Logi apuja

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Logi apuja

Post by cockjerry »

Mo taas!

Eli homman nimi on ahdettu 1-mukinen prätkä. Säädöt poskellaan, koska ekat vedot tuli vedettyä vasta eilen. Autotune skulaa vähän oudosti (tosi hidas), joten kai se on säädettävä logien mukaan.

Probleemana on "katkominen", eli kun alkaa ahtamaan, niin hyytyy ja pätkii, mutta lähtee vetämää kun väkisin kiristää narua. n. 6000 0.7bar 50% kaasunvaus maximit tähän mennessä, enempää ei pysty avaamaan kun tosiaan "hyytyy". Jos saisin käännettyä läpät täysin auki, niin... 8)

Kuitenkin lähtee sen verran jo nyt, että stogasta saa pitää kiinni..

Kaasua saa avata todella varovaisesti, että ei kuole (kiihdytysrikastukset pois)

Alustavat logit olis tässä..
http://njaa.pp.fi/jos_nyt_onnistuis.xls

Tossa oli alustavat säädöt. EGO controller authority 5%, AFR kartta about 12.5 kokonaan.

Tähän logiin rikastin ahto-aluetta aika perkeleesti. Veti paremmin, mutta silti "hyytyy" vähän myöhemmin. Voiko toi tosiaan tarvita sitä soppaa, niin perkeleesti? Vai kuseeko tää homma nyt noista kiihdytys rikastuksista? Koska näissä 4T 1-mukisissa se on aika must, pystyykö noi kartat säätämään hyvin vaikka kiihdytysrikastus on päällä?

http://njaa.pp.fi/Ahdoilla_rikas.xls

ja muutenkin kommenttia kaipaisin noista logeista, että mikä on perseellään ja mitä kandee duunata. Sellasta vuoristorataa ja hässäkkää noi käyrät, että ei noista ihan heti ota selvää.

Kone ei nakuta tai mitään.. soppa jotain 105-110oktaanista + 9.9:1 comp. Pakoäänet on sen verran matalat ja kone ei muuten kilise mitenkään, niin kai sen kuulis.

Logit alkaa sitten vasta kunnolla about puolivälistä.. johtuen repun kanssa säätämisestä ym.

EDIT: Ahdoilla_rikas.xls, kohdassa 2093, on ihmeellisiä PW piikkejä. RPM ei kuitenkaan siinä kohdassa piikkejä. Haukkaako pumppu ilmaa vai mitä helvettiä?

Skulaa helvetin hienosti ilman ahtoja, AFR rauhottuu ja kaikki muutkin arvot logeissa.
Last edited by cockjerry on Sat Sep 23, 2006 14:42, edited 2 times in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mitä mä tuosta tajusin, niin ainakin kierrosluku signaalis on varmaan jotain häikkää, kun näyttää tuo sun kone kiertäneen jotain 139000 rpm :P

ja välillä heittää ihan sikarikkaalle, kun map nousee yli 140 kpa, välillä taas pystyy nostamaan map:n yli 150 ilman ongelmia :roll: sitten taas jossain vaiheessa, kun map ylittää sen 140 mennään suuttimien käyttöastees taas johonkin 600% :D

vois johtua jostain häiriöistä mitä se mega saa siitä sun pyörästä :roll: onko häiriönpoistot varmasti kunnossa... tai liian suuresta akku/lataus jännitteestä tai muuten vain "epäpuhtaasta" sähköstä siinä sun pyöräs...

muistaakseni mulla oli hieman vastaavia ongelmia kans aluksi, mutta mä yritinkin ottaa sähköä akkulaturista :oops:

laita ne bensakartat kans näkyville, että näkee onko niis jotain häikkää :roll: (vaikka tuskin taitaa niis tuo ongelma olla, kerta välillä toimii ihan ok...)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Pikaisesti vilkaistuna näyttäisi siltä, että ahdoilla ollaan turhan rikkaalla. Siis jos mulla nyt oli asetukset kohdallaan tuossa LogViewerissä, niin seokset näytti olevan monesti 10:1 nurkilla. Noin rikkaalla saattaa tulla jo sytytyskatkoksia, mitkä taas näkyy lambdassa laihempana seoksena. Eli tuo seoksen pomppiminen voisi johtua siitä.

Noihin PW-piikkeihin en osaa äkkiseltään sanoa mitään, en huomannut logista mitään syytä niihin.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote:Pikaisesti vilkaistuna näyttäisi siltä, että ahdoilla ollaan turhan rikkaalla. Siis jos mulla nyt oli asetukset kohdallaan tuossa LogViewerissä, niin seokset näytti olevan monesti 10:1 nurkilla. Noin rikkaalla saattaa tulla jo sytytyskatkoksia, mitkä taas näkyy lambdassa laihempana seoksena. Eli tuo seoksen pomppiminen voisi johtua siitä.

