Tee-itse rakentelua

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Luulija
Megasquirt aloittelija

Tee-itse rakentelua

Post by Luulija »

Tervehdys koko phorumille!

Rakenteilla olisi pitkäikäiseksi ja helppokäyttöiseksi kaavailtu VW-ilmajäähykone, johon on erinäisten sattumusten johdosta tulossa kokonainen L-jetronic laitteisto ja hall-anturillinen jakaja aivan toisenmerkkisestä (tehokkaammasta) autosta. Bensakiskot ja suutinreiälliset imusarjat on aikomus valmistaa itse.

Mitään huipputehoja ei moottorista olla hakemassa, eli nuo sataheppaisen moottorin ilmamääränmittarit ja suuttimet riittävät takuuvarmasti. Ruiskuun olen päätynyt käyttö-ominaisuuksien takia. Aikomus oli tosiaankin laittaa kaikki nuo ruiskukamppeet vain kiinni, ja jos ei paketti toimi niin alkaa suunnittelemaan MS-asennusta.

Eli kyselisinkin nyt käyttökokemuksia noista pulttaa-kiinni-asennuksista. Kannattaako edes yrittää vai ostanko suoraan MS-poksin? Korostan vielä sitä, että L-jetin osat ovat jo hyllyssä valmiina "ilmaiseksi" hankittuina. :lol:
risu
Himopostaaja

Post by risu »

L-jetti on aika työläs muokata koneen tarpeisiin. Netissä on muistaakseni jotain softia joilla voi muokata noiden prommeja mutta niiden kanssa toimivan lopputuloksen saaminen edellyttää jo melkein arvojen hakemista säädettävällä ruiskuboksilla.

Hyvällä tuurilla kone käy ihan siedettävästi modaamattomalla l-jetillä, mutta säädöt ovat silti ihan päin honkia.

Toimintaan ja ominaisuuksiinsa nähden mega ei ole edes suuri investointi verrattuna kunnollisiin kuplan virityskaasareihin. Itse en edes harkitsisi K- tai L-jettejä jos kuitenkin näkee työn ruiskun asentamiseen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Eipä ole suoranaisesti kokemusta, mutta arvaillaan :) Voihan tuo toimiakin, ainakin jotenkin, jos mäihä käy. Kun systeemi on varustettu ilmamäärämittarilla, niin mäihää tarvitaan hiukan vähemmän. Eli sanoisin, että aika todennäköisesti tuo voisi toimia jollain tapaa. Mutta siihen, että käyttöominaisuudet olisivat hyvät, jopa paremmat kuin toimivilla kaasareilla, vaaditaan kuitenkin aika tolkuttoman hyvä mäihä. Ja sitten kun jotain ongelmaa ilmenee, niin säätömahdollisuudet on aika olemattomat, ainakaan kohtuu vaivalla. Kaikkeahan toki voi tehdä, jos osaa ja viitsii.

Kun kyseessä on ilmeisesti projekti, jolta toivotaan välttävää parempaa lopputulosta ja kokonaisbudjettikin lienee enemmän kuin muutamia kymppejä, niin itse en kyllä viitsisi edes kokeilla. MS:n ohjainpurkki ei kuitenkaan maksa kovin hirveästi ja asennuksessa sulla on suunnilleen saman verran hommaa kummassakin tapauksessa. Hyvällä tuurilla saat vielä myytyä sen L-jetin ohjaimen eteenpäin hyvällä hinnalla :)
Arttu
GSX1100 -85
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Supa^ »

risu viittasi että netissä olis softia jolla sais muokattua "ljetin prommia". No L-jetronichan on kokonaan analoginen viritys joten siellä ei mitään muistipiirä/lastua ole vaan sitä pitää säätää vaihtamalla osia, vastuksia yms. Näin ainakin itse olen käsittänyt. Joten jo sen takia megasquirt olis parempi vaihtoehto. Toki ilmamäärämittaria saa hiukan säädettyä mutta siitä ei suurta iloa ole jos ohjausboksi on kokonaan toisesta autosta.
risu
Himopostaaja

Post by risu »

niinpä muuten olikin, LH-jetille ja motronicille löytyy jo muokkaustyökaluja.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Eikös L-jetti säädetä niin että täys kaasu seokset bensanpaineella/suutimien koolla kohdalleen ja sitten ilmamäärämittarin jousesta osakuorma ja lopuksi ohivuotokanavalla joutokäynti seos? Käsittääkseni ilmamäärämittari on täysin auki täydellä kaasulla jo reilusti ennen huipputehon kierroksia. Moottorin lämpötila anturin paikalle tai sarjaan sen kanssa voi tehdä seoksen säätöruuvin hyttiin.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Supa^ »

