Ahtaa ja hyytyy
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27
Ahtaa ja hyytyy
Tossa luin foorumia ja ei oikein vastausta tällaseen löytyny..oli kyllä muita joilla sama ongelma ilmennyt. Puuttuu vaan tieto miten ratkaistu.
ELi.. Extrat ladattu jne, softapuoli siis kaiketi kunnossa. Moottorina 2,3turbo volvo.
Säätöajojen yhteydessä ilmeni ongelma johon en ratkaisua löytänyt. HETI kun ahdi alkaa heräileen (tyyliin 0,1 - 0,2) nii alkaa meno hyytyä. Lambdapalkki näyttää 4 valoa rikkaalla lähes kokoajan (kapeekaista).
bensapaine 3bar ja suuttimet nyt alkuunsa kyseisen moottorin vakiot.
Osaisikkohan joku heittää tällaiseen ratkaisua..tai edes ehdotusta mitä tarkistaa.
ELi.. Extrat ladattu jne, softapuoli siis kaiketi kunnossa. Moottorina 2,3turbo volvo.
Säätöajojen yhteydessä ilmeni ongelma johon en ratkaisua löytänyt. HETI kun ahdi alkaa heräileen (tyyliin 0,1 - 0,2) nii alkaa meno hyytyä. Lambdapalkki näyttää 4 valoa rikkaalla lähes kokoajan (kapeekaista).
bensapaine 3bar ja suuttimet nyt alkuunsa kyseisen moottorin vakiot.
Osaisikkohan joku heittää tällaiseen ratkaisua..tai edes ehdotusta mitä tarkistaa.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27
Kartat ja sytkä
En ohjaa sytkää ruutalla, volvon omat tässä. Tämä puoli pitäisi olla OK.
Karttoista sen verran, että aluksi tein suuntaa antavat kuten ohjeissa neuvotaan. Sama virsi tällä. Olen kattellu muilta karttoja ja kokeillu alkaa niitä säätämään mutta sama edelleen..
Jos on karttapuoleen ehdotuksia niin toki mielelläni testaan..
Karttoista sen verran, että aluksi tein suuntaa antavat kuten ohjeissa neuvotaan. Sama virsi tällä. Olen kattellu muilta karttoja ja kokeillu alkaa niitä säätämään mutta sama edelleen..
Jos on karttapuoleen ehdotuksia niin toki mielelläni testaan..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27
säädin
Toi bensapainesäädin ihan normi 3bar jatkuva. Käsittääkseni tätä käyttänyt aika moni muukin ?? oisko toi siis oltava nimenomaan muuttuva...
Re: Kartat ja sytkä
Pistä niitä ahtopaineen puolella olevia kartan ruutuja laihemmalle, siitä alkaen mistä hyytyminenkin alkaa. Laihenna niin pitkään kunnes lambda alkaa näyttää ideaalin nurkilla olevaa seosta ja sitten vähän takaisin rikkaammalle päin. Kapeakaistaista lambdaa ei välttämättä saa näyttämään täysin rikasta seosta vaikka kone olisi tukehtumassa bensaan.Turbo Wolex wrote: Jos on karttapuoleen ehdotuksia niin toki mielelläni testaan..
Mutta jos tuolla laihennuksella ei tunnu olevan vaikutusta, niin sitten vika on luultavasti jossain muualla.
Onko sulla muuten ahtopaineen mukaan tapahtuva kompensointi bensanpaineensäätimessä? Eli meneekö imusarjalta letku säätimelle? Tuolla nyt ei varmaan ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan, mutta muuten kompensointia olisi hyvä kätyttää, etenkin ahdetussa koneessa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27
säätämisestä
niin menee letku imusarjaan.
Pitää alkaa katteleen tota karttaa siis pienemmälle loppupäästä.
Reg Fuel arvo on laskerin mukaan 12,2 4sykkeellä ja ei kyllä tolla oikein pelaa...lähellä 20 arvoa alkaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä (tietysti tää johtuu kartasta)
tolla regfuelilla en saa säädettyä laihemmalle..vaikka puottas lukua kuinka pieneks. Käynti vain huononee ??
Pitää alkaa katteleen tota karttaa siis pienemmälle loppupäästä.
Reg Fuel arvo on laskerin mukaan 12,2 4sykkeellä ja ei kyllä tolla oikein pelaa...lähellä 20 arvoa alkaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä (tietysti tää johtuu kartasta)
tolla regfuelilla en saa säädettyä laihemmalle..vaikka puottas lukua kuinka pieneks. Käynti vain huononee ??
