Trigger angle, missä menee vikaan
Moderator: Masi_K
Trigger angle, missä menee vikaan
Ohjeet on luettu moneen kertaan, mutta jossain mennään vieläkin metsään. Olen siis yrittänyt säätä sytytystä kohdalleen niin, että saisin kilpa-autoni kylmänäkin käyntiin. Lämpimänä kone käynnistyi ja kävi oikein hyvin. Kelien kylmettyä käynnistyminen vaikeutui ja huomasin, että potkimisesta päätellen ennakkoa on rutkasti liikaa käynnistysvaiheessa. Yritin laittaa starttauksen Trigger returnilla toimivaksi, sillä Time based ei toimi sen vertaa, kun kone pyörii hyvin vaihtelevasti mm. kovien puristusten ja keveiden osien vuoksi. Hoidan sytytyksen Hall-anturillisella jakajalla.
Tein näin:
1. Kone ykk:n merkkiin.
2. Kohdistin jakajan niin, että se on ykk:ssa juuri laskevan signaalin kohdalla.
3. Pyöritelin konetta takaisinpäin, kunnes jakaja on tullut nousevan reunan kohdalle.
4. Mittasin kampiakselilta asteet ja sain 145 astetta.
Mitäs sitten tehdään? Megaan voi laitta käsittääkseni maksimissaan 135 astetta (90+45) Trigger angleksi. Yritin tuolla 90+45 asteella, mutta ei lähde. Lupailee välillä, mutta heikkoa on. Ei kyllä potki takaisinkaan kuin juuri siinä rajalla, kun kone jo lähes käy.
Haluamakseni sytytysennakoksi kokeilin arvoja 5-10 astetta ja Ignition hold oli 2. Onko tuo sytytysennakon arvo se mitä ko. kenttään naputtaa vai pitäisiko se jotenkin huomioida muuallakin.
Autoni on VW Golf ja jakaja on VW:n oma, jostain Golfin mallista.
Auttakee, kiitos!
Tein näin:
1. Kone ykk:n merkkiin.
2. Kohdistin jakajan niin, että se on ykk:ssa juuri laskevan signaalin kohdalla.
3. Pyöritelin konetta takaisinpäin, kunnes jakaja on tullut nousevan reunan kohdalle.
4. Mittasin kampiakselilta asteet ja sain 145 astetta.
Mitäs sitten tehdään? Megaan voi laitta käsittääkseni maksimissaan 135 astetta (90+45) Trigger angleksi. Yritin tuolla 90+45 asteella, mutta ei lähde. Lupailee välillä, mutta heikkoa on. Ei kyllä potki takaisinkaan kuin juuri siinä rajalla, kun kone jo lähes käy.
Haluamakseni sytytysennakoksi kokeilin arvoja 5-10 astetta ja Ignition hold oli 2. Onko tuo sytytysennakon arvo se mitä ko. kenttään naputtaa vai pitäisiko se jotenkin huomioida muuallakin.
Autoni on VW Golf ja jakaja on VW:n oma, jostain Golfin mallista.
Auttakee, kiitos!
mulla oli omassa 16vgolffissa tota samaa ongelmaa vanhan koodin kanssa ( 025)
lähti kyllä lämpimänä hyvin käyntiin mutta kylmänä teki että potki vastaan niinkuin olisi ollu startti ennakko kolmenkympin luokkaa. satavarma en ole teinkö itsekkään tota ihan oikein mut koneen pyöräytin ykk:n ja pyöritin jakajalla niin että pumppu pyörähti ja lukitsin siihen. arvot laitoin 0 ja olikohan nyt trigger -10 että säätää map arvon mukaan ja sit ajoitus lampulla kattelin että lukemat erikierroksilla sama kun tunessa ja näin toimi.tosin joillain on tuo 025 koodi toiminu oikein mutta mulla ei ainakaan.
lähti kyllä lämpimänä hyvin käyntiin mutta kylmänä teki että potki vastaan niinkuin olisi ollu startti ennakko kolmenkympin luokkaa. satavarma en ole teinkö itsekkään tota ihan oikein mut koneen pyöräytin ykk:n ja pyöritin jakajalla niin että pumppu pyörähti ja lukitsin siihen. arvot laitoin 0 ja olikohan nyt trigger -10 että säätää map arvon mukaan ja sit ajoitus lampulla kattelin että lukemat erikierroksilla sama kun tunessa ja näin toimi.tosin joillain on tuo 025 koodi toiminu oikein mutta mulla ei ainakaan.
Sen verran kävin autoa ihmettelemässä, että kyllä boksin ledi palaa silloin, kun pelti on Hall-anturin edessä. Muuta kehitystä asiassa ei ole tapahtunut, kun en mitään parempaakaan neuvoa ole toimintaohjeiksi saanut.
Varmistaisin nyt vielä, että kun pyöritän koneen ensin ykk:an, niin ei kai minun siinä vaiheessa tarvitse huomioida haluamaani sytytysennakkoa kampiakselilla? Eli onko sytytysennakko (Trigger return -asetuksessa) vain naputeltava lukuarvo?
Varmistaisin nyt vielä, että kun pyöritän koneen ensin ykk:an, niin ei kai minun siinä vaiheessa tarvitse huomioida haluamaani sytytysennakkoa kampiakselilla? Eli onko sytytysennakko (Trigger return -asetuksessa) vain naputeltava lukuarvo?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Itse kun laitoin omaan golffiini niin tein näin: käänsin koneen yläkuolokohtaan. siitä takaisin päin 60ast jonka jälkeen käänsin virranjakajan sellaiseen asentoon että hall maadoittaa ja laitoin tämän 60asetta sinne asetuksiin ja hyvin pelaa. Tietenkin ensin alipaine ja keskipakos roippeet pois.
Niin ja se kannattaa sitten vielä katsoa kun käännät koneen 25ast ennakkoon jotta pyöriä on suurinpiirtein kannen piikin kohdalla. Jos ei täytyy jakajaa hyppyyttää apuakselilla. Jos ei vielä silloinkaan saa sattumaan täytyy sitä hall kehää pyöräyttää.
Niin ja se kannattaa sitten vielä katsoa kun käännät koneen 25ast ennakkoon jotta pyöriä on suurinpiirtein kannen piikin kohdalla. Jos ei täytyy jakajaa hyppyyttää apuakselilla. Jos ei vielä silloinkaan saa sattumaan täytyy sitä hall kehää pyöräyttää.
Last edited by Dr.Pioneer on Tue Oct 31, 2006 20:59, edited 1 time in total.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Hmm.. voiko jakajaa todella siirtää apuakselilla? Olen ollut siinä uskossa, että se ei mene paikoilleen kuin yhdessä asennossa. Ja muistaakseni triggerlevyssäkin on jonkinlainen kiilaura. Toki saahan niitä uusiakin, mutta vaatii puuhastelua.
Ja miksi tappi pitäisi olla kohdallaan juuri tuossa 25 asteessa? Nyt on mennyt kai jotain ohi.
Ja miksi tappi pitäisi olla kohdallaan juuri tuossa 25 asteessa? Nyt on mennyt kai jotain ohi.
mulla ainakin lähtee hyvin käyntiin tuolla time based asetuksella
( 3 litran V6 kone)
ja se pyörijä olis ihan hyvä olla sen tulpan piikin kohdalla siellä jakajassa mihin halutaan kipinä antaa
jos se on 2 piikin välissä, ei voi tietää kumpaanko se sen kipinän antaa... jos edes jaksaa hypätä niin pitkää väliä ja muutenkin säästää jakajan kannen piikkejä, kun ei siellä ole hirvittävä hitsaus päällä kokoaikaa 

