Hyvä alku!
MS2/Extra
Moderator: Masi_K
Mitä mitä !
Missä?
Olisikohan siinä extra paineanturille lisätty koodi, kun en saa millään vitullakaan skulamaan tota kääntäjää..
Just kun ehdin vetää bootloaderin kotelon ulkopuolle..
EDIT: Löysin jo kun käytin mielikuvitusta ja nyt skulaa GCC kääntäjäkin!
ja nyt meni modattu ms2 extra koodikin sisään ja skulaa jopa!
Saa nähdä skulaako itse mitsku..
Missä?
Olisikohan siinä extra paineanturille lisätty koodi, kun en saa millään vitullakaan skulamaan tota kääntäjää..
Just kun ehdin vetää bootloaderin kotelon ulkopuolle..
EDIT: Löysin jo kun käytin mielikuvitusta ja nyt skulaa GCC kääntäjäkin!
ja nyt meni modattu ms2 extra koodikin sisään ja skulaa jopa!
Kysytäänpä tässä nyt tällänen palikka kysymys.. mikä toi ADC arvo on? Tai mistä se muodostuu?
Sitten toinen palikka kysymys on ns. lookup tablesta. Eli miten ne arvot laitetaan siihen .inc fileen. 256 riviä.. Eli muuntaa se ADC arvo paineeksi.
Tuli hommattua autometerin öljynpaine sensori, niin näyttäis olevan vähän tarkempi kuin toi equus.. taidan heivata sen mäkeen.
---
Edit selvis jo... 8bit AD on 255 ADC riviä, 10bit-AD on 1023 adc riviä? Alueella 0-5v..? Ei ehkä öljynpaineen tarvi ihan noin tarkka olla.
Kohta hajoo pää
Sitten toinen palikka kysymys on ns. lookup tablesta. Eli miten ne arvot laitetaan siihen .inc fileen. 256 riviä.. Eli muuntaa se ADC arvo paineeksi.
Tuli hommattua autometerin öljynpaine sensori, niin näyttäis olevan vähän tarkempi kuin toi equus.. taidan heivata sen mäkeen.
---
Edit selvis jo... 8bit AD on 255 ADC riviä, 10bit-AD on 1023 adc riviä? Alueella 0-5v..? Ei ehkä öljynpaineen tarvi ihan noin tarkka olla.
Kohta hajoo pää
AD-muunnoksessa mitattava jänniteskaala jaetaan diskreetteihin palasiin. Jos jänniteskaala on 0..5V, ja AD-muunnos on 8-bittinen, on jokaisen palan leveys 5V/(2^8)=0,01953125, eli noin 0,02V. Tuon tarkempaa mittaustulosta ei saada.
ADC-arvo on sitten se inc-fileen "rivinumero" jolta mitattu arvo löytyy.
ADC-arvo on sitten se inc-fileen "rivinumero" jolta mitattu arvo löytyy.
Ok! Tarpeeksi tarkka öljynpaineeseen.
Nyt olis sitten softa 99% kondiksessa. Piirissä vika!
Meneekö noi kapasitorit helposti paskaks kuumuudesta? Miten noin yksinkertaisen piirin voi ryssiä, multa onnistuu näköjään myös sekin. Eli kopio V3 coolant piiristä
Jos vaan hakis mekaanisen, se sopis tälläselle uunolle
EDIT:
Vittu.
17 pinnihän on maissa, ei ihme ettei skulaa! Eli johonkin noista spare mestoista. Voi jesus joutuu avaa liittimen.. ei muuten oo pal tilaa.
Nää voi poistaa tai siirtää tai jotain.. ettei mee hyvä extra topic pilalle
Nyt olis sitten softa 99% kondiksessa. Piirissä vika!
Meneekö noi kapasitorit helposti paskaks kuumuudesta? Miten noin yksinkertaisen piirin voi ryssiä, multa onnistuu näköjään myös sekin. Eli kopio V3 coolant piiristä
Jos vaan hakis mekaanisen, se sopis tälläselle uunolle
EDIT:
Vittu.
17 pinnihän on maissa, ei ihme ettei skulaa! Eli johonkin noista spare mestoista. Voi jesus joutuu avaa liittimen.. ei muuten oo pal tilaa.
