mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt
Moderator: Masi_K
tänään kävin töitten jälkeen sitten tekemässä sen turbon paluuöljyputken valmiiksi, tein sen 3/4" putkesta ja letkusta, ettei sitten ainakaan jää pieneksi 
pieni videon pätkä, ei tuosta oikein mitään selvää saa, mutta tulipahan otettua
ei oikein tuos nokian n70 kännykäs meinaa riittää äänitysominaisuudet enää näille äänille 

pieni videon pätkä, ei tuosta oikein mitään selvää saa, mutta tulipahan otettua


kyllä se makaa edelleen hallin lattialla, mutta nyt kun tuo kone on jo tuos vaihees, on seuraava homma ruveta kyhäämään sitä laatikkoon kiinni...HanhiEmo wrote:Kai sulla hyvä mies on jo se kone kiinni jossakin eikä enää makaa lattialla. Aika asialliset soundit on kyl, ei siitä ax:stä tollasia taida edelleenkään saada
suunniteltu on jo aika pitkälle, että sitten toteutusvaiheessa on niitä varasuunnitelmia, jos tulee ongelmia... kaikki osatkin alkaa olemaan jo oikeastaan hankittuna (pikku sälää tietysti aina tarvitsee, mutta ne suurimmat osakokonaisuudet...)
se kusiaisen kori on joku vanha jokkis auton kori, jossa on ollut keskimoottori vuodesta -92 lähtien, ensin 1500 cc ritmon kone, joka vaihtunut jossain vaiheessa 1600 tc koneeseen (kuplan laatikolla molemmat) tuo V6 kone kyllä menee sinne ihan heittämällä, koska korista ei ole ollut piiiitkään aikaan jäljellä kuin "kuoret"Sultzi wrote:PS. Onko koppa vielä TÄYSIN alkuperäisessä kunnossa, vai onko tehty jo jotain tuon koneen sinne istumista varten?

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Riippuu audin askin versiosta, etuvetojen askit kestää about 500 tai vähän alle, nelivetojen sitten 600+
AAZ:taa on käytetty vanhoissa etuveto 200:ssa eli 2.2 litrasissa 5syl ahdetuissa, pitäis kestää ihan kohtuudella. Noheva kaveri hankkii V8 audin torsen perän ja sovittaa siitä sisukset tuon sisälle (en takaa että sopii).
AAZ:taa on käytetty vanhoissa etuveto 200:ssa eli 2.2 litrasissa 5syl ahdetuissa, pitäis kestää ihan kohtuudella. Noheva kaveri hankkii V8 audin torsen perän ja sovittaa siitä sisukset tuon sisälle (en takaa että sopii).
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
2 levyisen kytkimen ajattelin rakentaa... kuplan kytkinlevythän sopii tuon audin laatikon booreille ja ne kuplan sintteri levyt maksaa alle 90 €/kpl... (tässä projekti vaiheessa kyllä käytän ihan normaaleja kuplan massalevyjä, ne kun maksaa ainoastaan 39€/kpl, kun on muitakin rahareikiä täs projektis...)
tuos on hieman mallikuvaa, millainen siitä kytkimestä tulee (kuvassa on mitsu gt3000 myytävä hiilikuituinen kytkin, hinta 2900$
)
idea 2 levyisen kytkimen rakentamiseen lähti ihan siitä, kun muuten olisin joutunut keksimään jatkokappaleen painelaakerin ja kytkimen väliin... nyt tuo toinen kytkinlevy+välilaippa tuo kytkimen riittävän lähelle painelaakeria... joskus onneksi näinkin päin, näitä "keksintöjä" tehdessä

tuos on hieman mallikuvaa, millainen siitä kytkimestä tulee (kuvassa on mitsu gt3000 myytävä hiilikuituinen kytkin, hinta 2900$

idea 2 levyisen kytkimen rakentamiseen lähti ihan siitä, kun muuten olisin joutunut keksimään jatkokappaleen painelaakerin ja kytkimen väliin... nyt tuo toinen kytkinlevy+välilaippa tuo kytkimen riittävän lähelle painelaakeria... joskus onneksi näinkin päin, näitä "keksintöjä" tehdessä


