Volvo C303:n turbotus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Volvo C303:n turbotus

Post by Kooee »

On tainnut helle tehdä tepposiaan, kun tuollainen ajatus on alkanut kypsyä mielessä. :) :)

Ruiskun asennus vaatisi jo uuden pakosarjan tekemisen niin voisi samalla askarrella turbolle pakosarjan niin tulisi kaivattua vääntöä lisää.
Mistä saisi tettettyä laipat kanteen ja turbolle? (etelä-suomessa)

Millainen ahdin? Kone on Volvon B30A joka on siis 3 litranen suora kutonen. Tehoa vakiona huimat 117 hp/4000 rmp ja väätöä 206 Nm/2500rmp :)

Tavoite olisi että ahdot saisi mahdollisimman alhaalta. Huipputehoja en ole hakemassa vaan vääntö olisi ensisijainen tavoite. tehot max. 160 - 190 hp (Suljetulla alueella ja tiellä 140 hp ;) )

Puristuksia varmaan kannattaa pudottaa, vakio puristukset 9,3:1. Palotiloista tavaraa pois hieman. Olisiko joku 8,5:1 hyvä kun ahtoja olen ajatellut max 0,5 bar. Nakutustunnistin olisi myös tarkoitus asentaa ja siten vielä että nakuttaessa ahtoja piennennetään. Ahtojen ohjaus muutenkin MegaSquirtin sorkittavaksi. (Onko kellään käytössä? Toimiiko?)

Välijäähdytin jää haaveeksi, koska kone on etupenkin alla ja aika takana, joten ahtoputkista tulisi todella pitkät. Toisaalta jäähdyttimen edessä ei ole tilaa, kun siellä asustaa jo vinssi. Puuttuvaa välijäähdytintä voisi koettaa "paikata" vesiruiskutuksella, Mega vissiin osaa ohjata pumppua. Miten vesiruiskutus talvella mitä sekaan ettei jäädy? Onko vesiruiskusta todella apua? Tosin sopivan pumpun löytäminen vois olla työlästä ja kallista, on meinaan 24 voltin sähköjärjestelmä.

Sytkää hoitaa Edis joten se tarvitsee vain uudet kartat.

Imusarjasta tulee sekoitus marine-moottoria ja omaa sävellystä. Suutin jokaiselle sylinterille kumminkin.

Koneelle ei ole tarkoitus tehdä kun tuo puristusten laskeminen, jos edes sitäkään. Kestää varmaankin kohtalaisesti. Toivottavasti :) Kilometrejä takana koneella on 90 000.

Metsä ajelua ajatellen remmiahdin olisi varmaan parempi ratkaisu mutta konehuone on niin ahdas ettei sinne remmiahdinta saa mahtumaan. Ohjaustehostimenpumpussakin on tarpeeksi suunnittelemista.

Kaikkea se helle teettää ;)

Järkeä tässäkään projektissa ei taas ole tippaakaan mutta mitäs sitten :D
T: Kooee
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Varmaankin joku isohko VNT ahdin olisi käypäinen, jos alavääntöjä olet lisää hakemassa. Puristuksia ei mielestäni välttämättä tarvi laskea, jos ahdot malttaa vain pitää maltillisina ja koneeseen on tarkoitus laittaa nakutunnistus.

(edelliset osin mutua, varsinkin rutistuksien osalta)
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Juu, puristukset pitäisin 9:1 kieppeillä, ehkä vähän voi laskea, mutta jos et edes 200hv tehoja hae, niin ne irtoaa jo jollain ihan pikkupaineilla, kunhan saat megan ohjaamaan bensansyöttöä. Ja kantta jos vähän edes siistii, ni saattaa tehdä jo paljon

Varsinkin vääntö tossa on aika kehno, tosin alavääntöä näyttää olevan reilusti. Saattaa ihan megalla jo ruveta irtoamaan 250-260Nm samoilla kierroksilla, kun saadaan oikea määrä soppaa. :)

T03:sen jos laittaisi, niin varmasti lähtisi jo TODELLA alhaalta mukaan, ahtoja varmaan olisi jo tuolla 2000rpm kieppeillä. :) Mutta sitten tehot rajoittuvat sinne 200-220hv tietämille, mutta sehän riittäisikin.

