puola rikki? kipinä hukassa!
Moderator: Masi_K
puola rikki? kipinä hukassa!
alkuun todeten, että luettu muita vastaavia threadeja (joita siis todella paljon), sekä yritetty toimia näiden mukaan.
Eli yritetäänpäs kartottaa teille tilannetta:
Sytkänä toimii EDIS4 moduuli sekä tälle puola ja VR-sensori, jolla 36-1 triggeripyörä. Anturi on tarpeeksi lähellä kyllä triggeripyörää ( ~1mm, lähemmäksi ei voi enään laittaa).
Mitattu moduulille tulevaa virtaa, joka näyttää sen 12V, mutta siitä edeenpäin puolalle, ei näytä kuin hieman reilun 11V, eli minne katoaa loput matkalla?
Mega ei näytä kierrosluku tietoa ollenkaan, joten eihän se silloin voi antaa myöskään kipinää. Tähän koitettu lääkkeeksi tutkia uudenkarhean vr-sensorin toimivuutta. Testattu toimivaksi yleismittarilla, sekä koitettu vaihtaa johdot toistepäin, tuloksetta. Kokeiltu myös ottaa megasquirtilta kaikki johdot irti ja startata pelkästään edisillä, mutta turhaan, ei vaikutusta.
Puola on maadoitettu kunnolla, eli joka nastasta kun ottaa yleismittarilla tiedon, niin maissa on.
Boksi on testattu ennen mulle lähetystä, eli siinä ei pitäis olla vikaa..
Varmaan unohdan jotain kertoa, mutta apu olisi kallisarvoista! Mistä lähteä etsimään vikaa, kun puolalle asti kuitenkin virta tulee, mutta ei tulpille asti sitä anna. Tulpanjohtojakin ollaan koitettu muita ;D
Eli yritetäänpäs kartottaa teille tilannetta:
Sytkänä toimii EDIS4 moduuli sekä tälle puola ja VR-sensori, jolla 36-1 triggeripyörä. Anturi on tarpeeksi lähellä kyllä triggeripyörää ( ~1mm, lähemmäksi ei voi enään laittaa).
Mitattu moduulille tulevaa virtaa, joka näyttää sen 12V, mutta siitä edeenpäin puolalle, ei näytä kuin hieman reilun 11V, eli minne katoaa loput matkalla?
Mega ei näytä kierrosluku tietoa ollenkaan, joten eihän se silloin voi antaa myöskään kipinää. Tähän koitettu lääkkeeksi tutkia uudenkarhean vr-sensorin toimivuutta. Testattu toimivaksi yleismittarilla, sekä koitettu vaihtaa johdot toistepäin, tuloksetta. Kokeiltu myös ottaa megasquirtilta kaikki johdot irti ja startata pelkästään edisillä, mutta turhaan, ei vaikutusta.
Puola on maadoitettu kunnolla, eli joka nastasta kun ottaa yleismittarilla tiedon, niin maissa on.
Boksi on testattu ennen mulle lähetystä, eli siinä ei pitäis olla vikaa..
Varmaan unohdan jotain kertoa, mutta apu olisi kallisarvoista! Mistä lähteä etsimään vikaa, kun puolalle asti kuitenkin virta tulee, mutta ei tulpille asti sitä anna. Tulpanjohtojakin ollaan koitettu muita ;D
Koitappas ottaa pyörittää konetta pelkällä EDIS-systeemillä - tuleeko kipinää? Jos ei tule, vika on EDIS-järjestelmässä (VR-anturi, johdotukset) - ei megassa.
Kun kerran kierrosluku ei näy, niin tarkista että kytkentä on tämän ohjeen mukainen:

Onko kyseessä PCB v2.2 vai v3?
Tarkista että levyyn on tehty muutokset EDISsiä ajatellen ja softassa on asetukset kunnossa. Täällä on ohjeita:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Kun kerran kierrosluku ei näy, niin tarkista että kytkentä on tämän ohjeen mukainen:

Onko kyseessä PCB v2.2 vai v3?
Tarkista että levyyn on tehty muutokset EDISsiä ajatellen ja softassa on asetukset kunnossa. Täällä on ohjeita:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Kokeiltu myös ottaa megasquirtilta kaikki johdot irti ja startata pelkästään edisillä, mutta turhaan, ei vaikutusta.teg wrote:Koitappas ottaa pyörittää konetta pelkällä EDIS-systeemillä - tuleeko kipinää? Jos ei tule, vika on EDIS-järjestelmässä (VR-anturi, johdotukset) - ei megassa.
Kun kerran kierrosluku ei näy, niin tarkista että kytkentä on tämän ohjeen mukainen:
Onko kyseessä PCB v2.2 vai v3?
Tarkista että levyyn on tehty muutokset EDISsiä ajatellen ja softassa on asetukset kunnossa. Täällä on ohjeita:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Tähän koitettu lääkkeeksi tutkia uudenkarhean vr-sensorin toimivuutta. Testattu toimivaksi yleismittarilla, sekä koitettu vaihtaa johdot toistepäin, tuloksetta.1800tc wrote:VR johdot väärin päin...
Eli ennen kuin rupeaa vastailemaan, niin tietenkin toivoisin että tutustutaan kysymykseen tarkemmin. Eli kertokaa nyt jotain mitä mä en jo tiedä!
p.s nuo lainaukset on tehty ensimmäisestä postauksesta.
p.s.s ja kyllä muutokset ovat tehty levylle kyllä edisiä silmällä pitäen.
En tiedä miten megassa,mutta haltech,hestech ja motech. Kun ei näy kierrosta näytöllä niin 99% vika pyörimistunnistimella tai johdoissa.
Jotkin anturit toimii paremmin isommalla (jopa 2.5mm) ilmavälillä.
Puolan voi kyllä mitata yleismittarilla, arvot puola kohtaisia vaikka ei suuria eroja tainnut olla. Bosch puolissa ollut usein niin että toinen puoli mykkänä.Harvoin koko puola.
Jotkin anturit toimii paremmin isommalla (jopa 2.5mm) ilmavälillä.
Puolan voi kyllä mitata yleismittarilla, arvot puola kohtaisia vaikka ei suuria eroja tainnut olla. Bosch puolissa ollut usein niin että toinen puoli mykkänä.Harvoin koko puola.
Eli kipinääei tule startillakaan? Väärä kytkentä, edis-boksi rikki, väärä asennustapa, vr-anturi sökö tai puola rikki. Valitse siitäjp wrote: Kokeiltu myös ottaa megasquirtilta kaikki johdot irti ja startata pelkästään edisillä, mutta turhaan, ei vaikutusta.

Tarkista kytkennät vielä 8 kertaa ja mittaa skoopilla mihin signaali jää.
käytetty juurikin tuota yllä olevaa kaaviota kytkennässä.
eli olisi kysymyksiä tässä muutama:
Jos kerta ei kierroslukutietoa saa, niin mitkä asiat vaikuttavat?
Eikö se käytännössä kärsi puolan pois pelistä? Eihän kipinä tule jos koneen asentoa ei tiedetä, tai edes tiedetä pyöriikö se koko kone
Siis kaikki tämä vaikka mega ei olisi kytkettynä, vaan ihan normaalisti pyörittää edisillä yrittäen saada kipinää tulpalle.
Tässä hieman olisi kartoitettava onko vika nyt puolalla vai edisillä..
Ei sattuisi ketään vantaan alueella olevaa megailijaa olla halukas lainaamaan puolaa taikka moduulia, tai jopa kumpaakin testausta varten?
Pääsisi samalla katsomaan vaikka projektiakin jos ei muuta
Voin vaikka kahvit tarjota 
eli olisi kysymyksiä tässä muutama:
Jos kerta ei kierroslukutietoa saa, niin mitkä asiat vaikuttavat?
Eikö se käytännössä kärsi puolan pois pelistä? Eihän kipinä tule jos koneen asentoa ei tiedetä, tai edes tiedetä pyöriikö se koko kone

Siis kaikki tämä vaikka mega ei olisi kytkettynä, vaan ihan normaalisti pyörittää edisillä yrittäen saada kipinää tulpalle.
Tässä hieman olisi kartoitettava onko vika nyt puolalla vai edisillä..

Ei sattuisi ketään vantaan alueella olevaa megailijaa olla halukas lainaamaan puolaa taikka moduulia, tai jopa kumpaakin testausta varten?



