Ahtaa ja hyytyy

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Ahtaa ja hyytyy

Post by Turbo Wolex »

Tossa luin foorumia ja ei oikein vastausta tällaseen löytyny..oli kyllä muita joilla sama ongelma ilmennyt. Puuttuu vaan tieto miten ratkaistu.

ELi.. Extrat ladattu jne, softapuoli siis kaiketi kunnossa. Moottorina 2,3turbo volvo.
Säätöajojen yhteydessä ilmeni ongelma johon en ratkaisua löytänyt. HETI kun ahdi alkaa heräileen (tyyliin 0,1 - 0,2) nii alkaa meno hyytyä. Lambdapalkki näyttää 4 valoa rikkaalla lähes kokoajan (kapeekaista).
bensapaine 3bar ja suuttimet nyt alkuunsa kyseisen moottorin vakiot.

Osaisikkohan joku heittää tällaiseen ratkaisua..tai edes ehdotusta mitä tarkistaa.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

millaset kartat?? Mulla näyttää kans et olis sopivalla mut ensin oli liian rikkaalla ja nyt vaikuttas olevan liian laihalla.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No ensimmäisenä tulee mieleen, että seos menee turhan rikkaalle. Entäpäs sytkä, ohjaatko myös sytkää MS:llä ja minkälaiset ennakkokartat on käytössä?
Arttu
GSX1100 -85
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Kartat ja sytkä

Post by Turbo Wolex »

En ohjaa sytkää ruutalla, volvon omat tässä. Tämä puoli pitäisi olla OK.

Karttoista sen verran, että aluksi tein suuntaa antavat kuten ohjeissa neuvotaan. Sama virsi tällä. Olen kattellu muilta karttoja ja kokeillu alkaa niitä säätämään mutta sama edelleen..

Jos on karttapuoleen ehdotuksia niin toki mielelläni testaan..
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Bensanpainesäädin progressiivinen ja heittää sen takia älyttömän rikkaalle? Vedä bensanpainemittari kabiiniin testiajoksi ja kato että ne ovat muutenkin ok.
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

säädin

Post by Turbo Wolex »

Toi bensapainesäädin ihan normi 3bar jatkuva. Käsittääkseni tätä käyttänyt aika moni muukin ?? oisko toi siis oltava nimenomaan muuttuva...
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Ei pitäs olla jos ei mee imusarjasta letkua siihen..?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Kartat ja sytkä

Post by ArttuH »

Turbo Wolex wrote: Jos on karttapuoleen ehdotuksia niin toki mielelläni testaan..
Pistä niitä ahtopaineen puolella olevia kartan ruutuja laihemmalle, siitä alkaen mistä hyytyminenkin alkaa. Laihenna niin pitkään kunnes lambda alkaa näyttää ideaalin nurkilla olevaa seosta ja sitten vähän takaisin rikkaammalle päin. Kapeakaistaista lambdaa ei välttämättä saa näyttämään täysin rikasta seosta vaikka kone olisi tukehtumassa bensaan.

Mutta jos tuolla laihennuksella ei tunnu olevan vaikutusta, niin sitten vika on luultavasti jossain muualla.

Onko sulla muuten ahtopaineen mukaan tapahtuva kompensointi bensanpaineensäätimessä? Eli meneekö imusarjalta letku säätimelle? Tuolla nyt ei varmaan ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan, mutta muuten kompensointia olisi hyvä kätyttää, etenkin ahdetussa koneessa.
Arttu
GSX1100 -85
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Mulla oli sama juttu kun vedin ekoja testejä ahdoilla. logista kun katsoin niin seos putosi alle 10. Vähän kerrallaan laihensin niin johan alkoi toiminaan. (Kyllä muuten jännitti kun on ensimmäinen ahdettu autoni...)

Suosittelisin laajakaista lambdaa..
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

säätämisestä

Post by Turbo Wolex »

niin menee letku imusarjaan.
Pitää alkaa katteleen tota karttaa siis pienemmälle loppupäästä.

Reg Fuel arvo on laskerin mukaan 12,2 4sykkeellä ja ei kyllä tolla oikein pelaa...lähellä 20 arvoa alkaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä (tietysti tää johtuu kartasta)

tolla regfuelilla en saa säädettyä laihemmalle..vaikka puottas lukua kuinka pieneks. Käynti vain huononee ??
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

jos arveluttaa kovin säätää ahtopaine alueita niin aloita säätäminen vaikka 0.2 paineilta -kaasupohjaan ja säätöä .hukkiksen rassi tiukemmalle ja 0.4 painetta ja säätöä. 0.6 jne... on näin turvallisempaa kun vedättää täysillä ahdoilla jos kartat aivan pielessä..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: säätämisestä

Post by Masi_K »

Turbo Wolex wrote:niin menee letku imusarjaan.
Pitää alkaa katteleen tota karttaa siis pienemmälle loppupäästä.

