kaikki kenellä on prätkässä tai jossain tärisevässä vehkeessä, niin onko ollut probleemia? Mulla on kiinteesti kiinni rungossa ja 1-mukinen paukutin.

Moderator: Masi_K
Vaikka kirjoituksestasi päätellen sinulla lieneekin ammattikokemusta asiasta, niin onneksi sentään noin (smd:n irtoilua mekaanisesta rasituksesta) ei kovin usein käy; Sen verran pahaa kyytiä oman alan PCB:t (kokoluokka 10x10 .. 30x40cm) nimenomaan vääntelyn suhteen saavat, eikä tähän mennessä yksikään kunnolla juottunut smd-komponentti ole irronnut. Ei se varmasti hyvääkään tee, mutta ei tuo mikään ongelma ole ollut. Siinä vaiheessa kun smd-kikkula irtoaa, lähtee siinä foliokin mukana.-JT wrote:Tärinän kannalta läpiladottavat komponentit ovat parempia. Pintaliitoskomponenteja ei kannata käyttää. Jos piirilevy vääntyilee, niin pintaliitoskomponentit irtoaa saman tien juotoksista.
Oletko törmännyt tuollaisiin juottamalla rikottuihin komponentteihin? Tätä teoriaa tosiaan kuulee aina silloin tällöin, että pintaliitoskomponentteja ei saisi juotella kolvin kanssa, kun ne särkyy lämpölaajenemisen takia.-JT wrote: Toinen, että jos itse juotat pintaliitos vastukset ja konkat paikalle, niin konkkakin voimennä rikki jo siinä juotosvaiheessa. Tollainen +350 asteinen kolvin kärki lämmittää aika nopeesti pienen konkan liian kuumaksi ja rikkoo sen piilevästi ja sitten on ongelmia jossain lämpötiloissa.
Eri asia on, jos teetät piirilevyn ladonnan jollain, joka käyttää sen aaltojuotoksessa. Siinä lyijyllisessä prosessissa lämpötila piikki on +250 ja tämä on vain todella lyhyen hetken. Tollainen pintaliitoskompoilla kasattu levy on varmaankin kestävempi, entä itse tehty.
Kellä on, kellä ei-JT wrote: Se mitä niihin tuotannon korjaajiin tulee, niin on niillä jonkin verran enempi takana noita juotettuja komponentteja.
Harvalla kotiharrastajalla on Metkalia käytössä