sain tänään ahtoputket ja sen vesiruiskun "rungon" (eli 3" putkea n. 45 cm pätkä) valmiiksi ja asensin lambda- (innovate LC-1) ja imuilman lämpötila anturin... sain jopa sen näyttämään joitakin lukuja
(lambdan kalibroinnista en oo 100% varma), mutta ehtiihän sen tarkastaa/kalibroida myöhemminkin, tuli lopuksi hieman kiire kokeilla toimiiko ja siksi jäi siis tuo kalibrointi hieman epävarmaksi...
ahtopaine alueellakin tuli käytyä, vaikka kone on ilman kuormaa... ruhtinaalliset 0.46 bar. se näytti ahtavan (eli map oli 146), kun hieman polkaisi
tyhjäkäynnillä näytti seos olevan n. 13.5 ja siitä sitten rikastui kierrosten noustessa... pahimmillaan näytti n. 10 (säädetty siis korvakuulolta varmasti rikkaalle... ja tietysti kiihdytysrikastuksetkin sitä vääristävät) hieman otin VE kartasta lukuja kokeeksi pienemmäksi ja tuntui ainakin AFR suurenevan ja käynti paranevan, mutta ei se vieläkään yli 14 mennyt missään vaiheessa.
megatunen käyttöä opetellessa meni taas jonkin verran aikaa, kun viimeksi vissiin keväällä muutellut koneen säätöjä

ahtopaine alueellakin tuli käytyä, vaikka kone on ilman kuormaa... ruhtinaalliset 0.46 bar. se näytti ahtavan (eli map oli 146), kun hieman polkaisi

tyhjäkäynnillä näytti seos olevan n. 13.5 ja siitä sitten rikastui kierrosten noustessa... pahimmillaan näytti n. 10 (säädetty siis korvakuulolta varmasti rikkaalle... ja tietysti kiihdytysrikastuksetkin sitä vääristävät) hieman otin VE kartasta lukuja kokeeksi pienemmäksi ja tuntui ainakin AFR suurenevan ja käynti paranevan, mutta ei se vieläkään yli 14 mennyt missään vaiheessa.
megatunen käyttöä opetellessa meni taas jonkin verran aikaa, kun viimeksi vissiin keväällä muutellut koneen säätöjä

pari pientä videonpätkää tuli otettua, kun kokeilin tuota hi-res koodia, ei oikein tuo koodi vakuuttanut, palasin takaisin tuttuun ja turvalliseen 027b koodiin... mutta ehkä tulevaisuudessa vielä palataan tuhon hi-res tai johonkin muuhun uudempaan koodiin.
tuossa kun leikin tuon rajoittimen kanssa, alkoi ahdot jo lähestymään uhkaavasti sitä 1 bar. kipurajaa
pitää vissiin ne hukkaportitkin laittaa kiinni varmuuden vuoksi 
kierrättelyä
rajoittimen testausta
tuossa kun leikin tuon rajoittimen kanssa, alkoi ahdot jo lähestymään uhkaavasti sitä 1 bar. kipurajaa


kierrättelyä
rajoittimen testausta
tänään kävin kokeilemassa 029t koodia ja hyvin pelas, lähtee käyntiin kylmänä ja lämpimänä heti, eikä tarvitse sahata startilla.... tuolla hi-res koodilla ei ollut mitään toiveita saada lämpimänä käyntiin ja kylmänäkin lähti vain, jos oli ensin ryypyttänyt tuolla 027b koodilla 
lähinnä tuo 2.25 megatune ja megalogviewer:n uudet säätömahdollisuudet antoi sysäyksen tuon uuden koodin testaamiseen...
en tiedä sitten mikä näissä koodeissa väliltä 027b-029t aiheutti niitä ongelmia
tuos 029t ei ollut mitään ongelmaa asetuksis/asennukses (suurin ongelma mulla on ollut sen sytkäyksikön kuumeneminen/tuhoutuminen muilla koodeilla, kuin 027b)
hi-res koodille pitää kyllä antaa sellainen kehu, että sain tyhjäkäynnin sillä säädettyä paremmaksi, kuin muilla koodeilla, 027b ja 029t koodilla joutuu säätämään aika rikkaalle (n. 12.5-13 AFR), että käy hyvin (johtuen juuri niistä 760 cc/min suuttimista).
mutta tarkaillaan tuon hi-res koodin kehittymistä, jos ne vaikka sais siitä koodattua mulle sopivan version
eikös se ole vielä aika uusi koodi kuitenkin ja siksi vielä vaiheessa..., se ryyppyn puuttimen on nyt se pahin este koodin käytölle mun koneessa.