Reg Fuel arvo on laskerin mukaan 12,2 4sykkeellä ja ei kyllä tolla oikein pelaa...lähellä 20 arvoa alkaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä (tietysti tää johtuu kartasta)

tolla regfuelilla en saa säädettyä laihemmalle..vaikka puottas lukua kuinka pieneks. Käynti vain huononee ??
Ei regfuelilla säädetä mitään. Se periaatteessa kerralla paikalleen ja se on sit siinä. Mulla vaparin 2.3(224 cc/m) sumut kiinni ja reqfuel on 7,6. Yhellä jannulla on turbon sumut(333tms cc/min) ja vapari. Sillä on vähän matalempi reqfuel. Molemmilla on vakio 2,5bar bensapaineensäädin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ah760
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed Oct 11, 2006 16:55

Re Hyytyy

Post by ah760 »

Megamanuaalin s.61 oleva mallikartta sopii Volvon 2.3 vakio turbo moottorille kohtalaisen hyvin.Tarvitsee säätää vain tyhjäkäynnin ja lähialueen seoksia.
Lambda arvo liikku 13-15 välillä 50-200kPa alueella,ja moottori vetää hyvin 7000rpm asti.Kannattaa kokeilla!Toimii paremmin kuin Motronicilla.
Volvo 760,moottori B23ET,suuttimet 300cc/min.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Re: Re Hyytyy

Post by nohkis »

ah760 wrote:Lambda arvo liikku 13-15 välillä 50-200kPa alueella,ja moottori vetää hyvin 7000rpm asti.Kannattaa kokeilla!
AFR 13-15 on turbomoottorissa laiha seos siinä 120kPa jälkeen. Ei todellakaan kannata kokeilla! Jos tuollaisia ahtoja ja kierroksia käyttää niin männät on morot hyvin nopeasti.

Suosittelisin ahtojen noustessa 120kPa->200kPa seosten rikastuvan samassa suhteessa AFR 13->11.5-12, varsinkin jos nakutuksesta ei ole mitään hajua. Turboautossa AFR 15 on IMO ehdottomasti liian laiha paitsi tasakaasulla ilman ahtoja. Vetääkin paremmin kun sitä soppaa on riittävästi, siis järkevissä rajoissa toki.

EDIT: Tuo "teinislangi" on tätäpäivää, jopa yritysmaailmassa...
Last edited by nohkis on Tue Oct 17, 2006 22:41, edited 1 time in total.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Re Hyytyy

Post by Höylä »

nohkis wrote:Imo turboautossa AFR 15 on
miten Ilmajoen maatalousoppilaitos liittyy tähän :roll: (Imo) käyttäkää jotain muuta, kuin tuota "teini" slangia, kaikki täällä keskustelevat ei ole alle 20 teinejä...

mutta tuos on kuva air/fuel ratio "kartasta" jota käytetään 3 litraises moottorissa vakiona... eli aika rikkaalla näyttää olevan huipputehojen kohdalla (6000 rpm) max. ahtopaineilla seos on 10.3 ja jos hieman päätellään, niin ilman ahtojakin seos on luokkaa 11.8 tai 12.1...
Image
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Niin no mulla on ladassa afr kartta vielä 150kpa kohdalla 15 jonka alle 16, eikä mitään ongelmia turhaa sitä bensaa enempää ruutta kuin on tarvetta, toki sitten kunnon ahdoilla 300kpa onkin afr 10.5 jonka kyllä vois nostaa hieman ylemmäs kun tuntuis parhaiten tehoa tulevan 13 lähistöllä. Eikä ole nakutuksesta ollu ongelmia, kaasari aikana nakutteli tosi herkästi vaikka kävi paljon rikkaammmalla Paljon tuo tasalaatuisempi seos auttaa asiaa. Ladankone on siitä kiva että jos se vähänkin nakuttaa niin kannne tiiviste pullahtaa välistä pois sulakkeena toimien, muulla tapaa ei tiiviste ei tunnu hajoavan (on kierretty Botniaringillä vieläkierros sen jälkeen loppuun varikolle ihan kohtuullista vauhtia kun lohkolämmitin tipahti lohkon kyljestä eikä koneessa ollu pisaraakaan vettä ilman vaurioita)
Post Reply