Noihin PW-piikkeihin en osaa äkkiseltään sanoa mitään, en huomannut logista mitään syytä niihin.
Jep, kyllä ne on tosiaan siellä 10:1 nurkilla, mutta täytyy koittaa laihentaa rankasti. Eli noi AFR 15.0-19.0 "piikit" johtuu sytytyskatkoksista. Voisiko vajaa Dwell vaikuttaa? Se on muistaakseni 3.5ms. Tollanen iso 1-mukinen ahdoilla varmaan tarvii siihen kipinään aika paljon voimaa?

Onko tohon VE-tauluun jotain "nyrkkisääntöä", eli kuinka paljon esim. 1000rpm sisään VE-prosentit yleensä nousee vaikka 100-150kPa?

Ahdoilla ei oo ikinä vielä skulannut ok, ilman ahtoja skulaa.

Häiriöt hmm :roll: latausjännite on 14.3v tyhjäkäynnillä, jos manuaaliin on uskominen, niin latausjännite on 14-15.5v ajossa. Senhän saa logattua? Mitäs muutoksia piti tehdä?

njoo siis en tiedä miten teillä noi logit näkyy, mutta asetukset on 2-cyl, four-stroke, 2 squirts.
Last edited by cockjerry on Sat Sep 23, 2006 14:42, edited 1 time in total.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Logia tosta tyhjäkäynti probleemasta.. kyllähän se saatanan RPM sekoilee! Tosin ei mitään voimakkaita "piikkejä", niinkuin joskus oli. Tyyliin 8000rpm yhtäkkiä. Ei noita voi ehkä piikeiksi laskea.. eli tuskin johtuu toi käyntihäiriö RPM? Tietysti se kusee jos joku muu kusee..

http://njaa.pp.fi/OUTO_JUTSKA.xls

Record: 346 kohdassa alkaa paskasti käymään. Miksiköhän mega näyttää akkujänniteeksi 11.60v ja volttimitsku 13.50v! Sittenkun sammuu niin nousee hetkeksi 13.90v.

Nyt meni niinku sormi suuhun.. tälläistä ei oo tullutkaan aiemmin. Toi aika on aina sama, eli käy sen tietyn ajan ja sitten huononee ja lopulta sammuu.

Jengaa ottaa kun antaa.

Vika alkoi oikeestaan tänä aamuna viimeisen koeajon jälkeen, sellanen pieni veto. Sitten tuli toi ym. vika! Viimeisen koeajon aikana sammu, sitä ennen paukautti kovaa putkessa. Lähti käymään kuitenkin, että pääsin takas himaan ja taas himaportilla katos tyhjäkäynti. Lähti kuitenkin heti tulille, mutta teki samaa kuin yllä.

Jotain vissiin levis (taas) :( ? Koodina MS2 Extra.

MSQ file jos jotain kiinnostaa tutkia.. http://njaa.pp.fi/dr_762_map_MS2_Extra_ver2.msq
Last edited by cockjerry on Fri Sep 22, 2006 15:43, edited 1 time in total.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Mittaa megan 5v jänite, jos se jostain syystä on alle 5v niin mega laskee akkujännitteen todellista suuremmaksi ja toisinpäin. Eli jos sun tapauksessa se 5v jännite jostainsyystä nousee ylös niin silloin mega luulee akkujännitteen olevan pienempi ja ja rupeaa kasvattamaan ruiskutus aikaa jännitekorjauksen mukaisesti.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Turbiini wrote:Mittaa megan 5v jänite, jos se jostain syystä on alle 5v niin mega laskee akkujännitteen todellista suuremmaksi ja toisinpäin. Eli jos sun tapauksessa se 5v jännite jostainsyystä nousee ylös niin silloin mega luulee akkujännitteen olevan pienempi ja ja rupeaa kasvattamaan ruiskutus aikaa jännitekorjauksen mukaisesti.
Mittasin tosta öljynpainepiirin läpi.. siinä 470ohm vastus 5v linjanvälissä.

Näytti 5.76v...

EDIT: Probleema ratkaistu, sytkäyksikkö oli hajonnut. (taas :evil: )

Nyt voinkin taas palata itse probleemaan kimppuun! 8)
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Noniin nyt pääsee taas itse katkomisen kimppuun! RPMkin rauhoittui ja kaikkea.

Eli kone ei enään katko vaan hyytyy ahdoilla.. vetää kyllä jos avaan todella varovaisesti kaasua. Toimii jo niin hyvin että pystyy ajamaan kunhan varoo kaasua avaamasta liian nopeesti.

