Pensapumpun lähtö ei toimi
Moderator: Masi_K
Pensapumpun lähtö ei toimi
Elikkä rpm näkyy muttei pensapumppu ei toimi stimussa!
Ohjelmoitiin uudestaan prossa ei apua!! Toisella prossalla
kaikki toimii. Elikkä ilmeisesti prossa rikki???
Eiku partcolta tinkaa uutta prossaa!!!
Ohjelmoitiin uudestaan prossa ei apua!! Toisella prossalla
kaikki toimii. Elikkä ilmeisesti prossa rikki???
Eiku partcolta tinkaa uutta prossaa!!!
toyota crown -65 18r-gte
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Jatketaan tänne..
Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.
Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.
Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
Vaihda trankku parempaan. Tarkista, että suojadiodi pelittää eli on releen yli estosuunnassa.Jaska wrote:Jatketaan tänne..
Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.
Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
No mikäs trankku tähän "käy"?j-k wrote:Vaihda trankku parempaan. Tarkista, että suojadiodi pelittää eli on releen yli estosuunnassa.Jaska wrote:Jatketaan tänne..
Eli bensapumpun trankku hajoaa jatkuvasti, mistä kiikastaa?
Kysessä Partcon v.2.2.
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.
Onko antaa mitään ohjeita, mistä alkaa etsimään vikaa?
Turhaa vaihdella kokoajan trankkua, kun se hajoaa kuitenkin.
Nythän siinä on 2n2222.
metallikuorinen 2n2222 toimii kyllä, jos joku muu niin tarkista datalehdestä että ne jalat menee oikein. tosin ton pitäs olla helpoin trankku pultata tohon kun suunnankin näkee jo suoraan piirilevyn painatuksesta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tuo kyseinen metallikuorinen 2n2222 on juuri se trankku mitä saa vaihtaa kuin paitaa.. Onko siis jossain suurempaakin vikaa?risu wrote:metallikuorinen 2n2222 toimii kyllä, jos joku muu niin tarkista datalehdestä että ne jalat menee oikein. tosin ton pitäs olla helpoin trankku pultata tohon kun suunnankin näkee jo suoraan piirilevyn painatuksesta.
Eikä sen tarvii siihen levylle käydä suoraan.
Kyllä tähän viritykseen vielä hyppylankoja mahtuu.
Kyllä se tehonkestoltaan on enemmän kuin riittävä. Sulla on vika jossain muualla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
kyllä tuolla aiemmin ainakin releestä puhutaan 

Last edited by Höylä on Thu Nov 16, 2006 19:41, edited 2 times in total.
ju juomasin itekki ja poistin viestiniHöylä wrote:kyllä tuolla ainakin releestä puhutaanJaska wrote:
Aiempina kertoina on mennyt bensapumppu mykäksi, mutta nyt se pörrää sen 2 sekunttia ja rupee räpyttämään relettä.

Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
No noi mun selitykset voi olla ihan mitä vaan..Höylä wrote:onko sulla se rele sinä polttoainepumpun ja megan antaman ohjausvirran välissä vai eikö oleJaska wrote:mit vit?kun tuosta kommentista voi vetää sen johtopäätöksen, että polttoaine pumppu ottaa virran suoraan megalta

Siis mega vaan ohjaa b-pumpun relettä, eli ohjeiden mukaan kytketty.
Pitääkö nyt siis tehdä tolle trankulle kojelautaan "teline", että voi vaihtaa sitä lennosta, kuin sulaketta.?

