Suorasytytys vitoskoneeseen?
Moderator: Masi_K
Suorasytytys vitoskoneeseen?
Mitenkähän onnistuu vai onnistuuko lainkaan suorasytytys 5-sylinteriseen eli oma puola joka pytylle. Extran sivuilla ei ainakaan ylimalkaisesti katsottuna tästä puhuta. Uusimmissa extran versioissa näyttäs output-asetuksissa olevan mahdollista valita kuusi sytkän ulostuloa? Jos joku nähnyt aiheesta keskustelua tai muuta hyvää sivua niin heittäkää linkki.
foorumia selatessa törmäsin tähän:
viewtopic.php?t=111&highlight=cop
Turtana kirjoitti:
HC908 suorittimen prosessoriteho ei riitä COP tyylisen sytytyksen hoitamiseen.
Joudut odottamaan MS-2:sta ja että joku tekisi sen siihen koodiin.
Eli mikä nyt on lopullinen totuus asiasta?
viewtopic.php?t=111&highlight=cop
Turtana kirjoitti:
HC908 suorittimen prosessoriteho ei riitä COP tyylisen sytytyksen hoitamiseen.
Joudut odottamaan MS-2:sta ja että joku tekisi sen siihen koodiin.
Eli mikä nyt on lopullinen totuus asiasta?
Tuo on vuoden takainen kirjoitus, sen jälkeen tosiaan on extraan jo tehty lähdöt kuudelle sytkäsignaalille sekä tulo 2nd triggerille.
Esim. tämä topikki kertoo että sequental COP toimisi:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=118431
Muistaakseni audeissa käytetään 135-hampaista hammaskehää orkkisruiskulle. Tuo on kyllä liikaa megalle, eli uuden rattaan se tarvitsee.
Esim. tämä topikki kertoo että sequental COP toimisi:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=118431
Muistaakseni audeissa käytetään 135-hampaista hammaskehää orkkisruiskulle. Tuo on kyllä liikaa megalle, eli uuden rattaan se tarvitsee.
Kiitoksia tiedoista
Omassa kotelossa on -87 200 turbon MC-kone K-jetillä. Siinä orkkis boxi ohjaa sytytystä, ahtopainetta, seoksensäädön tahdisdistusventtiiliä ym. Pyörimistunnistimia on kaikkiaan kolme. Kaksi vauhtipyörällä, toinen lukee starttikehältä pelkän pyörintänopeuden ja toinen tunnistaa yläkuolukohdan, lisäksi jakajassa on ylsilovinen hall-tunnistin sytkän tahdistusta varten. Ajatuksena onkin vaihtaa jakajan hallille 5-lovinen sakaralevy Megan asennuksen myötä. Eikös sytkän COP-ohjaukseen silloin riittäisi pelkästään tämä?
Omassa kotelossa on -87 200 turbon MC-kone K-jetillä. Siinä orkkis boxi ohjaa sytytystä, ahtopainetta, seoksensäädön tahdisdistusventtiiliä ym. Pyörimistunnistimia on kaikkiaan kolme. Kaksi vauhtipyörällä, toinen lukee starttikehältä pelkän pyörintänopeuden ja toinen tunnistaa yläkuolukohdan, lisäksi jakajassa on ylsilovinen hall-tunnistin sytkän tahdistusta varten. Ajatuksena onkin vaihtaa jakajan hallille 5-lovinen sakaralevy Megan asennuksen myötä. Eikös sytkän COP-ohjaukseen silloin riittäisi pelkästään tämä?
Tarkoitin joo. Perinteiseen jakajasytkään riittää kyllä, näin sytkä onkin aluksi tarkoitus hoitaa. Taikka ihan alkuun on tarkoitus laittaa pelkkä bensapuoli ja yrittää saada se toimimaan kelvollisesti ennen sytkäohjauksen laittoa. Alkuperäinen sytkä nakutustunnistimineen on sinällään ihan toimiva systeemi. Koko keskuskustelun aiheena olikin kartoittaa COP-sytkän mahdollisuutta ko. moottoriin. Eli minkälaisen muun tunnistimen COP tarvitsee? Kampiakselitunnistimen kierrosluvun ja YKK:n tunnistukseen ja jakajan hallin tahdistukseen? Tähän tyyliinhän noi autonvalmistajat asian toteuttavat, tahdistus niissä hoidetaan nykyisin nokka-akselitunnistuksella tai ionisaatiovirtamittauksella, jolloin riittää pelkkä kampiakselitunnistin. Mutta miten COP toteutetaan KÄYTÄNNÖSSÄ MEGAN KANSSA? En ole asiaan vielä erityisemmin viitsinyt perehtyä. Joten jos jollain aiheesta vaikka kytkentäkaavio olisi helpottaisi se käsittämistä.
Voi sytkä hoitaa myös joka pytylle erikseen, se minkä takia käytetään hukkakipinää on yleensä hinta (2 puolaa on halvempi ku 4). Helpoiten onnistuu 5 koneeseen nokalle tai jakajan paikalle 10-1 hampaisella pyörällä, sitten jos haluu hienostella niin kampiakselille 5 tai 10 hampainen pyörä ja nokalle tai jakajaan 1 hampainen 2nd trikkeriksi. Onnistuu tietysti myös 10-1 pyörällä kammelta mutta sitten joutuu antamaan ylimääräisen kipinän pakotahtiin (kuten hukkakipinässä). Itse tekisin 10-1 anturoinnin nokalta, koska se on yksinkertaisin.
No niin! Tämähän selvensi asian kertaheitolla. Kiitokset vaan Turbiinille. Se yksilovinen hallihan jakajassa on jo vakiona, joten sikäli voisi sitäkin sitten hyödyntää. Toisaalta kampiakselille pitäisi tehdä kuitenkin uusi triggeri-pyörä, joten jos homma toimii tolla 10-1 nokkapyörä triggerillä niin on se, kuten todettua, kaikkein yksinkertaisin ja siten helpoin vaihtoehto.
Etuna kampuratriggeröinnissä (ja apuna se synkkasignaali nokalta) olisi täsmällisempi kipinä, kun jakopään ja mahdollisen jakajavaihteen mekaaninen klappi ei ole mukana.
Mutta hyvin monihan tuota nokalta/jakajasta triggausta käyttää, ei se niin huono sekään ole. Ja yksinkertaisempi toteuttaa.
Neli-/kuusipyttyisessä hukkakipinäjärjestelmällä on etuna anturoinnin yksinkertaisuus, triggauksessa ei tarvitse synkata nokan asentoon. Mutta viitoskoneessahan tämä siis ei onnistu.
Mutta hyvin monihan tuota nokalta/jakajasta triggausta käyttää, ei se niin huono sekään ole. Ja yksinkertaisempi toteuttaa.
Neli-/kuusipyttyisessä hukkakipinäjärjestelmällä on etuna anturoinnin yksinkertaisuus, triggauksessa ei tarvitse synkata nokan asentoon. Mutta viitoskoneessahan tämä siis ei onnistu.