Eli voisiko joku hieman viisaampi valaista että mitä eri tapoja on moinen rakentaa?
Ite joskus amiksessa turi kikkailtua kaikenlaista ja tuli rakennettua sellainen aparaatti joka tietyn rajajännitteen saavutettuaan sytytti ledin.
Rajajännite oli säädettävissä potentiometrillä.
Näinollen tuli mieleen että voisiko sitä soveltaa kierrosrajoittimeen.
Eli:
Aparaattiin otetaan tulojännite vaikka kierroslukumittarilta (suoraan neulalta otettava jännite tasaista ja lineaarisesti nouseva kierrosten mukaan).
Ja sitten kun tietty jännite on saavutettu niin jokin piiri päästää virran läpi joka taasen ohjaisi relettä...
sekavasti selitetty mutta toivottavasti joku osaa auttaa.
Ja ihan vielä sellanen juttu että ei kannata ruveta selittämään että "se ja se piiri laitat..." vaikka sähköpuolen olenkin amiksessa käynyt niin ei ole hienosähköjutut tahtonu jäädä päähän.
kierroslukurajoittimen rakennus
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45
kierroslukurajoittimen rakennus
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
Re: kierroslukurajoittimen rakennus
Kiekkamittarille ei tuu tasasta jännitettä vaan pulsseja. Ja itse kiekkamittarin elektroniikan jälkeen yleensä mittarin viisari toimii amppeerimittarin tavoin eikä suoraan anna jännitettä.
Helpoimmalla pääsee kun menee kauppaan ja ostaa jakajaan hatun jossa on keskipakoisvoimalla kytkeytyvä rajoitin. Noita saa eri arvoilla. Vaikka mötönetistä tms.
Jos ei paljoa "hienosähköstä" perusta niin ton vois tehdä elektronisesti kaivamalla netistä jonkun DIY vaihtovalon rakennusohjeen ja ottaa valon kohdalta signaalin jolla otetaan puolalta virrat. Mut yleensä ne on ledeille eli signaali pitäs vahvistaa jotta sitä vois käyttää mihinkään. Ja lisäks se että tohon paikkaan laittais releen paukkumaan ei kuulosta hyvältä..
Helpoimmalla pääsee kun menee kauppaan ja ostaa jakajaan hatun jossa on keskipakoisvoimalla kytkeytyvä rajoitin. Noita saa eri arvoilla. Vaikka mötönetistä tms.
Jos ei paljoa "hienosähköstä" perusta niin ton vois tehdä elektronisesti kaivamalla netistä jonkun DIY vaihtovalon rakennusohjeen ja ottaa valon kohdalta signaalin jolla otetaan puolalta virrat. Mut yleensä ne on ledeille eli signaali pitäs vahvistaa jotta sitä vois käyttää mihinkään. Ja lisäks se että tohon paikkaan laittais releen paukkumaan ei kuulosta hyvältä..
Tiara Kit Car - MsnS-E
Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?
Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo hetiSiinä pikaisella pohdinnalla...
Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista

Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45
Tämä kaikki sen takia että sattuu olemaan räppäysautona Waanha coupe rolla jossa ei ole rajoittimesta tietoakaan.. ja joteskin vaan välillä kun innostuu niin 6000rpm/min jälkeen rupee ikävää ääntä venat pitämään kun sekoovat...risu wrote:Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?
Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo hetiSiinä pikaisella pohdinnalla...
Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista
Last edited by rally_racer on Sat Oct 21, 2006 12:21, edited 1 time in total.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45
Eipä sitä aina kerkii mitään mittaria kattomaan.Masi_K wrote:Eikös ite pitäs rajoittaa sillo ?
Ny täl hetkel värkätty thüüning jenkakellon vaihtovalon rinnalle rajotin...
Muuten ihan jees mut ois se valo kiva nähä joku 500rpm ennenkun on nenä tuulilasis ku sytty katkeaa.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)