Logia..
http://njaa.pp.fi/SAATANANSAATANA.xls

Eli noi afr piikit johtuu liian paksusta seoksesta.. Suuttimien piti olla vähän pienet, mutta toi malloryn paineesäätimessä on kompensointi. Eli jos on 0.6bar ylipainetta, niin duunaako se sen myös lisää gasopaineeseen.

MSQ file
http://njaa.pp.fi/dr_762_real.msq
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Dodii...

nyt ei enään katko! Tais johtua sopista, niinkuin sanoitte.

Vaihdoin samalla Going Highlle ja trigger angle pienemmäksi, niin ei voi varmuudella sanoa.

Yllättävän vähän ahdoilla tarvitaan lisää soppaa, tosin se johtuu tosta paineensäätimestä, liitäntä kun menee kaasuläppien taakse, siis painepuolelle..

Jos nyt uskaltais stedata taas autotunea!
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

voi olla lievä offtopic, mutta en itse löytäny oikeen kunnon ohjeta miten tuota logia tulkitaan. hakua on koitettu. jos joku viittis vähän valottaa?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

cockjerry wrote: Yllättävän vähän ahdoilla tarvitaan lisää soppaa, tosin se johtuu tosta paineensäätimestä, liitäntä kun menee kaasuläppien taakse, siis painepuolelle..
Periaatteessa ahtojen kasvaessa VE-taulukon arvoja ei tarviisi kasvattaa ollenkaan, se paineen nousu otetaan jo muutenkin huomioon ruiskutusmäärässä. Käytännössä homma tietysti voi olla eri, koneen hengitys saattaa muuttua paineen myötä ja isommille ahdoille saatetaan haluta rikkaampaa seosta. Mutta pelkän ahtopaineen muutoksen MS huomioi automaattisesti.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote: Periaatteessa ahtojen kasvaessa VE-taulukon arvoja ei tarviisi kasvattaa ollenkaan, se paineen nousu otetaan jo muutenkin huomioon ruiskutusmäärässä. Käytännössä homma tietysti voi olla eri, koneen hengitys saattaa muuttua paineen myötä ja isommille ahdoille saatetaan haluta rikkaampaa seosta. Mutta pelkän ahtopaineen muutoksen MS huomioi automaattisesti.
Ahaa, no ei ihme että oli vähän rikkaalla!

Nyt täytyy koklata tota autotunea, luulen että nyt skulaa kun ei katko. Ootko itse koklannut sitä? Miten skulaa käytännössä?

Miten noi autotunen ja EGO control asetukset kandee laittaa, sellaset että ne skulaa käytännössä jotenkin..

Käyttääkö se automaattisesti sitä AFR tablea?

Nyt olis tälläset:

table = veTable1Map
allowAutoTune = on
corrector = egoCorrection1
xLimits = 2000, 8000
yLimits = 40, 200
zLimits = 27, 150
xRadius = 200
yRadius = 7
initialStartupInterval = 1.0
updateInterval = 1.0
proportionalGain = 0.5
lumpiness = 5
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

njoo ei skulaa toi autotune hyvin käytännössä. Tai skulaa, mutta se on ihan sairaan hidas! Sittenkun kun on säädöt todella lähellä, niin sillä pystyy hieromaan ne kohdalleen.

mutta toi megalogviewerin "autotune" taas skulaa aika hienosti!

Ainut vaan, että täällä alkaa suorat loppumaan ton 0.6barin jälkeen pahasti kesken.

Sellanen vittumainen ilmiö on muuten, kun kääntää läppiä auki ja ahdin alkaa heräämään ja sitten jos joutuu sulkemaan läpät, niin ahdin "kuolee" hetkeksi ja vähän ajan päästä taas alkaa viheltämään.

Johtuuko toi nyt "dump valven" puuttumisesta?
aki70
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:03
Location: Lieksa

Post by aki70 »

cockjerry wrote:
Sellanen vittumainen ilmiö on muuten, kun kääntää läppiä auki ja ahdin alkaa heräämään ja sitten jos joutuu sulkemaan läpät, niin ahdin "kuolee" hetkeksi ja vähän ajan päästä taas alkaa viheltämään.

Johtuuko toi nyt "dump valven" puuttumisesta?
Kyllä johtuu, kun ahdin herää ja paineet alkaa nousemaan niin kaasuläpän nopea sulkeminen antaa paineiskun turbiinin siiville ja "pysäyttää" turbiinin vauhdin. Kannattaa asentaa dump valve tai by-pass niin ahdin kestää pidempää ja saat paineet nopeammin ylös kaasun uudestaan aukaisun jälkeen
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

aki70 wrote:
cockjerry wrote:
Sellanen vittumainen ilmiö on muuten, kun kääntää läppiä auki ja ahdin alkaa heräämään ja sitten jos joutuu sulkemaan läpät, niin ahdin "kuolee" hetkeksi ja vähän ajan päästä taas alkaa viheltämään.

