kierroslukurajoittimen rakennus

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
rally_racer
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45

kierroslukurajoittimen rakennus

Post by rally_racer »

Eli voisiko joku hieman viisaampi valaista että mitä eri tapoja on moinen rakentaa?

Ite joskus amiksessa turi kikkailtua kaikenlaista ja tuli rakennettua sellainen aparaatti joka tietyn rajajännitteen saavutettuaan sytytti ledin.

Rajajännite oli säädettävissä potentiometrillä.

Näinollen tuli mieleen että voisiko sitä soveltaa kierrosrajoittimeen.

Eli:

Aparaattiin otetaan tulojännite vaikka kierroslukumittarilta (suoraan neulalta otettava jännite tasaista ja lineaarisesti nouseva kierrosten mukaan).

Ja sitten kun tietty jännite on saavutettu niin jokin piiri päästää virran läpi joka taasen ohjaisi relettä...

sekavasti selitetty mutta toivottavasti joku osaa auttaa.

Ja ihan vielä sellanen juttu että ei kannata ruveta selittämään että "se ja se piiri laitat..." vaikka sähköpuolen olenkin amiksessa käynyt niin ei ole hienosähköjutut tahtonu jäädä päähän.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Re: kierroslukurajoittimen rakennus

Post by risu »

Kiekkamittarille ei tuu tasasta jännitettä vaan pulsseja. Ja itse kiekkamittarin elektroniikan jälkeen yleensä mittarin viisari toimii amppeerimittarin tavoin eikä suoraan anna jännitettä.

Helpoimmalla pääsee kun menee kauppaan ja ostaa jakajaan hatun jossa on keskipakoisvoimalla kytkeytyvä rajoitin. Noita saa eri arvoilla. Vaikka mötönetistä tms.

Jos ei paljoa "hienosähköstä" perusta niin ton vois tehdä elektronisesti kaivamalla netistä jonkun DIY vaihtovalon rakennusohjeen ja ottaa valon kohdalta signaalin jolla otetaan puolalta virrat. Mut yleensä ne on ledeille eli signaali pitäs vahvistaa jotta sitä vois käyttää mihinkään. Ja lisäks se että tohon paikkaan laittais releen paukkumaan ei kuulosta hyvältä..
Tiara Kit Car - MsnS-E
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...
Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.

Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
rally_racer
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45

Post by rally_racer »

risu wrote:
j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...
Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.

Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista :)
Tämä kaikki sen takia että sattuu olemaan räppäysautona Waanha coupe rolla jossa ei ole rajoittimesta tietoakaan.. ja joteskin vaan välillä kun innostuu niin 6000rpm/min jälkeen rupee ikävää ääntä venat pitämään kun sekoovat...
Last edited by rally_racer on Sat Oct 21, 2006 12:21, edited 1 time in total.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Eikös ite pitäs rajoittaa sillo ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
rally_racer
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45

Post by rally_racer »

Masi_K wrote:Eikös ite pitäs rajoittaa sillo ?
Eipä sitä aina kerkii mitään mittaria kattomaan.

Ny täl hetkel värkätty thüüning jenkakellon vaihtovalon rinnalle rajotin...
Muuten ihan jees mut ois se valo kiva nähä joku 500rpm ennenkun on nenä tuulilasis ku sytty katkeaa.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Useimpiin rundareihin joihin saa vaihtovalon saa myös palikan jolla määritetään se rpm luku jossa välähtää tai sitten voi muulla keinoin säätää vaihtovalon rpm:n
"Kaikki musiikki on paskaa paitsi jazzi..
..se on IHAN paskaa"
Post Reply