Suorasytytys vitoskoneeseen?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Suorasytytys vitoskoneeseen?

Post by 90tq »

Mitenkähän onnistuu vai onnistuuko lainkaan suorasytytys 5-sylinteriseen eli oma puola joka pytylle. Extran sivuilla ei ainakaan ylimalkaisesti katsottuna tästä puhuta. Uusimmissa extran versioissa näyttäs output-asetuksissa olevan mahdollista valita kuusi sytkän ulostuloa? Jos joku nähnyt aiheesta keskustelua tai muuta hyvää sivua niin heittäkää linkki.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Cop onnistuu myös viisi sylinteriseen, tarvii vain viidellä jaollisen tiggeri pyörän. muuten kaikki niinkuin 4 ja 6 sylinterisissä koneissa.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

foorumia selatessa törmäsin tähän:

viewtopic.php?t=111&highlight=cop

Turtana kirjoitti:
HC908 suorittimen prosessoriteho ei riitä COP tyylisen sytytyksen hoitamiseen.
Joudut odottamaan MS-2:sta ja että joku tekisi sen siihen koodiin.

Eli mikä nyt on lopullinen totuus asiasta?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tuo on vuoden takainen kirjoitus, sen jälkeen tosiaan on extraan jo tehty lähdöt kuudelle sytkäsignaalille sekä tulo 2nd triggerille.

Esim. tämä topikki kertoo että sequental COP toimisi:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=118431

Muistaakseni audeissa käytetään 135-hampaista hammaskehää orkkisruiskulle. Tuo on kyllä liikaa megalle, eli uuden rattaan se tarvitsee.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

vems pureskelee audi-triggerit sellaisenaan.
Itellä moinen testiajossa.
Maksaa toki enemmän mitä mega
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

Kiitoksia tiedoista

Omassa kotelossa on -87 200 turbon MC-kone K-jetillä. Siinä orkkis boxi ohjaa sytytystä, ahtopainetta, seoksensäädön tahdisdistusventtiiliä ym. Pyörimistunnistimia on kaikkiaan kolme. Kaksi vauhtipyörällä, toinen lukee starttikehältä pelkän pyörintänopeuden ja toinen tunnistaa yläkuolukohdan, lisäksi jakajassa on ylsilovinen hall-tunnistin sytkän tahdistusta varten. Ajatuksena onkin vaihtaa jakajan hallille 5-lovinen sakaralevy Megan asennuksen myötä. Eikös sytkän COP-ohjaukseen silloin riittäisi pelkästään tämä?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tarkoititko että olisi pelkkä 5-lovinen sakaralevy jakajassa? Se riittää perinteiseen jakajasytkään; COP:n tapauksessa mega ei tuosta vielä tietäisi että mihin pyttyyn pitäisi kipinöidä.
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

Tarkoitin joo. Perinteiseen jakajasytkään riittää kyllä, näin sytkä onkin aluksi tarkoitus hoitaa. Taikka ihan alkuun on tarkoitus laittaa pelkkä bensapuoli ja yrittää saada se toimimaan kelvollisesti ennen sytkäohjauksen laittoa. Alkuperäinen sytkä nakutustunnistimineen on sinällään ihan toimiva systeemi. Koko keskuskustelun aiheena olikin kartoittaa COP-sytkän mahdollisuutta ko. moottoriin. Eli minkälaisen muun tunnistimen COP tarvitsee? Kampiakselitunnistimen kierrosluvun ja YKK:n tunnistukseen ja jakajan hallin tahdistukseen? Tähän tyyliinhän noi autonvalmistajat asian toteuttavat, tahdistus niissä hoidetaan nykyisin nokka-akselitunnistuksella tai ionisaatiovirtamittauksella, jolloin riittää pelkkä kampiakselitunnistin. Mutta miten COP toteutetaan KÄYTÄNNÖSSÄ MEGAN KANSSA? En ole asiaan vielä erityisemmin viitsinyt perehtyä. Joten jos jollain aiheesta vaikka kytkentäkaavio olisi helpottaisi se käsittämistä.
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

Lisäys edelliseen: KariM olet kyllä täysin oikeassa. Eihän Mega pelkän jajajan tunnistimen perusteella tietenkään tiedä mikä pytty kulloinkin on työtahdissa. Höh! Olimpa kömpelö :oops:
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

Eikös neloskoneessa kuten myös kutosessa ja kasissa suorasytkä toteuteta Magan kanssa kaksoiskipinäpuola-periaatteella, eli neloskoneessa ykkösen ja nelosen sekä kakkosen ja kolmosen puolat räiskivät samaan aikaan. Tämähän ei käy vitoskoneessa.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Voi sytkä hoitaa myös joka pytylle erikseen, se minkä takia käytetään hukkakipinää on yleensä hinta (2 puolaa on halvempi ku 4). Helpoiten onnistuu 5 koneeseen nokalle tai jakajan paikalle 10-1 hampaisella pyörällä, sitten jos haluu hienostella niin kampiakselille 5 tai 10 hampainen pyörä ja nokalle tai jakajaan 1 hampainen 2nd trikkeriksi. Onnistuu tietysti myös 10-1 pyörällä kammelta mutta sitten joutuu antamaan ylimääräisen kipinän pakotahtiin (kuten hukkakipinässä). Itse tekisin 10-1 anturoinnin nokalta, koska se on yksinkertaisin.
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

No niin! Tämähän selvensi asian kertaheitolla. Kiitokset vaan Turbiinille. Se yksilovinen hallihan jakajassa on jo vakiona, joten sikäli voisi sitäkin sitten hyödyntää. Toisaalta kampiakselille pitäisi tehdä kuitenkin uusi triggeri-pyörä, joten jos homma toimii tolla 10-1 nokkapyörä triggerillä niin on se, kuten todettua, kaikkein yksinkertaisin ja siten helpoin vaihtoehto.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Etuna kampuratriggeröinnissä (ja apuna se synkkasignaali nokalta) olisi täsmällisempi kipinä, kun jakopään ja mahdollisen jakajavaihteen mekaaninen klappi ei ole mukana.

Mutta hyvin monihan tuota nokalta/jakajasta triggausta käyttää, ei se niin huono sekään ole. Ja yksinkertaisempi toteuttaa.

Neli-/kuusipyttyisessä hukkakipinäjärjestelmällä on etuna anturoinnin yksinkertaisuus, triggauksessa ei tarvitse synkata nokan asentoon. Mutta viitoskoneessahan tämä siis ei onnistu.
90tq
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Fri May 12, 2006 20:54

Post by 90tq »

No onhan tossa sitten vaihtureita mietittäväksi. Tarvii niitä pähkäillä sitten kun se ajankohtaisempaa. Kun nyt saisi ruutan edes kiinni autoon. Purkki on kyllä jo partcon setistä kasattu ja stimulaattorilla leikkiessä toimivaksi havaittu.
Post Reply