Johtuuko toi nyt "dump valven" puuttumisesta?
Kyllä johtuu, kun ahdin herää ja paineet alkaa nousemaan niin kaasuläpän nopea sulkeminen antaa paineiskun turbiinin siiville ja "pysäyttää" turbiinin vauhdin. Kannattaa asentaa dump valve tai by-pass niin ahdin kestää pidempää ja saat paineet nopeammin ylös kaasun uudestaan aukaisun jälkeen
njoo täytyy duunata talven aikana, ajattelin että se on jotain tuning hässäkkää vaan, mutta on siitä helvetisti hyötyä jos poistaa ton "kuolemisen"

http://njaa.pp.fi/hyvameininki.xls

Tossa logia nyt kun on sytkä oikeesti kohdallaan.. ei katko enään voimakkaasti vaikka menee 10.00 seokset tai alle.

1.2bar @ 7000rpm 50% kaasun avauksella parhaillaan, kytkin vaan anoo armoa. Suorat loppuu aika nopeesti täällä kesken, max. tollasia muutaman sekunnin vetoja pystyy vetämään. V-poweriin laitoin kunnon blandiksen octan boosteria, pitäis olla octaanit kohdallaan. Ennakot @ 200kPa on 20ast. En oo kuullut minkään näköistä kilinää vielä.

Laihemmalle vaan? Duty Cycle menee 250% asti? Gasopaineet 3.6bar normaalisti, lisääkö toi imusarjanpaine suoraan gasopaineeseen samanverran? eli se olis jotain 5bar @ 220kPa?

Tossa MSQ jolla toi ajettiin toi ylempi logi, ei tehty muutoksia sen jälkeen.
http://njaa.pp.fi/dr_762_real_modified.msq

Kuinka paljon tosta uskaltaa tiputtaa prosentteja? Koska nyt aletaan menemään limitillä, niin ei viittis ainakaan sikalaihalle päästää..
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Mitä vittua? Vieläkin muka sikarikkaalla ahdoilla vaikka VE prossat ahdoilla 70%

Kai se innovate oikein näyttää..


ArttuH, onko sulla se sun MSQ file jossain netissä? Minkäläinen gasopaineensäädin? Onko sulla ns. dump valve? Jos ei oo, niin tekeekö sulla sellasen voimakkaan "kuolemisilmiön" kun ahdoilla heität läpät kiinni tai vaihdat vaihdetta? Vasta sitten saa koneen heräämään kun polkasee pienempää sisään. Ihan helvetin ärsyttävä.. kunnon "nykimistä" ajo, prätkissä kun on tollasta on/off tyylistä ajoa.

Jos avaa läppiä hitaasti ja ei sulje niitä / vaihda vaihdetta, niin vetää kunnolla.

Alkaa oikeesti vähän ihmetyttää..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

cockjerry wrote: ArttuH, onko sulla se sun MSQ file jossain netissä? Minkäläinen gasopaineensäädin? Onko sulla ns. dump valve? Jos ei oo, niin tekeekö sulla sellasen voimakkaan "kuolemisilmiön" kun ahdoilla heität läpät kiinni tai vaihdat vaihdetta? Vasta sitten saa koneen heräämään kun polkasee pienempää sisään. Ihan helvetin ärsyttävä.. kunnon "nykimistä" ajo, prätkissä kun on tollasta on/off tyylistä ajoa.

Jos avaa läppiä hitaasti ja ei sulje niitä / vaihda vaihdetta, niin vetää kunnolla.
Mun asetuksia ei taida olla netissä, enkä tähän hätään saakaan niitä esille, kun olen tämän viikon työreissulla hus kuusessa. Sähköpostista näyttäisi löytyvän hybrid-AN:lle tehty asetustiedosto (MS1 extra). Voin lähettää sen sulle, jos luulet siitä olevan hyötyä.

Bensanpaineensäätimenä on kiinteä lineaarinen säädin, eli pitää paineen/tuoton vakiona ahtopaineesta riippumatta. Dumppina mulla on sellainen muovinen Boschin venttiili. Mitään erityisen selkeää hyytymistä kaasun kiinnikäyttämisen jälkeen ei esiinny, ainakaan vähänkään reilummilla kierroksilla. Pienemmillä kierroksilla ahtimen heräämiseen menee tietty hetki, mutta rivakammassa kiihdytyksessä ei kyllä esiinny minkäänlaista viivettä vaihtamisen jälkeen.

