Pensapumpun lähtö ei toimi

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
jukkaj
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Mar 04, 2005 12:25
Location: Hyvinkää

Pensapumpun lähtö ei toimi

Post by jukkaj »

Elikkä rpm näkyy muttei pensapumppu ei toimi stimussa!
Ohjelmoitiin uudestaan prossa ei apua!! Toisella prossalla
kaikki toimii. Elikkä ilmeisesti prossa rikki???
Eiku partcolta tinkaa uutta prossaa!!!
toyota crown -65 18r-gte
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Tai sitten Q3.
jukkaj
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Mar 04, 2005 12:25
Location: Hyvinkää

Post by jukkaj »

Mites se sitten toisella prossalla pelaa kaikki?
Ei muuten toiminut suutin lähdökkään!
toyota crown -65 18r-gte
jukkaj
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Mar 04, 2005 12:25
Location: Hyvinkää

Post by jukkaj »

ohjelmoivat partcolla uusiks nyt pelaa kaikki hienosti
toyota crown -65 18r-gte
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Jatketaan tänne..

Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.

Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.

Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jaska wrote:Jatketaan tänne..

Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.

Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.

Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
Vaihda trankku parempaan. Tarkista, että suojadiodi pelittää eli on releen yli estosuunnassa.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

j-k wrote:
Jaska wrote:Jatketaan tänne..

Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.

Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.

Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
Vaihda trankku parempaan. Tarkista, että suojadiodi pelittää eli on releen yli estosuunnassa.
No mikäs trankku tähän "käy"?
Nythän siinä on 2n2222.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

metallikuorinen 2n2222 toimii kyllä, jos joku muu niin tarkista datalehdestä että ne jalat menee oikein. tosin ton pitäs olla helpoin trankku pultata tohon kun suunnankin näkee jo suoraan piirilevyn painatuksesta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote:metallikuorinen 2n2222 toimii kyllä, jos joku muu niin tarkista datalehdestä että ne jalat menee oikein. tosin ton pitäs olla helpoin trankku pultata tohon kun suunnankin näkee jo suoraan piirilevyn painatuksesta.
Tuo kyseinen metallikuorinen 2n2222 on juuri se trankku mitä saa vaihtaa kuin paitaa.. Onko siis jossain suurempaakin vikaa?

Eikä sen tarvii siihen levylle käydä suoraan.
Kyllä tähän viritykseen vielä hyppylankoja mahtuu.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Kyllä se tehonkestoltaan on enemmän kuin riittävä. Sulla on vika jossain muualla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote:Kyllä se tehonkestoltaan on enemmän kuin riittävä. Sulla on vika jossain muualla.
Mistähän sitä vikaa voisi lähteä etsimään?

Jos vianmääritykseen mitään auttaa, niin trankku on joka kerta hajonnut melko pian säätöjen tekemisen jälkeen. Ei kuitenkaan aina.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä tuolla aiemmin ainakin releestä puhutaan :roll:
Last edited by Höylä on Thu Nov 16, 2006 19:41, edited 2 times in total.
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

Höylä wrote:
Jaska wrote:
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.
kyllä tuolla ainakin releestä puhutaan :roll:
ju juomasin itekki ja poistin viestini :lol:
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

mit vit?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Jaska wrote:mit vit?
onko sulla se rele sinä polttoainepumpun ja megan antaman ohjausvirran välissä vai eikö ole :? kun tuosta kommentista voi vetää sen johtopäätöksen, että polttoaine pumppu ottaa virran suoraan megalta :wink:
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Höylä wrote:
Jaska wrote:mit vit?
onko sulla se rele sinä polttoainepumpun ja megan antaman ohjausvirran välissä vai eikö ole :? kun tuosta kommentista voi vetää sen johtopäätöksen, että polttoaine pumppu ottaa virran suoraan megalta :wink:
No noi mun selitykset voi olla ihan mitä vaan.. :D

Siis mega vaan ohjaa b-pumpun relettä, eli ohjeiden mukaan kytketty.

Pitääkö nyt siis tehdä tolle trankulle kojelautaan "teline", että voi vaihtaa sitä lennosta, kuin sulaketta.? :lol:
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

Jaska wrote: Pitääkö nyt siis tehdä tolle trankulle kojelautaan "teline", että voi vaihtaa sitä lennosta, kuin sulaketta.? :lol:
koita vaihtaa se rele johonki vähemmän virtaa syövään malliin, enpä muuta keksi
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jos sulla on ihan normaali rele, joka ottaa alle 500mA virtaa, niin kyllä tuon trankun pitäisi kestää. Tarkista trankun suojadiodi (D7), se suojaa trankkua releen tuottamilta jännitepiikeiltä.

Mutta mutta, jos rele napsahtaa päälle ensin kahdeksi sekunniksi ja alkaa sen jälkeen räpsymään, niin ei se trankku silloin rikki ole. Onko tuo räpsyminen sellaista sekunnin rytmillä tapahtuvaa? Se on nimittäin merkki asetuksissa olevasta ristiriidasta, yleensä jossain sytkälähdöissä.
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Hetkinen... ootko edes koittanu vaihtaa relettä? Sehän voi myös olla viallinen
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Täytynee tutkia asiaa hieman..

Rele on ihan normi kytkeytyvä Hellan valmiste.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Nonniin..

Sain releen räpytyksen pois, kun vaihdoin relelle menevän johtoon uuden liittimen, kun se jäi käteen.. :oops:

Pääsin siis "alkuperäisen" ongelman kimppuun eli megan sekoilua aiheuttavaan vikaan, joka on nyt paikallistettu johonkin vauhtipyörän ja megan väliin.

