Asiameininki!
Kysyin aikanaan erään kelkkavirittäjän toimesta PLX:ltä laajakaistalambdan käyttämisestä 2t koneessa. Sanoivat, että ei välttämättä ole sellaisessa parhaimmillaan ja anturi kannattaisi asentaa pakokaasuvirtauksen myötäisesti. Se vissiin vähentäisi sitä öljyyntymistä. Normilambdakin kannatta asentaa tietty selleen viistoon ja valita joku kohtuu umpinainen malli.
2t öljyn valinnassa kannatta olla tarkkana. Ns. kunnon öljyt ei käytännössä pala ollenkaan, jolloin karstoittuminen on pienempää, mutta öljyyntyminen voimakkaampaa. Hyvänä puolena on, että öljyä voi käyttää pienemmällä seoksella. Itse käytän omassa 300cc Temmissä Shellin AdvanceX kisaöljyä 1,5% liuoksena. Puolisynteettisiä ja muita halvempia 2t öljyjä(esim. Neste 2t, moottorin surma tai Teboilin "SavuSuhari") joutuu käyttämään 2-4% liuoksena, jolloin öljyyntyminen on voimakkaampaa. Lisäksi lisääntynyt karstoitus "palavan" 2t öljyn takia.
Sit noissa racing öljyissä on se hyvä puoli, että ne ei haise kissanpaskalle, vaan niissä on semmoinen "kalliin makea" tuoksu

Suosittelen käyttämään kunnollista 2t öljyä. Se ehkä maksaa sen 20e/litra, mutta suojaa konetta ihan toisella tavalla... Eikä sitä kulu tommosessa käytössä paljoakaan... Sitäpaitsi, se on kuitenkin n.120hv/litra
