Suutin ennen vai jälkeen läpän?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Suutin ennen vai jälkeen läpän?

Post by Ridge »

Nyt ois takoitus korvata kaasutin kahdella suuttimella.

Kannattaisiko minun laittaa suuttimet ennen läppää vai läpän jälkeen?

Kone on 1.6l noin 75hp vapari vanhus jossa on ollut kaksikurkkuinen kaasari.

Sit viel toinen kysymys: onko minun järkeä edes suunnitella megasquirttia kärkien kanssa eli onko joku saanut pelaamaan kärkien kanssa luotettavasti?
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Jälkeen. :)
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

koskar wrote:Jälkeen. :)
Niin mietin vaan kun noissa alkuperäisissä ykspisteruiskuissa ja f1 moottoreissa on läpän yläpuolella suutin ni et kai sillä joku hyöty saavutetaan.

Täytyy alkaa rakentamaan kaasuttimen korvaavaa läpiskää kun ei viittis vanhuksen alkuperäistä imusarjaa tuhota sillä ne ei kasva joka oksalla.

Suuttimiksi ajattelin kahta 385cc/min suutinta sillä yksi ei taida ihan riittää.

Läpiksi olen ajatellu yhtä tupla kaasaria.

Onko kukaan rakentanut vanhaan tuplakaasariin kaasuläpänasento tunnistinta? Olisi kiva jos olisi kuvia?
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Ridge wrote:Onko kukaan rakentanut vanhaan tuplakaasariin kaasuläpänasento tunnistinta? Olisi kiva jos olisi kuvia?
Tuo voisi minuakin kiinnostaa ihan mielenkiinnosta, jos vaikka samalaisen tekisi omaan viritykseen.

Kyllä sillä ennen läppiä olevalla suuttimella etujakin (bensan parempi sekoittuminen ilmaan jne?) on, mutta luulisi, että jotain haittojakin on esim. tyhjäkäynnillä. Jossain Formuloissa tyhjäkäynti ei varmaan ole aivan ensimäinen suunnitteluperuste :).
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mut niinhän noi yks piste ruiskutkin toimii, ennen läppää suutin.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Niin pelittää joo ykspisteruiskut. niissä on suutin tosi lähellä läppää ja tyhjäkäynnillä läppä on rakosellaan, bensiini suihkutetaan läppään ja bensa valuu läpän välistä ja sekoittuu imu ilmaan.

Jos suutin tulee ennen läppää ni ei tarviis ees bensan paineen säätyä imuilman alipaineen mukaan.

Tietty jos löytäis jostain chevyn tbi rungon halvalla ni ois varmaan simppeli laite kaasarin korvaukseen.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

MrFairlane wrote:Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Eli sulla on sytkä ihan itsenäisenä kärillä ja halli haistelee kampiakselinasentoa megalle joka hoitaa pelkkää polttoaine puolta?

Oliko pahoja häiriöitä?

Mulla on tosin pelkkä nelos moottori että ei periaatteessa ihan yhtä häiriö altis. no täytyy kokeilla ja jos ei pellaa ni alkas hitsaileen tappeja hihnapyörään.

Aikasempi moottori oli samantyylisellä jakajalla kun mitsu colt joten sovelsin semmosen kärettömät hilut tähän jakajaan mutta se jakaja ei uuteen moottoriini käy.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Ridge wrote:
MrFairlane wrote:Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Eli sulla on sytkä ihan itsenäisenä kärillä ja halli haistelee kampiakselinasentoa megalle joka hoitaa pelkkää polttoaine puolta?

Oliko pahoja häiriöitä?

Mulla on tosin pelkkä nelos moottori että ei periaatteessa ihan yhtä häiriö altis. no täytyy kokeilla ja jos ei pellaa ni alkas hitsaileen tappeja hihnapyörään.

Aikasempi moottori oli samantyylisellä jakajalla kun mitsu colt joten sovelsin semmosen kärettömät hilut tähän jakajaan mutta se jakaja ei uuteen moottoriini käy.
Suurin syypää oli minulla Copper Core tulpanjohdot, en tiedä miten hyvin olisi pelannut uusilla tulpanjohdoilla ja kärkitriggauksen kanssa.
Ei toiminut ollenkaan.

Sytkäkartat on ja pultit on 60 astetta ennen YKK:ta , eli sytkäpuoli on nyt täydellisenä.
Megan sytkä oli jopa toiminnassakin muutaman päivän, mutta sitten pimeni jokin.
Sitten otin ainoastaan sytytysmoduulilta tulevan johdon irti ja kytkin kärkien piuhan tilalle.
Hyvin toimii(kun en paremmasta tiedä).

Pitänee laittaa sytkä kuntoon, kunhan on ensiksi taivasteltu tarpeeksi tätä benziinipuolta.


Sitäpaitsi ilman kokemusta oli h*lvetin vaikeaa yrittää säätää kahta karttaa samanaikaisesti, kun sytkän ennakon säätöarvot on noin vuodelta 57.

Offtopikkina
Jos joku haluaa raapia päätään, niin voisi kääntää tämän Megan ymmärtämälle kartalle.

Initial 6-8
Dist.RPM.......................InchesOfMercury..................AdvanceDegree
250..............................0.........................................0-½
400..............................0.........................................2 3/4-3 3/4
550..............................0.........................................7-8
725..............................0.........................................9½-10½
2000............................0.........................................13½-15
1000............................5.........................................0-1
1000............................10.......................................5 1/4-7 1/4
1000............................15.......................................7-9
1000............................20.......................................7-9
(Huom. nykybensa kestää ilmeisesti hieman enemmän ennakkoa)
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No mikä on lähellä läppää? Fiestassa tuntuis olevan rakoa olevan viitisen senttiä. Tollanen runko imarilla löytyy ylimääräisenä, jos jollain tarvetta.
Suutinkin on paikoillaan siinä keskellä.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

onkohan läpän halkaisia miten iso tossa? Ja riittäsköhän suuttimen koko 1.6 moottorille?

Mitäs pyydät tosta?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Se oli muistaakseni 1.4 Fiestasta ja läppä ei järin suuri ollut, mutta pikku koneessahan sen ei tartte ollakkaan, villi veikkaus 32 mm.
Mut se "imu"aukko missä suutinkin on varmaan lähemmäs 100 mm, josta se muuttuu suppilomaisesti.
Hintaa oisko 30 e. Viikonloppuna voin kaivaa, jos alkaa enemmänkin kiinnostaa.
Post Reply