Nää voi poistaa tai siirtää tai jotain.. ettei mee hyvä extra topic pilalle
njoo nyt skulaa.. adc nousee 230, riittävä. 500ohm vastus. Toinen 1kohmteg wrote:Koitappa mitata yleismittarilla siitä kytkennästäsi tulevaa jännitettä..
Onpahan hullut öljynpaineet darrassa.. kylmänä 20-50 öljyillä 4bar, kuumana on +2.5-3.5bar @ 1600rpm!
Tosin kun iskin sitä motonetin öljyä "sisäänajo & puhdistus öljyksi", niin nyt savuttaa. Taitaa puskea ahtimen laakereista jo läpi.. vittujen kevät.. ohuempaa öljyä, ettei paineet nouse liikaa. Savutus vähenee kun lämpeää & paineet laskee
ja käy päin vittua, silleen katkonaisesti.. johtuu luultavasti lataus & virransyöttö probleemista. Teki samaa kun akussa oli 7V
Voikohan toi kytkentä aiheuttaa jotain häiriöitä?
Uskaltaako ton MS2 Extran jo iskeä sisään? Ilman PW piikkejä ja ym. ei toivottuja "ominaisuuksia" 
Mitä ne muuten muuttelee noissa koodeissa, kun toisella koodilla on häiriöitä RPM-signaalissa ja toisella ei. Miks niitä pitää muutella?
Toi MS2 extra oli kyllä muuten prkl hyvä
Koska muuten GPIO pitäis tulla myyntiin? Vois alkaa duunaamaan jo nopeusanturia eturattaalle kun on yks ylimääräinen VR-anturi jne.
Mitä ne muuten muuttelee noissa koodeissa, kun toisella koodilla on häiriöitä RPM-signaalissa ja toisella ei. Miks niitä pitää muutella?
Toi MS2 extra oli kyllä muuten prkl hyvä
Koska muuten GPIO pitäis tulla myyntiin? Vois alkaa duunaamaan jo nopeusanturia eturattaalle kun on yks ylimääräinen VR-anturi jne.
Ensimmäinen MS2Extra (v1.0) julkaistu nyt ilman beta-statusta:
http://www.msextra.com/ms2extra/
Muutokset näkyvät listattuna tässä:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=24108
Myös juuri julkaistussa uudessa alphakoodissa tuki erikoisemmille hammaspyörille yms mutta se ei ole yhtä testattu ja siitä puuttuu jotain julkaistun koodin korjauksia.
http://www.msextra.com/ms2extra/
Muutokset näkyvät listattuna tässä:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=24108
Myös juuri julkaistussa uudessa alphakoodissa tuki erikoisemmille hammaspyörille yms mutta se ei ole yhtä testattu ja siitä puuttuu jotain julkaistun koodin korjauksia.
Tiara Kit Car - MsnS-E
No niin vihdoinkin edistystä...rupesi taas Megasquirt kiinnostamaan.
MS2 prossukin odotellut jo jokusen vuoden kaapissa.
Joskus olin kovin kiinnostunut MS:ta mutta kun se ei vastannut tarpeitani lähellekään ja MS2 oli se mikä oli,niin se jäi siihen.
Muuten mikä tämä on ? http://www.diy-efi.org/efi332/ samat herrat B & G löytyy senkin kehittäjinä.
http://www.diy-efi.org/efi332/hardware/hardware.htm
MS2 prossukin odotellut jo jokusen vuoden kaapissa.
Joskus olin kovin kiinnostunut MS:ta mutta kun se ei vastannut tarpeitani lähellekään ja MS2 oli se mikä oli,niin se jäi siihen.