koita vaihtaa se rele johonki vähemmän virtaa syövään malliin, enpä muuta keksiJaska wrote: Pitääkö nyt siis tehdä tolle trankulle kojelautaan "teline", että voi vaihtaa sitä lennosta, kuin sulaketta.?
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Jos sulla on ihan normaali rele, joka ottaa alle 500mA virtaa, niin kyllä tuon trankun pitäisi kestää. Tarkista trankun suojadiodi (D7), se suojaa trankkua releen tuottamilta jännitepiikeiltä.
Mutta mutta, jos rele napsahtaa päälle ensin kahdeksi sekunniksi ja alkaa sen jälkeen räpsymään, niin ei se trankku silloin rikki ole. Onko tuo räpsyminen sellaista sekunnin rytmillä tapahtuvaa? Se on nimittäin merkki asetuksissa olevasta ristiriidasta, yleensä jossain sytkälähdöissä.
Mutta mutta, jos rele napsahtaa päälle ensin kahdeksi sekunniksi ja alkaa sen jälkeen räpsymään, niin ei se trankku silloin rikki ole. Onko tuo räpsyminen sellaista sekunnin rytmillä tapahtuvaa? Se on nimittäin merkki asetuksissa olevasta ristiriidasta, yleensä jossain sytkälähdöissä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Hetkinen... ootko edes koittanu vaihtaa relettä? Sehän voi myös olla viallinen
Tiara Kit Car - MsnS-E
Nonniin..
Sain releen räpytyksen pois, kun vaihdoin relelle menevän johtoon uuden liittimen, kun se jäi käteen..
Pääsin siis "alkuperäisen" ongelman kimppuun eli megan sekoilua aiheuttavaan vikaan, joka on nyt paikallistettu johonkin vauhtipyörän ja megan väliin.
Eli startatessa tune näyttää lukemia 0 ja 200. Ei siis tolta väliltä vaan noita kahta lukemaa.
Sain releen räpytyksen pois, kun vaihdoin relelle menevän johtoon uuden liittimen, kun se jäi käteen..