Mutta jos ljetin boksi on aivan muusta autosta niin luulis että "kartta" on muuten aika erilainen vaikka saiskin jossainkohdin kikkailemalla kohdalleen? Kuitenkin eroa erilaisten koneiden välillä.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Joo mutta samalla ilmamäärällä kaikki koneet haluaa suurinpiirtein saman verran bensaa, eli ei se kovin kauas oikeasta mene.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Supa^ »

Nii suurinpiirtein ja suurinpiirtein, riippuu miten tarkasti haluaa säätää...
wesulius
Megasquirttaaja

Post by wesulius »

Niin ja jos laittaa sellasen L-jetin jossa on lambda niin se korjaa sitten loput ja säätää sitten ihan kohdalleen.
Ja korjaamuuten aika paljonkin.
Jos on kaikki L-jetin romut niin pääsee kyllä paljon helpommalla, kuin jos rupee MS sinne väkertää.
Ja auton saa helpommin käymään, säätöihin ja luotettavampikin on.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Supa^ »

Kaipa sille lambda korjauksellekkin jotkut raja-arvot on minkä sisällä se seosta korjaa, mene ja tiedä. Mulla ei ollut ees mitään tarvetta varsinaisesti asentaa ms:ää vanhan ljetin tilalle mutta kyllä mä silti ihan tyytyväinen valintaani oon ollu. Jo ihan siinä mielessä että oppii uuden taidon mitä ei ihan jokapojalla ainakaan meidän kotinurkilla ole, meinaan moottorinohjauksen säätämisen :)

Ja nyt on helppo sitten viritellä itse moottoria kun saa säädettyä miten tahtoo.
Luulija
Megasquirt aloittelija

Post by Luulija »

Lähinnä se tuossa osa-adoptiossa on mietittänyt, että tuossa lainasysteemissä boksi ohjaa sytkäennakoitakin. Lambda-säätöä ei ole, ja siksi just olen tuota ohjelmoitavaa sydeemiä alkanut haaveilla. Luovuttaja-auton nokan asteet ovat suunnilleen samalla tasolla koneeseen tulevan virinokan kanssa, eli tuskin alkaa ilmamäärämittari ainakaan sen takia sekoilla. Moottorien läpi menevät ilma- ja bensamäärät ovat normaaliajossa suunnilleen samalla tasolla. Nuo kaikki antureiden lähettämät tiedothan ovat varmaan vastuksilla ja potikoilla jotenkin huijattavissa. Se toisen moottorin "valmis" sytkäennakkokartta vaan arveluttaa meikäläistä, kun ei viitsisi kokonaan uusiin puihin tehdystä koneesta heti ekassa vedätyksessä mäntiä polttaa. :shock:

No perusennakko riittävän myöhäiseksi, niin avot. Mutta MS:n käytöllä välttyisi just noilta pörpötyksiltä. Tai sitten jakajaan vakiosäätökilkkeet paikoilleen ja boksille jollakin muulla konstilla hall-signaali.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Supa^ »

L-jetti ei itessään ohjaa sytytystä kyllä. Oletko varma ettei se ole muunlainen ohjausyksikkö kuten motronic tai sitten että sytkän ohjaus tulisi erillisillä hiluilla?
Luulija
Megasquirt aloittelija

Post by Luulija »

L-jetronic pitäisi olla kyseessä, ja luovuttaja-auto on -87 Ford Sierra Is.

En sitten tarkemmin noiden laitteiden sielunelämästä tiedä muuta, kuin että tuossa Motorcraft-jakajassa ei mitään alipainekelloja näyttäisi olevan. Haynesin mukaan sama moottorinohjausboksi säätää sytytysennakkoa ja ohjaa suuttimia. Toi jakajassa oleva ohjausboksi taitaa olla vain pääteasteena.

Tai sitten en vaan ymmärrä noista vermeistä tarpeeksi. :oops:
fsohc
Megasquirttaaja

Post by fsohc »

Luulija wrote:L-jetronic pitäisi olla kyseessä, ja luovuttaja-auto on -87 Ford Sierra Is.

En sitten tarkemmin noiden laitteiden sielunelämästä tiedä muuta, kuin että tuossa Motorcraft-jakajassa ei mitään alipainekelloja näyttäisi olevan. Haynesin mukaan sama moottorinohjausboksi säätää sytytysennakkoa ja ohjaa suuttimia. Toi jakajassa oleva ohjausboksi taitaa olla vain pääteasteena.

Tai sitten en vaan ymmärrä noista vermeistä tarpeeksi. :oops:
TFI-kytkennällä toimii megassa suoraan.
Tuoppi
Megasquirttaaja

Post by Tuoppi »

Se Sierran ruisku vastaa romuiltaan täysin l-jettiä muuten, paitsi ohjausboksilltaan, joka on Fordin oma, ei siis bosch l-jet. Ja se käyttää apunaan myös kaasuläppä-potentiometriä ja ohjaa sytkää, toisin kuin l-jet.
Sierra 2.1 GLi OHC MegaSquirt`n Spark 029t
Post Reply