MS2/Extra

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

Post Reply
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

MS2/Extra

Post by teg »

Näemmä MS2/Extra koodi on päässyt Alpha-vaiheeseen ja ensimmäinen julkinen versio on saatavilla. Vielä ei paljoa ominaisuuksia ole, mutta ainakin downloadaaminen onnistuu ilman jumpperointia. :)

Hyvä alku!
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Mitä mitä !

Missä?

Olisikohan siinä extra paineanturille lisätty koodi, kun en saa millään vitullakaan skulamaan tota kääntäjää..

Just kun ehdin vetää bootloaderin kotelon ulkopuolle.. :roll:

EDIT: Löysin jo kun käytin mielikuvitusta ja nyt skulaa GCC kääntäjäkin! 8)

ja nyt meni modattu ms2 extra koodikin sisään ja skulaa jopa! :D Saa nähdä skulaako itse mitsku..
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Kysytäänpä tässä nyt tällänen palikka kysymys.. mikä toi ADC arvo on? Tai mistä se muodostuu?

Sitten toinen palikka kysymys on ns. lookup tablesta. Eli miten ne arvot laitetaan siihen .inc fileen. 256 riviä.. Eli muuntaa se ADC arvo paineeksi.


Tuli hommattua autometerin öljynpaine sensori, niin näyttäis olevan vähän tarkempi kuin toi equus.. taidan heivata sen mäkeen.

---

Edit selvis jo... 8bit AD on 255 ADC riviä, 10bit-AD on 1023 adc riviä? Alueella 0-5v..? Ei ehkä öljynpaineen tarvi ihan noin tarkka olla.

Kohta hajoo pää :roll:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

AD-muunnoksessa mitattava jänniteskaala jaetaan diskreetteihin palasiin. Jos jänniteskaala on 0..5V, ja AD-muunnos on 8-bittinen, on jokaisen palan leveys 5V/(2^8)=0,01953125, eli noin 0,02V. Tuon tarkempaa mittaustulosta ei saada.

ADC-arvo on sitten se inc-fileen "rivinumero" jolta mitattu arvo löytyy.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Ok! Tarpeeksi tarkka öljynpaineeseen. 8)

Nyt olis sitten softa 99% kondiksessa. Piirissä vika!

Meneekö noi kapasitorit helposti paskaks kuumuudesta? Miten noin yksinkertaisen piirin voi ryssiä, multa onnistuu näköjään myös sekin. Eli kopio V3 coolant piiristä :oops:

Jos vaan hakis mekaanisen, se sopis tälläselle uunolle :oops:

EDIT:

Vittu.

17 pinnihän on maissa, ei ihme ettei skulaa! Eli johonkin noista spare mestoista. Voi jesus joutuu avaa liittimen.. ei muuten oo pal tilaa.

Nää voi poistaa tai siirtää tai jotain.. ettei mee hyvä extra topic pilalle 8)
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

no nyt skulaa öljynpaine

Tosin en saa ADC nousemaan kuin 60.. tarkoittaako tää nyt, että pitää olla pienempi "bias" vastus.. tyyliin 500ohm-1kohm?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Koitappa mitata yleismittarilla siitä kytkennästäsi tulevaa jännitettä..
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

teg wrote:Koitappa mitata yleismittarilla siitä kytkennästäsi tulevaa jännitettä..
njoo nyt skulaa.. adc nousee 230, riittävä. 500ohm vastus. Toinen 1kohm

Onpahan hullut öljynpaineet darrassa.. kylmänä 20-50 öljyillä 4bar, kuumana on +2.5-3.5bar @ 1600rpm!

Tosin kun iskin sitä motonetin öljyä "sisäänajo & puhdistus öljyksi", niin nyt savuttaa. Taitaa puskea ahtimen laakereista jo läpi.. vittujen kevät.. ohuempaa öljyä, ettei paineet nouse liikaa. Savutus vähenee kun lämpeää & paineet laskee

ja käy päin vittua, silleen katkonaisesti.. johtuu luultavasti lataus & virransyöttö probleemista. Teki samaa kun akussa oli 7V

Voikohan toi kytkentä aiheuttaa jotain häiriöitä?
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Uskaltaako ton MS2 Extran jo iskeä sisään? Ilman PW piikkejä ja ym. ei toivottuja "ominaisuuksia" :D

Mitä ne muuten muuttelee noissa koodeissa, kun toisella koodilla on häiriöitä RPM-signaalissa ja toisella ei. Miks niitä pitää muutella? :roll:

Toi MS2 extra oli kyllä muuten prkl hyvä


Koska muuten GPIO pitäis tulla myyntiin? Vois alkaa duunaamaan jo nopeusanturia eturattaalle kun on yks ylimääräinen VR-anturi jne.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ensimmäinen MS2Extra (v1.0) julkaistu nyt ilman beta-statusta:

http://www.msextra.com/ms2extra/

Muutokset näkyvät listattuna tässä:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=24108

Myös juuri julkaistussa uudessa alphakoodissa tuki erikoisemmille hammaspyörille yms mutta se ei ole yhtä testattu ja siitä puuttuu jotain julkaistun koodin korjauksia.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Rydäri
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Mon May 02, 2005 2:51

Post by Rydäri »

No niin vihdoinkin edistystä...rupesi taas Megasquirt kiinnostamaan.

