Ihan perusteista, jenkkipeli?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
toyopet
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Fri Apr 01, 2005 12:39
Location: Keski-Suomi

Ihan perusteista, jenkkipeli?

Post by toyopet »

Tuossa kun yritin noita eri alueiden otsikoita katsella niin ei oikein tämmöiselle mitään-näistä-tietämättömälle auennut oikein mikään. Mutta kai tässä on ruvettava näitäkin opiskelemaan kun kaasuttimethan on vanhanaikaisia :D
Elikkäs ihan perusteista kun lähdetään, mitä tarvitaan ameriikan tuotantoa olevan V8:n muuttamiseksi kaasuttimelta ruiskuksi?

Lähtökohtana palanut moottori, jossa ei siis ole pahemmin noita toimivia apulaitteita muutenkaan.

Mitä nyt ymmärrän niin
- suuttimet tarvitaan
- tietenkin ohjausboxi (megasquirt siis kun tällä palstalla ollaan).
- Sitten ilmeisesti kaasuläpät.
- Lambda-anturit pakopuolelle.
- Ilmamäärämittari?
- jonkunlainen polttoainepumppu?
- sytytyspuoli?
- mitä vielä?

Kone siis se laiskista laiskin 307 Olds (jos ei satu rikastumaan ja hankkimaan vähän suurempaa oldsia). Tarkoituksena ei ole mikään kiihdytysvehje tulla vaan hyvin vääntävä käyttökone.

Ja sitten toisaalta kiinnostaa, että miten tuollaiseen mahdollisesti epämääräisistä osista kasattavaan koneeseen ruvetaan hakemaan säätöjä kohdalleen. Tosin siihen nyt menee aikaa vielä kauan mutta suunnittelu hyvä aloittaa liian aikaisin.

V8-lehdessähän oli värkätty kaasuläpät jostain vanhasta kaasarista, olisiko kelvollinen lähtökohta esim. vanha turbo-regalin rokkiorkesteri?

nim. Ei mitään hajua ruiskuista (paitsi dieselistä)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Q-jetti taitaa olla vähän huono ,jos meinaa noi asentotunnistimet pistää, koska Q-jetissä on ensiö ja toisio läpät erikokoiset.
Holleyn kaasarin runko näyttäisi aika hyvältä aihiolta.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Oletko suunnittelemassa yksi- vai monipisteruiskua? Märällä vai kuivalla imusarjalla?

Itse ainakin harkitsisin ihan yksinkertaisesti tuommoisen TBI-tyyppisen systeemin asentamista. Siis märkäimusarja. Etuina yksinkertaisuus ja (ainakin GM:n TBI:n) edullisuus. Siihen kunnollinen kaksitasoimusarja alle sovitinlevyllä.

Tietysti voi tehdä vaikka märkä-yksitasoimusarjasta kuivan monipisteimarin tekemällä injektoreille paikat runnereihin, mutta ei varmaan ole vaivan arvoista. Yksitasoimari ei tuommoiseen vääntökoneeseen ole paras vaihtoehto. Lisäksi työn määrä on melkoinen ja injektoreita tarvitaan paljon (=ei edullista) jne jne. Kaksitasoimaristakin voi tehdä, mutta vaikeustaso kasvaa entisestään koska ne runnerit menee eri korkeuksilla. Monipisterimariin tarvitset sitten vielä fuel railit ja erilliset kaasuläpän (vaikka siitä Holleystä).

Sytkän tekemiseenhän on monta vaihtoehtoa. Ehkä kannattaa aloittaa pelkästä ruiskusta, käyttää aluksi alkuperäistä virranjakajaa ja laajentaa sitten myöhemmin MS:ä sytkäpuolelle. ..vähän loivempi oppimiskäyrä :)

Ilmamäärämittaria et tarvitse. Megasquirtti ohjaa imusarjan alipaineen perusteella.

Alustavat säädöt ruiskulle saat jo pelkästän MS:n asetuksilla. Sitten kun kone käy hyvin, niin ajamalla säädetään loput. Tai jarrudynossa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
toyopet
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Fri Apr 01, 2005 12:39
Location: Keski-Suomi

Post by toyopet »

No niin, enpä edes nyt ajatellut. Siis kun dieselistä kokemusta niin tulee tietenkin mieleen 8-pisteruisku mutta joo...

Tosiaan GM:llä on noita ruiskuja.
Jos lähdettäisiin liikkeelle tuosta TBIstä niitä lienee kohtuullisesti saatavilla. ELi tarvitaan se TBI runko, mitä muuta?

Siis koneessa tällä hetkellä oletettavasti käyttökelpoista vain itse lohko ja kannet ja sisuskalut (ei vielä purettu, kun paikoillaan kaverin autossa).

Eli tarvitaan joka tapauksessa sytkäosia ja polttoaineen syöttöosia. No käytettyinä saa tietysti vaikka alkuperäiset sähkökaasuttimet sun muut saastelaitteet. Mutta kun tavallaan tyhjästä lähdetään liikkeelle, niin nyt voisi soveltaa. Tiukan budjetin rajoissa kuten aina autoharrastuksessa. :D

Niin ja täytyy sen verran lisätä, että tuosta autosta johon suunnitteilla, on kone revitty aika kovalla kädellä irti eli alkuperäistä johtosarjaa ei todennäköisesti voi täysin käyttää.
Nova400
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Feb 28, 2005 13:44
Location: Orimattila

Post by Nova400 »

toyopet wrote: Tosiaan GM:llä on noita ruiskuja.
Jos lähdettäisiin liikkeelle tuosta TBIstä niitä lienee kohtuullisesti saatavilla. ELi tarvitaan se TBI runko, mitä muuta?
Tuossa TBI:ssä taitaa olla jo itsessään aika mukavasti komponentteja kiinni: läppärunko, suuttimet, TPS ja paineensäädin. Sitten vaan sopiva polttoainepumppu vaikka TBI:n luovuttaja-autosta (usein kyllä tankissa, mutta siellä sen on hyvä olla, jos sen sinne saa. Ei melua ja saa imettyä hyvin). Antureita tietty tarttee: veden ja ilman lämpöanturit sekä happianturi. Sytytyksen pystynee tekemään CCC-mallin HEI-jakajasta, jos aikoo ohjata ennakkoakin MS:llä. Jos tyytyy mekaaniseen ja alipaine-ennakkoon, niin homma helpottuu pykälän ja paikalleen voi heittää vanhemman HEIn ja sen TACH-terminaalista ottaa signaalin MS:lle.

Megamanuaali auttaa myös, kannattaa lueskella.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
pellonpecko
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Mon Mar 07, 2011 21:16

Re: Ihan perusteista, jenkkipeli?

Post by pellonpecko »

Nostellaanpa vanha topicci ylös.
Ihtellä on samansuuntainen projekti suunnitteila, kohteena on -89 pontiac safari jossa koneen juurikin tuo 307.
Edellisen(sten) omistajan toimesta osa saastelaitteista poistettu joka aiheuttaa jonkun verran ongelmia joten mielessä pyörinyt megaruutan asentaminen tilalle.
Mistä tuohon olisi järkevintä lähteä ruiskun vermeitä lainaan ja mitä kaikkea alkuperäistä voi käyttää hyväksi(johtosarja, sytkä, anturit)?
Mudracer ainakin on ilmeisesti toteuttanut samanlaisen projetkin joten kaikki vinkit olisi erittäin tervetulleita.
Post Reply