Noilla tehoilla voi olla että nakutunnistin on liioittelua, kun haetaan vaan raakaa vääntöä alhaalta. Ihan perus mekaaniset systeemit vois olla ne parhaat.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Laippojen tekoon ehdotan ammattikoulua. Ainakin joensuussa on plasma leikkuri amiksella. Aika halpaa leikata ja ei niin kauheita jonoja yleensä. Tosin omani olen tehnyt ilmaiseksi kun oppilaana olin.

entäs vesi-ilma tyyppinen välijäähy? eikös sen saisi rakennettua sinne konehuoneeseen ja siitä sitten vesiletkut kauemmaksi?

Puristuksia en minäkään menisi pienentämään kun ei kuitenkaan kauheita ahtoja ole tarkoitus käyttää.

Entäs ahtimeksi joku mitsubishi tai joku muu vähän nykyaikaisempi kuin tuo t03? Käsittääkseni nämä t03:set alkaa olemaan aika vanhaa tekniikkaa.. tosin halpoja varsinkin käytettynä.(tästä syystä omastakin löytyy...)

Ps. mistään en tiedä mitään joten heittelen vaan jotain ehdotuksia :D
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Nuo puristukset on puolen barin ahdoille vähän siinä ja siinä, voi toimiakin tai sitten ei. Riippuu monesta asiasta, kuten palotilojen muodosta, ennakoista, ilman lämmöstä jne. Mulla on tuossa mopossa puristukset jotain 9,5:1 tai vähän päälle. Se ei ainakaan vielä ole porsinut reilun puolen barin ahdoista enkä ole ainakaan havainnut mitään nakutusta. Toisaalta se ei koskaan pääse nauttimaan noista ahdoista kovin montaa sekuntia kerrallaan, sun tapauksessa tilanne voi olla vähän toinen.

Itse ehkä kokeilisin aluksi vakiopuristuksilla, jos kantta ei ole tarkoitus avata muuten. Maltilliset ennnakot ja ahdot vaan aluksi ja siitä kokeilemaan. Mutta jos kansi on tarkoitus avata muutenkin, niin sitten avartaisin palotiloja hiukan samalla.
Arttu
GSX1100 -85
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Eipäs tullut tuo ilmasta veteen välijäähy mieleen, sellainen voisi johonkin mahtuakkin. Ei tarvitsisi alkaa kikkailemaan vesiruiskun kanssa.

Puristuksia saisi alemmaksi vaihtamalla F-koneen kannentiivisteen, sillä puristus on 8,7:1. Samalla kun kansi on irti voisi katsella kanavia vingun kanssa.

Millainen hässäkkä tulollaisesta 6-1 peltisarjasta tuleekaan :) Olisko kellään kuvia vastaavanlaisista?
T: Kooee
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Tuolta kohta pakosarjat => aiemmin valmistetut...
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm


Tuolla irto osaa:
http://www.martelius.com/
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

B30e koneessa löytyy nätit ja hyvin toimivat 3-1 pakosarjat. Näistä saa helposti mutkat ahtimelle. Jos ahdin on jaetulla pakopesällä niin aina vaan parempi ja helpompi toteuttaa.

En tiedä B30 koneesta, mutta ainakin B20 koneessa F-moottorin alempi puristussuhde on saatu aikaa korkeammalla kannella, ei paksummalla kannentiivisteellä.

9,5 on varsin korkea puristussuhde b20/30 koneiden ahtamiseen, varsinkin jos ahtopaine tulee alhaisilla kierroksilla. 8,5 varmaankin menee mutta sytkän kanssa kanttaa olla todella tarkkana, varsinkin jos ahtoa tulee jo alakierroksilla eikä välijäähdytintä ole.
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Juu tollaset pakosarjat olisi kyllä kivat mutta niitä ei kasva puussa. :)
Olen yrittänyt etsiä mutta huonolla menestyksellä.