Eli startatessa tune näyttää lukemia 0 ja 200. Ei siis tolta väliltä vaan noita kahta lukemaa.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Juu elikkäs täällä olisi myös vähän onkelmaa tuon b-pumpun ohjauksen kanssa

Kun akun kengän pistää kiinni niin bensapumppu lähtee pyörimään, pyörii kunnes kääntää virrat päälle ja sammuu about 2sec jonka jälkeen jää sammuksiin. Rele on kytketty oikein mutta kun yleismittarilla mittaa niin mega maadoittaa pinniä 37?? eli bensapumpun ohjausta koko ajan kun megassa ei ole virtaa. Kun virrat kääntää päälle niin lopettaa maadoittamisen 2sec ja ei maadoita enää. Startatessa en vielä tiedä mitä tekee.

Toinen ongelma samaan liittyen jos laittaa bensapumpun releen paikalleen ja kääntää virrat päälle niin mega ei enää sammukkaan kun kääntää virrat pois. Anturien näyttämä aavistuksen tippuu megatunen näytöllä mutta jää kuitenkin näyttämään jotakin samaten auto jää käymään tosin käynti heikkenee johtuen ilmeisesti noista muuttuvista arvoista.

Eli jostain saa jotain haamuvirtaa tai jossain mättää mutta missä
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Rele on selvästi väärin kytketty, eihän se voi vetää jos sen käämilleei tule jännitettä ja jännite ei oikein kytkettynä tule jos ei virrat ole päällä.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

ei välttämättä, monissa alkuperäisissä kytkennöissä (jos sellaista käyttää) on B pumpun releelle vedetty suoraan +12v sulakkeen kautta jos on näin niin mega (ainakin v2.2) saa silloin sähkönsä releen käämin kautta ja kiertää suojadiodia pitkin +12v linjaan, aiheuttaa kaiken sortin pätkimistä etc ongelmaa.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Juu tosiaan alkuperäinen relekytkentä tuo on kun oli niin nätti paketti sellaisenaan. Tosiaan +12v tulee jatkuvana sekä päävirtareleen että bensapumpun 30 napaan ja bensapumpun releen ohjausnapaan (alunperinkin ohjattu bp relettä maadoituksen kautta)

Ilmeisesti auttaa kun otan tuon bensapumpun releen ohjausvirran päävirtareleen takaa eli bp rele saa ohjausvirtaa vasta kun päävirta rele vetää
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Dodiin, rupesihan se toimimaan kun otti bensapumpun releen ohjausvirran päävirtareleen takaa, nyt toimii eikä mega saa haamuvirtoja

Enää häiritsee tuo kun mega vetää resetin lähes joka kerta kun kääntää virrat päälle, jonkin aikaa sitten katselin että kun kytkee virran päälle niin mega saa jostain syystä lähemmäs 16v virtapiikin ja luulen että johtuu siitä. Mutta mistä tuo virtapiikki johtuu ??. Käydessä eikä sammuttaessa resettejä tule vaikka startatessa jännite käy pahimmillaan jossain 6v paikkeilla, innovaten laajakaistalambda valittaa tuosta alijännitteestä ja vetää resetin mutta mega ei ole moksiskaan

Akku on peräkontissa ja keulaan tulee 35mm2 virtajohto ja akku on maadoitettu kontin pohjaan. Megalle yms laitteille on vedetty akulta 4mm2 virtajohto. Tosin nyt on tilapäisesti maadoitettu kaikki vaihdekepin juureen ja laatikko on maadoitettu koneen kautta konehuoneeseen. Voisiko tuo maadoitus ja virtapisteen liian pitkä matka tehdä noita piikkejä

Eli onko parempi ottaa noille virta konehuoneesta samasta pisteestä josta on jaettu auton omat sähköt (laturi, startti, yms) ja maadoittaa johonkin lähelle vai vetää maadoitus myös kontiin suoraan akulle

Tuon innovaten myyjältä kyselin mistä tuolle kannattaa ottaa virta niin sanoi että jos akku kontissa ja ottaa startin läheltä niin saisi startatessa (tai starttauksen loppuessa) virtapiikkejä josta ei elekroniikka tykkää vaikka olisi paksulla johdolla

meni nyt vähän bp releestä aihe ohi mutta kun juttua rupeaa tulemaan sitä ei voi estää :D
veijavi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Wed Apr 05, 2006 10:30

Post by veijavi »

Voiskohan kyse olla tälläsestä ilmiöstä:

Elikkä kun mega saa virrat, niin ilmeisesti normaalisti bensapumpun rele vetää n. 2 sekunttia, jos tänä aikana starttausta ei tapahdu rele lakkaa vetämästä, jolloin releen kelasta indusoituva jännite piikki sekottaa purkin.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Teki tuota jo ennen kuin oli edes bp rele kiinni. Eli resetti tulee (koneen pc peepperistä tulee ääni) heti kun kääntää avaimesta, ei mene edes puolta sekuntia. Yksi mikä voisi olla mahdollinen niin se päävirtarele antaisi jonkinnäköisen piikin tai sitten se että puola, edis ja innovaten lc-1 on kytketty megan syötön kanssa samaan ja tulee tuolla samalla 4mm2 johdolla akulta, eli jos nuo muut laitteet haukkaa sopivasti virtaa alussa ja kun lopettavat suurimman kulutuksen niin antaa piikin ??
Post Reply