++400hv megaprojekti

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
gales
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Jul 16, 2006 14:12

++400hv megaprojekti

Post by gales »

Otsikkoa vastaava turboprojekti alkaa olla moottorinohjausta vaille valmis mutta nyt tarvittaisiin hieman apuja sillä tieto tältä osaalueelta on hieman puuttellista. olen yrittänyt kahlata näitä keskusteluja kovastikin läpi mutta en silti löytänyt/ymmärtänyt vastauksia muutamiin kysymyksiin. Tarkoituksena on siis laittaa megaII ohjaamaan niin ruiskua kuin sytytystäkin.

-Onnistuuko suorasytkän rakentaminen boschin kaksoiskipinäpuolan/sytkävahvistimen kanssa vai onko käytettävä EDIS-vermeitä?

-Käykö saabin oma kampiakselin asentotunnistus(HALL ilmeisesti!?) vai joutuuko sinne rakentamaan jonkin triggeröinnin?

-Pystyykö meganII ohjaamaan kunnolla n.900cc/min suuttimia?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Riippuen Saabin mallista, on siellä vissiin yleensä VR anturi. Sitä varten pitänee vähän muokkaa levyä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Post by Mikes9000 »

Jos kyseessä on saabin B202/B234 moottori, joka on alunperin ollut EZK-sytytyksellä tai DIllä ja kampiakselin asennon tunnistin on öljypumpun kannessa siimapyörän takana, niin kyseessä on hall-tyyppinen anturi. Itse olen ajatellut myös käyttää tuota asentotunnistinta. Täytyy vain valmistaa uusi triggerilevy. Tuo anturi havaitsee levyn hampaan n. 6mm ylöspäin. Näin ollen voidaan hyvin käyttää 12-1 tai jopa 24-1 ohjausta tai vastaavia.
gales
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Jul 16, 2006 14:12

Post by gales »

Käytännössähän lienee järkevämpää vaihtaa tuo anturi sellaiseen ettei tarvitse muokkailla levyä :roll: Miten tuon boschin sytytyksen kans, onnistuuko?
gales
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Jul 16, 2006 14:12

Post by gales »

Itse itselleni vastaten, taitaapi onnistua
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

mikä auto sulla on työn alla?
gales
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Jul 16, 2006 14:12

Post by gales »

tuossa se aikaisemmin jo oikeastaan ilmeni :wink: :D
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Saabeissa ei ole kyllä ihan hetkeen näkynyt VR-antureita.

En kyllä ymmärrä miksi anturi pitäisi vaihtaa jos triggerilevy on vääränlainen? Toisella anturilla se triggeröinti tapahtuisi ihan yhtä väärin. Kunhan megan rauta ja softa on oikein konffattu nyt paikoillaan olevalle hallille ja triggerilevylle.

EZK:n levystä saa hyvin tehtyä sopivan niinkuin Mikes9000 sanoikin, joko 12-1/24-1 suorasytkää varten tai tavallinen "2 pykäläinen". Itsellä ko. levystä tehty ihan tavallinen 180ast välein triggaava, ~8mm leveät triggerit.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
opeura
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed Oct 04, 2006 19:03

Post by opeura »

EZK:n triggeri käy mitä mainioimmin sellaisenaan, kunhan tekee Extran sivuilta otsikon "Alternate to schematic 2 for 5v sensor (connect sensor to pin 24) " löytyvän modin Megaan. Triggerangle n.63 astetta ja trigger returnikin osuu kivasti n. 10 asteen kohdalle jolla käynnistäminen helppoa. Tämä tietenkin jos jakaja käytössä, sekin kyllä valmis EZK Sabassa!
Post Reply