Veikkaisin kuitenkin, että sulla tuo "kuoleminen" ei kuitenkaan johdu pelkästään dumpin puutteesta. Ainakin mulla turbo herää tosi nopeasti ihan nolliltakin, jos koneessa vaan on tarpeeksi kierroksia. Säädötkin voi vaikuttaa tuohon. Jos seokset menee vaikka ylirikkaalle kaasua avatessa, niin turbon herääminenkin kestää pitempään, kun kone ei huonosti käydessään tuota riittävästi pakokaasuja. Jos sulla on kiihdytysrikastukset käytössä ja muutenkin seokset rikkaalla, niin tämä voisi olla jopa aika todennäköistä.
Arttu
GSX1100 -85
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

tutulta kuulostava vika .mulla oli samaa vikaa aiemmin volsussa 1.8 16v ahdettu +jälymmillä nokilla n.kilo aht..se teki kanssa et kaasua ei parannu aukoa puolta väli pidemmälle alkuun ja piti pikkuhiljaa lisätä, normi kapea lambda oli apuna ja näytti laihaa .kiihd.rikastukset pois ja lambada korjain vaihdeltiin tulpat ngk:sta boschilaisiin ja vedettiin seosta huolella alas missä aiemmin kone rytkytti ja pisti vastaan ja rupes ottamaan täyskaasuakin vastaan ilman rykimistä
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote: Veikkaisin kuitenkin, että sulla tuo "kuoleminen" ei kuitenkaan johdu pelkästään dumpin puutteesta. Ainakin mulla turbo herää tosi nopeasti ihan nolliltakin, jos koneessa vaan on tarpeeksi kierroksia. Säädötkin voi vaikuttaa tuohon. Jos seokset menee vaikka ylirikkaalle kaasua avatessa, niin turbon herääminenkin kestää pitempään, kun kone ei huonosti käydessään tuota riittävästi pakokaasuja. Jos sulla on kiihdytysrikastukset käytössä ja muutenkin seokset rikkaalla, niin tämä voisi olla jopa aika todennäköistä.
Veikkasit oikein.. tiputin ahdoilla 10% VE taulukosta ja vähän muualtakin. Nyt skulaa hienosti.

Ei vaan hivaa testaa ihan heti tollasia 60% arvoja ahdoilla, jos vaikka menee laihalle. Nyt täytyy ajaa yks testilenkki ja ottaa logit, jos ei enää AFR hypi /katko, niin auto-tune käyttöön!

Toi malloryn säädin taitaa puskea sitä soppaa jollain 5bar ahdoilla, koska ilman ahtoja tarvitaan soppaa suhteessa ahtoihin enemmän / yhtä paljon!! Nostin normaalin paineen 4bariin.

Tosta on se etu, että saan enemmän soppaa ahdoilla kun suuttimet on aika pienet. Kartan tekeminen vaan "vähän" hankaloituu..

Innovate ainakin reagoi hienosti kiihdytykseen, heti hyppää AFR hetkeksi 15.0-20.0. Rikastukset edelleen pois..
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Ottaako toi auto-tune huomioon läppien avautumisen?

Eli kun avaan läppiä niin menee laihalle, näkee ihan selvästi logista! Ottaako toi auto-tune huomioon sen? Eli ei ala säätämään karttaa sikana rikkaammalle silloin..

Vai pitääkö kiihdytysrikastukset olla "periaatteessa" päällä, mutta mitään soppaa ei syötetä. Silleen että ton Accel:N valon syttymään aina..

EDIT: Ei pääse edes liikkelle autotunen kanssa.. Tulee resettejä ja poltti sulakkeenkin sen takia. Sekoo koko laitos! Kumma kyllä EGO correction skulaa erittäin hienosti.

Heti kun otti autotunen veke, niin taas skulaa aika hienosti

ArttuH: Jos sen verran vielä viittisit jeesata, että mitkä asetukset sulla on kiihdytysrikastuksessa.. Sulla on kuitenkin aika samantyylinen laitos (läppärungot, ahdin, nokat "kireemmät" jne.) Pakko noi kiihdytysrikastukset on saada päälle vaikka kartat on 70% vasta kohdallaan. Liian sekavaa toi lambda käyrä muuten.

kiitoksia!

Eli tollanen välilehti:
Image
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Olen viimeaikoina suosinut tuohon seosten säätämiseen MegaLogViewerin uusinta versiota. Siitä löytyy analysaattori toiminto nykyään, joka laskee datalogista tarvittavat muutokset karttaan, ja ne muutokset saa suoraan tallennettua MSQ:hun.

Autotune kun tuppaa vaatimaan melko tasaiset olosuhteet ennenkuin alkaa säätämään mitään.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

SamiH wrote:Olen viimeaikoina suosinut tuohon seosten säätämiseen MegaLogViewerin uusinta versiota. Siitä löytyy analysaattori toiminto nykyään, joka laskee datalogista tarvittavat muutokset karttaan, ja ne muutokset saa suoraan tallennettua MSQ:hun.