lähinnä tuo 2.25 megatune ja megalogviewer:n uudet säätömahdollisuudet antoi sysäyksen tuon uuden koodin testaamiseen...
en tiedä sitten mikä näissä koodeissa väliltä 027b-029t aiheutti niitä ongelmia

hi-res koodille pitää kyllä antaa sellainen kehu, että sain tyhjäkäynnin sillä säädettyä paremmaksi, kuin muilla koodeilla, 027b ja 029t koodilla joutuu säätämään aika rikkaalle (n. 12.5-13 AFR), että käy hyvin (johtuen juuri niistä 760 cc/min suuttimista).
mutta tarkaillaan tuon hi-res koodin kehittymistä, jos ne vaikka sais siitä koodattua mulle sopivan version

nyt keksin vasta tälle afr taulukkollekin käyttöä

kyllä tässä vissiin taas hetken menee, että oppii kaikki uudet kikat tästä 029t koodista ja uusimmasta megalogvieweristä ja lähinnä tästä ve taulukon säätämisen "helppoudesta"
(ja tuon megatune 225 käyttökin on vielä hieman hakusessa, kun olen tottunut tuohon 2.25b674 betaan...), mutta eiköhän se tästä ala sujumaan, kyllähän sitä näiden positiivisten asioiden kans luulis oppivan elämään...
ihmettelin hieman miksi megalogviewer haluaa säätää niin rikkaalle tuon ve kartan, mutta enhän minä ollut sinne arf target taulukkoon mitään lukuja tajunnut pistää
no, se käytti oletusarvoa 10:1 ja tulos tietysti sen mukainen 
edit: nyt huomasin, että aivan tuurilla pääsin edes koko ve table1 afr karttaa edes tekemään/säätämään... on tämä vain melkoista "tutkimusretkeilyä" tämä megan kanssa pelaaminen

edit2: ja siirrytty shell V-poweriin tuossa polttoaineessa...


kyllä tässä vissiin taas hetken menee, että oppii kaikki uudet kikat tästä 029t koodista ja uusimmasta megalogvieweristä ja lähinnä tästä ve taulukon säätämisen "helppoudesta"

ihmettelin hieman miksi megalogviewer haluaa säätää niin rikkaalle tuon ve kartan, mutta enhän minä ollut sinne arf target taulukkoon mitään lukuja tajunnut pistää


edit: nyt huomasin, että aivan tuurilla pääsin edes koko ve table1 afr karttaa edes tekemään/säätämään... on tämä vain melkoista "tutkimusretkeilyä" tämä megan kanssa pelaaminen


edit2: ja siirrytty shell V-poweriin tuossa polttoaineessa...
kyllä se pitäis sieltä löytyä ihan vakionaSultzi wrote:Hyvin tuntuu tuo lähtörajotin toimivan, ainakin rupee painetta keräämään äänen perusteella. Onko ihan vakiona megassa tuo ominaisuus?


tuos videos paukutin ihan normaalia rajointa vasten...
säätö tapahtuu tuolta -> lähtörajoitin
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 64
- Joined: Tue Dec 13, 2005 14:16
- Location: Mustasaari, Sulva
- Contact:
ELi että ei tarvi lankulle tehä mitään muutoksia? Coolia... Joko vesiruisku on tehty?Höylä wrote:kyllä se pitäis sieltä löytyä ihan vakionaSultzi wrote:Hyvin tuntuu tuo lähtörajotin toimivan, ainakin rupee painetta keräämään äänen perusteella. Onko ihan vakiona megassa tuo ominaisuus?sen aktivoimiseksi vain pitää liittää katkaisin johonkin johtoon, mitä en nyt muista
tuos videos paukutin ihan normaalia rajointa vasten...
säätö tapahtuu tuolta -> lähtörajoitin

Kyl sieltä signaalijohto ulos täytyy kuitenkin vetää. Ja mielellään parilla diodilla suojakytkentä lankuille, löytyy extran kotisivuilta.54 Oval wrote:ELi että ei tarvi lankulle tehä mitään muutoksia? Coolia... Joko vesiruisku on tehty?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mistä tuon kokoinen pora löyty?Oliko hintava?Vai onko ihan perus kokoa?Höylä wrote:vesiruisku ei ole vielä 100% valmis, kun en oo saanut vielä aikaiseksi tehdä niitä suuttimen holkkejamuuten osat on jo kaikki hankittu sitä varten (13.8 mm poranteräkin on jo valmiiksi etsitty, mutta sorvarilla oli viimeksi liian kiire tehdä niitä...)
ihan vahingossa löysin työnantajan porien seastaSuppari wrote:Mistä tuon kokoinen pora löyty?Oliko hintava?Vai onko ihan perus kokoa?Höylä wrote:vesiruisku ei ole vielä 100% valmis, kun en oo saanut vielä aikaiseksi tehdä niitä suuttimen holkkejamuuten osat on jo kaikki hankittu sitä varten (13.8 mm poranteräkin on jo valmiiksi etsitty, mutta sorvarilla oli viimeksi liian kiire tehdä niitä...)


