Citroen BX VAN www.turboON.com

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Citroen BX VAN www.turboON.com

Post by Turtana »

Eli kohteena kaasariversio 1.6 XU5 (B2C) moottorilla varustettu sitikan paku.

Koneeseen uusittu muutama palikka.

GTI imusarja + läppärunko
400cc suuttimet
boschin iso pumppu
MSD blaster CDI sytytys jakajalla
Saabin ja sitikan jakajat naitettu yhteen että saa hall-jakajan
Säädettävä nokkapyörä (pro-turbo)

B2C moottori on aika hyvä aihio 1.6 koneista virittää, kannessa on isoimmat venttiilit mitä on ja suutin kolot valmiina, muutoksia ruiskukonversiossa ei kanteen täydy tehdä.

Nokkapyörän vaihdon jälkeen löytyi koneesta tyhjäkäynnille kadoksissa olleet alipaineet ja alavääntö, ylärekisteriinkin tuli varmaan pikkasen henkeä lisää kun nykyisin ohittelukin ei tuota tuskaa.

Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Last edited by Turtana on Sat Oct 14, 2006 19:46, edited 3 times in total.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Re: Citroen BX VAN 1.6

Post by koskar »

Turtana wrote:Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Mitä "persdyno" sanoi tehoista? Onko vähentynyt vai jopa tullut lisää? ;)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: Citroen BX VAN 1.6

Post by Turtana »

koskar wrote:
Turtana wrote:Täytyisi roudata kosla penkkiin niin näkisi kuinka paljon vanhasta 94hp tehoista ollaan noustu.
Mitä "persdyno" sanoi tehoista? Onko vähentynyt vai jopa tullut lisää? ;)
Sanoisin että kone nyt on luonteeltaan vähintään GTI koneen tasoa (1.6) kait se siinä 110~115hp tienoilla pyörii, ylärekisteriin tuli ainakin potkua mukavasti lisää. Kuulostaa jokseenkin härskiltä kun pakettiautossa on kierroskone.....
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Pienoisten vastoinkäymisten jälkeen pwm ohjattu mersun luisti alkoi toimimaan halutulla tavalla, unohdin laittaa diodin luistin syöttönapojen väliin ja käyttämäni irfz20 fetti sanoi sopimuksen irti. Olisi pitänyt muistaa että se ei ole hex fetti ja ei omaa sisäistä suojausta induktiiviselle kuormalle, diodin lisäämisellä ja fetin vaihdolla irfz44 tyypiseksi alkoi taas toimimaan.

nokkapyörän pinoisen ropaamisen jälkeen tuntuisi että +3 astetta ennakoa lisää toimisi parhaiten, ainakin tyhjäkäynnin alipainepuoli parani.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Pienoisen hiljais elon jälkeen on projekti pikkasen edennyt, kone on saanut kaverikseen nokkapyörälle 12-1 pyörän ja sytkä hoidetaan boschin tuplapuolalla ja kahdella VB921 päätteellä.

pakosarjakin tuli rustattua ja pellin alle löysi kotinsa mitsun tdo4 vippuri 15g 6# pakopesällä.

pakoputkisto kokonaisuudessaan on 2.5" rosteria, katilla ja yhdellä vaimentajalla.

johtosarja meni kokonaan uusiksi ja boxi vaihtui TRC malliseksi.

täytyy ottaa muutama kuva kunhan saa ajokin taas nippuun.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Image
Image
Image
Image
Image
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Mikä tuon "mustanmakkaran" tarkoitus tuossa on :lol:.
Ainakin minun mielestä se ei mene minnekkään....
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

HanhiEmo wrote:Mikä tuon "mustanmakkaran" tarkoitus tuossa on :lol:.
Ainakin minun mielestä se ei mene minnekkään....
Jos sen tarkoitus on ohjata ilmaa coolerille.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

no niin nyt o koppero saatu leimalle, konetehona lapussa 99kw ja A merkintä, erikoisehdoissa katalysaattori ja käytettävä lyijytöntä polttoainetta. ei muuta kun hyvää viikonvaihdetta kaikille :P
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mitä vuosimallii toi on?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

89
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Onkos tuo b-painesäädin Malpassin progressiivinen? Jos on niin kannattaisi vakavasti harkita vaihtoa johonkin parempaan. Nuo kun eivät oikein tahdo pysyä säädöissään.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

No ei ole ainakaan tähän mennessä ollut ongelmia ja yhdessä turbopelissä on tollanen ollu jo käytössä aikaisemminkin.
zagge
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Mar 28, 2006 22:53
Location: hämeenlinna

Post by zagge »

komia sitikka paljons jäi varaa leimatehosta nostaa sit ku suljetulla alueella kruisailet? vai eikö enempää irtoo?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Kyllä sieltä pitäisi vielä pikkasen enmmän puristaa ulos kun tuo 99kw, sytkäkartan värkkäys edessä ja nokan vaihto.
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Mites muuten tuo säädettävä nokkapyörä, teitkö itse vai hommasitko jostain? XU9 turbotusta ollaan tässä aloittelemassa niin ei varmaan olisi tuollainen pahitteeksi.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Hessu wrote:Mites muuten tuo säädettävä nokkapyörä, teitkö itse vai hommasitko jostain? XU9 turbotusta ollaan tässä aloittelemassa niin ei varmaan olisi tuollainen pahitteeksi.
Oma hihnapyörä on tehty sorvaamalla uusi keskiö normaaliin valuu pyörään, uudet säädettävät on muistaakseni 140~180e haarukassa.

kaikissa xu koneissa jotka on 8v koneita pitäisi olla sama hihnapyörä.