Pääsin siis "alkuperäisen" ongelman kimppuun eli megan sekoilua aiheuttavaan vikaan, joka on nyt paikallistettu johonkin vauhtipyörän ja megan väliin.
Eli startatessa tune näyttää lukemia 0 ja 200. Ei siis tolta väliltä vaan noita kahta lukemaa.
Juu elikkäs täällä olisi myös vähän onkelmaa tuon b-pumpun ohjauksen kanssa
Kun akun kengän pistää kiinni niin bensapumppu lähtee pyörimään, pyörii kunnes kääntää virrat päälle ja sammuu about 2sec jonka jälkeen jää sammuksiin. Rele on kytketty oikein mutta kun yleismittarilla mittaa niin mega maadoittaa pinniä 37?? eli bensapumpun ohjausta koko ajan kun megassa ei ole virtaa. Kun virrat kääntää päälle niin lopettaa maadoittamisen 2sec ja ei maadoita enää. Startatessa en vielä tiedä mitä tekee.
Toinen ongelma samaan liittyen jos laittaa bensapumpun releen paikalleen ja kääntää virrat päälle niin mega ei enää sammukkaan kun kääntää virrat pois. Anturien näyttämä aavistuksen tippuu megatunen näytöllä mutta jää kuitenkin näyttämään jotakin samaten auto jää käymään tosin käynti heikkenee johtuen ilmeisesti noista muuttuvista arvoista.
Eli jostain saa jotain haamuvirtaa tai jossain mättää mutta missä
Kun akun kengän pistää kiinni niin bensapumppu lähtee pyörimään, pyörii kunnes kääntää virrat päälle ja sammuu about 2sec jonka jälkeen jää sammuksiin. Rele on kytketty oikein mutta kun yleismittarilla mittaa niin mega maadoittaa pinniä 37?? eli bensapumpun ohjausta koko ajan kun megassa ei ole virtaa. Kun virrat kääntää päälle niin lopettaa maadoittamisen 2sec ja ei maadoita enää. Startatessa en vielä tiedä mitä tekee.
Toinen ongelma samaan liittyen jos laittaa bensapumpun releen paikalleen ja kääntää virrat päälle niin mega ei enää sammukkaan kun kääntää virrat pois. Anturien näyttämä aavistuksen tippuu megatunen näytöllä mutta jää kuitenkin näyttämään jotakin samaten auto jää käymään tosin käynti heikkenee johtuen ilmeisesti noista muuttuvista arvoista.
Eli jostain saa jotain haamuvirtaa tai jossain mättää mutta missä
ei välttämättä, monissa alkuperäisissä kytkennöissä (jos sellaista käyttää) on B pumpun releelle vedetty suoraan +12v sulakkeen kautta jos on näin niin mega (ainakin v2.2) saa silloin sähkönsä releen käämin kautta ja kiertää suojadiodia pitkin +12v linjaan, aiheuttaa kaiken sortin pätkimistä etc ongelmaa.
Juu tosiaan alkuperäinen relekytkentä tuo on kun oli niin nätti paketti sellaisenaan. Tosiaan +12v tulee jatkuvana sekä päävirtareleen että bensapumpun 30 napaan ja bensapumpun releen ohjausnapaan (alunperinkin ohjattu bp relettä maadoituksen kautta)
Ilmeisesti auttaa kun otan tuon bensapumpun releen ohjausvirran päävirtareleen takaa eli bp rele saa ohjausvirtaa vasta kun päävirta rele vetää
Ilmeisesti auttaa kun otan tuon bensapumpun releen ohjausvirran päävirtareleen takaa eli bp rele saa ohjausvirtaa vasta kun päävirta rele vetää
Dodiin, rupesihan se toimimaan kun otti bensapumpun releen ohjausvirran päävirtareleen takaa, nyt toimii eikä mega saa haamuvirtoja
Enää häiritsee tuo kun mega vetää resetin lähes joka kerta kun kääntää virrat päälle, jonkin aikaa sitten katselin että kun kytkee virran päälle niin mega saa jostain syystä lähemmäs 16v virtapiikin ja luulen että johtuu siitä. Mutta mistä tuo virtapiikki johtuu ??. Käydessä eikä sammuttaessa resettejä tule vaikka startatessa jännite käy pahimmillaan jossain 6v paikkeilla, innovaten laajakaistalambda valittaa tuosta alijännitteestä ja vetää resetin mutta mega ei ole moksiskaan
Akku on peräkontissa ja keulaan tulee 35mm2 virtajohto ja akku on maadoitettu kontin pohjaan. Megalle yms laitteille on vedetty akulta 4mm2 virtajohto. Tosin nyt on tilapäisesti maadoitettu kaikki vaihdekepin juureen ja laatikko on maadoitettu koneen kautta konehuoneeseen. Voisiko tuo maadoitus ja virtapisteen liian pitkä matka tehdä noita piikkejä
Eli onko parempi ottaa noille virta konehuoneesta samasta pisteestä josta on jaettu auton omat sähköt (laturi, startti, yms) ja maadoittaa johonkin lähelle vai vetää maadoitus myös kontiin suoraan akulle
Tuon innovaten myyjältä kyselin mistä tuolle kannattaa ottaa virta niin sanoi että jos akku kontissa ja ottaa startin läheltä niin saisi startatessa (tai starttauksen loppuessa) virtapiikkejä josta ei elekroniikka tykkää vaikka olisi paksulla johdolla
meni nyt vähän bp releestä aihe ohi mutta kun juttua rupeaa tulemaan sitä ei voi estää
Enää häiritsee tuo kun mega vetää resetin lähes joka kerta kun kääntää virrat päälle, jonkin aikaa sitten katselin että kun kytkee virran päälle niin mega saa jostain syystä lähemmäs 16v virtapiikin ja luulen että johtuu siitä. Mutta mistä tuo virtapiikki johtuu ??. Käydessä eikä sammuttaessa resettejä tule vaikka startatessa jännite käy pahimmillaan jossain 6v paikkeilla, innovaten laajakaistalambda valittaa tuosta alijännitteestä ja vetää resetin mutta mega ei ole moksiskaan
Akku on peräkontissa ja keulaan tulee 35mm2 virtajohto ja akku on maadoitettu kontin pohjaan. Megalle yms laitteille on vedetty akulta 4mm2 virtajohto. Tosin nyt on tilapäisesti maadoitettu kaikki vaihdekepin juureen ja laatikko on maadoitettu koneen kautta konehuoneeseen. Voisiko tuo maadoitus ja virtapisteen liian pitkä matka tehdä noita piikkejä
Eli onko parempi ottaa noille virta konehuoneesta samasta pisteestä josta on jaettu auton omat sähköt (laturi, startti, yms) ja maadoittaa johonkin lähelle vai vetää maadoitus myös kontiin suoraan akulle
Tuon innovaten myyjältä kyselin mistä tuolle kannattaa ottaa virta niin sanoi että jos akku kontissa ja ottaa startin läheltä niin saisi startatessa (tai starttauksen loppuessa) virtapiikkejä josta ei elekroniikka tykkää vaikka olisi paksulla johdolla
meni nyt vähän bp releestä aihe ohi mutta kun juttua rupeaa tulemaan sitä ei voi estää

Teki tuota jo ennen kuin oli edes bp rele kiinni. Eli resetti tulee (koneen pc peepperistä tulee ääni) heti kun kääntää avaimesta, ei mene edes puolta sekuntia. Yksi mikä voisi olla mahdollinen niin se päävirtarele antaisi jonkinnäköisen piikin tai sitten se että puola, edis ja innovaten lc-1 on kytketty megan syötön kanssa samaan ja tulee tuolla samalla 4mm2 johdolla akulta, eli jos nuo muut laitteet haukkaa sopivasti virtaa alussa ja kun lopettavat suurimman kulutuksen niin antaa piikin ??