Muuten mikä tämä on ? http://www.diy-efi.org/efi332/ samat herrat B & G löytyy senkin kehittäjinä.
http://www.diy-efi.org/efi332/hardware/hardware.htm
Toi efi-projekti oli tavalliselle harrastajalle ihan liian kunnianhimoinen. Sama idea muuten kuin megassa mutta b&g suunnittelivat megan tuon projektin aloittamisen jälkeen tehdäkseen pelkistetymmän ruiskuversion. Version jonka jokainen pystyisi itse kasaamaan ja ymmärtämään paremmin. Nyttenhän suuntaus on taas liikkua kohti hi-techimpaa linjaa ja koko ruiskumaailmaan sisäänpääseminen taas muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Sitä se kehitys on..Rydäri wrote:Muuten mikä tämä on ? http://www.diy-efi.org/efi332/ samat herrat B & G löytyy senkin kehittäjinä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Nyt ois 16x16 bensataulukot uusimmassa MS2/extran alphassa. Sytkätaulukot on 12x12.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Joku on varmaan laittanut ton MS2 extran suoraan esim. 2.64 koodin jälkeen.
Muuttuuko mikään vaikka säädöt on ihan samat? Esim. mulla oli noiden aikaisempien kanssa aika säätöä, muuttui ihan totaalisesti ja RPM sekoili oikein kunnolla ym.
Miten se boost control skulaa ? Se on oikeastaan ainut syy minkä takia laittaisin.
Koitan nyt ensin saada skulaamaan ton itse modifoidun 2.64 koodin. Tarkoitus olisi muuttaa toi stepper idle --> boost control. Eli sillä tyylillä, että askelmoottori ohjaa "turboruuvia". Saa nähdä skulaako, ainakin suostui kääntämään sen
En mielellään lisäis enempää mitään virtaa syöviä venttiileitä kun latausteho on muutenkin perseestä.
Muuttuuko mikään vaikka säädöt on ihan samat? Esim. mulla oli noiden aikaisempien kanssa aika säätöä, muuttui ihan totaalisesti ja RPM sekoili oikein kunnolla ym.
Miten se boost control skulaa ? Se on oikeastaan ainut syy minkä takia laittaisin.
Koitan nyt ensin saada skulaamaan ton itse modifoidun 2.64 koodin. Tarkoitus olisi muuttaa toi stepper idle --> boost control. Eli sillä tyylillä, että askelmoottori ohjaa "turboruuvia". Saa nähdä skulaako, ainakin suostui kääntämään sen
-
205
MS2 Extra 1.0.2
MS2 Extra 1.0.2 versiolla pistetty kaverin 2.5 Turbo BMW tulille
Alussa oli pikkasen hankaluutta saada pysymään käynnissä,
mut pikkasen säädön jälkeen sai käymään kunnolla.
Oottaa penkkiin pääsyä
Megasta ja autosta:
- Motronic konversio MS-2:sta, vanhempi "langoitettu malli" http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html
- Alkuperäinen Motronic M1.3 tekniikka ja johtosarja + 2 adapteri kaapelia TPS ja MAT
- Suuttimet vaihdettu
Kaikki tarvittava MS2 Extra 1.0.2 samassa paketissa tune sekä firmware
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Co ... taller.exe
Tuntuu toimivalta koodilta ja kiihdytys puolen säätöihin on tullut lisää (EAE)
Alussa oli pikkasen hankaluutta saada pysymään käynnissä,
mut pikkasen säädön jälkeen sai käymään kunnolla.
Oottaa penkkiin pääsyä
Megasta ja autosta:
- Motronic konversio MS-2:sta, vanhempi "langoitettu malli" http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html
- Alkuperäinen Motronic M1.3 tekniikka ja johtosarja + 2 adapteri kaapelia TPS ja MAT
- Suuttimet vaihdettu
Kaikki tarvittava MS2 Extra 1.0.2 samassa paketissa tune sekä firmware
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Co ... taller.exe
Tuntuu toimivalta koodilta ja kiihdytys puolen säätöihin on tullut lisää (EAE)
Todnäk ei tule onnistumaan ellei prosessoripiiriä vaihdeta. tossa ekassa on 32kb versio kun nykynen extrakoodi käyttää jo 128kb asetuksia. Alunperinhän myöhemmissä m2-prossuissa on 64kb versiot piiristä mutta kuulemma se on sama osa kuin 128. 32 versiolla asia tuskin on näin mutta voihan sitä kokeilla, muistaakseni C32 on eri tunnistetieto itse prosessorissakin kuin C64. Kannattaa myös tarkistaa prossun pinnijärjestys.
Tiara Kit Car - MsnS-E