Täytyy vielä itsekkin hiukan haeskella tuon nokkapyörän paikkaa, muutaman asteen olen nyt lisännyt ja meno pikkasen parani, täytyy katsoa jos sais tuon ahtimen heräämään pikkasen alempaa vielä.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Välkkäri löysi uuden kodin syylärin etupuolelta ja mitsun oma dumppim pääsi eläkkeelle, imuilman anturi siirtyi pikkasen viileämpiin oltaviin. pienoisten säätötoimenpiteiden jälkeen alkoi kottero liikahtamaan pikkasen paremmin kilon paineilla :twisted:
Sitikka polon ripustus vaan joutuu koville, moottorin alatukikumi näki jo parhaat päivänsä ja hantin alaripustuksen kumit menee vaihtoon :oops:

Seuraava projekti onkin fiksata 16V mallin levikkeet kuntoon ja sorvata paikoilleen että mahtuu leveämmät tassut alle :P saadaan se kaikki voima tiehen asti.
TheMan
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Fri Apr 08, 2005 20:38
Location: Mikkeli
Contact:

Post by TheMan »

Tää on kyllä melkosen härö vekotin :lol: Varmaan monelle tulisi ylläri valoista lähdettäessä :roll:
Opel Manta TIC+MS
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

ja elämä jatkuu katkenneiden pakosarjan pulttien lomassa :evil:

Image

täytyy vaan sitkeesti purra hammasta tihkusateessa ja repiä kaikki vehkeet irti

Image

Image

Image
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Katkesiko kenties lämpölaajenemisen vuoksi? Joskus nähnyt noissa käytettävän "putkenpätkiä" holkkeina, jotka antavat hiukan periksi lämpölaajenemiselle.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Kumma kyllä pultti katkesi noin vartin sen jälkeen kun olin saanut pakosarjan paikoilleen, kuului vaan kilahdus ja mutteri lojui maassa. tuli sitten vaihdettua osa pinnoista uusiin samalla. kone ei ollut käynnissä sen jälkeen kun sain kiristettyä.
taisi vaan olla huono yksilö joka osui kohdalle.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ehkä olisi kannattanut jättää se viimeinen kiristys tekemättä ;)
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin. :)
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin. :)
Itse tein aikoinaan Sierra 2.8i 4x4 budjettiturbotuksen käyttäen kupariputkea noissa kohteissa. Taipuu mukavasti, mutta onko sen käytöllä jotain esteitä?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Hessu wrote:
kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin. :)
Itse tein aikoinaan Sierra 2.8i 4x4 budjettiturbotuksen käyttäen kupariputkea noissa kohteissa. Taipuu mukavasti, mutta onko sen käytöllä jotain esteitä?
Kun tehdään budjettiturbotus niin on kyse jo taloudellisista esteistä. Kuparihan maksaa maltaita. :lol:

No eihän siinä tule mitään rasituksia, jos tekee vaan tarpeeksi tiukat sovitteet ettei resonoi tärinästä.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

ÄRMUR :evil: taisi osua paskoja pinnoja kohdalle, taas 2 poikki

no huomenna uudestaan niin kuin kummelissa :D
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Suosittelenhalvempia työkaluja niin ei kestä ylikiristää :D No joo katkaisn minäkin hiluxista yhden pultin viime pakosarjan asennuksen yhteydessä, pitää samalla vaihtaa kaikki kun seuraavan kerran joutuu sarjaa hitsaamaan (hx40 on hiukan painava ilman lisätukia)
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

kynsi wrote:Ahtimen öljynpaluuputkessa näkyy olevan työtunti, jos toinenkin. :)
Öljyputki on paluun sijainnin takia hieman omalaatuinen, menee öljypinnan anturin reiästä tavarat takaisin lohkoon.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

No niin, nyt on kaikki pinnat vaihdettu. Ihan varmaan työn lisäämiseksi muutama pinna päätti katketa ahtimen pakopesään tietty :lol:

huono käynnistyvyyskin selkisi kun oli starttauksen dwell säätö liian pienellä nyt on ajossa 2.8mS ja starttauksessa 4.4mS puolana bosch kaksoiskipinäpuola, vb921 tuntuvat pysyvän ehjänä eikä ylimääräistä lämpöä tunnu syntyvän kuin pitkissä starttauksissa joissa tulee haaleaksi.

ompahan nyt tullut ainakin rutiinia ahtimen ja pakosarjan irroitteluun 8)

saisi luvan pysyä viikonlopuna radalle.com reissun nipussa ettei taas tartte haravoida pinnapultteja.
Post Reply