Autotune kun tuppaa vaatimaan melko tasaiset olosuhteet ennenkuin alkaa säätämään mitään.
njoo toi on kyllä kingi säätämisessä! Mutta jostain syystä se "Run Analysis" ei enään skulaa. Ekalla kerralla skulasi, ei muuta enään mitään arvoja? Filtteroi kaiken...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

cockjerry wrote: ArttuH: Jos sen verran vielä viittisit jeesata, että mitkä asetukset sulla on kiihdytysrikastuksessa.. Sulla on kuitenkin aika samantyylinen laitos (läppärungot, ahdin, nokat "kireemmät" jne.) Pakko noi kiihdytysrikastukset on saada päälle vaikka kartat on 70% vasta kohdallaan. Liian sekavaa toi lambda käyrä muuten.
Valitettavasti en nyt tähän hätään pysty tarkistamaan. Mulla on käytössä extrasta löytyvä kierroslukuperustainen rikastus. Mutta joka tapauksessa mulla on siellä huomattavasti pienempiä arvoja. Muistaakseni 2-5ms enimmillään. 15ms on aivan hillitön rikastus, jos miettii vähän tarkempaan. Käytännössä varmaan vähintäänkin tuplaa koneeseen menevän bensan määrän. Eli kokeiluja voisi aloittaa vaikka pudottamalla kaikki nuo arvot viidesosaan.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote: Valitettavasti en nyt tähän hätään pysty tarkistamaan. Mulla on käytössä extrasta löytyvä kierroslukuperustainen rikastus. Mutta joka tapauksessa mulla on siellä huomattavasti pienempiä arvoja. Muistaakseni 2-5ms enimmillään. 15ms on aivan hillitön rikastus, jos miettii vähän tarkempaan. Käytännössä varmaan vähintäänkin tuplaa koneeseen menevän bensan määrän. Eli kokeiluja voisi aloittaa vaikka pudottamalla kaikki nuo arvot viidesosaan.
njoo tuli laitettua huomattavasti pienemmiks sitä acc rikastusta. Nyt skulaa jo ihan ok, mutta läppiä ei voi suoraan heittää auki. Pienillä jengoilla kiihdtytysrikastus on liian pieni ja isoilla taas liian suuri.. En tosin tiedä pystyykö läppiä pieniltä jengoilta heittämään muutenkaan auki, tossa on vähän yläkanttiin noi läppärunkojen koot. 33mm vakiona ja nyt 38mm.

Eli mopo skulaa nyt niin hyvin, että taidan vetää kytkimen auki. Ajaa pystyy siis ihan hyvin ja ei nyi tai muutakaan. Ainoastaan ton kaasun avauksen kanssa on vielä vähän hienosäätöä.

Auttaisko Hybrid alpha-n, tossa alakierroksien kaasunavauksien & kiihdytysrikastuksien kanssa?

Tällä setupilla skulaa aika hyvin 70% Ego correctionin kanssa. 1.2bar näyttäis olevan 12:1 AFR ja dutycycle n. 80%, Gasopaine on tod. näk. noin 5.5bar!
http://njaa.pp.fi/dr_762_veto1_og.msq
Tässä logi vedettynä tolla ym. setupilla. Mitään ei oo muutettu sen jälkeen siihen. Vajaa 60% kaasunavauksella rajoittimeen (7.5-8.0krpm) 1.2bar ahtoa.
http://njaa.pp.fi/hanaa_veto1.xls

Jos jollakin on tylsää niin voi vähän tsiigailla.. 8) Periaattessahan tässä vois ajaa pelkästää innovaten avulla. :lol:

Generoin uuden mapin tosta ym. login perusteella, sitä en ehtinyt vielä stedaamaan. Eikös EGO correction kandeis olla 100% WB lambdalla? Ainakin mulla skulaa tosi hienosti toi ego correction, mikä näkyy ym. logeista. Gego kenttä.