Mitä meinaat väärällä asennustavalla? voiko noita nyt kovin monella tapaa asentaa ;Dteg wrote:! väärä asennustapa !jp wrote: Kokeiltu myös ottaa megasquirtilta kaikki johdot irti ja startata pelkästään edisillä, mutta turhaan, ei vaikutusta.
Tarkista kytkennät vielä 8 kertaa ja mittaa skoopilla mihin signaali jää.
VR-sensorin mittailuista seuraavaa:
Anturin läheisyyttä vaihdeltu ja etäisyys tällä hetkellä ~0.9mm rakotulkilla mitattuna.
Megasquirt sivuilta katseltuna AC modella mitattuna, pitäisi antaa 5-10V, kun mittaa johtojen päistä. Noh tuokio n epäselvää, että tarkoitetaanko sillä 300-400rpm vaiko ihan 1500rpm ;D
Tuon 300-400 se varmaan startatessa pyörii..
Riippuen tietenkin kerkeääkö tuo normaali mittari tollasessa mukaan..
Ja eikös se ole aivan sama kumminpäin nuo johdot ovat, kun vaihtovirralla futaa? ainakin kun erään sähkömiehen kanssa tollasesta juttelin, niin tuota kertoi. Joten miten jengillä on voinut ruveta sitten toimimaan noi niitä vaihtamalla?
Anturin läheisyyttä vaihdeltu ja etäisyys tällä hetkellä ~0.9mm rakotulkilla mitattuna.
Megasquirt sivuilta katseltuna AC modella mitattuna, pitäisi antaa 5-10V, kun mittaa johtojen päistä. Noh tuokio n epäselvää, että tarkoitetaanko sillä 300-400rpm vaiko ihan 1500rpm ;D
Tuon 300-400 se varmaan startatessa pyörii..
Riippuen tietenkin kerkeääkö tuo normaali mittari tollasessa mukaan..
Ja eikös se ole aivan sama kumminpäin nuo johdot ovat, kun vaihtovirralla futaa? ainakin kun erään sähkömiehen kanssa tollasesta juttelin, niin tuota kertoi. Joten miten jengillä on voinut ruveta sitten toimimaan noi niitä vaihtamalla?