megasquirtit saa nyt hetken huilata ja keskitytään ihan vaan mekaanisten osien sovittelemiseen toisiinsa
Välilaipan suunnittelua koneen ja laatikon väliin, tuosta laipasta tulee n. 30 mm paksu, että saa rakennettua sen 2 levyisen kytkimen... vielä on hieman mietittävää, kuinka tuon laipan rakennan
A. vaihtoehto: välilaippa valmistetaan kahdesta 15 mm paksusta levystä, joista toiseen tulee vauhtipyörän kokoinen reikä + reunat, johon tuo audin laatikko kiinnitetään ja toinen 15 mm paksu laippa sovitetaan mitsun koneen kiinnityksille, laipat hitsataan sitten reunoilta kiinni, kun molemmat ovat omissa "kohteissaan" kiinni, vauhtipyörä kyllä keskittää tuon paketin riittävän hyvin...
B. vaihtoehto: olis että jyrsitään sellaiseen 30 mm paksuun levyyn 15 mm syvä tila sille vauhtipyörälle... taidan kallistua vaihtoehto A:n kannalle, koska se antaa anteeksi pienet "mittavirheet"
B. vaihtoehto vaatii liian tarkkaa mitoittamista ja riski epäonnistua on liian suuri (kumpikaan vaihtoehto ei taida valmiina ole toistaan parempi tai heikompi...)

Välilaipan suunnittelua koneen ja laatikon väliin, tuosta laipasta tulee n. 30 mm paksu, että saa rakennettua sen 2 levyisen kytkimen... vielä on hieman mietittävää, kuinka tuon laipan rakennan

A. vaihtoehto: välilaippa valmistetaan kahdesta 15 mm paksusta levystä, joista toiseen tulee vauhtipyörän kokoinen reikä + reunat, johon tuo audin laatikko kiinnitetään ja toinen 15 mm paksu laippa sovitetaan mitsun koneen kiinnityksille, laipat hitsataan sitten reunoilta kiinni, kun molemmat ovat omissa "kohteissaan" kiinni, vauhtipyörä kyllä keskittää tuon paketin riittävän hyvin...
B. vaihtoehto: olis että jyrsitään sellaiseen 30 mm paksuun levyyn 15 mm syvä tila sille vauhtipyörälle... taidan kallistua vaihtoehto A:n kannalle, koska se antaa anteeksi pienet "mittavirheet"

nyt on kytkin valmis...
kuvia löytyy täältä jos kiinnostaa... painoksi tuli n. 18 kg kaikkine hiluineen,eli vauhtipyörä, 2 kpl kytkinlevyjä, paineasetelma, korokepalat (alumiiniä) ja se lisä "painelevy" pitää tutkia olisko jostain varaa "hieman" keventää
kuvia löytyy täältä jos kiinnostaa... painoksi tuli n. 18 kg kaikkine hiluineen,eli vauhtipyörä, 2 kpl kytkinlevyjä, paineasetelma, korokepalat (alumiiniä) ja se lisä "painelevy" pitää tutkia olisko jostain varaa "hieman" keventää

eilen sain taas jotain aikaan ja sain startin kiinni (tällä kertaa audi 100 startti...), koodiksi vaihtui hi-res versio... täytyy sanoa, että tyhjäkäynnin ja pikkukierrosten käynti parani kyllä todella paljon 
tulpatkin olivat kuivuneet ihan itsestään, tuollainen parin kuukauden tauko näemmä riittää
hr09a koodi tuntuu pelaavan moitteetta omassa koneessa, ei kuumenna sytkäyksikköä

tulpatkin olivat kuivuneet ihan itsestään, tuollainen parin kuukauden tauko näemmä riittää

hr09a koodi tuntuu pelaavan moitteetta omassa koneessa, ei kuumenna sytkäyksikköä