Tässä toi generoitu & pikkusen modattu itse. Osaavammat jos on tylsää, niin jos viittisitte tsiigata että mentiinkö oikeeseen suuntaan.
http://njaa.pp.fi/dr_762_modified_final.msq

Tosta logista muuten jo näkee, että innovate reagoi saatanan nopeesti sopan vaihteluun.. pystyn kompensoimaan kiihdytysrikastukset sillä. Vieläkun osais laskea correctionin perusteella ACC arvot 8)

Tossa logissa kytkin jo luisti aika vitusti, joten täytyy palata asiaan kun se on kondiksessa..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

cockjerry wrote: Jos jollakin on tylsää niin voi vähän tsiigailla.. 8) Periaattessahan tässä vois ajaa pelkästää innovaten avulla. :lol:

Generoin uuden mapin tosta ym. login perusteella, sitä en ehtinyt vielä stedaamaan. Eikös EGO correction kandeis olla 100% WB lambdalla? Ainakin mulla skulaa tosi hienosti toi ego correction, mikä näkyy ym. logeista. Gego kenttä.
Enpä ole perehtynyt miten tuo EGO correction toimii MS2:ssa, mutta MS1:n toiminnan perusteella sanoisin, että sitä ei kannata käyttää kovin isoihin korjauksiin. Käytännössä korjausta ei voi asettaa kovin nopeaksi, koska muuten se ampuilee yli todella rankasti ja reagoi turhan äkäisesti esim. sytytyskatkosten aiheuttamiin virhelukemiin. Tästä seuraa se, että korjaus ei pysty reagoimaan riittävän nopeasti muuttuviin tilanteisiin, kuten kaasun avauksiin. Liian isosta korjauksesta seuraa juuri tuollaista köhimistä kaasua avattaessa. Tasakaasulla kaikki toimii hyvin korjauksen pitäessä seoksen kohdillaan, mutta kaasua avattaessa korjaus ei ehdi mukaan. Tämän takia kartan pitäisi olla aika hyvin kohdillaan ja korjausta voi käyttää lähinnä hienosäätöön.

Itse olen huomannut aika toimivaksi strategiaksi säätövaiheessa (joka on siis lähes aina meneillään :) säätää kartta varman päälle rikkaalle ja antaa korjauksen hoitaa laihennus esim. matka-ajossa. Näin kaasua avattaessa kone saa riittävästi soppaa, kun korjaus nollaantuu kiihdytystilanteessa. Logista on sitten helppo katsoa kuinka paljon korjausta on ollut missäkin tilanteessa ja säätää karttaa sitten sen mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote: Enpä ole perehtynyt miten tuo EGO correction toimii MS2:ssa, mutta MS1:n toiminnan perusteella sanoisin, että sitä ei kannata käyttää kovin isoihin korjauksiin. Käytännössä korjausta ei voi asettaa kovin nopeaksi, koska muuten se ampuilee yli todella rankasti ja reagoi turhan äkäisesti esim. sytytyskatkosten aiheuttamiin virhelukemiin. Tästä seuraa se, että korjaus ei pysty reagoimaan riittävän nopeasti muuttuviin tilanteisiin, kuten kaasun avauksiin. Liian isosta korjauksesta seuraa juuri tuollaista köhimistä kaasua avattaessa. Tasakaasulla kaikki toimii hyvin korjauksen pitäessä seoksen kohdillaan, mutta kaasua avattaessa korjaus ei ehdi mukaan. Tämän takia kartan pitäisi olla aika hyvin kohdillaan ja korjausta voi käyttää lähinnä hienosäätöön.

Itse olen huomannut aika toimivaksi strategiaksi säätövaiheessa (joka on siis lähes aina meneillään :) säätää kartta varman päälle rikkaalle ja antaa korjauksen hoitaa laihennus esim. matka-ajossa. Näin kaasua avattaessa kone saa riittävästi soppaa, kun korjaus nollaantuu kiihdytystilanteessa. Logista on sitten helppo katsoa kuinka paljon korjausta on ollut missäkin tilanteessa ja säätää karttaa sitten sen mukaan.
Täytyykin koklata tota tyyliä!

Ainoastaan moottorijarrulla tulee noita sytkäkatkosia kun sopat menee sikarikkaalle ja korjaa rikastamalla entisestään :( Täytyy pienentää "decel fuel" arvoa johonkin 70%. Tota ei niin huomaa ajossa, koska yleensä avaan läppiä sen jälkeen, niin soppaa onkin tarjolla "riittävästi".

Ihme sinäänsä, vaikka AFR käyrä on tollasta skeidaa, niin mopo skulaa kuitenkin ihan ok. Pystyis vaikka pitää ihan käyttöpyöränä, ilman nopeita kaasunavauksia. Tosiaan tasakaasulla sopat on niinkuin AFR taulussa onkin, tota tasakaasua on vaan niin vähän noissa logeissa 8) Saa polkea isompaa aika hätäseen sisään ja suorakin loppuu aika nopeesti.

MAP luku laskee niin saatanan hitaasti kun heittää läpät kiinni, sen takia menee paksulle. Lagfactoria on paljon.. nyt se on 5% Muuten ei saa rauhalliseks sitä pienillä kierroksilla! Täytyy nostaa jos se johtuis tosta. Dumppikin auttais varmaan, kun paineet häipyy läppien toiselta puolelta! Tosin ne läpät ei oo kun 1% auki tyhjäkäynnillä, että eikai se pal vaikuta..
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Tässä kun ei oo talvella muuta tekemistä, niin tutkin prätkän logeja.