>Ja eikös se ole aivan sama kumminpäin nuo johdot ovat, kun vaihtovirralla futaa? ainakin kun erään sähkömiehen >kanssa tollasesta juttelin, niin tuota kertoi. Joten miten jengillä on voinut ruveta sitten toimimaan noi niitä vaihtamalla?
Tuolla on jotain selvitystä.
***
It then will "trigger" when the signal passes through zero on a positive to negative transition, which occurs when the VR sensor tip is aligned with the crank wheel tooth.
***
http://www.megasquirt.info/ms2/ sieltä vasemmalta Ignition => Ford Edis
http://www.electronicproducts.com/ShowP ... E1.oct2000
Tuolla on jotain selvitystä.
***
It then will "trigger" when the signal passes through zero on a positive to negative transition, which occurs when the VR sensor tip is aligned with the crank wheel tooth.
***
http://www.megasquirt.info/ms2/ sieltä vasemmalta Ignition => Ford Edis
http://www.electronicproducts.com/ShowP ... E1.oct2000
no jokatapauksessa, kumminkin päin on kokeiltu.
Onko moduulille mitään testaustapaa, jolla voisi mitata esimerkiksi toimivuuden?
->
"In fact, the EDIS module has a built-in VR signal hysteresis - when the VR signal is passing from negative to positive polarity (next tooth is approaching), the signal must reach +0.5 volts before the EDIS module will "arm"."
Eikö tosta voi päätellä, että oikein on näyttänyt.. 0,5-1,5 oli keskiverto noissa mittauksissa.
Ja vastaten vielä itselle aiempaan ->
"The EDIS module >handles all VR signal processing<. In fact, the EDIS module has a built-in VR signal hysteresis - when the VR signal is passing from negative to positive polarity (next tooth is approaching), the signal must reach +0.5 volts before the EDIS module will "arm"
Eikö tuosta voi päätellä, että jos kierroslukutietoa ei tule, ja jos kyse ei ole VR sensorista, niin ainoana jäljellä olevana on tuo moduuli. Kuitenkin puolalle tulee +12V aivan normaalisti avaimesta käännettäessä.
On tämä outoa, kaikki kytkennät tarkisteltu niin moneen kertaan jo, että neuvoton.
Moduuli 50%
puola 50%
Laitetaan panokset peliin, voittajalle kahvia ja pullaa ;D
Onko moduulille mitään testaustapaa, jolla voisi mitata esimerkiksi toimivuuden?
->
"In fact, the EDIS module has a built-in VR signal hysteresis - when the VR signal is passing from negative to positive polarity (next tooth is approaching), the signal must reach +0.5 volts before the EDIS module will "arm"."
Eikö tosta voi päätellä, että oikein on näyttänyt.. 0,5-1,5 oli keskiverto noissa mittauksissa.
Ja vastaten vielä itselle aiempaan ->
"The EDIS module >handles all VR signal processing<. In fact, the EDIS module has a built-in VR signal hysteresis - when the VR signal is passing from negative to positive polarity (next tooth is approaching), the signal must reach +0.5 volts before the EDIS module will "arm"
Eikö tuosta voi päätellä, että jos kierroslukutietoa ei tule, ja jos kyse ei ole VR sensorista, niin ainoana jäljellä olevana on tuo moduuli. Kuitenkin puolalle tulee +12V aivan normaalisti avaimesta käännettäessä.
On tämä outoa, kaikki kytkennät tarkisteltu niin moneen kertaan jo, että neuvoton.
Moduuli 50%
puola 50%
Laitetaan panokset peliin, voittajalle kahvia ja pullaa ;D
eli ole moduulista kiinni.
Joka paikkaan tulee tarvittavat signaalit yms.
-> VR- sensori = johtoja päikseen vaihdeltu, ei vaikutusta!
antaa _yleismittarilla_ mitatessa arvoa +0.5-1,5V startatessa.
-> Puola = tulee +12V tarvittaessa sekä johdotukset katsottu moneen kertaan.
-> EDIS4 = Tästä on kysymys!! Eli mihin tuosta edisiltä IDM(nasta2) menee?
Joku kytkentä tässä nyt aivan varmasti mättää, mutta kun ei tiedä mikä.
Eihän muuta vaihtoehtoa voi olla ;D
VR sensorilta ei muuten mulla lähde erillistä shieldiä piuhalle.
Sekä kun katsoo niin näyttäisi +12V tulevan juurikin oikein tavoin.
->> AInoa, että auton diagnostiikkaboksilta kun konetilasta ottaa mittarille tiedon, niin ei näytä kierroslukua oikein.. lähtee jopa pykälän pari 0 rajasta negatiiviselle puolelle.. outoa kyllä..
Kytkennät tehty haivainnollistaen seuraavanlaisesti:
http://www.saunalahti.fi/janlint/kytkent%e4.jpg -> onko oikein? ;D
Joka paikkaan tulee tarvittavat signaalit yms.
-> VR- sensori = johtoja päikseen vaihdeltu, ei vaikutusta!
antaa _yleismittarilla_ mitatessa arvoa +0.5-1,5V startatessa.
-> Puola = tulee +12V tarvittaessa sekä johdotukset katsottu moneen kertaan.
-> EDIS4 = Tästä on kysymys!! Eli mihin tuosta edisiltä IDM(nasta2) menee?
Joku kytkentä tässä nyt aivan varmasti mättää, mutta kun ei tiedä mikä.
Eihän muuta vaihtoehtoa voi olla ;D
VR sensorilta ei muuten mulla lähde erillistä shieldiä piuhalle.
Sekä kun katsoo niin näyttäisi +12V tulevan juurikin oikein tavoin.
->> AInoa, että auton diagnostiikkaboksilta kun konetilasta ottaa mittarille tiedon, niin ei näytä kierroslukua oikein.. lähtee jopa pykälän pari 0 rajasta negatiiviselle puolelle.. outoa kyllä..
Kytkennät tehty haivainnollistaen seuraavanlaisesti:
http://www.saunalahti.fi/janlint/kytkent%e4.jpg -> onko oikein? ;D
elikkäs,
puola ei ole rikki! Tuli todettua eilen uuden puolan kanssa.
Kokeiltu myös uutta moduulia, ilman tulosta!
Kiinnostus onkin nyt kohdistunut VR sensoriin, jonka ostin FORD:lta uutena..
-> Mittailin eilen yöllä hieman yleismittarilla anturia irrallaan. Heilauttelin rautapalikkaa sen ohi ja oli mittatikut johtojen päissä kiinni.
Valittuna oli vaihtovirta sekä "2" kohta, eli pitäisi ainakin riittää tarkkuus.
Tuloksia tuli hieman laidasta laitaan, mutta korkeimmalla käväisi 0.035V(?). Tajuaako tuo boksi noin pieniä heilahteluita.. Tietenkin kun tuo triggeripyörä heiluu sen ~400rpm vähinään varmaan startatessa.
Eikö tuon pitäisi olla ehjä, jos kerta edes jotain tuloksia antaa? eihän siellä ole kuin magneetti sisällä?
Miten se edes voi hajota 
------
Puola saa +12V normaalisti sekä vr sensorin piuhoja käännetty kumminkin päin.
Luin vanhoja threadeja tätä aihetta sivuten ja silmään pisti vr sensorin maadotus megalla? Miten tuon voin tarkistaa.. vr sensorihan pitäisi olla megalla 24 ja 6 nastassa? miten tuon kutos nastan maadottuvuuden voin tarkistaa.. (cockjerryn threadia luin eilen myöhään yöllä ;D)
puola ei ole rikki! Tuli todettua eilen uuden puolan kanssa.
Kokeiltu myös uutta moduulia, ilman tulosta!
Kiinnostus onkin nyt kohdistunut VR sensoriin, jonka ostin FORD:lta uutena..
-> Mittailin eilen yöllä hieman yleismittarilla anturia irrallaan. Heilauttelin rautapalikkaa sen ohi ja oli mittatikut johtojen päissä kiinni.
Valittuna oli vaihtovirta sekä "2" kohta, eli pitäisi ainakin riittää tarkkuus.
Tuloksia tuli hieman laidasta laitaan, mutta korkeimmalla käväisi 0.035V(?). Tajuaako tuo boksi noin pieniä heilahteluita.. Tietenkin kun tuo triggeripyörä heiluu sen ~400rpm vähinään varmaan startatessa.
Eikö tuon pitäisi olla ehjä, jos kerta edes jotain tuloksia antaa? eihän siellä ole kuin magneetti sisällä?


