-racing »

Valitettavasti samassa tilanteessa. Ehdin nopeasti laittaa uudet asetukset ja säädöt, mutta startti temppuili niin, ettei homma edistynyt. Starttiin on jo uudet osat, mutta en ole ehtinyt laittaa sitä vielä nippuun. Ehkä viikonloppuna. Laitan kyllä viestiä kuinka käy.
vw-racing
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Sun Mar 13, 2005 15:26
Location: Lappeenranta

Käy!

Post by vw-racing »

No niin. Nyt on saatu auto tulille. Jouduin vielä puljaamaan tulppien kanssa, kun seokset on niin paksulla, että tulppia menee välillä pimeäksi varsinkin kun ajo on ollut lähinna talliin ja takaisin -tyyppistä. Säätäminen on jäissä, kun en ole viime aikoina saanut datalogia. Mikähän siihenkin on tullut? Jotain herjaa ohjelma heittää, kun logia yrittää avata. Pitänee kai kokeilla ladata ohjelmat uudestaan koneelle.

Asiaan. Sytytys on nyt laitettu Trigger returnilla. Time based ei edes lupaa kunnolla. Katsoin startatessa lampulla kipinän kohdalleen ja nyt auto lähti kylmänäkin hyvin tulille. Sitä en ehtinyt vielä katsoa, että saanko ruuvattua ennakot fixed anglen avulla kuntoon, mutta eiköhän sekin onnistu.
Post Reply