Hetkellinen "kuoleminen" läppiä avatessa näyttää johtuvan MAPin lag factorista. Ei niinkään kiihdytysrikastuksista.

Eli kun avaa läppiä, niin MAP reagoi lagfactorin takia todella hitaasti (lagia on paljon!, 5%) jonka takia sopat kusee. Eli ei ehdi reagoimaan vaikka kuormitus muuttuu oikeesti. Ahdotkin nousee aika jyrkästi, MAP on tietysti tullut silloinkin jäljessä! Voihan prkl..

Jos laitan MAPin lagfactorin esim. alkuperäiseen 50, niin ei siitä mapista saa mitään selvää alle 3000rpm :( Nytkin hyppii aika paljon vaikka on lagia lähes maximit.

Voihan se tietty johtua ACC asetuksistakin. Tuli vain mieleen, kun muut prätkät skulaa ihan ok vaikka acc-asetukset on pois päältä. Ei vaan vastaa kaasuun niin nopeesti. Enkä nyt meinaa sellasta "lämäpohjaan" kaasunavausta, vaan sellasta puolinopeeta.

Hybrid alpha-n on varmaankin ratkaisu, TPS arvo on prosentteina vasemmalla. Johonkin 50% ja 3000rpm asti varmaan olis ok.

Joutuuko ton alaosan kartasta tekemään uusiksi vai miten toi homma menee? Toihan on aika simppeli, tietty kaasunavaus vastaa tiettyä kPa-arvoa kartalla. Meinaan vaan kun nyt ei pääse testaamaan, niin pystyiskö noi arvot jotenkin heittämään tohon hybrid alpha-n tauluun.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Aika hankala noita karttoja on muuntaa speed densitystä alpha-N:ään. Tai onnistuuhan se periaatteessa, mutta työtä riittää. Eli homma menisi niin, että katsot logista mitä MAP-arvoja on tullut milläkin kierrosluvulla ja TPS-arvolla ja sitten syötät VE-arvoja vanhasta kartasta alpha-N kartan oikeisiin kohtiin. Itse katselin tuolla tyylillä hyvin karkeasti joitain alkuarvoja vanhasta kartasta ja aloin sitten säätämään niiden pohjalta.

Ehkä tärkein homma alpha-N:n kanssa on TPS-säätöpisteiden sopiva jaottelu. Käytännössä niitä joutuu painottamaan aika rankasti pienille arvoille. Logien tuijottelusta on tässä suhteessa paljon apua.

MS1-extran kanssa muuten piti käyttää kartassa "raakoja" TPS-arvoja prosenttien sijaan. En tiedä onko MS2 tässä suhteessa jo kehittyneempi.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote:Aika hankala noita karttoja on muuntaa speed densitystä alpha-N:ään. Tai onnistuuhan se periaatteessa, mutta työtä riittää. Eli homma menisi niin, että katsot logista mitä MAP-arvoja on tullut milläkin kierrosluvulla ja TPS-arvolla ja sitten syötät VE-arvoja vanhasta kartasta alpha-N kartan oikeisiin kohtiin. Itse katselin tuolla tyylillä hyvin karkeasti joitain alkuarvoja vanhasta kartasta ja aloin sitten säätämään niiden pohjalta.

Ehkä tärkein homma alpha-N:n kanssa on TPS-säätöpisteiden sopiva jaottelu. Käytännössä niitä joutuu painottamaan aika rankasti pienille arvoille. Logien tuijottelusta on tässä suhteessa paljon apua.

MS1-extran kanssa muuten piti käyttää kartassa "raakoja" TPS-arvoja prosenttien sijaan. En tiedä onko MS2 tässä suhteessa jo kehittyneempi.
MS2 näyttää olevan prosentit!

Tein ekan version tolla tyylillä. Kai näillä jotkut pohjat saa, joutuu vaan funtsaaman "hetken" 8)


Edit: Duunasin vähän uusiks noita.. nyt Alpha-N MAP tablen MAP arvot menee aika lineaarisesti.. eli 10 välein ylöspäin 40-100kPa paitsi tossa keskellä. TPS arvot on samat ja jengat. Logit vähän sekoitti.

Tossa on VE-taulu millä skulas aika hienosti.. paitsi ne kaasunavaukset alhaalla. Se johtuu 95% MAPin lagfactorista.


Alpha-n taulu:
Image

VE-taulu: Stongasta saa pitää kiinni tossa 4000-4500rpm, ihan hauska efekti. :D
Image
Post Reply