Kannentiivisteestä... Katselin tuolla ruotsin puolella olevaa KG Trimming-putiikkia ja siellä oli 2 eri kannentiivistettä, A- ja E-moottoriin 0,8 mm ja F-moottoriin 1,2 mm. Tiedä sitten miten paljon 0,4 mm vaikuttaa puristuksiin, jokuhan tuon tietysti laskisi mutta itse en osaa.
T: Kooee
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mikäs o pytyn halkaisija?
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Pytty näyttäisi olevan 88.90 mm.
T: Kooee
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Oletetaan että palotila olis vaikka 50cc ja tiiviste on dekki.
0,8mm-->10,49:1
1,4mm-->9,88:1
Ton verran eroa.
Tuolta voi laskeskella http://www.dwl.fi/xls/engine.xls
ruiskuttaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Thu May 04, 2006 10:32
Location: satakunta

Post by ruiskuttaja »

kyl pitäs onnistuu, kyl pystyy ahtaa viel kympin puristuksilla tosin 0.3 o iha maksiimi ja kyse oli b200k koneesta.
v70 2.4t koneessa on puritukset 9 ja niistä koneista on otettu vähän yli 250hp, mutta onhan se n.40 vuotta uudempaa tekniikkaa :roll:
240 turbo+ squirt+extra029q2
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Volvon T6 koneessa olisi pikkuahtimet, lähtisi jo alhaalta mukaan, mutten tiedä soveltuuko kuinka hyvin vanhemman kutosen kanssa käytettäväksi ?

Pienet ahtimet olisi tilojenkin puolesta kätevät, mutta onhan kahdessa aina omat murheensakkin.
Volvo 360GL -88
pygmy
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu Apr 20, 2006 21:09
Location: Ylivieska

Post by pygmy »

b20 palotiloista kyllä kärsii vaikka lapiolla ottaa tavaraa pois joten uskoisin että kutosenkannesta myös, siis puristuksia voi tiputtaa melkoisen alas jos tarvetta. Tuo imusarja/pakosarja voi tuottaa hiukan ongelmia.. Onhan nuita b30 turboja ruattin pojat tehneet yhdellä ja kahdella turbolla. :shock:
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Edistystä sen verran että sain hommattua pakosarjat ja ruiskun kannen. Nyt saa suuttimet kanteen kiinni, niin ei tarvitse alkaa imusarjaa puhkomaan.

Nyt kun kerran on tulossa toinen kansi, niin palotilosta voi ottaa tavaraa pois, niin ei tarvitse alkaa kikkailemaan kannentiivisteen kanssa. Meinaan jättää kyllä aika korkeat puristukset 8,5-9 paikkeille. Jää sitten vähän paremmin vääntöä tyhjäkäynnin tuntumaan.

Turbo on edelleen hukassa :) kun ei oikeen tiedä minkä kokoinen sen pitäisi olla.
T: Kooee
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

No jos kerran pieniä alle 200hv:n tehoja haluat niin eikös sellanen garretin t25 ole aika passeli ahdin,heräilee varmaan jossain 1500rpm kohdilla ja kyllä vetoja löytyy ylöskin jos ahtopaine ei ole korkea.
Vaikka sellanen mitä on 1.8 nissaneissa.
Kyllä perus t3:kin on käypä, mutta se on selvästi jo museo tavaraa.
Heräilee huonommin ja yläpäässä riittänee samaan kuin tuo t25.
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Dodii.. Nyt on verstaan lattialle ilmestynyt mitsun TD04L-14T pikku fööni. Tuli van sellainen ongelma kun käänsin pakopesää 90 astetta niin hukkaportin kello ei osu kohdalleen. Joutuu virittämään kellon kiinni jotenkin muuten.

Nyt pitäisi löytää 250 cc/min suuttimia 6 kpl, halvalla :)
T: Kooee
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Kannen mukana tulleita suuttimia tutkittuani huomasin, että Volvo ei ole ainakaan säästellyt suutimien koossa: Bosch 0 280 150 015. Eli nettitietojen mukaan tuottaa n.380 cc/min. Luulisi riittävän :)
Kokeilin miten mahtaa olla tyhjäkäynnin kanssa noilla suuttimilla ja megalla. Laitoin boxiin suutin tiedot ja loin kartan, tyhjäkäynnillä aukioloaika on noin 2,2 ms joten pitäisi onnistua.

Mittausten mukaan näyttää olevan matala ohmiset 3.1 ohmia, joten esivastukset pitää hankkia.
T: Kooee
Post Reply