ja se pyörijä olis ihan hyvä olla sen tulpan piikin kohdalla siellä jakajassa mihin halutaan kipinä antaa


-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Hammasratashan sillä alhaalla vain on kun nostaa ja kääntää. Öljypumpun kiila on siellä pohjalla jota saattaa joutua kääntämään.
Nyt kun koettaa muistella mitä tein niin alipainesäätäjä taisi siirtää sitä levyä jossa hall oli kiinni. Tämän oikeaan asentoon kääntämällä ja lukitselemalla ruuvilla kohdalleen taisi toimia.
Nyt kun koettaa muistella mitä tein niin alipainesäätäjä taisi siirtää sitä levyä jossa hall oli kiinni. Tämän oikeaan asentoon kääntämällä ja lukitselemalla ruuvilla kohdalleen taisi toimia.
Last edited by Dr.Pioneer on Tue Oct 31, 2006 21:39, edited 1 time in total.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Timebased laskenta ja tärähtää vihasesti. Viivytin ensimmäistä kipinää neljällä. Kerkii pyörii hetken ennenkuin lähtee. Parantaa alilämpöistä starttia mukavasti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Lumitilanne on varmaan jo hellittäny
, joten olis kiva saada tietoo miten homma on edenny.

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Käy!
No niin. Nyt on saatu auto tulille. Jouduin vielä puljaamaan tulppien kanssa, kun seokset on niin paksulla, että tulppia menee välillä pimeäksi varsinkin kun ajo on ollut lähinna talliin ja takaisin -tyyppistä. Säätäminen on jäissä, kun en ole viime aikoina saanut datalogia. Mikähän siihenkin on tullut? Jotain herjaa ohjelma heittää, kun logia yrittää avata. Pitänee kai kokeilla ladata ohjelmat uudestaan koneelle.
Asiaan. Sytytys on nyt laitettu Trigger returnilla. Time based ei edes lupaa kunnolla. Katsoin startatessa lampulla kipinän kohdalleen ja nyt auto lähti kylmänäkin hyvin tulille. Sitä en ehtinyt vielä katsoa, että saanko ruuvattua ennakot fixed anglen avulla kuntoon, mutta eiköhän sekin onnistu.
Asiaan. Sytytys on nyt laitettu Trigger returnilla. Time based ei edes lupaa kunnolla. Katsoin startatessa lampulla kipinän kohdalleen ja nyt auto lähti kylmänäkin hyvin tulille. Sitä en ehtinyt vielä katsoa, että saanko ruuvattua ennakot fixed anglen avulla kuntoon, mutta eiköhän sekin onnistu.