------
Puola saa +12V normaalisti sekä vr sensorin piuhoja käännetty kumminkin päin.
Luin vanhoja threadeja tätä aihetta sivuten ja silmään pisti vr sensorin maadotus megalla? Miten tuon voin tarkistaa.. vr sensorihan pitäisi olla megalla 24 ja 6 nastassa? miten tuon kutos nastan maadottuvuuden voin tarkistaa.. (cockjerryn threadia luin eilen myöhään yöllä ;D)
http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm
eli vr edis poksille
ediseltä pip megalle ja megalta saw edikselle
idm ei mene megan kanssa mihinkään
tuleehan edikselle ja puolalle virta myös startatessa
eli vr edis poksille
ediseltä pip megalle ja megalta saw edikselle
idm ei mene megan kanssa mihinkään
tuleehan edikselle ja puolalle virta myös startatessa
tässä tutkailtiin tänään tilannetta, ja löytyi kipinäkin hetkeksi. Tosin tämän jälkeen mega ei pihaustakaan päästänyt. Sen jälkeen kun mega kävi toimimaan taas, niin kipinä hukassa ;D
Huomenna vedetään jokanen johto uusiksi, uusilla johtosilla sekä kunnon liitoksin vielä varmuuden vuoksi.
Veikkaan myös, että VR anturin asennossa voisi olla parantamisen varaa
Huomenna vedetään jokanen johto uusiksi, uusilla johtosilla sekä kunnon liitoksin vielä varmuuden vuoksi.
Veikkaan myös, että VR anturin asennossa voisi olla parantamisen varaa

VR sensorin asennuksesta kuva, kertokaa onko pätevä.
Katsottu rakotulkilla eri kokoväleillä 0.8-1,5mm ja jätettiin anturi 1.1mm kohdalle.
http://www.saunalahti.fi/janlint/anturi_paikallaan.jpg
Asennettu siten, että kone 90astetta ennen yläkuoloa ja sitten anturi lyöty paikalleen ja tehty suoraan tämän alle tyhjä hammaskohta.
Ja myös testattiin puola. Kakkos nastaa jatkuva 12V Seka akulta napyttelemal a ja b:tä 12v. Ei antanut kipinaa. Tuol tavallaha pitas?
Katsottu rakotulkilla eri kokoväleillä 0.8-1,5mm ja jätettiin anturi 1.1mm kohdalle.
http://www.saunalahti.fi/janlint/anturi_paikallaan.jpg
Asennettu siten, että kone 90astetta ennen yläkuoloa ja sitten anturi lyöty paikalleen ja tehty suoraan tämän alle tyhjä hammaskohta.
Ja myös testattiin puola. Kakkos nastaa jatkuva 12V Seka akulta napyttelemal a ja b:tä 12v. Ei antanut kipinaa. Tuol tavallaha pitas?
En tiiä minkä näkönen ton pitäs olla mutta onhan toi varmasti ediksen VR-anturi eikä mikään yläkuolokohtahärdellisensori?
Tiara Kit Car - MsnS-E
no ainakin se näyttää sellaiselta kuin megasquirt sivuston kuvassa..
eli http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... sensor.jpg !
eli http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... sensor.jpg !