Re: säätämisestä
Ei regfuelilla säädetä mitään. Se periaatteessa kerralla paikalleen ja se on sit siinä. Mulla vaparin 2.3(224 cc/m) sumut kiinni ja reqfuel on 7,6. Yhellä jannulla on turbon sumut(333tms cc/min) ja vapari. Sillä on vähän matalempi reqfuel. Molemmilla on vakio 2,5bar bensapaineensäädin.Turbo Wolex wrote:niin menee letku imusarjaan.
Pitää alkaa katteleen tota karttaa siis pienemmälle loppupäästä.
Reg Fuel arvo on laskerin mukaan 12,2 4sykkeellä ja ei kyllä tolla oikein pelaa...lähellä 20 arvoa alkaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä (tietysti tää johtuu kartasta)
tolla regfuelilla en saa säädettyä laihemmalle..vaikka puottas lukua kuinka pieneks. Käynti vain huononee ??
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re Hyytyy
Megamanuaalin s.61 oleva mallikartta sopii Volvon 2.3 vakio turbo moottorille kohtalaisen hyvin.Tarvitsee säätää vain tyhjäkäynnin ja lähialueen seoksia.
Lambda arvo liikku 13-15 välillä 50-200kPa alueella,ja moottori vetää hyvin 7000rpm asti.Kannattaa kokeilla!Toimii paremmin kuin Motronicilla.
Volvo 760,moottori B23ET,suuttimet 300cc/min.
Lambda arvo liikku 13-15 välillä 50-200kPa alueella,ja moottori vetää hyvin 7000rpm asti.Kannattaa kokeilla!Toimii paremmin kuin Motronicilla.
Volvo 760,moottori B23ET,suuttimet 300cc/min.
Re: Re Hyytyy
AFR 13-15 on turbomoottorissa laiha seos siinä 120kPa jälkeen. Ei todellakaan kannata kokeilla! Jos tuollaisia ahtoja ja kierroksia käyttää niin männät on morot hyvin nopeasti.ah760 wrote:Lambda arvo liikku 13-15 välillä 50-200kPa alueella,ja moottori vetää hyvin 7000rpm asti.Kannattaa kokeilla!
Suosittelisin ahtojen noustessa 120kPa->200kPa seosten rikastuvan samassa suhteessa AFR 13->11.5-12, varsinkin jos nakutuksesta ei ole mitään hajua. Turboautossa AFR 15 on IMO ehdottomasti liian laiha paitsi tasakaasulla ilman ahtoja. Vetääkin paremmin kun sitä soppaa on riittävästi, siis järkevissä rajoissa toki.
EDIT: Tuo "teinislangi" on tätäpäivää, jopa yritysmaailmassa...
Last edited by nohkis on Tue Oct 17, 2006 22:41, edited 1 time in total.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Re: Re Hyytyy
miten Ilmajoen maatalousoppilaitos liittyy tähännohkis wrote:Imo turboautossa AFR 15 on

mutta tuos on kuva air/fuel ratio "kartasta" jota käytetään 3 litraises moottorissa vakiona... eli aika rikkaalla näyttää olevan huipputehojen kohdalla (6000 rpm) max. ahtopaineilla seos on 10.3 ja jos hieman päätellään, niin ilman ahtojakin seos on luokkaa 11.8 tai 12.1...

Niin no mulla on ladassa afr kartta vielä 150kpa kohdalla 15 jonka alle 16, eikä mitään ongelmia turhaa sitä bensaa enempää ruutta kuin on tarvetta, toki sitten kunnon ahdoilla 300kpa onkin afr 10.5 jonka kyllä vois nostaa hieman ylemmäs kun tuntuis parhaiten tehoa tulevan 13 lähistöllä. Eikä ole nakutuksesta ollu ongelmia, kaasari aikana nakutteli tosi herkästi vaikka kävi paljon rikkaammmalla Paljon tuo tasalaatuisempi seos auttaa asiaa. Ladankone on siitä kiva että jos se vähänkin nakuttaa niin kannne tiiviste pullahtaa välistä pois sulakkeena toimien, muulla tapaa ei tiiviste ei tunnu hajoavan (on kierretty Botniaringillä vieläkierros sen jälkeen loppuun varikolle ihan kohtuullista vauhtia kun lohkolämmitin tipahti lohkon kyljestä eikä koneessa ollu pisaraakaan vettä ilman vaurioita)