MS2 prossukin odotellut jo jokusen vuoden kaapissa. 8)

Joskus olin kovin kiinnostunut MS:ta mutta kun se ei vastannut tarpeitani lähellekään ja MS2 oli se mikä oli,niin se jäi siihen.

Muuten mikä tämä on ? http://www.diy-efi.org/efi332/ samat herrat B & G löytyy senkin kehittäjinä.

http://www.diy-efi.org/efi332/hardware/hardware.htm
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Rydäri wrote:Muuten mikä tämä on ? http://www.diy-efi.org/efi332/ samat herrat B & G löytyy senkin kehittäjinä.
Toi efi-projekti oli tavalliselle harrastajalle ihan liian kunnianhimoinen. Sama idea muuten kuin megassa mutta b&g suunnittelivat megan tuon projektin aloittamisen jälkeen tehdäkseen pelkistetymmän ruiskuversion. Version jonka jokainen pystyisi itse kasaamaan ja ymmärtämään paremmin. Nyttenhän suuntaus on taas liikkua kohti hi-techimpaa linjaa ja koko ruiskumaailmaan sisäänpääseminen taas muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Sitä se kehitys on..
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Nyt ois 16x16 bensataulukot uusimmassa MS2/extran alphassa. Sytkätaulukot on 12x12.
Tiara Kit Car - MsnS-E
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Joku on varmaan laittanut ton MS2 extran suoraan esim. 2.64 koodin jälkeen.

Muuttuuko mikään vaikka säädöt on ihan samat? Esim. mulla oli noiden aikaisempien kanssa aika säätöä, muuttui ihan totaalisesti ja RPM sekoili oikein kunnolla ym.

Miten se boost control skulaa ? Se on oikeastaan ainut syy minkä takia laittaisin.

Koitan nyt ensin saada skulaamaan ton itse modifoidun 2.64 koodin. Tarkoitus olisi muuttaa toi stepper idle --> boost control. Eli sillä tyylillä, että askelmoottori ohjaa "turboruuvia". Saa nähdä skulaako, ainakin suostui kääntämään sen :lol: En mielellään lisäis enempää mitään virtaa syöviä venttiileitä kun latausteho on muutenkin perseestä.
205

MS2 Extra 1.0.2

Post by 205 »

MS2 Extra 1.0.2 versiolla pistetty kaverin 2.5 Turbo BMW tulille :!:
Alussa oli pikkasen hankaluutta saada pysymään käynnissä,
mut pikkasen säädön jälkeen sai käymään kunnolla.
Oottaa penkkiin pääsyä

Megasta ja autosta:

- Motronic konversio MS-2:sta, vanhempi "langoitettu malli" http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html
- Alkuperäinen Motronic M1.3 tekniikka ja johtosarja + 2 adapteri kaapelia TPS ja MAT
- Suuttimet vaihdettu


Kaikki tarvittava MS2 Extra 1.0.2 samassa paketissa tune sekä firmware

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Co ... taller.exe

Tuntuu toimivalta koodilta ja kiihdytys puolen säätöihin on tullut lisää (EAE)
Junez
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Jun 14, 2006 22:03
Location: Varkaus

Post by Junez »

Onkos kukaan kokeillu laittaa tota extra koodia tohon vanhaan ms2 versioon? eli siihen missä ei ole can piiriä.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Todnäk ei tule onnistumaan ellei prosessoripiiriä vaihdeta. tossa ekassa on 32kb versio kun nykynen extrakoodi käyttää jo 128kb asetuksia. Alunperinhän myöhemmissä m2-prossuissa on 64kb versiot piiristä mutta kuulemma se on sama osa kuin 128. 32 versiolla asia tuskin on näin mutta voihan sitä kokeilla, muistaakseni C32 on eri tunnistetieto itse prosessorissakin kuin C64. Kannattaa myös tarkistaa prossun pinnijärjestys.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Miten on meneekö vanhoilla asetuksilla kun vaihtaa normaali softan extraksi vai pitääkö kaikki käydä uusiksi?

Ja joko on niin luotettava että soveltuu jokapäiväiseen ajoon?
Post Reply