VR + 36-1, signaali vääristyy yli 4000 kierroksella

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

VR + 36-1, signaali vääristyy yli 4000 kierroksella

Post by TVH »

Mistähän voi johtua?

Käytössä on Pösön (306 1.8 Marelli ruiskun) VR-anturi, 36-1 pyörä ja LM1815 signaalimuunnin. Tässä skooppikuva (suoraan anturin johdoista ennen piirilevyä otettu) kun jenkoja noin 1500 ja kaikki kunnossa:

Image

Ja tässä taas kun kierrokset noin 4500 ja signaali alkaa vääristyä:

Image
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Millainen kaapeli? Koitas laittaa parikierrettyä mikkikaapelia jossa suojavaipassa 2 lankaa kierrettynä spiraalille. Anturipäässä kytketään vain anturi karvoihin, toisessa päässä myös sukka maihin.

Anturi siis alkuperäinen ja pyörä itsetehty tms? Millaista pyörää anturi on ennen lukenut? Harvempaa? Pysyykö anturi yleensäkään 36-1 perässä, taajuus on tuossa 4500 rpm kohdalla jo 2700Hz.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Trikkeri varmaankin suora ja kunnolla kiinni?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Kaapeli on lainattu Pösön Marelli-ruutan sarjasta ja on 2 kertaan suojattua, anturi samasta ruutasta ja se lukee siis 60-2 pyörää alunperin. Ja itsehän ajelin noin vuoden kyseisellä 60-2,vr, lm1815 setillä. Pyörä on 'tehdas'tekoinen ja todella asiallinen, anturikaan ei enää telineen lisätuentojan jälkeen vapise. Koitettu on eri ilmarakoja mutta ei ole löytynyt mitään mikä noin radikaalisti signaalia muuttaisi.

Oudointa on se että pari kertaa erinäisten testien aikana on kone saatu kiertämään yli 6000, mutta eipäs kierrä enää vaikka asemoi anturia miten tahansa. Noille korkeille kierroksille päästiin ainoastaan kun anturin teline vapisi pahasti, kun huomasin sen ja aloin parantaa sitä, ei ole enää kertaakan saanut kierroksia edes 5000 asti.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Spekulaatiota, mutta ettei se anturi oo vaan sökö?
Ootko kokeillu toisella?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Spekulaatiota, mutta ettei se anturi oo vaan sökö?
Ootko kokeillu toisella?
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

itsellä oli sama ongelma

oli hiukan metalli hilettä anturin päässä

poistin ne toimi vähän paremmin

lisäsin anturin ympärille rosteri putken kun anturin pää oli lähellä
lohkoa

ja johan repes toimimaan
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

citikan,pösön, ja bemarin antureissa on yleensä kärjessä rosterivaippa valmiina. Itse tuli myös taisteltua VR muuntimen kanssa, tosin käytän saman tyylistä kuin on V3 ms levyssä ja itsellä BC640 trankku.
No kuitenkin jenkkien osalistan mukaan RC piiri rupeaa leikkaamaan 3.2khz kohdalla jo, 60-2 pyörällä siis totaali seinä tulee vastaan 4500rpm kohdalla, pudottamalla 220nf konkan arvo 100nf niin johan alkaa käyttöaluetta tulemaan.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Homma toimii, tehtiin kokonaan uusi teline anturille toiselle puolelle pyörää. Homma oli kiinni joko sittenkin jonkin verran värisevästä telineestä tai sitten siitä että anturi siirtyi paljon kauemmaksi laturista. Signaalissa on edelleen pieni vääristymä juuri ennen tyhjän hampaan kohtaa mutta se ei haittaa ainakaan 7200rpm mennessä. Anturin rinnalla on nyt myös 390ohm vastus, vanhan telineen kanssa sillä ei ollut vaikutusta.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Kannattaa ottaa myös se huomioon että jos käyttää 60-2 pyörää niin bemarin, ooppelin, pösön anturit on käypäsiä ja jos mennään 36-1 niin kannattaa käyttää foordin anturaa, anturin induktanssissa on eroja ja soveltuvat eri trigeri pyörille paremmin.

Pösön anturi tehty leveälle hampaalle, bemarin anturissa asento on tarkka. kärjessä talttaminen osa samoin ooppelin anturissa.

Foordin anturissa pyöreä kärki mutta kapealle hampaalle (kärki noin 3mm)
puuhapete
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Feb 27, 2005 9:39
Location: nurmijärvi
Contact:

Post by puuhapete »

Kuinkas lähellä laturia tuo sitten oli? Jos häiriö siitä johtui.
sierra twinturbo
Post Reply